Ik had dit ook met mijn kitten, we gaven haar in de ochtend de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant (Royal canin) en haar gewicht. Als we haar bakje om 8:00 vulde was hij om 9:00 leeg. Dan de rest van de dag zeuren om eten en ik heb geen ruggengraat, maargoed als kitten moeten ze natuurlijk ook groeien… Toen hebben we van alles geprobeerd, on- en beperkt eten, meerdere keren per dag etc maar niets leek echt te helpen. Mijn kitten is nu bijna 1 jaar (
) en inmiddels hebben we ander voer en hier eet ze gewoon de hele dag netjes van. Als we savonds naar bed gaan, is haar bakje nog niet leeg. En ze blijft netjes op gewicht. Met andere woorden: het stabiliseert denk ik ook wel naarmate je kitten ouder wordt omdat ze minder brandstof nodig hebben. Maar mijn belangrijkste tip: kijk aub naar je voer want dat bracht bij ons het meeste verandering. De beste kattenbrokken 2021: Hoog in eiwitten, laag in koolhydraten - Catmoneo hier kan je er veel over lezen en er zijn ook in dit topic veel posts over te vinden. Wij geven haar nu Porta21 en dat gaat dus echt heel goed.
Mijn kittens zijn nu bijna 4 maanden, dus ze zijn nog vol op in de groei. Ze hebben onbeperkt brokjes (Purizon kitten en Carnis kitten, die laatste kregen ze ook bij de fokker) staan en ik geef ze 3x per dag natvoer (animonda Carny). Maar dan nog staan ze naast me tijdens het koken. Geloof echt niet dat ze dan nog honger hebben
Hij drinkt verder wel genoeg. Of ja ik weet niet hoeveel ie precies zou moeten drinken maar ik zie hem regelmatig bij zijn waterbakje en daarnaast drinkt ie nog regelmatig uit de kraan. Hij was vanuit het nest eigenlijk alleen brokjes gewend en we hebben dat gewoon zo gehouden. Vind eerlijk gezegd natvoer ook altijd een beetje viezig. Hij heeft dat wel een keer gehad vlak na z’n castratie maar kreeg nou niet het idee dat ie dat lekkerder vindt dan z’n brokjes. Hij geeft überhaupt niks om ander soort eten dan z’n brokjes. Hebben hem weleens een stukje vis gegeven of plakje vleeswaar maar daar likt ie alleen een beetje aan of eet er uiteindelijk een klein beetje van met zo’n blik van ‘Nou als ik jou hier een plezier mee doe dan wil ik er wel een klein hapje van nemen…’. Hij krijgt verder zo nu en dan een paar kattensnoepjes en die vindt ie wel lekker, maar eerlijk gezegd denk ik dat ie net zo blij zou zijn met een paar van z’n brokjes.
Heb wel het idee dat die van jullie in totaal dus iets meer te eten krijgen, dus misschien de komende tijd dan toch maar wat experimenteren?
Ik hoor die kat nu graven in haar bak. Dat dit beest niet in China uitkomt snap ik niet???
Onze kater is nu ook 1 jaar en inmiddels wel te dik (5,3kg) In het begin wogen we alles netjes af maar toch laten verslonzen. We zijn nu op een strikt dieet met ook alleen droogvoer. Hij komt ook nog niet buiten dus als dat straks wel zo is geloof ik dat hij prima op gewicht komt. Hij zeurt ook altijd om eten maar daar moet je denk ik, als ze nog niet over weg kunnen met 24/7 voer, niet aan toegeven.
Onze andere kater (bijna 5) heeft altijd beschikking tot brokjes, vroeger niet. Toen gaven we ook 3x per dag (altijd direct opeten) maar sinds 2,5 jaar weet hij het te verdelen en alleen kleine beetjes elke keer te eten. Ook komt hij buiten en in de zomer weegt hij dan ongeveer 4Kg (zelfs een beetje te slank dan) in de winter iets zwaarder. Hij staat hoog op zijn poten, grote kater dus prima gewicht dan!
Vandaag was ik eindelijk op tijd met het asiel bellen toen ik zag dat er kittens op de website stonden. De mevrouw van het asiel vertelde echter dat ze alleen in duo’s weggaan, om heel begrijpelijke redenen. Nu vraag ik me af of we hier wel genoeg ruimte voor hebben. Volgens de mevrouw van het asiel was dat allemaal prima, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ons appartement is 60m2 en bestaat uit 3 kamers. De katten kunnen eventueel ook naar buiten op termijn, maar ivm hun veiligheid twijfel ik hier nog wel over. We wonen middenin de stad.
Oja, ik ben ook heel erg benieuwd hoe jullie dat doen met vakanties. In de zomer willen we graag 3 weken weg, maar ik vraag me af of dat niet zielig is voor de kittens?
Hier krijgen ze ieder ongeveer 85-100 gram natvoer op een dag. In het schema hieronder heb ik even gerekend met 100 gram, want is makkelijker. Maar 85 is vaker. Daarnaast krijgen ze iedereen 1 - 2 redelijk grote maatscheppen vol brokken. Al kan ik dit niet precies checken, omdat de brokjes voor allebei zijn. Ik geef 1 maatschep altijd in de ochtend en daar moeten ze het dan mee doen tot ze hun avondeten (rond 5 uur) krijgen. Ik geef ze een deel van de brokjes tussendoor, omdat 1 van de 2 nogal de neiging heeft om meteen alles op te eten.
