Kattentopic #2 (Deel 1)

Ja zielig hè. Hij is zo’n actieve kat, hij ligt er nooit zo slap en ziek bij. De dierenarts zei dat het normaal was dat hij helemaal slap was, maar voor een leek is het best akelig om te zien.

Toen hij thuis eenmaal ging spugen was ik zo opgelucht.
TMI Ik kon niet meteen zien of de krokus in het braaksel zat want hij had ook wat brokjes gegeten, maar ik heb met handschoentjes aan het braaksel onderzocht en zag toen de krokus in stukken er in zitten. Zelfs de stampertjes zaten er nog ongeschonden in dus het was nog niet heel erg verteerd gelukkig.

We hebben bewust geen bloemen en planten in de ruimtes waar de katten komen in huis. Heel saai en ongezellig, maar deze kat is een enorme knabbelaar aan alles wat groen is. Ik snap dan ook niet dat ik er niet bij stil gestaan heb dat hij het bloemetje ook weleens interessant zou kunnen vinden. :woman_facepalming: Voel me er echt schuldig over dat ik daar niet aan gedacht heb. En dat het dus ook nog eens een bloemetje is dat giftig is.

De dierenarts zei dat vooral de bol giftig is, maar die zat er gelukkig niet meer aan.
Ik heb in ieder geval een flinke les geleerd en zal nog alerter zijn op bloemen en planten.

Hoe katten het doen die buiten komen weet ik niet. Misschien zijn die meer gewend aan gras en bloemen en is het daarom niet interessant?
De buitenkatten van mijn ouders hebben in ieder geval nooit zoiets gehad. En als ze binnen zijn vinden ze bloemen en planten helemaal niet interessant. Lijkt me wel fijn, een kat die niet knaagt aan planten etc.

1 like

Awwww :pleading_face: :pleading_face: :pleading_face:
Klinkt echt fijn voor die lieve kat, dat ze nog maar lang en gelukkig samen mogen zijn!

1 like

Hihi, je TMI, sinds ik een kat heb vind ik echt niets meer vies, hoort er allemaal bij. Ik zou ook lekker wroeten :stuck_out_tongue: hoewel ik makkelijk praten heb want mijne heeft in een jaar tijd 1 keer moeten overgeven wegens ziekte en 1 keer een haarbal gehad - vond ik wel echt fascinerend!!

Ik begreep ook dat bloemenbollen giftig zijn idd. Aww je kan wel graslelies neerzetten overal haha, als je aangeknabbelde planten tenminste niet lelijk vindt :wink: Mijne is daar dol op, ik ook trouwens, vind het echt een ondergewaardeerde plant hahaha.

oeps sorry mensen dat ik twee keer achter elkaar post.

1 like

Heeft iemand ervaring met katten aan elkaar laten wennen? Ik heb echt advies nodig.

Ik heb al eens eerder gepost over een zwerfkatje die ik binnen heb gehaald. Die bleek nog een kitten te zijn (8 maanden). Ik had al een kat van bijna 11, ze is geadopteerd maar ik denk dat ze altijd de enige kat is geweest.

Ze is Siamees en erg sociaal, aanhankelijk en ook heel speels nog dus ik dacht dat het misschien voor haar ook fijn zou zijn. Maar ze is ook een gevoelige kat dus we hebben de introductie heel langzaam en volgens het boekje gedaan.

Dus allebei in een andere kamer, voeren bij de deur, van kamer gewisseld een paar keer. Toen door de glazen deur kennis laten maken dus ze konden elkaar zien maar niet aanraken. Toen voeren met de deur open. Dat ging allemaal ok, op een gegeven moment zaten ze dus op 1 meter afstand van elkaar gewoon te eten. Maar de volgende stap was dat ze aan elkaar mogen wennen in het echt. Maar dat gaat nu niet goed. Mijn Siamees is steeds heel boos op de kitten, met blazen, grommen en vechten.

De kitten is vooral nieuwsgierig en die blaast echt nooit. Mijn Siamees laat haar ook niet met rust en zoekt haar echt constant op en geeft haar dan een mep. Af en toe mept de kitten wel eens terug maar vaak rent ze gewoon weg.

