Ziet er nog uit als een vrij jonge kat of niet?
Nee, hij is al 11!
Ohw echt??? Ziet er nog zo kwiek uit. Maar dat is dan voor zo’n beestje ook wel pittig, van plekje moeten wisselen. Denk haast dat het miauwen wel minder wordt als ie je huis wat meer gewend is.
Ja ik denk het ook, hij chillt nu nog veel onder de bank, maar hij durft er gelukkig wel van onder uit als ik hem vraag. Hij verzorgt zich zelf goed, dat zal wel bijdragen aan zijn jeugdige look. Ik zal het compliment doorgeven
Ik heb echt ruim een jaar geleden kattensnoepjes gekregen van iemand maar die ben ik net pas gaan geven omdat ik nog heel veel andere open verpakkingen had. Het zijn van die zakjes van Felix, maar nu kom ik er net achter dat die maar goed waren tot januari dit jaar. Is het erg dat ze over de datum zijn?
Ik zou ze even proeven. Nee geen idee of het erg is, denk het eigenlijk niet echt zolang de zakjes gewoon dicht zijn.
Hahah lol ik was vorige week bij een vriendin en haar buren hebben ook zo’n slutty kat. Zij hebben die kat gewoon 50% van de tijd in huis, hij miauwt als hij naar binnen of buiten wil, slaapt bij hen op een stoel en heeft zelfs een bakje met eten en drinken staan. Ze gedraagt zich echt alsof ze daar gewoon woont de buren weten ervan, vinden het best, maar het is zoo hilarisch.
Iemand nog tips voor kattenspeeltjes die bij jullie katten goed in de smaak vallen? Wil graag weer eens wat nieuwe dingetjes kopen voor ons poezenbeest. We hebben al een Cat-it, balletjes en verschillende kleine prooi-speeltjes (van die kleine knuffeltjes) en om samen te spelen een hengeltje en laserlampje. Verder vindt ie (helaas) vooral onze goudpalm erg leuk om mee te spelen. Ik las laatst al iets over kattenveertjes, dus was van plan om die in ieder geval te bestellen, maar misschien hebben anderen ook nog goede tips?
Wat we hier thuis heel leuk vinden om te doen zijn voerpuzzels. Die doen we echt samen met de kat(ten). Denken, hengelen, schuiven, rollen. Je hebt ze in allerlei verschillende soorten en moeilijkheidsniveau’s (en prijsklassen). Ik vind het ontzettend aandoenlijk om te zien hoe je merkt dat de kat iets eerst niet kan, het vervolgens langzaam leert en het dan daarna steeds beter kan. Mijn wat onzekere kat wordt er ook wat zelfverzekerder door. Heel lief om te zien hoe hij dan helemaal trots een schuifje omzet om een snoepje te kunnen pakken
Ooh ja dat is inderdaad wel een goede! Heb je nog specifieke tips (bijv. welke jullie hebben)?
Een tunneltje vind onze kat heel leuk. Het is er één met drie uitgangen en een speeltje er in.
Maar de planten helaas ook nog steeds…
O ik heb er zoveel, haha. Onze katten komen niet buiten dus ik heb er echt een sport van gemaakt om ze uit te blijven dagen. Ik let bij het kiezen van een puzzel vooral op of het de zintuigen traint: nadenken, kijken, zoeken, ruiken, fijne motoriek. En lekker samen spelen, langzaam opbouwen en opletten dat je kat niet gefrustreerd raakt. Het moet vooral leuk blijven
Tip is ook om eerst te beginnen met wat zelfgemaakte dingen, dan kan je kijken wat je kat leuk vindt en daar dan eventueel iets van kopen wat wat makkelijker te reinigen is. Als je zoekt op ‘voerpuzzel diy’ kan je heel veel leuke ideeën vinden.
Zelfmaakideetjes
Iets waar de kat in kan hengelen.
Of zoiets kun je ook zelf maken van een doos of tupperware bakje
Een snuffelmat is ook leuk (zelf te maken, of te kopen).
Of een leeg flesje als voerbal.
Kooptips
Een voerballetje, kan van elk merk zijn.
Dit Activity Board. Ook handig om het gewone (droog)voer in te doen als je een kat hebt die te snel eet.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/voerbak/115002
Deze is momenteel favoriet bij ons: het is net iets moeilijker dan bovenstaande omdat ze er echt bij na moeten denken, maar nog een relatief gemakkelijke puzzel om te leren: goed vast te pakken en zowel met poot als snuit te bedienen. Je kan heel makkelijk beginnen en het steeds iets moeilijker maken (door bijv de blaadjes voor de lieveheersbeestjes te schuiven)
Nina Ottosson heeft nog meer leuke puzzels (wel wat prijziger). Als je echt een slimme kat hebt, zou je ook bij de hondenpuzzels kunnen kijken. Die zijn wel vaak wat moeilijker omdat een kat minder sterk is en niet zo’n grote bek heeft Maar als je een kat hebt die van een uitdaging houdt dan kunnen ze het zeker.
https://www.nina-ottosson.com/nl/producten/kat/
Deze Cat Sudoku is wat moeilijker (en ik moet dus nog wel meehelpen aanwijzen hihi), maar het is kwalitatief zo’n mooi product dat ik het wel wil delen. Het is volledig van hout. Wel wat prijziger dus.
