Kattentopic #2 (Deel 1)

O, wat een mooie :heart:

Hier voelt de kat zich nog steeds niet echt lekker. Hij heeft ook niet gegeten, maar inmiddels wel gedronken en ook geplast. Heb ook nog even zijn suiker opgemeten voor het geval het dat kan zijn, maar die was 4.9. Laag, maar kan nog wel. Ik weet bij deze kat verder niet wanneer zijn laagste punt is omdat hij geen suikerziekte heeft en sinds 6 uur gisteravond niet gegeten heeft. Wel fijn dat zijn erg snelle ademhaling blijkbaar wel meevalt, want nu de andere kat naast hem ligt zie ik het bij hem ook snel gaan.

Ah wat vervelend! Misschien heeft hij last van misselijkheid en lukt eten daarom niet? Lees dat je vanmiddag een afspraak hebt, hopelijk kunnen ze hem helpen! Sterkte, want je voelt je zo machteloos als je niets kan doen he? Maar gelukkig drinkt en plast hij nog!

Ja, zou goed kunnen. Dat heeft de andere kat ook al een paar keer gehad. Bij die kat is het natuurlijk kritieker ivm diabetes, maar ik hou deze ook wel goed in de gaten.

Heeft iemand ervaring met een katten gedragstherapeut? Mijn poezel, nu naar schatting 8 jaar, heb ik 1 jaar geleden uit het asiel geadopteerd. Daar werd al aangegeven een wat bangig katje en sowieso rustig. Nou, dat klopt! Ze speelt heeeeeel minimaal (lees: soms met een pootje tegen haar knuffeltje tikken en soms er even mee rennen in haar bek, that’s it). Eigenlijk ligt en loopt ze voornamelijk rustig door het appartement. Nu ook weer. Laatst een speeltunnel gekocht, en ze gebruikt hem door erin te liggen en af en toe sloom van de ene naar de andere kant te wandelen :joy:Maar we weten dus niks van haar want ze is gevonden, dus geen idee of ze bv. een tuin gewend was (en ik heb alleen een balkon waar ze op kan…) en zich nu nier fijn voelt, of dat het ook de leeftijd is. In ieder geval, soms ben ik bang, mede omdat ze zo rustig is, dat ze zich verveelt ofzo? En dat zou ik zo zielig vinden, maar ja ze kan niet praten. Heeft het zin om haar misschien eens te laten observeren? En mensen met ervaring daarmee; aan wat voor kosten moet ik dan denken, en was het waardevol om te doen?

Dat is echt heel wisselend bij katten of het bij de leeftijd hoort. Ik heb een kat gehad die op zijn vijfde al niet echt actief meer was, maar ook een kat van 18 die nog heel speels was en overal op sprong. Het kan ook gewoon karakter zijn. Observeren kan sowieso nooit kwaad, denk ik.

1 like

Heb je al uit kunnen sluiten dat het iets lichamelijks is? Haar gedrag zou ook wel kunnen passen bij katten die pijn hebben bijvoorbeeld. Ik vind 8 jaar wel erg jong om zo opvallend rustig te zijn. Denk dat een gedragstherapeut sowieso wel een goede optie is

Heel lief dat je zo actief op zoek gaat naar een mogelijke oplossing trouwens, veel mensen vinden het wel prima als de kat de hele dag maar ligt te luieren.

2 likes

Zat ze bij een opvanggezin? Weten die eventueel hoe ze met andere katten omging? Hebben ze toen een bloedonderzoek laten doen, misschien is er iets heel stom aan de hand zoals een traag werkende schildklier. Het kan natuurlijk gewoon haar karakter zijn hoor, dat heeft niet per se veel met de leeftijd te maken. Misschien heb je ook wel iets aan de boeken van Anneleen Bru, ik denk dat het revolutieboek misschien wel handig is. Daarin staan veel makkelijke tips om je kat ‘gelukkiger’ te maken.

Probeer je soms met haar te spelen? Bij mij is de speelhengel een grote favoriet en softballetjes. Soms moet je ze wel ‘leren’ hoe ze moeten spelen met balletjes en hebben ze een kleine push nodig.

Eventueel zou je een gedragstherapeut kunnen mailen en vragen om een prijsindicatie. Allesinds heel lief van jou!

1 like

Dolly was ook 10 toen in haar haalde en ze is ook helemaal geen speelkat. Soms een beetje met de bekende catnip banaan en ook wel als ik een lint aan een stok beweeg. Maar ze ligt het liefste de hele dag te maffen. Heb niet de indruk dat ze ongelukkig is?

