Sorry, moet lachen om je opmerking dat je kat straks kaviaar en mousserende wijn verwacht…zie t helemaal voor me
Haha, ik moest ook lachen.
Hier krijgen ze trouwens altijd Gourmet en Sheba naast hun brokken. Maar dat mauwen om meer herken ik. Ook als je bijvoorbeeld naar de keuken gaat om de afwas te doen. Heel soms ga ik overstag, maar meestal geef ik ze dan of niets of een paar brokjes.
Dat ‘snel eten want ik krijg lang niets’ hebben ze hier af moeten leren, dat was in het begin ook zo maar doen ze nu niet meer omdat ze weten dat ze er de hele dag mee moeten doen.
M.b.t onbeperkt voeren: ik heb twee broertjes en de een kan het prima, de ander gewoon echt niet. Dat heb ik dus opgegeven, want ik kon proberen wat ik wilde maar meer voer = meer eten aka alles op eten. Hier krijgen ze in de ochtend brokken (weeg niet af maar weet ongeveer hoeveel het moet zijn en voer ze op zicht/gewicht). ‘S avonds krijgen ze dan nog natvoer.
Voor de mensen met een balkon: mag jouw kat op het balkon en hebben jullie nog iets gedaan om dit catproof te maken?
Hij mag op het balkon, ik zorg er altijd voor dat er geen stoel ofz tegen de reling staat en ik heb zelf nog een soort constructie gebouwd met van dat gaas waar je ook planten tegenaan kan laten groeien. Zat in het begin elke minuut panisch te loeren maar ben nu wel zo ver dat ik weet dat hij gewoon lekker ligt te slapen.
Je kunt ook kattennet kopen als je handig bent.
Dat gaas heb je dan tegen de spijlen van het balkon? Springt ie bij jou niet op de reling?
Ja en ook nog iets erboven zodat hij niet op de reling kan springen! Maar het ligt denk ook een beetje aan de beweeglijkheid en avontuurlijkheid (en leeftijd) van je kat. De mijne is wel nieuwsgierig maar ook weer niet zo’n grote waaghals
Ja die van ons is pas een paar maanden en wel erg speels maar geen echte waaghals volgens mij. Maar vind het wel spannend, eigenlijk wil ik hem liever niet op het balkon of alleen als wij erbij zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat dat wel lastig is als het straks weer mooier weer wordt. Normaal gesproken hebben we in de zomer als we thuis zijn vrijwel altijd de balkondeuren open staan. Maar ons balkon is zeg maar een muurtje van een halve meter hoog en 30 cm breed, met dan in het midden van dat muurtje weer een ronde stang als reling op ongeveer 40 cm hoog en daartussen is het dus open. Dus zit er nu aan te denken om een soort hor constructie te maken, dus een frame met gaas die we tegen de reling aan kunnen zetten als de deur open staat. In theorie zou ie dan wel nog over dat frame naar de andere kant van het muurtje kunnen maar ik hoop maar dat ie dat gewoon uit z’n hoofd laat haha.
Edit: We hebben een balkon zonder balkons boven ons, dus een afscheiding met gaas waar ie echt niet uit kan is helaas geen optie.
Ze mogen alleen op het balkon als ik er ben. Het is nog niet catproof, maar wil ik wel gaan doen. Mijne zijn dan wel 14, maar ik vertrouw ze niet.
Yes ik heb een kattennet. Voelt gewoon veel veiliger, denk niet dat ze expres van 3 hoog wil springen maar je weet maar nooit of iets of iemand 🪰 d’r uit balans brengt…
En met ramen, doen jullie gewoon ramen wijd open met katten?
Betreft de ramen, nee absoluut niet!
Als ik een raam wagenwijd open wil zetten, zorg ik dat de deur gebarricadeerd is en hij niet die kamer in kan (kat maakt zelf deuren open).
Wel zet ik de ramen op kiepstand waarbij hij er niet bij kan. Onze ramen zitten zeg maar wat dieper dan de muur en de ramen waarbij er geen ruimte voor de kat is om tussen het raam en de muur te komen zet ik open. (Is dit duidelijk?) Ramen waar de kat er wel bij kan zet ik niet op kiepstand zonder toezicht.
Wij hebben namelijk nogal een avonturier, die ooit eens uit het minuscule zolderraam is gesprongen waar ik (1.78m) net bij kan.
Eens, mij lijkt het veel te eng! Ik ken bijv mensen met van die oude omhoogschuiframen of wijd naar buiten openende ramen en die zitten in de zomer gewoon met wijd open ramen binnen, hoe dan??
Ik ventileer sommige ruimtes terwijl als de kat buitengesloten is (maar zij kan geen deuren openmaken hahaha suffie ) en verder sowieso nooooit zonder toezicht
Ja, ik vind dat ook veelste spannend!
Maar goed misschien ben ik ook te beschermend hoor, zou heel goed kunnen haha.
O nee, ik zet mijn ramen echt niet wijdopen, tenzij ik in die ruimte ben/de deur dicht is.
Wij zetten alleen ramen open waar een hor in zit. Dat gaat goed.
Ja wij zetten voorheen dus nooit de ramen open maar altijd de balkondeuren. Denk nu dus vaker ramen open en dan met de hor ervoor.
Edit: Vind dit trouwens wel een van de grootste nadelen van een kat haha, dat je zo voorzichtig moet zijn met ramen en deuren open in de zomer. Ik hou juist echt van lekker doorluchten en alles open.
Wij hebben nu sinds kort beneden hordeuren voor de deur(en) die naar de tuin open kunnen. De hor is aan de onderkant een heel klein stukje open te maken maar dan nog passen de katten niet door die paar cm heen. Ze kunnen zich heel plat maken maar daarvoor zijn ze echt te groot. We hebben nog niet kunnen uitproberen of ze het ook gaan proberen, dit weekend maar eens doen. Het zou op zich ook geen enorme ramp zijn als ze de tuin in komen, die is afgeschermd maar ze kunnen wel over de schutting heen als ze dat zouden willen. Maar goed, ze komen niet buiten dus zo snel zal dat wel niet gaan. Ook beetje over-beschermend hier vrees is.
Haha, dit gebeurt onze kat heel vaak. Ze komt 's nachts graag op ons voeteneind liggen, tussen onze benen in of met een been als kussen. Maar wij maken nog wel eens een onverwachte beweging in onze slaap. Dan laat ze een soort beledigde brom-miauw horen en gaat naar haar eigen bed.
Alleen als ik er ben, woon op de eerste verdieping en de rand is zegmaar gewoon een bakstenen muur. Daar springen ze op en dan kan ik ze ophalen op het dakterras van de buurvrouw. Dat is niet zo erg, zij vindt dat ook wel gezellig alleen heeft zij een hele moestuin en allemaal bakken met planten en vreten die van mij dat of op of ze graven alles uit.
Wil volgend jaar zomer wel kijken of ik met zo’n kattennet het kan dichtmaken zodat ik ook met een gerust hart de balkondeur even open kan laten als ik daar niet ben. Vrees alleen wel dat die twee houdini’s van mij dan alsnog ontsnappen