Hier te koop: https://myintelligentpets.com/cats?product_id=105
Ik heb trouwens nog een heel fijne houten puzzel, die is gemaakt door een meisje die nu helaas is gestopt met puzzels maken (De Handerij). Maar ik wil het toch even met je delen omdat het mechanisme heel fijn is: de kat kan alle brokjes heel goed zien, maar kan ze er niet 1, 2, 3 uit hengelen. Ze moeten dus eerst naar de rand geschoven worden en daarna langs de rand naar boven. Ik heb nog geen vergelijkbare gevonden, maar als je handig bent zou je dit ook zelf kunnen maken.
Een andere hit bij ons zijn de nobowl muizen. Ik heb nog ‘de oude’ variant met 2 open gaten, maar tegenwoordig heb je ze met een schuifje (lijkt me nog beter). Ik vul deze muisjes met een paar brokjes voor de nacht en verstop ze dan door het huis. De katten kunnen dan op zoek gaan naar de muisjes en lekker snacken. Door er tegenaan te tikken komen de brokjes eruit. Stof van de muisjes kan in de wasmachine
Volgens mij is dit precies hetzelfde systeem:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/snack/982591
Wat eigenlijk bij ons vooral niet werkt zijn dit soort puzzels, die gooien ze gewoon door de ruimte, haha. Het is gewoon te klein en licht, en als t dan niet in 2 seconden lukt dan bijten ze er gewoon in en gooien het gevaarte door de lucht.
Deze post is ook wel zo aandoenlijk door je geschreven met samen spelen enzo haha! Leuke zelfmaak ideeën ook. Ik ga eens aan de slag thuis😬
Hele lieve post! Thanks! Denk dat ik er ook eentje, zo’n speeltje met snoepjes, ga kopen voor mijn (overactieve) katje . Hoop dat ie het leuk gaat vinden!
Ah thnx @Twijfelkont en @Vladimir Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Ik heb trouwens zelf ook nog een vraag. Zoals een aantal van jullie wellicht nog herinneren is begin dit jaar 1 van mijn katten plots overleden. De andere kat redt zich momenteel goed (ik ben zo trots ) maar het huis is toch niet meer compleet. Daarom zullen we waarschijnlijk over een paar maanden een kitten verwelkomen in ons huis
Ik heb me al goed ingelezen in het introduceren van mijn kat en het kitten, maar wat ik me nog afvroeg: moet ik naast wat kittenspeeltjes nog andere nieuwe dingen kopen? Ik heb tal van mandjes, holletjes en dekentjes. Maar die ruiken natuurlijk allemaal naar onze kat… Is het beter om iets nieuws voor het kitten te kopen? Want iedere katteneigenaar weet: het is zo onvoorspelbaar waar een katje van houdt (open, overdekt, etc). Of is het juist wel goed dat dit allemaal ruikt naar zijn nieuwe huis (en huisgenoot)?
Ik zou voor de kitten een nieuw mandje oid kopen, dan kan dat echt helemaal van hem/haar worden zonder meteen naar je andere kat te ruiken en na een paar dagen (denk dat je ze in het begin apart zet?) mandjes ruilen van beide katten zodat ze elkaars geur leren kennen. Mja toen ik mijn tweede kat halen kocht ik een kussen voor dr en daar heeft ze de afgelopen 2 jaar zo’n Uh 3 keer op gelegen terwijl mijn andere kat zijn mandje echt heilig is. Niets zo onvoorspelbaar als katten haha.
Naar aanleiding van je post heb ik ook zo’n schuifvoerspel gekocht haha! We hebben nu zo’n baan met een bal erin maar ze speelt er niet mee, dus daar doen we nu brokjes in zodat ze met haar pootje het eruit moet halen, dat vind ze ook leuk om te doen.
Mijn kat is weg en ik vind het zo erg.
Hij is normaal nooit lang weg en nu ineens wel. Ik bleef tot twee uur geleden heel optimistisch maar nu maak ik me zo’n zorgen
Dierenambulance, asiel, Amivedi allemaal ingeschakeld. Ik liep net door de buurt te roepen en te huilen, och mijn hart ik vind het zo erg.
Ah wat ontzettend rot! Snap dat je je zorgen maakt. Hopelijk is hij snel weer terecht!
Zo kut. Ik hoop dat ie snel opduikt. Hoelang is hij al weg? Sterkte