Kattentopic #2 (Deel 1)

Maandag weer naar de dierenarts, hij blijft maar overgeven, deze week alleen al 3 keer. Ik ben zo zenuwachtig er om. Het is ook zo’n bangerd dus de hele rit naar de dierenarts zie ik al niet zitten. Heeft ook al pillen voor z’n hart die nu waarschijnlijk ook niet goed werken. Hoop zo dat er niks ergs is

aah :frowning: zo sneu als ze moeten overgeven (als het geen haarbal is). Succes en sterkte maandag, hopelijk kunnen ze 'm goed helpen!!

3 likes

Ja heel naar… kan ook niet zien of ie ergens last van heeft, dus dat maakt het lastiger. Het gebeurt ook random, soms ineens als die gewoon rustig op schoot ligt. Ik hoop het ook, dankjewel :heart:

Ons spook heeft sinds een week hypoallergene voeding van de dierenarts omdat hij uitslag aan zijn kopje kreeg. Maar nu is zijn stoelgang plat :frowning:

Dat komt waarschijnlijk door de natte voeding (had hij met andere natte voeding soms ook), dus we geven nu enkel brokjes. Maar die vindt hij denk ik niet zo lekker want hij eet niet zo veel, terwijl het al een mager scharminkel is.

We hebben hem nog niet zo lang maar het is best wel zoeken met zijn voeding dus, heeft iemand hier ervaring mee?

Hij was geen moeilijke eter tot nu toe dus ik hoop dat dit tijdelijk is :frowning: maar de tip van mengen met warm water kende ik niet, dat ga ik eens proberen!

Weet iemand hier wat normale bedragen/ verantwoorde fokkers zijn voor Britse kortharen? Ben nu al een poos op zoek, maar grijp steeds mis en de wachtlijsten zijn veel te lang. Wat vorig jaar rond de 500eu was is nu opgelopen tot 1300eu zonder stamboom! Iemand? :pleading_face:

Ik zou 1300 zonder stamboom ook wel veel geld vinden, gevoelsmatig. Ik dacht altijd dat ± 1.000 redelijk zou zijn? Maar ik heb geen raskat. Volgens mij heeft @McApple een britje en @NothingAboutSam ook. Mss dat zij het weten?

1 like

Ik was ‘maar’ 300 euro kwijt voor mijn Britse korthaar en zij heeft ook geen stamboom. Dat was deze zomer 5 jaar geleden

Hier inderdaad een Brit met stamboom. Volgens mij hebben wij er drie jaar terug zo’n €500 voor betaald. Zelf zou ik geen €1300 betalen voor een Brit helemaal niet wanneer er geen stamboom aanwezig is. Britten zijn erg gewild waardoor er inderdaad wachtlijsten zijn bij veel fokkers. Sowieso gaan huisdieren als warme broodjes (gekke vergelijking, :relaxed:) maar je kan altijd contact opnemen met de rasverenging of neem eens een kijkje op instagram. Veel Brit eigenaren zijn nogal actief daar en kunnen je wellicht verder helpen.

1 like

Precies waar mijn dollebolletje vandaan komt :heart_eyes: maar ik heb eerst ook gekeken voor een britje, die hebben zo’n schetig koppie. Toen informeerde ik bij een Duitse fokster net over de grens en NOU die vroeg 3-4k per kitten.

Asiels lopen wel echt leeg, al sinds de lockdown. Is niet zo makkelijk vinden atm!

Mee eens. Ik wil ooit dolgraag een bengaal, maar ik vind het dus moeilijk omdat er zoveel katten in het asiel op een baasje wachten.

1 like

Ik heb dat met Noorse boskatten :heart_eyes:. Asiel waar ik mijn eerste poes vandaan haalde zat toevallig ook een Bengaal (is wel 10 jaar geleden ondertussen) maar dame die daar werkte zei ook dat hij binnen een paar uur al gereserveerd was:’). Heb hem wel altijd onthouden omdat ik kennis kwam maken met de poes die ik wou adopteren en deze zich er steeds mee ging bemoeien. Wat erg grappig was want zij had een hekel aan katten dus zat met 2 half knokkende katten op mn schoot.

2 likes

Ik ben vrijwilliger bij een asiel in België en alles zit echt vol bij ons. Elk plaatsje is bezet en het is echt zoeken naar een plekje voor katjes die dringend opgevangen moeten worden. Het kitten seizoen is ook al van start gegaan dus ik verwacht dat het nog drukker gaat worden.
Het klopt dat sommige katten een rugzakje hebben en wat meer tijd qua socialiastie nodig hebben, maar een heel groot deel zijn ook perfecte “starters” katten.

Update over mijn opvangkatje: vandaag met haar naar de dierenarts geweest. Haar mond is heel goed genezen (3 tanden getrokken vorige week). Deze 16 jaar oude dame is officieel klaar voor adoptie :relaxed:

35 likes

Ja, denk dat raskatten heel snel gaan.
En volgens mij zijn Bengalen wel echt pittige katten en geen schootkatten, maar dat hoeft van mij ook helemaal niet.

Wel grappig dat je dat soort dingen onthoudt. Ik kan me nog herinneren dat we voor onze toenmalige tweede kat naar het asiel gingen en eigenlijk zijn broertje wilden, maar deze kat zo zielig keek dat we hem hebben genomen, haha.
Ik hoop dat mijn volgende kat een pikzwarte kat wordt trouwens, vind pikzwarte katten zo mooi :heart_eyes:

1 like

Wij hebben een klein half jaar geleden 850 euro betaald voor onze Brit zonder stamboom. Vond dat al idioot veel geld maar ben echt verknocht aan dit ras, vroeger bij mijn ouders thuis ook altijd Britjes gehad. Twijfel wel eens over een tweede erbij maar zag dat de prijzen nu al helemaal door het dak gaan, zie nu echt prijzen van 1200-1600 euro. Wij laten het er voorlopig dus bij. Ik heb wel het idee dat er nu ook niet zo heel veel nestjes zijn en meer in de zomer, misschien dat meer aanbod de prijs nog wat drukt?

1 like

Jaa ik wilde eigenlijk ook een Noorse boskat of een Brit, maar toch voor een asielkatje gegaan en geen moment spijt gehad!

:heart_eyes:

33 likes

Mijn zwervertje uit het asiel is de allerleukste kat op aarde dus echt ammenooitniet geen raskatten van een fokker voor mij <3

4 likes

Ah wat grappig, ik zit dus bij een kleiner asiel, maar ik hoef morgen niet te komen omdat er zo weinig katten zijn! Is wel heel normaal voor deze tijd hoor! Ook omdat er nog geen kittens zijn bij ons. Dat komt vaak wat later.

In het asiel zitten inderdaad soms raskatten, maar dan moet je snel zijn en dat kunnen kwa karakter ook wel eens lastige katten zijn.

1 like

Zo grappig hoe dat kan verschillen per regio/land. Ik vraag me af waar dat aan ligt. De gemeentes in mijn regio zijn wel goed bezig qua sensibilisering bv. als je een (zwerf)kat vindt, bel ons of als je je kat wil afstaan, etc. Mensen vinden misschien beter de weg naar ons.
Of juist helemaal omgekeerd! Misschien heeft België wel gewoon veel meer zwerfkatten ondanks het sterilisatiebeleid.

Bij ons zijn sinds een weekje de eerste kittens geboren! Vond het ook wel heel vroeg. Zeker met het rare weer van de laatste tijd.

Zo vroeg is het toch niet voor kittens? Mijn katten zijn van half februari en dacht altijd dat niet eens echt vroeg was.