Kampeertopic

Zo klein of plat mogelijk ja.

Deze is echt klein

1 like

Komende zomer wil ik een periode gaan wildkamperen in Scandinavië. Nu vroeg ik me af of er hier wildkampeerders zijn en wat jullie doen qua persoonlijke hygiëne.

Natuurlijk kan ik wat babydoekjes meenemen om elke dag even de pits te doen, maar bijv. mijn haar wordt erg vet als ik het twee dagen niet was. Maar ik wil niet met sulfietenshampoo de biotoop van een idyllisch bergmeertje uitmoorden.

Zijn er speciale zepen / shampoos die écht veilig zijn voor natuurwater? Of moet ik gewoon elke dag even lekker gaan zwemmen en de verdere viezigheid voor lief leren nemen?

Andere tips zijn ook welkom! Ik draag lenzen, dus ik ga sowieso wat setjes daglenzen bestellen zodat ik daar geen problemen mee krijg als ik mijn handen niet goed kan wassen.

En als iemand onmisbare gear weet hoor ik het ook graag (ben toch al van plan mijn vakantiegeld stuk te smijten bij Bever en Decathlon).

1 like

Hoe veel dagen zitten er tussen douches? Vet haar moet je gewoon maar accepteren denk ik. Dat is niet iets waar andere mensen mee bezig zijn voor jou. Ik gebruikte geen doekjes, maar droeg alleen merinowol en dat helpt heel goed tegen zweetgeur! Dan kan je wel dagen zonder douche. Zwemmen kan soms idd in meren, maar om echt schoon te worden heb je wel zeep nodig, dus verwacht niet dat dat echt een douche vervangt.

Ik zou wel een doekje gebruiken om jezelf droog te deppen na het plassen, anders gaat je kleding toch ruiken :smiling_face_with_three_hearts:. Je kan dat online speciaal kopen en die kun je aan je tas hangen.

Ik waste mijn onderbroek met een beetje water en sea to summit wildernisswash, maar idd niet in een rivier of meertje zelf! Verder is het even wennen, maar je gevoel van schoon zijn schuift heel erg op en dan ben je er gewoon maar oke mee. Ik kwam er ook wel eens achter dat mijn vlecht bijvoorbeeld al 4 dagen in mijn haar zat :joy: en met modderbenen je slaapzak in vond ik ook helemaal niet zo erg bijvoorbeeld.

3 likes

Nee die zijn er niet. Die wilderness wash moet je echt een heel stuk van een waterloop gebruiken, zeker niet in een meer of stroompje!
Je zult inderdaad niet fris ruiken maar dat maakt op zo’n locatie ook echt niks uit. Ik was mezelf altijd even voor ik in m’n tent kruip, maar dus gewoon met water, vooral om modder zweet en zonnecrème af te spoelen, en dan trek ik mijn schone en droge basislaag aan. Ondergoed “was” ik ook dagelijks (al dan niet met die zeep). Heb er altijd 3 bij: 1 aan, 1 in m’n rugzak en 1 aan m’n rugzak die hangt te drogen

Vet haar vind ik zelf ook het aller vervelendste, maar het is niet anders. In Scandinavië is het heel waarschijnlijk te koud om je haar met water te spoelen, ook in de zomer, en met water alleen wordt dat toch niet beter. Ik deed het ook gewoon in een vlecht. En moet het wel echt elke dag kammen en opnieuw vlechten om dat beheersbaar te behouden.

Edit: van die vochtige doekjes heb ik ook nog wel gebruikt! Kan handig zijn voor je oksels bv, maar ik vind het zelf voor heel je lichaam niet zo handig omdat het een beetje plakt?

Oeh heel veel dank voor de tips allebei! :heart: Duidelijk dat ik mijn invlechtskills moet oppoetsen in elk geval.

@Sjern Ik heb inderdaad wat merinowol spullen, dus die gaan op de paklijst! Bedoel je dit met een doekje? Met wandelen neem ik nu meestal een ziplockzakje mee om mijn gebruikte wc-papier in te doen, maar dat wordt misschien wel een erg goor zakje na een paar dagen :grin:

@Eileen kan je je gebruikte water met wilderniss wash dan wel bijv. over de bosgrond wegspoelen? We gaan met de auto die kant op, dus tenzij we echt een meerdaagse hike kan doen (alles staat nog open) kan ik wel gewoon een teiltje meenemen. Die wegwerpdoekjes plakken onwijs inderdaad, ik had die altijd mee naar Lowlands; en voelt eigenlijk ook een beetje wasteful. Elke dag oksels + edele delen klotsen met water is misschien het beste.

