Kattentopic #2 (Deel 1)

Heeft een van jullie ervaring met of verstand van de nieuwe Purina liveclear voeding? Volgens de reclame verminderd het allergie met 47% en de beschrijving klinkt ook wel plausibel, dat de allergenen worden “ingepakt”. Nu vraag ik me af of dit met name marketing is of daadwerkelijk kan helpen tegen allergie?

Aww arme kat :disappointed:

Deze kat is door de vorige eigenaar naar het asiel gebracht omdat de kat hem plots aanviel en bleef krijsen naar hem. Uit het niets beweert hij, maar ondanks dat het een diva is heeft ze echt alleen gekrijsd (wat gewoon als menselijk gillen klinkt ipv miauwen) toen m’n nichtje 's nachts tegen haar aan liep toen ze op de grond lag. Ze was toen net in huis en wss kapot geschrokken. Anders is ze heel sociaal (tenzij je d’r te lang aait, dan duwt ze met haar poot je hand weg :joy:).

Voor zover we weten was het een binnenkant en gesteriliseerd, dus dan zal het idd gewoon een rare combinatie zijn geweest die voor deze mini kat heeft gezorgd

1 like

Ik heb er geen ervaring mee, maar kijk altijd op deze website over voeding De beste kattenbrokken 2021: Hoog in eiwitten, laag in koolhydraten - Catmoneo en dergelijke. Nu heeft zij volgens mij jouw voorbeeld niet benoemd in die tabel, maar misschien heb je hier wat aan! Ik weet in elk geval dat Purina er vaak niet zo best uit komt

1 like

Dank voor je reactie, hele handig site, die ga ik vaker raadplegen! Ik ben specifiek benieuwd naar die van Purina tegen allergenen omdat dat dus echt schijnt te helpen en wij best wat mensen in onze omgeving hebben met (lichte) allergie.

1 like

Hoeveel katten hebben jullie?

• Ik heb geen (eigen) kat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5(+)

0 stemmers

Ik wil heel graag nog een 3e kat eigenlijk maar het klinkt als zoveel!!

Ik heb 1 kat in huis, 1 kitten onderweg (nog twee weken tot ik haar mag ophalen) en de buurkat denkt dat ie hier woont dus die tel ik voor de helft mee :joy: dus ik kan je poll niet invullen

2 likes

Maar 2 of 3 maakt weinig verschil is mijn ervaring, zolang je maar de ruimte hebt natuurlijk.

Dit is een beetje valsspelen want drie katten wonen nog bij m’n moeder, maar ze wilden niet mee toen ik uit huis ben gegaan :sweat_smile:

Sorry ik ga even een beetje negatief doen :cry:

Qua ruimte en verzorging, zal het wel gaan maar je hebt toch weer een extra kattenbak nodig, extra schuilplek,…

Het hangt ook af van hoe je huidige katten zijn. Als het jonge sociale speelse katjes zijn, zal het vast goedkomen. Maar als het oude rustigere katten zijn, kan de introductie al een pak lastiger zijn. Misschien zitten ze helemaal niet te wachten op een nieuw soortgenootje.

Mijn collega had 2 oudere rustige katten (rond de 8 jaar denk ik). Ze heeft er een kitten bijgezet en nu bijna een jaar later is het nog steeds een drama. De kitten achtervolgt de volwassen katten en 1tje is zo gestresseerd dat ze kale plekjes heeft.
Volgens mij heeft mijn collega wel geen goede introductie gedaan en ook geen extra kattenbak etc.

Het kan best, maar ik zou rekening houden met een lange introductie. Ik zou goed kijken naar het karakter van je huidige katjes en, mocht je adopteren, goed je situatie aangeven en dat je op zoek bent naar een katje dat nood heeft aan een soortgenootje :slight_smile:

1 like

Je kunt het altijd proberen denk ik. Als het helpt is dat alleen maar mooi meegenomen! Over ingrediënten staat ook wel veel geschreven, misschien kun je die wat vergelijken haha. Maar dat vond ik zelf te veel moeite dus heb gewoon wat uit die lijst gekozen toen :joy:

Goed juist hoor, het moet natuurlijk een weloverwogen beslissing zijn.

Wij dachten al een tijdje na over een kitten maar toen kwam er een zwerfkatje op ons pad die we hebben geadopteerd. Nu 6 maanden later begint het weer te kriebelen dat ik nog steeds heel graag een kitten wil.

