Hoi allemaal, binnenkort woon ik eindelijk terug op mezelf en ik wil heel graag een kat adopteren. Ik woon wel op een appartement dus de kat kan helaas niet naar buiten. Mijn lokale asielen hebben gelukkig ook poezen die niet naar buiten mogen dus dan voelt het minder aan dat ik ze iets zou afnemen. Zo zijn er een paar die FIV-positief zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat de eerste keer zijn dat ik een kat zou adopteren en ik weet niet wat voor extra werk een FIV-positieve kat inhoudt dus zou me wel even willen inlezen voordat ik de stap zet. Ze zien er zo lief uit en verdienen zeker ook een warm nestje
Nou de nieuwe brokken vallen zeer in de smaak. Allemaal
weer blij. Het zijn deze.
Purina Pro Plan LiveClear Sterilised Adult Zalm Kattenvoer | zooplus
Dat is altijd weer een opluchting, het blijven vreemde beesten.
13 jaar is best oud hoor. Op zân minst al bejaard.
Mijn kat van 13 is nog een baby en gaat nog zeker 40 jaar mee. Ssst.
Super leuk dat je openstaat voor een FIV katje! Het enige extra werk is eigenlijk dat je moet opletten voor hun gezondheid, sneller naar de dierenarts gaan. Vaak hebben ze sneller last van hun tanden/tandvlees dat ontstoken is. Bij sommige katjes moeten dan tanden getrokken worden en dan is dat opgelost. Of bijvoorbeeld je katje is verkouden, niet weken laten aanslepen.
Een vriendin van mij heeft 2 FIV katjes en onlangs is eentje 15 jaar oud geworden ik heb ook al veel FIV katjes in opvang gehad en voor de rest is er niet echt verschil. Ze mogen niet buiten & goed op hun gezondheid letten, maar dat doe je best met elk katje.
Mijn vorige kat had FIV, al wist ik dat helaas niet. Pas na diverse onderzoeken kwamen we daar achter. Hij is jonger dan gemiddeld (9) overleden aan de gevolgen van FIV. Het laatste halfjaar was hij behoorlijk ziek en dat heeft veel impact op mij gehad. Tegelijkertijd weet ik dat niet iedere kat hier zo jong aan overlijdt. Mixed feelings dus. Ik denk dat het helpt om de symptomen te kunnen herkennen zoals @Amandelbloesem ook aangeeft. Stuur gerust een PB als je meer wil weten.
Ik wil dit ook niet lezen. Ik heb een jonge tijger in huisdier gewoon toevallig wat meer slaapt omdat hij nog in de groei is
Ik hoor sinds kort de spijsvertering (denk ik) van mijn kat? Zoals nu, in de ochtend en het is verder stil in huis, hij heeft net gegeten. Is dat normaal? Hij zit er wel heel chill bij, maar dit is nieuw. Hij is dus nog een jonge baby van nog maar 13 jaar.
Oh, dat hoor ik ook wel eens bij mijn kat (ook al bijna 12âŠ).
Gisteravond in bed dacht ik ineens waar is mân ene kat eigenlijk? Dus ik zoeken in het hele huis, begon mij al echt zorgen te maken maar toen vond ik haar in een verhuisdoos. Leek alsof ze een beetje klem zat maar sindsdien loopt ze dus mank? Gisteravond dacht ik dat ze misschien een beetje raar had gelegen ofzo en daarom stijf was maar nu is het nog steeds
En vraag mij nu ook af of ze zichzelf al eerder bezeerd had misschien en toen in de doos is gaan liggen. Ze komt nu niet buiten en ik zie ook geen wonden en kan haar pootje ook aanraken, maar ze staat er niet helemaal op. Misschien zit het meer in haar heupgewricht ofzo? Zooo zielig en onhandig dat ze niet kan vertellen wat er is.
Ulgh zo maar de dierenarts bellen voor overleg maar ik ben nét klaar met 3 maanden drie keer per week naar de dierenarts (en super hoge kosten) voor mn ene kat. Hoopte er het hele jaar niet meer te komen (tot ze weer vaccinaties moeten).