Is er nog een handig soort ondergoed om mee te nemen? Ik draag nu altijd katoenen boxers, maar als ik die te drogen moet hangen aan mijn tas dan blijven die denk ik doorweekt…

Ja, als je maar een eind van de waterlopen wegblijft! Ik ging er verkeerdelijk van uit dat je te voet ging rondtrekken. Dan kun je natuurlijk gewoon voldoende ondergoed meenemen haha!

In dat geval vind ik zo’n zonnedouche potentieel wel een aanrader! Je hangt die gevuld met water in de zon en dan kun je met warm / lauw water toch even “douchen” of je afspoelen. Ik heb het nog niet in echt koud klimaat gebruikt, maar het water werd verrassend warm. Zoiets bedoel ik: Portable Pocket Shower | Sea to Summit Belgium
Bestaat wellicht ook van andere merken

2 likes

Jaa we gaan misschien beiden doen! De auto laten staan en een paar dagen te voet de natuur in trekken. Dus het zijn alsnog heel handige tips.

Zo’n zonnedouche ziet er echt heeel chill uit, die gaat ook op het lijstje!

1 like

Je kan merino wollen ondergoed overwegen. Kan je makkelijk uitspoelen en droogt snel. Toen ik in nieuw zeeland meerdaagse hikes ging doen had ik dr. Bronner’s zeep mee. Is 100% biologisch afbreekbaar. En let ook op tandpasta, dat kan je ook niet zomaar uitspugen in de natuur.

1 like

Ik haat kamperen dus wellicht snap ik het gewoon niet maar dit allemaal hierboven is toch gewoon mega onhygiënisch???

Wat goed dat je ons daarop wijst :pray:

6 likes

Nood breekt soms wet toch. Ik heb nog nooit wildgekampeerd (en er ook nooit over nagedacht) maar als je een stuk ongerepte natuur wil zien dan moet je kennelijk wel. En ik vind het dan alleen maar goed dat je probeert die natuur ook ongerept te houden!

3 likes

Zo lang je niet ziek wordt… voordeel is dat je vaak ook geen andere mensen tegenkomt die je ruiken, dus lekker boeien als je niet naar bloemetjes ruikt. :smile: Ik heb een keer na 7 nachten voor het eerst een andere wandelaar gezien en werd echt overweldigd door de die parfumlucht van zeep/shampoo/deo die achter hem aanhing.

Mijn tips: altijd één setje apart houden als slaap/tent/hutkleding en altijd 1 paar sokken droog houden. Dunne, elastische boxers die met 1 vleugje wind weer schoon zijn. En team invlecht en zo weinig mogelijk aan je haar zitten. En menstruatiecup.

5 likes

Ik wil met mijn dochter 2 a 3 nachtjes weg, maar kan dit keer de camper van mn ouders niet lenen.
Ik zoek iets wat ik op een camping zou kunnen huren, in de zomervakantie, voor korte tijd en wat me ook geen rib kost.
Veel wat ik zie is per week en dat wil ik niet en is ook veel te duur.
Iemand nog tips?
Bij voorkeur ook nog max. 45 min a 60 min rijden vanaf breda.

Die camping in Made (kampeerboerderij johan en Caroline) vond ik nog wel te doen qua geld voor een paar nachten in een huisje. Ze hebben daar ook trekkershutten.
Sowieso zijn trekkershutten altijd wel voor 2 nachten te boeken, bijvoorbeeld op Morgenrood. Bij Den Broam hebben ze een soort boomhut die ook niet heel duur is. Het nadeel aan trekkershutten enzo is natuurlijk wel het gedeelde sanitair en niet koken in je eigen huis.
Op de kleine rug in Dordrecht hebben ze ook trekkershutten maar ik vind die camping niet zo leuk voor kinderen. Morgenrood is echt fantastisch voor kinderen.
Edit: met fantastisch bedoel ik trouwens veel kinderen en heel leuke speeltuin en mooie, kindvriendelijke omgeving. Maar het heeft geen zwembad of animatie. Soms in de vakantie wel knutsel in de ochtend.

4 likes

Thanks, ga even kijken.

Made is wel heel dichtbij, eerst gingen we daar weleens spelen maar dat kan nu niet meer.
Ga de opties eens even op rijtje zetten, wil sowieso pas last minute boeken.

Mijn kind wordt al blij van een wrap met ketchup dus geen keuken is niet zo erg

1 like

Lol denk je dat mensen die in de natuur leefden vroeger (of nu) elke dag deo opdeden en konden douchen? :stuck_out_tongue: beetje gebrek aan hygiëne als je in de natuur bent ga je niet dood van hoor

2 likes

Nee je gaat er niet dood van maar het is wel goor
IMG_6516

2 likes

Okay karen

2 likes

Maar je haat kamperen, dat zeg je zelf al. Dan ga jij lekker douchen in je hotel, prima toch?
Of haat je naast kamperen ook de natuur en heb je liever dat natuurliefhebbers de boel vervuilen?

3 likes