Mijn ene kat is oud en zit er sowieso niet op te wachten maar de ander is dus jong en speels. Het zou dus ideaal zijn als zij met de kitten kan spelen zodat mijn oudere kat meer rust heeft. Maarja ik weet natuurlijk niet of dat zo gaat uitpakken :woman_shrugging:t3:

Ik heb al een tijdje 3 kattenbakken gehad dus dat is geen probleem. Ik heb alleen wel maar 2 ruimtes die afgesloten kunnen worden dus als het nodig zou zijn kan ik ze niet alle 3 apart zetten maar dat is ook niet echt de bedoeling.

1 like

Het zou kunnen dat je vier kattenbakken nodig hebt… de stelregel is aantal katten + 1.
Ik heb er ook maar 1 hoor maar mijn kat heeft weleens problemen met de kattenbak vinden en dan moet ik weer een 2e neerzetten

“Nou zo’n grote lelijke kattenklimpaal komt er echt niet in hoor” zeiden mijn man en ik.

3 weken, 2 gehavende gordijnen en 1 kitten met energie-overschot later is vandaag het gevaarte bezorgd :+1:

10 likes

Ik ken de regel inderdaad. Ik vind persoonlijk de +1 niet nodig als er geen ongelukjes gebeuren. Toen ik mijn oudere kat net had ging het wel eens mis en toen hadden we ook 2 bakken. Ik kwam er toen achter dat ze niet van de kap hield. Daarna ging ze nooit meer in die 2e.

Nee snap ik, ik vind hem ook niet altijd nodig haha. Maar iets om rekening mee te houden voor je afweging. Ik fantaseer ook weleens over een 2e maar ik woon samen met grumpy cat helaas, en heb al helemaal niet de ruimte om ze te laten wennen

Ik vind 4 bakken toch een beetje te gortig worden voor een appartement! Tijdelijk zou het wel kunnen. Maar je hebt gelijk, wel goed om over na te denken.

Ik was zaterdag bij de dierenwinkel en ze hadden precies een kitten adoptie dag en er waren echt 20 kittens van het asiel daar, het kostte echt zoveel wilskracht om er niet eentje mee te nemen. Die mensen zeiden ook “ja, ik zie dat je het wilt! Ze hebben een huisje nodig!!” :sob:

Oh, zou nu echt niet bij kittens moeten gaan kijken… Volop in de rouw natuurlijk om mijn laatste kat. Zou er zo 1 mee naar huis nemen om het gemis op te vullen.
Maar geen goed moment natuurlijk.
Wil sowieso wachten tot na mijn vakantie half september. Dan komt er weer een kat.
Ben er nog niet uit of dat ik nog een keer voor een kitten ga (ben al wat ouder… als deze oud wordt, hopelijk wel, haalt hij of zij mijn pensioen namelijk) of een iets oudere kat adopteer.

Hou het dit keer wel bij 1 kat. Wellicht ook even een stukje bewustwording voor mensen die meerdere katten willen, maar als ze wat gaan mankeren kunnen de kosten aardig in de papieren lopen.
Had van al het geld dat ik voor ze bij de dierenarts heb uitgegeven (vooral de oudste heeft vanaf haar 7e veel aandoeningen gehad) makkelijk een lange trip naar Amerika kunnen maken, en wel 2 keer ook denk ik.
Tel daarbij op de verzekeringspremies (want zonder dat had het helemaal onbetaalbaar geworden).

Dus denk goed na of je de kosten kan dragen. Verzeker ze op jonge leeftijd (vanaf 7 jaar kan het al niet meer) of maak zelf al vanaf dat ze jong zijn een spaarpotje.
Of je moet natuurlijk in de positie zitten dat geld geen issue is, dat kan natuurlijk ook haha.

1 like

Ik heb er nu 2, maar heb ook een jaar of 4 3 gehad en dat ging prima :slight_smile: Collega van me heeft 5 binnenkatten. Dat vind ik teveel, maar 2 of 3 moet kunnen. Al heeft 2 wel mijn voorkeur.
Ik heb trouwens 2 kattenbakken voor 2 katten en toen we er 3 hadden, hadden we er ook 2. Is altijd goed gegaan.

Edit: veel cijfers in deze post, haha.

1 like

Wij zijn het sinds gisteren aan het proberen. We hebben gelukkig geen moeilijke eter, ze eet zo ongeveer alles was je dr voorzet haha. Ik kan er inhoudelijk nog niks over zeggen, alleen dat ze er goed van eet :blush: Kan over een paar weken wel wat over zeggen hoop ik!

Wat fijn dat ze zo makkelijk overstapt. Als je over een paar weken zou willen laten weten of het wat is, heel graag! Misschien dat we zelf voor die tijd ook wel beginnen