Kattentopic #2 (Deel 1)

Toen ik een week op een kitten paste ging het heel goed met mijn kat en de kitten, maar dat was maar een weekje dus daar kan ik niet heel veel uithalen haha. Ik ga nog even kijken of ik niet toch ergens een kwijt kan voor de zekerheid

Zijn er meer eigenaren die hun kat buiten laten lopen? Die van ons komt amper thuis met dit warme weer :frown: We zijn net terug van een rondje lopen door de buurt (wonen aan een bospad+open veld) en na een rondje kwam hij wel relaxed aanlopen. Hij is even wat komen eten maar meteen weer weggegaan. Niet zo gezellig

Mijn kat komt buiten maar warm weer of niet rond een uur of tien ‘s avonds komt ze altijd wel thuis en dan doe ik ook het kattenluikje op slot. En is ze eerder thuis bijvoorbeeld negen uur dan doe ik ‘m dan al op slot. En ze weet ook vanaf jongs af aan dat wanneer ze op tijd binnen is dat ze dan vaak nog wat lekkers krijgt en dat er verse brokken staan te wachten. Maar mijn kat gaat niet ver dus als ik haar niet zie en ik wil naar bed dan hoef ik maar te rammelen met haar favoriete eten en dan komt ze binnen no time aangelopen.

2 likes

Hier ook hoor! Die van ons gaat ook veel op pad en soms zien we hem de hele dag niet. Of af en toe komt ie ook even brokjes halen en gaat ie weer weg.
Als hij niet binnen komt voor het slapen gaan, doen we ons lok roepje of halen we hem soms op (meestal in de buurt) en bij mooi weer laten hem dan in de nacht ook buiten. Niet zo gezellig inderdaad maar vind het ook zo leuk voor hem. In ons oude huis woonden we 2 hoog dus kwam hij niet buiten. Nu heeft ie de tijd van zijn leven haha.

1 like

Wij hebben ook een kat die met het warme weer voornamelijk buiten is en af en toe langs komt voor wat eten en een knuffel. Daarna weer vrolijk op pad en soms zelfs de hele nacht buiten. Nachts moeten ze eigenlijk binnen blijven, alleen soms komt hij na het avond eten niet meer terug. Onze andere kat die normaal alleen in de avond laat naar buiten gaat, is overdag een paar uur op pad. Vind wel jammer, mja hun leven nu ook hun beste leven denk ik dan maar.

1 like

Yes hier ook. Gister was mijn kat weg van sochtends 8u tot savonds 23u. Echt zo ongezellig haha maar blijkbaar vindt ie het nu extra fijn buiten!

1 like

Ik zou het gewoon even aankijken en eerst met 1 bak proberen. Officieel is het aantal katten + 1 maar wij hebben met 1 kat ook gewoon 1 bak. Wonen in een appartement dus de bak is nooit ver weg en scheppen hem 2x per dag uit. Gaat prima zo. Een vriendin heeft 3 katten en die gaan allemaal op dezelfde bak, ze zijn niet anders gewend en het gaat prima. Het zal vast ook aan de voorkeur van de kat liggen maar denk dat als je vanaf het begin gewoon aanwent dat ze samen met een bak moeten doen dat het zeker kans van slagen heeft. En anders kan je er altijd alsnog een bijnemen.

1 like

Ik heb zelf 2 bakken voor 2 katten. Toen we er nog 3 hadden, hadden we ook 2 bakken.

1 like

Hier ook twee bakken met twee katten. Is het anders een optie hun etensbakjes ergens anders te zetten zodat de kattenbak daar in de keuken kan?

1 like

Wij hebben een kattenluik, dus de heren gaan en staan waar en wanneer ze willen. De ene ligt met dit warme weer overdag in de koele woonkamer en is verder buiten, de andere is bijna altijd buiten. Ik vind het dan wel extra gezellig als ze even langskomen om een aaitje te halen en een kopje te geven.

(Wat minder gezellig is, is dat de ene het blijkbaar soms niet warm genoeg heeft nu en dan gezellig tegen je aan komt liggen - wel buiten in de schaduw in de tuin, maar toch: hot! )

1 like

En @Frambozentaartje ik denk dat ik het eerst inderdaad even aankijk. Mochten ze elkaar wel opjagen of ervoor zorgen dat de ander niet meer wil dan kan ik inderdaad nog een erbij aanschaffen. De kitten komt ook een uit gezin met veel (volwassen) katten dus die is hopelijk delen van de bak gewend haha.

@Hermione als het niet lukt ga ik inderdaad de etensbakjes ergens anders neerzetten en daar de extra bak dan neerzetten, dat zou opzich wel gewoon kunnen

1 like

Wij krijgen een kitten :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts: tot nu toe alleen volwassen poezen gehad dus heel leuk dit. Wat zouden jullie doen om een kitten aan huis te laten wennen de eerste dagen? Eerst in 1 afgesloten ruimte houden? Dat zou dan onze slaapkamer zijn want die is het meest rustig, kitten is snachts niet alleen. Maar wanneer verhuis je de kattenbak etc dan naar beneden en snapt een kitten dat dan dat alles weer op.een andere plek staat?
Of beneden in de woonkamer een afgeschermd hoekje maken? Met kattenbak al op de definitieve plek, maar wel met kleine kinderen die thuis zijn en lawaai maken?
We hebben geen andere katten.

8 likes

Wat leuk!! Ik zou dit gewoon aan de opvang vragen vanwaar de kitten komt. Zij hebben hier massa’s ervaring mee.

Wij hebben onze kittens idd de eerste week (?) in een aparte kamer gehad. Daarna de overloop er af en toen bij, daarna naar beneden. Ik weet niet of ik ze in je slaapkamer zou doen haha, ze lopen de hé-le nacht over je heen, zitten op je hoofd, spelen met je haar :nerd_face:

1 like

Mijn poes heeft de afgelopen weken al een paar keer overgegeven. Beetje tmi maar meestal zijn de brokjes nog helemaal niet verteerd, ik denk dat het dus komt door te snel eten? Wilde voor de zekerheid morgen toch een afspraak maken met de dierenarts. Iemand hier nog tips? Zou het door de warmte kunnen komen of zo?

1 like

Zou het helpen om een voerbal of voerspelletje aan te schaffen? Mijn kater braakte ook alles uit als het te snel ging en nu kan hij steeds maar weinig brokjes per keer en gaat het goed!

1 like

Ja ik heb een tijdje zo’n voerbal gehad, maar dat snapte ze niet echt. Eens kijken naar die spelletjes. Dat is wel een goede!

Hier hebben ze de afgelopen dagen ook wat vaker overgegeven. Maar had de indruk dat ze ook wat meer haarballen hadden. Want weer heel veel haaruitval met het warme weer. En ze hadden dit vorig jaar ook met hitte. Zolang ze verder actief is (misschien iets slomer met de hitte) en voldoende drinkt zal er waarschijnlijk niet veel aan de hand zijn. Was het echt alleen tijdens het warme weer? En even een afspraak met de dierenarts kan altijd verstandig zijn als je je zorgen maakt.

Heeft mijn kat ook regelmatig, dan heeft ie idd gewoon te snel alles naar binnen zitten werken haha

Wij hebben een voerpuzzel met 4 verschillende ‘puzzels’. Onze kat eet hierdoor een stuk langzamer, dat werkt ook zeker wel!

1 like