Ze krijgen hier eten:
tussen 4:00 - 5:30: ongeveer 25 gr natvoer per kat (en dan krijgt 1 van de 2 ook meteen zijn insuline)
tussen 8.00 - 9:30 wat brokjes
rond 10:00 ongeveer 25 gr natvoer per kat en een maatschep brokjes in het bakje
rond 17:00 weer ongeveer 25 gr natvoer per kat (en dan krijgt de ene kat weer insuline
rond 21:00 weer ongeveer 25 gr natvoer per kat
rond 00:00 nog wat brokjes
En dan begin ik weer van voren af aan Het zijn 2 redelijk grote, gecastreerde heren van 14 waarvan 1 dus diabetes heeft. Zo’n voerautomaat lijkt me wel ideaal voor als ik een dagje weg ben trouwens.
Ik ben trouwens niet heel vaak weg, dus kan ze daarom redelijk veel kleine porties geven Voer laten staan kan niet, dan vreet 1 van de 2 het alsnog op.
@Monito Ik woon op 51 vierkante meter met 2 katten. Woonde eerst wel ruimer, maar ze moesten mee en ze doen het hier verder wel prima. Ze gaan alleen op het balkon trouwens.
Zelf ben ik trouwens niet per se een voorstander van duo’s, want mijne hebben jarenlang ruzie gehad. Eigenlijk pas sinds ze in dit huis wonen gaat het redelijk goed.
Mijn kat is een beetje het tegenovergestelde van de meeste katten hier en juist een vrij slechte eter. Ze eet ongeveer 40 gram droge brokjes per dag (of 25 gram brokjes en 25 gram natvoer). Ze is ook heel klein en licht - ze weegt maar 2.8 kilo. Waarschijnlijk heeft ze heel jong kittens gekregen en is ze daardoor zelf niet genoeg gegroeid, maar we weten dat niet zeker want we hebben haar uit het asiel (waar ze ook al voer voor kieskeurige katten kreeg ). Ze is nu bijna 12 en al tien jaar bij ons. Ze is gezond en vrolijk maar ze is echt een zeikerd met eten en heel slank. Als er net een nieuwe zak brokjes open is, eet ze met veel smaak en ze is ook dol op kattensnoepjes, vla, kaas enz. maar ze heeft snel genoeg én ze houdt van keihard rennen dus tja. Ik maak me soms wel zorgen over hoe we haar op gewicht moeten houden als ze ouder wordt.
Als je oppas regelt die in je huis gaat wonen ook voor die 3 weken kan het prima toch? Zelf zou ik het super sneu vinden (vooral jonge nieuwe kittens) om alleen elke dag iemand langs te sturen die alleen maar komt om brokjes te geven.
Wij zorgen altijd voor een oppas die blijft slapen. Als we 1 nacht weggaan niet maar bij 2 nachten of meer wel.
Wij hebben twee katten op 75m2. Ze mogen naar buiten zodra we verhuisd zijn, want zitten nu aan een galerij met beneden een heel drukke weg. Gaat prima hoor! Ze racen het hele appartement door haha. Twee katten ipv 1 is wel echt veeleer fijner, zeker als ze nog zo jong zijn als je ze in huis neemt. Dan hebben ze altijd elkaar om mee te spelen. Die van mij zijn ook uit hetzelfde nestje en nu 1.5 jaar, spelen nog dagelijks met elkaar.
Ik had gisteren zo’n lief moment met Dollebol.
Ze komt sowieso elke dag bovenop me liggen en dan moet ik haar aaien. Dat is altijd in de avond als ik op de bank lig. Nu lag ze gisteren daarna op mijn bed. Toen ben ik er bij gaan liggen met mijn hoofd heel dicht bij haar koppie, arm om d’r lijfje heen. En toen ging ze echt de hele tijd m’n hoofd likken (had gesport dus zweet haha) en ook echt tegen m’n arm aanliggen. Ze liet zelfs haar buikje zien (doet ze nooit!) en ging ook dabben met haar pootjes dat had ze ook nog nooit gedaan. Het was zoooooo lieffffff
Wauw prachtig beestje!
Ik was al om toen je Dollebol zei hahaa, vind dat altijd zo schattig. ZO LEUK!
Twee op die oppervlakte kan prima, als je voor voldoende opties tot rennen en spelen zorgt natuurlijk.
Twee kittens in huis halen en dan in de zomer 3 weken weggaan vind ik persoonlijk niet oke. Tenzij je iemand hebt die drie weken ik je huis komt zitten.
haha ik vind dit zooo lief om te horen, hoe ze ook steeds meer aan je gewend en gehecht raakt! you’e doing gooooood, cat mom
Naaaah wat een gelukzalig koppie
Dat sproetje op dr neus!
Heb je dan iemand die je kent in huis, of via een website? Vorige keer kon mijn zusje 4 weken oppassen, nu heeft ze zelf ook katten en gaat dat niet meer.