Ze zitten nog steeds in aparte kamers met alleen af en toe contact maar hoe kan ik dit fixen? Ook met bijv. voeren bij de deur blaast mijn Siamees nu.

We hebben het ook langzaam gedaan, proces van wennen was minstens 6 weken.

Pestkop:

Slachtoffer:

4 likes

Die van mij liggen altijd zo intens normaal!

32 likes

Aahww. Dat is een ragdoll of niet? Lijkt als 2 druppels water op die van ons. :smiling_face_with_three_hearts:
Ze komt vast goed terecht, die vrouw zal alle aandacht voor haar hebben, ook een fijn idee dat je de dame er waarschijnlijk echt mega gelukkig mee gaat maken.

3 likes

Een heilige birmaan! Ja ze gaat zeker aandacht genoeg krijgen. Mevrouw was maar 1 dag per maand weg, maar als ze merkt dat de kat aandacht nodig heeft zou ze wel thuisblijven zei ze :relaxed:

4 likes

Ik vind het zo jammer dat mijn kat nooit op zijn rug wil liggen, het staat zo gezellig

2 likes

Kijk deze dikkie lekker op zn stoel chillen :heart:

18 likes

Aaaaaww gossie toch, ach ik denk dat die prinses 1 dag per maand wel solo slapen wel overleeft hoor :two_hearts:

1 like

Ik weet niet of dit een goed advies is en het ligt er natuurlijk aan hóe erg er gevochten wordt, maar ik was het uiteindelijk zat en heb ze gewoon alle 3 bij elkaar gezet ,( 2 had ik al en 1 nieuwe kitten,). Ik dacht anders wennen ze nooit als ze maar apart gehouden worden.

Heb de kitten wel snachts weggehaald steeds.

Toen ging het na een paar dagen helemaal goed.

1 like

Ja het valt wel mee meestal. Mijn oudere kat geeft vaak even een mep maar vaak loopt dan gelijk 1 van de 2 weg. Heel af en toe gaat het er wat ruiger aan toe. Alleen gaat dit vaak achter elkaar door ook al zijn het maar kleine akkefietjes. Dan zet ik ze maar weer apart.

Ik had gelezen dat er werd gezegd dat je katten het niet onderling kan laten regelen zoals met honden soms wel kan. Dus ik was bang dat het zou zo blijven maar er is dus nog hoop!

Mij is inmiddels duidelijk dat elk moment dat ze elkaar nog kunnen zien het alleen maar erger maakt. Uit jouw stukje begrijp ik dat dat af en toe nog zo is. Elke meeting, kort of lang, zorgt al bij stress voor jou oudste kat.

Bij ons hetzelfde verhaal namelijk en onze katten zitten gescheiden en kunnen elkaar niet zien. Ook de kat zocht hem constant op en viel hem aan. Ze mogen wel wisselen van ruimtes. Dus als de oudste kat slaapt doe ik de deur dicht en laat ik de kitten vrij. Of als de kat buiten is kan de kitten ook uit zijn kamertje. We moeten dit echt minstens 3 week volhouden zei onze therapeut. Inmiddels zijn we al 2 week zo bezig en laten ze iig 4 week zo gescheiden. Ze krijgen allebei ook Zylkene (anti stress/kalmering poedertje) zodat de katten straks bij de hetintroductie wat relaxter zijn. De therapeut gaat ons stap voor stap hier bij helpen, ik zou zelf bang zijn dat wanneer we het zelf weer doen, te snel zouden gaan.

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik laat ze ook niet alleen. Ze zijn alleen samen als ik er bij ben. Soms een kwartiertje, soms 2 uur. Ik haal ze inderdaad uit elkaar als ze echt vechten (ik straf ze dan niet maar stap er gewoon tussen). Maar ik wist dus niet zeker of dat blazen en tikjes geven ook slecht was.

Ik ken Jackson Galaxy maar ik vind het toch lastig toepassen bij mijn eigen katten omdat de situatie toch altijd net anders is. Positieve associatie vind ik bijv. heel lastig want mijn oudere kat heeft niks met snoepjes, eten of speeltjes. En afleiden lukt niet goed dat lukt vaak maar voor hooguit een paar minuten.