Update: had gebeld en overlegd, ze raadde aan om pijnstilling te geven die ik dacht nog te hebben en ik zou dan maandag langsgaan. Maar ik kon die pijnstilling niet vinden en ze zag er toch wel uit alsof ze heel veel pijn had. Toch maar langsgegaan, ik was bang er maandag dan achter te komen dat haar heup verbrijzeld was ofzo, maar het lijkt eerder op spier verrekt. 160 euro lichter ivm weekendconsult maar ik ben blij dat het niets ernstigers als een breuk ofzo lijkt te zijn.
Een van mijn kittens is krols. Gelukkig valt het qua geluid mee maar haar even oude zusje snapt er niks van. Zusje is zelf nog niet krols maar zit vol verbazing te kijken naar wat haar zus doet.
Voedsel advies gevraagd;
Ik heb net een maandje onze oude kat âovergenomenâ van mijn moeder. Ze is 16 jaar, alvleesklier aandoening waar ze 2x per dag medicatie voor moet.
Maar met eten is ze erg lastig. Ze is jn dat opzocht wellicht verwend en kieskeurig. Ene dag eer ze wel het blikje andere niet meer maar wel het andere natvoer. Ik heb het idee dat ze momenteel soeperige hapjes wel eet, al laat ze nog steeds veel van het vlees liggen. Zo weet ik dus niet goed of ze al haar medicatie op heeft.
Trek heeft ze wel want snoepjes gaan er altijd in en bedelen voor kaas oid is gewoon nog bezig.
Laatst gaf ik haar wat tartaar, ook dat ging heel goed erin. Ik eet vegetarisch dus heb nooit vlees in huis, maar wil dat best voor dr kopen. Maar ik weet niet of dit soort vlees nou goed voor dr is. Wat doen jullie met moeilijke eters? Mijn budget is best beperkt, dus elke dag verse slager gaat niet goed lukken denk ik.
ps: er staan altijd droge brokjes en water waar ze soms vab eet. en vaak ook nog âoudâ eten van de ochtend of avond. dat eet ze dus niet.
tl/dr
wat voor (vers) voedsel/vlees kan ik het beste aan mijn bejaarde katje geven?
Katten eten (meestal) geen voedsel dat niet goed voor hun is. Als ik twijfel of ik iets nog kan eten, maak ik dankbaar gebruik van de kattenneusjes. Ze ruiken of iets nog eetbaar is. Katten zijn van orgine vleeseters (jagers) en moeten lijkt mij wel tegen een beetje tartaar kunnen.
Wat betreft de medicatie: lust je kat wel van die liquid snacks? Mijn kat is ook een moeilijke eter maar vindt die liquid snacks wel erg lekker dus daar stop ik iedere avond pijnstillers in zodat ik zeker weet dat ze een volledige dosis krijgt
Mijn kat eet vooral ook de soep en saus. Felix soup gaat er goed in en de Sheba sauce lovers. Allebei ook budget vriendelijk.
Een kat kan in elk geval niet leven op vlees zoals tartaar of bijv. alleen kipfilet. Daar zitten onvoldoende voedingswaarde voor ze in voor zover ik weet.
Maar op die leeftijd zou ik gewoon kijken wat ze eet en zorgen dat je wat verschillende dingetjes in huis hebt en vooral blijven aanbieden. Kwalitatief goed voer is duur en zeker geen garantie dat ze dat dan wel eet . Je zou wat kunnen proberen, bijv. shredded fillets van wellness core (wel alleen de visvariant is echt goed). Maar natvoer van duur ogende merken (hills, royal canin) is niet heel veel beter dan gourmet of sheba. Het is allemaal vrij weinig écht vlees of vis.
Hier ook een moeilijke eter.
Ten eerste kan minder eten ook betekenen dat er iets niet goed gaat (pijn of verstopping bijv). Onze kat at dan wel het vocht maar liet steeds meer vlees liggen.
Verder koop ik via zooplus verschillende merken volledig natvoer met een hoog vleesgehalte en wissel dat af. Dan hoef je ook niet zelf vers vlees te regelen.
Momenteel eet ze weer minder goed (want verstopping, krijgt ze nu medicatie voor) en doen we er ook een half zakje gourmet doorheen. Want dat lust ze graag en gaat het wel op. En zo schipperen we watđ
Ja liquid snack gebruik ik soms ook. Maar na een tijdje wil ze die dan ook weer niet. Heb nu weer eeen nieuw liquid snack en soepje gehaald. Gaat wel weer even, maar is waarschijnlijk wachten tot ik weer moet switchen.