Kattentopic #2 (Deel 1)

Zo’n lieve snuit :heart:

2 likes

Pff… we hebben een kattentherapeut ingeschakeld om de katten te herintroduceren. Best wel spannend, want als dit niet lukt dan gaan we jongste weg doen. Dat zou super sneu zijn maar wel het beste voor de oudste.

Over 3 weken hebben we het consult en moeten nu een voedingssupplement (Zylkene) gaan geven en filmpjes maken van de leefomgeving (ivm corona komt ze niet bij ons thuis). En volledig gescheiden houden (dat hebben we ze al weken/maanden) dat is geen probleem.

Jullie ervaring hiermee?

1 like

Ik ga jaarlijks voor een controle en zijn vaccinatie.
Ze kijken dan even naar zijn oren, gebit, hartje luisteren vlooien en gewicht. Vind ik altijd wel prettig.

Minimaal jaarlijks, voor de vaccinatie, en tussendoor als er iets is. Een ‘checkup’ is niet echt mogelijk met onze kat, om haar te onderzoeken moet ze onder narcose gebracht worden aangezien ze hysterisch wordt bij de dierenarts.

Sowieso 1 keer per jaar voor de vaccinatie en dan doen ze meteen gehele check en mijn dierenarts had voorgaande jaren (nu niet ivm Corona) een gratis gebitscontrole in februari en dan kijken ze ze alsnog snel even na.

Alleen als het nodig is. :slightly_smiling_face: Maar bij 1 kat is dat eigenlijk alsnog jaarlijks.

Te lief om niet te delen :smiling_face_with_three_hearts:

46 likes

Jaarlijks voor inentingen en een checkup. En als er wat is dan gaan we ook direct. Vind dat als je huisdieren hebt en je ziet dat er wat is je verplicht bent om met de naar de dierenarts te gaan. Ze zijn van jouw afhankelijk.

Altijd jaarlijks voor de vaccinatie en tanden te laten controleren. En sinds de kat ouder is dan 10 jaar, ook jaarlijks een bloedonderzoek. Anders maak ik mijzelf ongerust en denk ik bij het minste dat er iets mis is.

2 likes

Ik ga jaarlijks, vaccinaties en dan doen ze ook altijd een algemene check. Verder ga ik alleen als er iets mis is. Ze zijn trouwens drie. Volgens mij is dit ook gewoon normaal hoor, heb in ieder geval nooit van de dierenarts gehoord dat je meer dan 1x per jaar op consult moet komen.

Jaarlijks voor vaccinatie (we krijgen daar ook altijd een oproep voor, gericht aan de kat :grinning_face_with_smiling_eyes:) en dan doen ze ook een algehele gezondheidscheck. Ze komt nu buiten, maar we deden dit ook al toen ze nog een binnenkat was. Tussendoor alleen als er iets is.

1 like

Je kat komt weliswaar niet buiten, maar jij wel, en ook jij kunt parasiten of andere narigheid mee naar binnen brengen, onder je schoenen bijvoorbeeld! Dus ook bij een binnenkat zou ik met regelmaat naar de dierenarts gaan.

edit: sorry we typten tegelijk, wat @Totoro zegt dus.

2 likes

Mijn kat heeft laatst de dierenarts aangevallen toen ze gevaccineerd moest worden (:sweat_smile:) en toen zeiden ze dat ik het de volgende keer ook uit kan stellen en 1 keer in de 3 jaar kan komen, ze is dan wel minder goed beschermd maar omdat ze een binnenkat is, is dat nog wel genoeg zeg maar. Mja ik vind dat geen fijn idee dus volgend jaar moet ze zich gewoon niet zo aanstellen bij de dierenarts hoor, die spuit krijgt ze gewoon jaarlijks.

Ze heeft er verder geen last van trouwens, bij de dierenarts is ze gewoon HEEL erg boos en blaast en gromt ze super hard, maar eenmaal buiten is er niks aan de hand dus dan durf ik dat 1 keer per jaar wel aan.

