Kattentopic #2 (Deel 1)

Fijn om te lezen dat mijn kat niet de enige is. Niet fijn voor de katten natuurlijk :sweat_smile:.

Toevallig moet deze kat ook een gebitsbehandeling hebben. Alleen de kliniek waar we zitten wordt verbouwd dus is er nu geen ruimte. Dierenarts gaf aan dat de behandeling geen spoed had, maar ik hoop nu toch dat behandeling snel plaats kan vinden. Wellicht dat dit ook onderdeel van het probleem is.

Ik ga morgen iig even bellen en horen wat ze zeggen. En ik ga de bakjes bestellen die @Calypso ook heeft.

2 likes

Zou je me kunnen laten weten wat de dierenarts zegt?

Nu ik erover nadenk miauwt mijn kat ook erg vaak en luid, maar dat doet die wel vaker (bv altijd als hij de kattenbak gebruikt :o_o: ).

Misschien kan je een bloedonderzoek aanvragen, dan ben je gerust? Ik ga dat voor de zekerheid toch ook nog maar eens laten doen over een paar maandjes samen met zijn gebitsbehandeling.

1 like

Ja tuurlijk, zal ik doen!

1 like

Ja, ze zijn dol op bleek. Misschien kun je peper strooien? Dat schijnen ze helemaal niets te vinden.

1 like

Je hebt sprays bij de welkoop waardoor katten uit je tuin zouden blijven. Misschien dat proberen?

1 like

Daar reageert wel niet elke kat op, maar het is het proberen waard.
Koffiegruis vinden ze vies aan hun poten, maar dat is meer een oplossing voor bloemperken, maar misschien kan je beetje strooien. Cayenne peper is ook een middeltje.
Ik zou vooral proberen met natuurlijke (goedkope) middeltjes. Na een regenbui moet je het opnieuw strooien/spuiten.

1 like

:smiling_face_with_three_hearts:

42 likes

Mijn baby is onderweg naar de dierenarts voor zijn schildkliercontrole. Benieuwd hoeveel slachtoffers er vandaag vallen. Vanochtend was hij nog ‘vrolijk’ voor zijn doen :sweat_smile:

45 likes

Hij poseert ook echt ‘look at me, I’m a handsome fella :tipping_hand_woman:

Een foto maken werd niet gewaardeerd.

35 likes

Ik ben gisteravond toch nog naar de dierenarts geweest, omdat ik mij plots toch enorm veel zorgen maakte om mijn kat. Hij is al enkele jaren nierpatiënt maar sinds een paar weken geeft hij 2-3x per week 's ochtends over (doorzichtig slijm, geen haarballen).
We dachten eerst dat het niets was omdat hij tegenwoordig veel buiten in de tuin loopt en dan zien we hem regelmatig aan gras knabbelen en andere planten.

Nu gaan we over een maand op vakantie en dan gaat hij op kattenhotel voor een paar dagen. Hierdoor ben ik enorm beginnen te panikeren (wat als er iets met hem gebeurt?) en heb dan toch gisteren nog een afspraak gemaakt.

Volgens de dierenarts was dat overgeven echt niet normaal (te frequent) en ze denkt dat het nierfalen is of misschien suikerziekte. Ze heeft bloed getrokken en deze avond krijgen we de resultaten.
Nierfalen pas echt in het plaatje en daar passen ook andere symptomen bij, dus ik vrees dat het dit is. Hij is een oude kat (15+) maar toch heb ik zo hard gehuild gisteren. Gewoon het idee dat hij misschien pijn heeft of we gaan moeten kiezen over zijn lot.

Momenteel lijkt hij stabiel en vrolijk, hij eet en drinkt goed, geniet van zijn wandeling in de tuin en te zonnen etc. maar katten zijn zo’n meesters in pijn verbergen. Heel beangstigend dat hij misschien van de een op de andere dag, het plots veel slechter kan doen.

