Kattentopic #2 (Deel 1)

Wat sneu, helaas wel herkenbaar. Helaas ben ik ook 1 van mijn 2 kittens verloren een tijdje terug. De overgebleven kat vertoonde hetzelfde gedrag als die van @Strawberry. Heel aanhankelijk, veel miauwen, maar ging daarna ook veel ‘kattenkwaad’ uithalen voor aandacht en afleiding. Nu sinds 2 weken weer een nieuw kitten erbij en ze is gelukkig weer helemaal de oude.

De dierenarts gaf bij mij aan dat katten inderdaad ‘rouwen’ en adviseerde daarom ook dat ik even moest wachten met een eventuele nieuwe kat in huis, om ze de tijd te geven aan de nieuwe situatie te wennen.

De laatste week is mijn kat heeel gek op de planten. Er in bijten, naar slaan en springen. Voor ons niet zo leuk natuurlijk en de bananenplant lijkt al op een monstera door al zijn aanvallen.
Iemand al een goede oplossing gevonden? De sprays online lijken me vaak niet te werken als ik zo de reviews lees…

1 like

Ik moest vanmiddag naar de dierenarts voor de enting van een van mijn katten, nou is zij sowieso niet echt een fan van aangeraakt worden, maar ze hebben haar met 2 man in de houdgreep moeten houden en na 5 pogingen (en dus 5 nieuwe naalden en flesjes) is het eindelijk gelukt om die naald er in te krijgen terwijl zij zo hard aan het blazen was. En haar nagels konden ze niet knippen want dat zou té stressvol zijn. 🥲

Helemaal tevreden met zijn nieuwe krabpaal, steeds even krabben en stretchen en daarna mij kopjes geven

37 likes

Haha dat koppie. Helemaal in z’n element, echt een serieuze aangelegenheid :heart_eyes:

4 likes

Ik moet daar bij mijne ook steeds zo om lachen, dat serieuze koppie dat hij trekt hahah

1 like

Klopt, Luzarl past wel eens op huizen/huisdieren. Ik tag haar nu even niet, maar misschien voor in de toekomst handig om te weten.

1 like

Woehaha ik geniet echt van alle katten in de meest crazy houdingen in dit topic

@Lula lol die tandjes!!! wat spookt ‘ie uit? :ghost:

23 likes

Hoi! Ik heb een vraagje en ben benieuwd welke ervaringen jullie hebben. Wij hebben sinds een paar maanden een Ragdoll kitten en hij is énig. Lief, speels, etc., hij ligt graag de hele avond bij je op schoot. Hij is ongeveer 2 werkdagen per week alleen thuis (wanneer Corona ooit uit de wereld is, waarschijnlijk 4 werkdagen). We hebben geïnvesteerd in leuk speelgoed en hij mag overal in huis komen. Hij maakt geen ongelukkige indruk voor zover ik kan oordelen… Toch vraag ik me soms af of hij “gelukkiger” zou zijn met een tweede kat erbij, zeker omdat we wel werken en niet 24/7 met hem bezig kunnen zijn. Hebben jullie hier ervaring mee of ideeën over?

Thanks voor jullie antwoord @Lula en @Friemel! Precies, voelt best als een dilemma… Als hij de nieuwe aanwinst niet leuk vindt, hebben we weer een nieuw probleem. Misschien achteraf gezien toch het slimst om twee kittens uit hetzelfde nestje te nemen…

Nou goed, voor nu laat ik het nog maar even zoals het is. Hij oogt gelukkig. Maar als ik me zorgen blijf maken, moet ik het er misschien ook maar op wagen. Is er dan nog zoiets als een evolutionair voordeel voor de combi tussen een kater met een poes (wel geholpen dan, ik hoef geen nestje)? Of zou het niet uitmaken of er poes of een kater bij komt?