Bij die van jou wel? Of andere indicatoren? Misschien hebben ze ook nooit spelen geleerd denk ik dan. Altijd als kat alleen ergens geweest?

1 like

Geenszins om te insinueren dat je het niet goed doet hoor, maar misschien kun je andere manieren vinden om met haar te spelen? Soms proberen mensen bijvoorbeeld met mijn kat te spelen door een speelgoedje druk voor haar hoofd te schudden en dan kijkt ze ze aan van wat moet je? en loopt ze weg. Logisch. Maar als ik een groot stuk papier (bijv. van dat dunne inpakpapier dat vaak in dozen zit - kraakt ook lekker) op de grond heb liggen of een doek of laken ofzo, en daar speelgoedjes een beetje-half-helemaal onder laat verdwijnen dan SPRINT ze erop af. Of een dun touwtje onder een doos en dan langzaam laten verwijnen of tevoorschijn laten komen. Sowieso alles dat met verstoppen te maken heeft, ze duwt zelf ook speelgoedjes onder het vloerkleed bijvoorbeeld om ze dan te zoeken.Of een balletje naar haar toe rollen is soms leuk, maar vaker vindt ze het leuker als ik het balletje op 1-2 meter voor haar heen en weer beweeg over de grond, en dan als ze eropaf sprint dan gooi ik het in de lucht - dan rent ze erachteraan tot ze hem vangt. Soms als ze gaat liggen en op haar rug rolt, kan ik ook aan haar zien dat ze in een speelse bui is, en dan kan ik een knuffeltje of hengeltje boven haar hangen en dan gaat ze los met vangen en bunny kicks <3 Maar ze neemt maar af en toe een speelgoed in haar bek mee door het huis. Ze houdt sowieso meer van samen spelen dan van alleen spelen - logisch, want een 'dood’liggend voorwerp op de grond is gewoon niet zo uitnodigend. Misschien vindt jouw kat zo’n banaan of regenboog met kattenkruid ook wel leuk? Mijn kat heeft echt totaal geen interesse in kattenkruid lol, die heeft alleen reuk voor eten :stuck_out_tongue: Helaas want die speelgoedjes zijn zo leuk <3

Nou ja zomaar wat tips, je doet het vast allemaal al maar wie weet?

Edit: oja en, ze heeft ook niet altijd zin in hetzelfde! Ze kan zomaar totaal geobsedeerd zijn door het ene touwtje en dan helemaal geen reactie geven op het balletje, en twee uur later weer andersom. Het is altijd een beetje uitproberen waar ze op dat moment op aanslaat.

7 likes

Ben wel een keer naar de dierenarts gegaan ivm soms plassen op bed, daar kwamen wel wat bacteriën in haar urine uit dus AB gehad. Maar dat plassen is er soms nog steeds, dus misschien stress? Maar, ze plast ook gewoon goed op de kattenbak! En heb het idee dat als ze op het dekbed plast dat altijd in de nacht gebeurt. Dus weet niet of het bewust is, of misschien in haar slaap (haha kan dat bij katten überhaupt?). In ieder geval ga ik morgen sowieso weer naar de dierenarts voor jaarlijkse injectie en dan kaart ik dit ook meteen weer aan. Wellicht wat meer onderzoek nodig!

@Amandelbloesem nee ze is tussendoor nooit bij een gezin geweest. Direct vanaf straat gevonden en naar het asiel gegaan. Daar zat ze wel met meerdere katten in een hok maar was ze niet zo in d’r hum; vooral liggen op/in de krabpaal en daar kwam ze eigenlijk niet uit. Ze is toen wel helemaal onderzocht door de DA daar en dat was allemaal goed (zeiden ze…). Speelhengel heb ik en vindt ze verschrikkelijk. Dan schrikt ze toch van die veertjes enzo eraan en rent ze meestal weg. Speel weleens met een knuffeltje door ook dat een beetje heen en weer te schudden en met balletjes door die richting haar te rollen. Nog geen groot daverend succes tot nu helaas. Bedankt voor de boekentip trouwens, ga hem opzoeken!

2 likes

En een prop papier weleens geprobeerd? Die hengel vindt 1 kat doodeng, maar die is dus dol op proppen papier. Alleen nadeel dat 'ie ze opeet.

1 like

Behalve het bedplassen soms geen andere rare signalen. Maar kan dus stress zijn en ja dan is er iets niet goed. Maar wat :pleading_face: zo lastig.