Maar aandacht geven kan natuurlijk wel, ik ga proberen haar meer aan te halen en het zo hopelijk iets positiever maken. Ze houdt wel van knuffelen namelijk.

1 like

Oh dus je bent weer vanaf het begin begonnen zeg maar? Mijn katten hebben elkaar ook zeker de eerste 4 weken helemaal niet gezien. En ik denk ongeveer 2 weken dat ze elkaar konden zien soms door glas en soms de deur op een kier. Omdat dat goed ging gingen we door naar de volgende fase maar daar ging het dus mis.

Volgens mij hebben we de eerste 6 weken volgens het boekje gedaan dus daarom is het zo frustrerend dat het bij de laatste stap niet werkt.

Ja helemaal vanaf het begint inderdaad. Alsof de kitten weer nieuw is. De therapeut zei ze mogen elkaar wel ruiken in het huis en elkaar horen.

De kitten is bij ons vanaf augustus en hebben ze na een week (wel de deur, snoepjes etc gedaan) kennis laten maken. Eerst ging het redelijk dachten we, kitten was druk dus de oudste vond het niet leuk. Maar hij deed nog niks verder en liep altijd weg. Meestal hadden we ze maar maximaal 10 minuten samen op een dag, dan weer apart. Op een gegeven moment werd onze oudste boos, viel hem aan etc. Dus eigenlijk in 1 ruimte zijn ze al maanden niet meer. Ze konden elkaar eerst nog zien door een glazen deur maar ook dat wekte alleen maar stress bij de oudste. Al met al denk ik dat we in het begin het gedrag van de oudste verkeerd afgelezen hebben.

Als ze bij jou bij die ene stap niet goed gaan misschien proberen pas als ze allebei weer rustig zijn en niet gestresst.

1 like

Oh jeetje! Bij mij heeft het dus wel 6 weken geduurd voordat ze elkaar face to face zagen en elke tussenstap ging goed dus ik vraag me dan af wat voor nut het heeft om weer opnieuw te beginnen want op een gegeven moment moeten ze elkaar toch weer ontmoeten? Op welk punt zou dat dan weer moeten gebeuren? En waarom zou het dan de 2e keer anders gaan? Sorry dit vraag ik me gewoon even in het algemeen af!

Gelukkig lijkt het alsof de kitten er niet echt stress van heeft. Die wil juist steeds haar kamer uit, is niet bang van de oudere kat en loopt met confrontatie gewoon weg. In dat opzicht is ze echt een ster. Maarja de oudere kat heeft wel stress.

Er zijn soms wel momentjes dat ze aan elkaar snuffelen of beide in dezelfde kamer een dutje doen. Dan krijg ik weer hoop.

5 likes

Naar aanleiding van de vragen hier over het introduceren van katten, vroeg ik me af: hoe gaat dat in een pension? Zitten de katten dan allemaal alleen? Of bij een kattenoppas? Kan dat dan alleen iemand zijn die zelf geen katten heeft?

Het is nu niet aan de orde, maar ooit hoop ik toch weer op vakantie te kunnen :see_no_evil: Ik dacht dat mijn moeder en mijn broer zouden kunnen oppassen, maar die hebben allebei zelf een kat.

1 like

Geen idee hoe het dan werkt maar scheelt het dan niet dat elke kat op nieuw terrein is? Ik kan mezelf zo voorstellen dat het uitgebreid introduceren van een nieuwe kat ook nodig is omdat de nieuwe kat als ‘indringer’ kan worden gezien door de oude kat. Al moet ik zeggen dat ik zelf nog nooit zo uitgebreid een katten introductie heb gedaan en mijn kat gaat regelmatig naar het pension, de kat kan van mijn ouders logeert hier regelmatig en naast de buurkat die ons huis als thuis heeft gebombardeerd neemt mijn kat regelmatig allerlei vreemde katten mee naar huis (wat opzich wel komisch is)

4 likes

Ik heb net een voerautomaat besteld om te kijken of mijn simpeltje daar uit wil eten. Deze kan 5x eten geven per etmaal (nat en droog), maar het irritante is dat ik nergens recensies kon vinden en hij wel 45 euro kostte…