Kattentopic #2 (Deel 1)

Vraagje voor de mensen met verstand van kattenvoer en/of blaasgruis: Is het echt erg om verschillende merken (urinary) voer door elkaar te gebruiken?

Ik hoor wel eens verhalen dat het niet goed zou zijn om verschillende merken door elkaar te gebruiken, omdat het elkaar zou kunnen tegenwerken. Echter denk ik: als beide typen voer voor dezelfde soort blaasgruis zijn (struviet in mijn geval), dan zou het toch gewoon samen moeten kunnen? In mijn oren klinkt dit als een marketingpraatje om de consument lekker bij 1 merk te houden.

Waarom ik dit vraag: ik geef mijn kat momenteel voornamelijk (urinary) natvoer maar hij krijgt ook elke dag wat (urinary) brokjes omdat hij dat graag eet en we graag met voerpuzzels spelen. Brokken heeft hij van Royal Canin, maar het natvoer heb ik van Royal canin (zakjes) Ʃn (ook omwille van kosten) Kattovit (blikken). Beide producten maken gebruik van hetzelfde urineverzurende ingrediƫnt: calciumsulfaat. In Kattovit zit ook nog DL-methionine (naast calciumsulfaat).

Is dit een probleem? Kan ik echt beter enkel Royal Canin geven?

Nee naar mijn idee totaal geen probleem hoor
Ik ben sowieso ook een voorstander van meer natvoer geven aan mijn blaasgruis kat (oxcalate) want vocht is dan juist goed.

1 like

Meer katten die hier van dingen stuk trekken houden? Mijn kat sloopt het lieftst haar speeltjes en stopt past allles stuk is. Ze trekt nog elke dag een stukje touw uit elkaar wat ooit om een muisje zat. Wat zijn goede speeltjes om los te trekken?

Ja inderdaad, ik geef ook hoofdzakelijk natvoer. En dat is dus van 2 verschillende merken. Dank voor je antwoord :slightly_smiling_face:

Ik doe er trouwens ook vaak nog een extra plons water bij, want meneer drinkt echt minimaal. Overal fancy fonteinen, bakjes, schaaltjes etc maar nope…

Haha klinkt bekent
Katten zijn sowieso over het algemeen moeilijke drinkers
Dat extra water is een goeie idd, doe ik ook bij die van mij
Zolang je kat het op allebei het voer goed doet zou ik het lekker zo houden :+1:t2:

1 like

Hoelaat worden jullie gewekt door je kat? Ik word steevast iedere ochtend rond 7 uur wakker gesnuffeld en met een pootje in mijn wang. En zodra ik wakker ben, gaat ze poepen. Echt alsof ze aanvoelt dat ze flink moet poepen en dat graag wil delen ofzo? Ze stinkt dan ook zo, haha. Alsof ze daar trots op is en mij voor wakker maakt haha.

7 likes

Hier tussen 3 - 5:30 meestal en dat doen ze door luid te mauwen en vervelend te zijn. Dan krijgen ze eten (maar wel pas vanaf half 5) en 1 krijgt zijn insuline. Daarna ga ik nog verder slapen. Soms wekken ze me om half 8 weer, maar dat is niet altijd hetzelfde. En op werkdagen ben ik dan toch al bijna wakker, dus dat maakt me niet heel veel uit. In het weekend sowieso standaard tussen half 9 en 9 uur.

Ze proberen het meestal rond 5 uur. Soms vergeet ik met oordoppen te slapen en dan kan ik ze wel vervloeken. Eentje brengt al haar knuffeltjes luid miauwend mee dus die verstop ik voortaan ā€˜s nachts

Volgens Jackson Galaxy kun je het slaapritme van je katten zelf wat aanpassen mocht je daar behoefte aan hebben haha

3 likes

Naaaaaww. Heel irritant op dat tijdstip, maar ook wel erg lief. :pleading_face:

4 likes

Haha, fantastisch! Ze blijven het ook gewoon iedere ochtend weer proberen he?

