Kattentopic #2 (Deel 1)

Oh wij hebben ook na lang twijfelen sinds enkele weken een kat en ik ben alleen maar supergelukkig! Ik denk ook soms ‘doe ik het wel goed’ maar ik denk dat als je het beste met hem voor hebt, je al ver komt. Er is zo veel info online te vinden en daarnaast is er de dierenarts voor belangrijke vragen. Maar wel goed dat je er goed over nadenkt!

1 like

Alleen al omdat je jezelf dit afvraagt, denk ik dat jullie goede baasjes zouden zijn. Zó veel mensen nemen gewoon een kat zonder zichzelf in te lezen, zonder zichzelf af te vragen of ze een kat kunnen bieden wat hij nodig heeft en zonder na te denken… Dat is bij jullie in elk geval niet het geval. Het is fijn als er vaak iemand thuis is, maar ik lees dat dat bij jullie het geval is.

Als je jezelf goed inleest (bijv. I love happy cats van Anneleen Bru) denk ik dat het zeker goed moet komen. Katten hoeven echt niet altijd naar buiten, maar zorg dan wel dat je een kat hebt die ook geen buiten gewend is (geen ex-zwerfkat). Een asiel kan je hier vast over adviseren!

2 likes

Ik had ook geen echte kattenervaring en mijn scheet kan ook niet naar buiten maar dat was ze ook niet gewend. Gaat al 6 maanden supergoed :heart_eyes:

Ik kan jullie in elk geval vertellen dat mijn kat perféct is overgeschakeld naar de zomertijd :joy: stond op de minuut precies om dezelfde tijd op de klok haar bestelling voor elke maaltijd door te geven :laughing:

15 likes

Mijn god, de vlooiendruppels zijn weer gegeven hoor. Hij vindt dat zo verschrikkelijk, echt met gevaar voor eigen leven. Als ie slaapt heeft ie het ook door. Als het dan toch gelukt is kijkt ie me even heel vuil aan maar nu ligt ie gelukkig alweer naast me te chillen.

Welke kleur zijn de katten? Ik weet dat mijn tante bijv. allergisch was voor katten maar zelf ook meerdere zwarte en lapjeskatten gehad heeft, maar op een gegeven moment haalde ze een rode kat in huis en dat ging echt helemaaaal niet. Heeft ze uiteindelijk zelfs een ander huis voor moeten zoeken.

1 like

Ligt aan de schilfers van de kat. Officieel moet ik heel erg allergisch zijn voor alles met haar (zelfs mijn eigen haar) en vloerbedekking, maar ik heb al mijn hele leven katten. Enige kattenras waar ik gemerkt heb dat ik allergisch ben, was bij siamezen.
Ik heb zelf trouwens ruim 18 jaar 2 zwartwitjes gehad en nu alweer 14 jaar een rode en een cyperse. Op de cyperse reageert mijn lichaam qua krabben en beten trouwens wel heftig. Al 2 keer antibiotica moeten slikken nadat hij me gekrabd had en 1 keer een tetanusprik.

Heb je al eens vlooienpilletjes geprobeerd? Daar zijn wij op overgestapt nadat alles behalve de kat onder de druppels zat. Het pilletje stop ik in het voer en eet ze met smaak op.

Nee nog niet eigenlijk! Maar eens proberen dan. Met pillen kan ik hem nog wel een beetje voor de gek houden.

1 like

Nee, eigenlijk niet. Ook omdat ie heel moeilijk te adopteren is. Hij heeft nogal een eigen wil en kan nogal heftig reageren. Hij is of heel lief of je krijgt een mep.
Oorspronkelijk zou hij trouwens bij mijn moeder blijven en zou ik de rode meenemen.
Laatste keer antibiotica was niet helemaal zijn schuld overigens. Hij ontsnapte buiten (kooitje was open en was doodsbang (logisch, hij komt nooit buiten en was al mega van slag).

Ik heb die lucky kitty sinds een paar dagen en is een prima fontein! Ik was even bang dat mijn kat er niet uit zou drinken omdat er dus alleen stromend water is en geen “reservoir” om uit te drinken, zoals andere fonteinen (en die miaustore) wel hebben (ik heb een hele bange kat haha). Maar hij drinkt er prima uit! Enige irritante vind ik dat je de bovenkant echt moet optillen om te kijken hoeveel water er nog in zit. Bij mijn vorige kon ik dat zo gelijk zien.

Deze arme schat heeft een zware dag achter de rug. Heb haar deze ochtend binnen gedaan voor een gebitsreiniging. Er zijn 3 tanden getrokken. Ze is momenteel enorm in de war en zit in een hoekje voor zich uit te staren. Hopelijk blijft ze van haar draadjes af want anders moet ze een kraagje dragen. Het ergste is gelukkig voorbij!

IMG_20210330_191248797

10 likes

Ah wat sneu! Ze zit er op die foto ook heel verdwaasd bij.

1 like

Superbedankt allemaal voor jullie reacties! We hebben een afspraak gemaakt bij een kattenopvang in de buurt! :heart_eyes:

10 likes

Vaak vind ik de wereld helemaal niet leuk.

Maar dan kijk ik naar deze twee sufferds:

20210326_134334

En dan ben ik gelijk een stuk blijer. :heart:

32 likes

Mijn katten mogen voor het eerst weer naar buiten, houd ze in de wintertijd zo veel mogelijk binnen omdat ik geen kattenluik heb en ik ze niet altijd hoor of zie als ze naar binnen willen via een groot klap raam.

Nu waren ze vandaag buiten en de buurvrouw kwam naar buiten en een van mn katten rende zo enthousiast naar haar toe dat ik bijna jaloers was, zo enthousiast is hij nog nooit naar mij gerend.

Maar we hebben wel de hele winter samen op de bank gelegen.

afbeelding

15 likes

Ja, zo leuk is dat :heart_eyes: Ik heb er 1 naast me liggen op een kussen en als ik mijn ogen dan opendoe dan is het: PRRRPRRRRRPRRRR :heart_eyes_cat:

4 likes

Ik heb het idee dat mijn poezel nu al niet meer weet wat ze met zichzelf aan moet met deze temperaturen. Sinds maandag mauwt ze veel meer en gedraagt ze zich (nog) onrustiger overdag. Dat wordt nog wat met hogere temperaturen. Ga denk ik binnenkort alvast zo’n koelmatje bestellen

Dit heeft mijn poezel ook, een zeurende miauw maar zodra ik de deur naar de tuin openzet is alles weer koek en ei. Ik merk dat mijn poezel weer meer energie heeft sinds enkele dagen, denk dat haar winterslaap voorbij is. Heeft jouw poezel altijd last van de warmte of heeft ze ook gewoon meer energie? En wil ze dus meer aandacht? :rofl:

Het komt regelmatig voor dat mijn ene kater op de andere kater gaat zitten en hem in z’n nekvel bijt (zie foto).
Weet iemand waarom ze dit doen en wat dit gedrag betekend?
Over het algemeen zijn kunnen ze het redelijk goed met elkaar vinden en hebben ze nooit ruzie.
Dit gedrag verdwijnt soms een periode maar soms die ik ze een paar keer per dag op elkaar zitten. afbeelding