Weten jullie een leuke shop voor een hangertje te maken met m’n kat zijn naam en telefoonnummer?
Net een nieuwe kitten opgehaald. Mijn eigen kat heeft de kitten wel gezien en was in het begin erg rustig en nieuwsgierig, alleen vindt hij het nu niks meer. Dikke staart, blazen en slaan. Dus ik heb ze nu apart gezet, ik hoop dat het nog goedkomt. Als mijn kat 'm niet ziet is het goed. Nu zit de kitten op de slaapkamer en mijn kat in de woonkamer. Nu twijfel ik alleen nog, omdat mijn eigen kat altijd bij mij slaapt. Had gehoopt dat het makkelijker zou gaan omdat ze beide een groot gezin gewend zijn.
De kitten vindt alles namelijk wel prima, maar vindt de grote kat nu een beetje eng
Heeft iemand nog tips voor introduceren? Mijn volwassen kat jaagt met dikke staart de kitten weg, dus ik wacht nu sowieso een paar dagen met introduceren en probeer de geuren van de katten wat te verspreiden, maar verder weet ik niks wat ik kan doen.
Hij zit vooral de hele tijd op catstagram
Niet eens op cattok?
Nee, hij is een meowlennial!
Inderdaad apart zetten, geuren uitwisselen bv met washandje. Als de katten daar niet gek op reageren, van kamers wisselen. Dus de oudste even in de kamer van de kitten en de kitten op ontdekking door het huis.
Daarna beginnen introduceren met de deur dicht (of een glazen deur zoals wij hebben gedaan). Zo ver mogelijk van de deur. Ben je met 2 personen thuis? Ieder bij een kat en dan iets lekkers geven. Ze moeten niet op elkaar reageren of naar de deur lopen. Na 2-3 dagen weer wat vooruit, tot je bij de deur ongeveer nog 1,5 totaal er tussen hebt. Dan weer terug naar de hoek, de deur open zetten en weer opnieuw naar de deur toe werken. Gaat alles goed kan je sneller gaan. Je kunt ook nog spelen apart met beide katten met de deur open, gaat dat ook goed… Daarna bij elkaar met afleiding met spel en snoep, etc etc. En dan steeds opbouwen en afbouwen met afleiding. Ze mogen best ‘spelen’ met elkaar uiteindelijk, ze maken afspraken op die manier afspraken met elkaar. Ook dat kan best ruw gaan natuurlijk. Ik maakte constant heel druk hierover maar volgens onze katten gedragstherapeut waren er geen negatieve signalen.
(De deur op een kier of helemaal open, denk beetje afhankelijk wat voor deur je hebt gebruikt. Wij hadden een glazen deur dus ze hadden elkaar al de hele tijd gezien. Sommige introducties worden dichte deuren geadviseerd waarbij ze elkaar niet zien).
Wij zitten nog de her introductie met het opbouwen met bij elkaar zijn. Ze liggen nog af en toe wel op de hoop met elkaar en moeten het nog met elkaar uitzoeken.
Neem er goed de tijd voor vooral. Introduceren kan in sommige gevallen best een moeilijk proces zijn en als het mislukt doordat de katten nog niet aan de volgende stap toe waren kun je daar flink last van blijven houden. Bij mijn katten heeft het in totaal twee maanden geduurd. Ze zijn nu niet per se blij met elkaar, maar ze negeren elkaar vooral en dat is prima.
Ik herken precies wat je zegt over het slapen trouwens. De kat die ik al had heeft al die tijd niet bij me kunnen slapen en dat vond ik zo verdrietig voor haar. (Nu ze me elke nacht weer onderkwijlt ben ik er minder blij mee haha)
Aww als je kat zo ligt lijkt ze op mijn lapje.
Ik heb nu inderdaad de gangdeur ertussen gedaan, daar zit glas in. De grote kat vindt het qua geur niet erg en zolang de kitten er niet is, is hij ontspannen. Heb ook een washandje liggen met de kittens geur, dat maakt 'm ook niet uit. En ik wissel ook speelgoed. Ik laat nu de deur maar een tijdje ertussen, de kitten vindt de grote kat nu ook erg spannend. Gelukkig is mijn vriend veel bij de kitten en ik bij de grote kat, dus niemand is alleen.
@mercurysummer ik heb maar op de bank geslapen en mijn vriend bij de kitten hahaha. Voelde een beetje overdreven, maar denk ik wel beter. Ik hoop dat ze elkaar in elk geval gaan tolereren straks
Ahh, dat begrijp ik helemaal haha. Uit je berichtjes blijkt al wel dat jullie het serieus nemen en heel lief zijn voor de katjes
Haha ik doe mijn best! Hopelijk werkt het zou zo leuk zijn omdat ze allebei ook zo lief en knuffelig zijn haha
Volgens mij moet het wel goed komen zolang je de tijd neemt en niet te snel de volgende stap neemt!
Dit hebben wij dus wel eerst gedaan en toen was de oudste kat helemaal in de stress. Hij werd er zelfs ziek van.
Oh jeetje, zelfs ziek ervan. Ik had ze eerst direct bij elkaar, maar dat was niks. Dus nu gescheiden en heel langzaam opbouwen inderdaad! Hopelijk werkt dat nog. Ik laat de oudere kat het tempo bepalen, las dat dat goed zou zijn dus dat doe ik maar haha
Hier heb ik met het wennen de katten meteen bij elkaar gezet en ook gewoon fulltime. Is beide keren gelukkig goed gegaan. Is overigens wel 14 (die kwamen samen bij een oudere kat) en 27 jaar geleden
Wilde ik inderdaad ook doen, alleen de oudere kat tolereert dat nog niet haha. Toen ik op een kitten pastte ging dat gelijk goed en die waren direct goed met elkaar. Hoopte dat dat nu weer het geval zou zijn haha
Ja, volgens mij ligt het ook echt aan de oudere kat. Hier ging 1 van mijn huidige katten gewoon meteen zo ongeveer bovenop de oudere kat in de mand liggen, ook al was die het niet mee eens. De kitten (de rode kat trouwens) had gewoon schijt aan het geblaas.
De kitten maakte het inderdaad niks uit! Alleen die is nu een beetje bang van 'm
Hahaha ja zo kan het ook, gewoon direct er boven op liggen
Ja precies! Zo zou ik het ook doen. Kittens vinden alles meestal wel prima haha.
Hier ook nu hoor, de oudste geeft de kleine een tik en een bijt etc. Je zou denken de kitten snapt het maar die vindt het alleen maar leuk en zoekt de uitdaging constant op
Hahahah, aandacht is aandacht denk ik dan maar