Ben allesinds blij dat ik naar de dierenarts ben geweest. Ik was 2 weken geleden nog geweest bij een andere dierenarts voor herhaalvaccin en toen moest ik maar over 6 maanden terugkomen voor controle bloed en tanden.

Ga het proberen voor nu even los te laten en vooral stoppen met alles te googlen. :weary:

Drinkt hij toevallig ook veel? En eet hij meer dan normaal, terwijl hij ook afvalt? Dat waren hier de tekenen dat de kat (beginnende) suikerziekte had. Mocht het wel suikerziekte zijn, dan is het meestal goed te behandelen (alleen je leven moet je er wel op aanpassen). Ik hoop dat het meevalt!

Hier spugen ze trouwens ook zo’n 1 keer per week (varieert wel), maar ik heb het idee dat het erger is als er net vers kattengras is en dan een bepaald soort. Alsof ze dan meteen teveel gras eten. Van de kattengrasversie die ik zelf zaai lijken ze minder snel te spugen. En heb ook een kat gehad die jarenlang minstens 3 keer per week over zijn nek ging (die had een schildklierprobleem).

1 like

Ja hij drinkt vrij veel, dat is ook te linken met zijn nierproblemen. Hij eet normaal en ik denk dat hij niet afvalt (2 weken geleden is hij nog gewogen en toen was het ongeveer hetzelfde gewicht als een jaar geleden). Ik ga denk ik wel een babyweegschaal kopen zodat ik zijn gewicht goed in de gaten kan houden.

Ik heb een lijstje gemaakt met vragen voor als de dierenarts deze avond belt met de resultaten. Ga ook vragen of kattengras kan helpen voor de misselijkheid! Heb toevallig een zakje liggen om te zaaien.

1 like

Let op dat kattengras en gewoon gras kan blijven haken in de keel. Dit gras heeft een soort haakjes waardoor het soms vast kan komen te zitten. Ik dacht ook altijd goed te doen om kattengras in de vensterbank te hebben staan tot dat ik met de kat naar de dierenarts kon vanwege een vastzittende grasspriet. Dierenarts vertelde me dat hij dit veel vaker had en dat we beter zebraplanten neer konden zetten. (Met kat is alles goed gekomen.)

1 like

Dit heb ik vaker gehoord ja. Geldt dit voor alle grassoorten? Ik overweeg trouwens om een graslelie voor ze te kopen, maar ik weet niet of dat beter is?

Weet ik niet zeker. De dierenarts benoemde toen specifiek gewoon gras en kattengras. Dat was namelijk in de basis hetzelfde als gewoon gras volgens hem. Ik heb nu inderdaad graslelie staan, dat heeft geen haakjes. Ze eten het veel als ze last hebben van een haarbal en die lijkt dan wel los te komen. Maar ik ben geen expert, dit zijn mijn eerste 2 katten. Was alleen zo vreselijk geschrokken toen kat 1 geopereerd moest worden vanwege die stomme grasspriet.

Ja, snap ik hoor! Ik heb al jaren kattengras (en een tijd niet omdat de diabetespatient eigenlijk niet mag spugen maar aan de giftige planten begon), maar misschien toch maar die graslelie kopen. Ik vind trouwens zelfgezaaid gras ‘zachter’ dan dat wat je in het tuincentrum koopt. Dat laatste lijkt inderdaad best veel op gewoon gras.

Oh dat is misschien nog een idee om neer te zetten. Beetje ter afwisseling in de vensterbank :smiley:
Is dat speciaal ingezaaid gras?

Het gezaaide kattengras? Ja, dat zaai ik zelf. Heb 3 zakjes met zaadjes gekocht bij Zooplus en heb daar nu een aantal potten van staan binnen en buiten. Als 1 pot leeg/op is zaai ik weer :slight_smile: Buiten blijft het trouwens wel langer mooi dan binnen.

1 like

Schattig, slapend bolletje :heart_eyes: alle pootjes verzamelen

33 likes