2 likes

Haha ja, mijn kat maakt ook altijd een hoop drama als ze naar de dierenarts moet maar tough luck, ik vind die checkup en vaccinaties belangrijker.

En verder idd eens met @Totoro en @EllaFitzgerald dus @Konijntje :blush:

2 likes

Hoe vaak per dag geven jullie voer? Ik lees veel over onbeperkt aanbieden. Onze oudste kat kan dit prima, hij heeft een rem en eet altijd kleine beetjes. Kitten (9 maanden) heeft niet en we geven nu 3x per dag een beetje. Hij schrokt enorm dus hebben inmiddels ook een voerpuzzel. Dit begrijpt hij heel goed, neemt dus meer de tijd maar eet alles natuurlijk alsnog op. Ik begrijp wel dat dit komt omdat hij voelt ‘ik krijg heel lang geen eten dus gauw opeten’.

Ik wil vanaf morgen 6x proberen aan te bieden en uiteindelijk onbeperkt aanbieden (hij gaat straks ook naar buiten bij 10-12 maanden dus dan zal het ook wel weer anders zijn gezien er veel muizen zijn hier)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijne krijgt 's ochtends en 's avonds een afgemeten hoeveelheid. Hij verdeelt dit zelf verder over de dag en nacht, doet hij ook al sinds ik hem heb, heeft nooit geschrokt. Onbeperkt aanbieden ga ik niet doen, toen ik hem kreeg was hij al te dik en dat is ondanks dat hij niet veel eet/krijgt niet per se beter geworden (luie binnenkat :woman_shrugging:t3:)

Ik ga ook maar alleen als er iets is eigenlijk. Vaccineren durf ik niet zo goed meer nadat 1 van de katten er vorig jaar zo heftig op reageerde (extreem hijgen en dat zeker een uur lang). Zelfs met de diabeteskat ga ik in principe alleen als er iets is. Ik check zelf wekelijks zijn bloedwaardes en pas de hoeveelheid insuline soms wat aan als dat nodig is. Al heb ik wel contact met de DA als 'ie bijvoorbeeld onder de 3 schiet. Mijne zijn ook binnenkatten overigens.

@Nebula: Hier krijgen ze inmiddels 4 keer per dag natvoer (85-100 gr per kat) en 2 - 3 keer brokjes. 's Ochtends een bakje vol en afhankelijk van de vraag daarna nog 1 of 2 keer. Maar ik heb 1 kat die geen maat houdt en uit jaloezie alles opvreet zodat zijn broer niets meer heeft. Hoop uiteindelijk wel naar minder te gaan, maar ben allang blij dat ze accepteren dat ze minder eten krijgen nu dan dat ze in het verleden kregen.

Mijn kat heeft sinds een tijdje ineens behoorlijk vaak last van roos. Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik hem borstelde (1x per week). Daar dus mee gestopt. Toen geprobeerd een paar drupjes olie door zijn brokjes te doen (kreeg ik als tip van iemand) want dat zou goed zijn voor de vacht. Verder drinkt hij ook genoeg en het is sowieso geen stof of iets want mijn huis is altijd heel schoon. Zijn vacht zelf glanst meestal wel maar hij heeft geregeld hele ‘vlokjes’ in z’n vacht zoals op de foto. Iemand enig idee hoe dit komt of wat ik er aan kan doen?

Mijn kat kreeg dat vooral in stress situaties
Bv als die naar de dierenarts moest enzo
Heb je het idee dat jou kat stress kan hebben? Of misschien door de warmte van de verwarming die we nu vaker aan hebben?
Anders misschien als dat niet helpt
naar voer kijken of dat verschil maakt?

1 like

Voor zover ik merk heeft mijn kat absoluut geen stress. Is echt één van de meest relaxte katten ooit volgens mij haha. Maar hij kruipt wel altijd op de armleuning van de bank recht tegen de verwarming aan, dus misschien dat dat het inderdaad is! Hij zit namelijk echt helemaal tegen de radiator aan…