Ik bied me aan als kattenoppas, alleen ik werk elke dinsdag en donderdag fysiek op locatie. De andere dagen heb ik alle tijd voor kattenknuffels :heart::heart::heart:

2 likes

Bij ons hetzelfde verhaal als bij @Lula. Wij hebben ook een tweede kater erbij genomen, omdat we dachten dat het leuker zou zijn voor de eerste… Helaas hebben ze eigenlijk niks aan elkaar als we er niet zijn. Ze doen hun eigen ding en daar blijft het bij :upside_down_face: Maar ze kunnen wel naast elkaar eten en als we een speeltje bovenhaal om met hun te spelen kunnen ze wel “samen” spelen, dus ze kunnen elkaars aanwezigheid wel verdragen gelukkig.

3 likes

Tja. Hier geen goede ervaringen! Wij dachten hetzelfde, ook al oogde onze kat gelukkig. We hebben er een jonge kitten (kater) bijgenomen.

Maar helaas… Ze kunnen niet met elkaar overweg en we moeten de katers dag en nacht gescheiden houden, anders stresst onze oudste kat ontzettend.

1 like

Naar aanleiding van de discussie van een kat alleen laten, hoeveel aandacht geven jullie je binnenkat(en)? Hebben jullie een routine ontwikkeld? Ik vind dat soms best lastig hoeveel aandacht en prikkels een binnenkat nodig heeft!

Hij komt naar me toe als hij aandacht wil en als ik aandacht wil ga ik naar hem 🤷

11 likes

@La_Piscine dit :joy: ik heb geen schema. Ze komen vanzelf aan mijn hoofd zeuren of kruipen op schoot, af en toe een beetje met ze spelen maar dat is de ene dag 2 minuten, de andere een halfuur en daarna weer 0

3 likes

Hier idd ook zo’n beetje zo @La_Piscine Hij is een flinke miauwer, als hij wat wil begint 'ie gewoon te schreeuwen. Ik heb dat overgenomen en doe dat nu ook naar hem :joy:

Ik werkte voor corona gewoon voltijd, als ik thuiskwam hadden we dan altijd even knuffel- en speelmomentje, en voor het slapengaan ook nog even. 's Nachts slaapt hij sowieso altijd tegen me aan ook en knuffelen we dus ook. Nu ik de hele dag thuis ben, en mijn vriend ook bij ons ingetrokken is krijgt hij wel veel meer aandacht. Gelukkig werkt mijn vriend sowieso vanuit huis, dus als ik ooit weer naar kantoor ga zal hij nog steeds veel aandacht krijgen. Mijn vriend is ook wel veel actiever met hem, die zit rustig een hal uur op de grond met hem te spelen, ik ben het na vijf-tien minuten meestal wel weer zat.

3 likes

Zo. Ze komen zelf naar me toe. En ik ze aandacht wil geven ga ik naar hun toe.

11 likes

Heb haar pas sinds september maar overdag vermaakt ze zichzelf (slaapt) en soms entertain ik haar even met een lasertje of iets aan een stokje. Verder mauwt ze als ze aandacht of eten wil. In de avond komt ze ALTIJD knuffelen en een uur/anderhalf uur op me liggen als ik op de bank lig en tv kijk. Ze mag niet op de slaapkamer dus in de nacht moet ze zichzelf ook entertainen.

2 likes

Onze ene kat wil veel aandacht, als je thuis bent loopt ze de hele dag naast je te miauwen. Behalve in de middag dan ligt ze te slapen en wilt ze niet gestoord worden. En ze geeft zelf aan wat ze wilt, aaien, spelen in de kast ect. De andere komt soms bij je liggen of gaat soms spelen als je het aanbied. Maar die scharrelt ook voornamelijk buiten rond. Probeer wel elke dag buiten de andere moment om waarbij ze aandacht vragen met ze te spelen. Toen ze jong waren ging ik zelfs eerder op om met ze te spelen in de ochtend. Nu weten ze niet hoe snel ze maar buiten moeten :joy:

En ze hebben elkaar, als het slecht weer in rennen ze samen het hele huis door.

2 likes