@EllaFitzgerald hier ook geen interesse in kattenkruid haha! Wel nog goede tips om wat dingen zo te ‘verstoppen’, dat heb ik eigenlijk nog niet echt ooit gedaan. Ze vindt het wel fantastisch om onder m’n dekbed of ander dekentje te lopen als ik er een soort holletje van maak, zo interessant. Daarom ook de speeltunnel gekocht, maar die wordt alleen gebruikt voor slapen :joy: misschien toch op de bank met kussens eens iets snel fabriceren, kleine kattenhut

@LastYoungRenegade yes, ook geprobeerd! Geen succes. Kijkt ze me aan van wat doe jij nou joh, ren er zelf maar achteraan. Laser vindt ze wel leuk, heel eventjes rent ze daar soms achteraan dus dat doen we weleens! Maar daarmee is ze dus ook niet mega uitbundig :grimacing:

2 likes

Jaa mijne ook! Het bed verschonen is ook haar lievelings, dat gewapper met de lakens is echt FEEST en dan springt ze er de hele tijd op en af, in en uit.

2 likes

Ik at gister trouwens een banaan en mijn kat was zoooo benieuwd toen ik de schil openmaakte - ze wil altijd alles bekijken ookal lust ze uitsluitend haar eigen kattenvoer - en toen ze aan de banaan rook betrok haar gezicht helemaal. Ik heb haar echt nog nooit zó disgusted zien kijken hahaha ze was echt helemaal beledigd. Tot ik die banaan op had liep ze ook een beetje te grunten terwijl ze om me heen liep, echt brrgh brrgh ga weg met je banaan hahahaha.

4 likes

Aah wat een leuke foto’s zijn erbij gekomen :smiling_face_with_three_hearts:
Ik ben een weekje weggeweest en Charlie is altijd zo blij als ik weer terug ben, zo lief. Dan laat ie me niet met rust.

Intens tevreden:

33 likes

Pfoe echt katten af en toe :joy::sob::joy::sob: net dus maar even in de doos met speelgoed gedoken en een papieren knisper balletje weer terug gelegd. Daarna wordt er direct mee gespeeld, maar misschien 20 seconden actief en dan is het ook echt klaar? Komt ze weer aangesjokt naar de woonkamer. Goed morgen eerst DA en sowieso iets medisch laten uitsluiten

Ik zou om een bloedonderzoek vragen en ook zeker schildklier en de nieren laten onderzoeken. Vanaf 8 jaar is dat sowieso altijd een goed idee. Oh en de tanden laten controleren (tandsteen).

Oh zo jammer van het plassen. Heb je 2 kattenbakken? Dat doet soms wonderen! Of een ander soort kattenbak (open/gesloten of ik weet dat veel mensen de wasmand van de action gebruiken). Succes morgen bij de dierenarts alvast!

1 like

Ik ben wel benieuwd wat de DA zegt. Ben denk ik van mening dat het ook wel echt karakter kan zijn. Onze kat van 5 speelt in huis ook helemaal niet meer. Tot een jaar of 3 was zo’n knisper balletje interessant en leuk maar daarna niet meer. Hij komt nu ook hele dagen buiten dus dat zal het bij die van ons wel zijn. Genoeg activiteit en beweging. Komt die van jou ook buiten?

Dit weekend heeft m’n kat op een wit laken gelegen en toen zag ik ineens heel licht rode kwijlplekjes op het laken. Ga een afspraak bij de DA gaan maken om alles uit te sluiten, hopelijk is het niks geks misschien ontstoken tandvlees?
Normaal lukt het de DA niet echt om het gebit te checken dus ben benieuwd of het nu wel gaat lukken goed te kijken.

Ze komt alleen op het balkon, 1 hoog. Dus niet echt buiten eigenlijk. Probleem is dat ze natuurlijk niet zelf meer terug naar binnen kan. Zit nu zelf wel hele dagen thuis dus zit soms te denken om haar gewoon zelf buiten te zetten en dan zelf binnen te halen. Alleen dan ben ik ook wel een beetje bang dat ze de weg naar huis niet meer kan vinden😱 want ze is hier nooit buiten geweest. En natuurlijk alle andere risico’s want woon aan een best drukke weg. Overigens doet ze op het balkon nooit een poging om te ontsnappen, ze gaat er rustig liggen of zitten kijken naar de overkant? Heb dan wel een net gespannen tussen de spijlen maar daar zit ze ook nooit aan of zo om ook maar iets te proberen

Maar zal hier in ieder geval nog laten weten wat de DA erover denkt