Ik vind het slaapritme van onze kat eigenlijk wel fijn, ze slaapt wanneer wij gaan slapen (okƩ fair enough, ze slaapt de rest van de dag ook ). En 7 uur vind ik een prima tijd om mijn dag te beginnen. Dus wat dat betreft is ze wel een goede en fluffy wekker. Beter dan de wekker van mijn telefoon :rofl:

Ja stiekem vind ik dat ook wel heel lief. :pleading_face: Ze neemt overdag overal een knuffeltje mee naartoe

@Salty ah, eigenlijk heeft je kat zich aan jouw ritme aangepast haha. Super handig inderdaad

3 likes

Ahh, zo lief! Wat voor knuffeltje heeft ze?

mijn kat is trouwens helemaal weg van deze veertjes. Het meeste speelgoed wat ze heeft, vind ze even leuk en daarna is ze er op uitgekeken. Maar deze veertjes…pff ze jaagt het hele huis door, ze kan hier echt uren achter elkaar mee spelen. De veertjes blijven in beweging en rollen steeds weg dus dat is super interessant voor katten. Ze verstopt ze ook vaak als prooi of komt ze brengen zodat wij ze weggooien. Enige nadeel: ze verdwijnen met grote regelmaat onder de kasten en dan moeten wij er weer onder duiken. Echt een goede tip!
2 likes

@Salty Mijn kat komt meestal rond half zeven, zeven uur (de tijd waarop we doordeweeks opstaan) even bovenop ons staan mauwen. Maar als je haar dan negeert of even aait gaat ze er gewoon lekker bij liggen.

@Kaasvlinder mijn kat krijgt ook altijd extra water bij het natvoer idd. Maar de gieter, een plantenschoteltje in de tuin vól met blaadjes, de bloembak van de buren enz zijn sowieso veel interessanter dan haar eigen waterbak :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ze wilde graag poseren voor je :joy: kan bijna een haul opnemen

42 likes

Ohhh wat een scheetje! :heart_eyes: daar wil je toch zelf lekker mee knuffelen?

Hehe, wel echt zo’n koppie van: it’s mine!! :triumph: waag het eens om dit op te pakken

1 like

Zooooo cute :smiling_face_with_three_hearts:

Ik wil mijne zo graag leren apporteren (lijkt me zo gezellig!) maar als mijn kat naar een speelgoedje toe rent en mij ziet rent ze altijd vrolijk naar me toe zonder het speeltje :sweat_smile:
Vooralsnog is het ook vooral andersom, zij speelt het balletje naar mij - of zo’n 1-2 meter in mijn richting - en wacht dan tot ik het weer terug geef.

Net als van @Totoro maakt mijne me ook niet wakker, ze ligt echt stil, maar als ik wakker word en me uitrek of m’n hoofd optil is het echt haar teken van yessssss ze is wakker top dan sta ik ook op! Tenzij ik echt tot 11 uur uitslaap dan gaat ze wel een beetje miauwen maar dat begrijp ik volkomen arm ding.

3 likes

Apporteren lijkt mij ook zo leuk! Mijn kat snapt het helaas echt niet…(alleen dus soms met die kattenveertjes, hoewel ik vermoed dat ze gewoon per ongeluk apporteert). Een vriendin van mij heeft haar kat leren apporteren door middel van zo’n klikker. Is wel echt heel lief, dan kun je eindeloos spelen. Nu heb ik vaak na 5 minuten geen zin meer omdat ik hele tijd aan het lopen ben.

2 likes

Haha, heb je ook het gevoel dat je dan zelf meer aan het spelen bent in plaats van de kat? Ze kunnen er zo stoĆÆcijns op een afstandje naar kijken en verwachten dat jij al het werk doet

2 likes

Hahaha ja echt totaal, ik stel me ook voor dat zij denken ā€œik weet niet wat hier zo leuk aan is maar mijn mens houdt blijkbaar erg van veertjes dus vooruit maar weerā€

5 likes

Haha mijn kat die doet het dus al van kitten af aan uit zichzelf, dat apporteren. Zo leuk! En dan altijd met van die (nep) Invisibobbles. Vindt 'ie helemaal fantastisch. Al z’n andere speelgoed kijkt hij totaal niet naar om, behalve naar de elastiekjes haha.