Kattentopic #4

Wat moet iemand van 80 ook met een kitten… Zo te zien heeft ze het bij jou goed.

1 like

Vraagje: mijn kat wordt te dik door de prednison en ik moet nu afgepast brokjes geven. Ik gaf onbeperkt en dat ging prima totdat ze die medicijnen kreeg.
Ik mag ongeveer 50 gram brokjes geven. Hoe zouden jullie dat doen? Verdelen over meerdere momenten? Hoeveel en hoe laat dan? Ik heb het nog nooit op deze manier gedaan namelijk

Ik zou daar zelf niet zo lang over na denken en gewoon door twee en de ene helft in de ochtend en de andere helft ‘s avonds.

4 likes

Ik heb een automatisch voerapparaat dat porties van ongeveer 5 gram geeft. Die heb ik verdeeld over 8 eetmomenten op de dag (vanaf 7 uur 's ochtends geeft dat ding iedere 2 uur voer). Voordat ik naar bed ga, geef ik nog natvoer.

Ik doe dat op deze manier, omdat katten van nature veel eetmomenten op de dag gewend zijn en anders stress krijgen van de honger. Eigenlijk is 9 eetmomenten nog steeds te weinig, maar kleinere porties kan ik niet instellen.

2 likes

Ja dit las ik ook op internet, vandaar mijn vraag. Ik heb nu geen geld voor een voerautomaat maar ben ook niet altijd thuis om kleine porties te geven.

Ik heb nu 50 gram in een zakje gedaan en dan gewoon af en toe als het bakje leeg is wat erbij oid. Ik wil het zo graag perfect doen :joy: en probleem als ze blijft aankomen is dat de prednison meer bijwerkingen gaat geven en ze moet het blijven slikken.
Dus ik ben wel gemotiveerd maar zij snapt het natuurlijk niet😅

2 likes

Ik zou gewoon een bakje afmeten en dan gedurende de dag kleine scheutjes erin gooien. Dan heeft die ook geen knorrende maag.

1 like

Ze krijgt echt niet waanzinnige stress van twee keer op een dag eten, de gemiddelde huiskat doet het daar op en leeft een gelukkig leven. Als je alles langs de lat van wat volgens de natuur een gelukkig leven is voor een kat hebben we allemaal vreselijk depressieve katten en moeten we ons als baasjes doodschamen voor wat we ze allemaal aan doen.
Ze zal heus even niet blij zijn met het gegeven dat er niet permanent voer staat maar dat is ook een kwestie van wennen.

6 likes

Lastige situatie inderdaad, vooral als een automatische voerautomaat er nu niet in zit. Mijn kat komt bij de vorige eigenaar ook van 2x per dag eten af en er zijn tig katten die zo’n eetschema hebben, dus je kat zal er echt niet aan doodgaan als dat op dit moment haalbaar is.

Ik heb altijd begrepen dat katten van regelmaat houden, dus ik zou zelf in zo’n geval dan toch kijken naar vaste eetmomenten. Maar kijk vooral wat goed voelt. Ik heb ook wat geëxperimenteerd voordat ik op het schema kwam dat voor mijn gevoel goed werkt voor mijn kat.

1 like

Uitkijken met kattengras!! Vaak genoeg moeten er katten onder narcose omdat ze een stuk vast hebben zitten in de neus-keelholte. Van graslelie heb ik dat nog niet gehoord, misschien omdat dat niet zo dun is zoals kattengras.

3 likes

Het heeft geen haakjes zoals kattengras dus blijft het ook niet vastzitten.

Denk dat ze dacht oh is vast net zo makkelijk als een opgevoede volwassenen kat.

2 likes

Ja I know, heb eigenlijk altijd graslelie en heel soms kattengras omdat mijn kat er echt gek op is en er meer met z’n neus in gaat zitten wrijven dan het echt eet.

1 like

Ik heb dit gisteren nog bij de dierenarts gevraagd en die zei dan nog liever dat zachte kattengras (maar had ze ook echt liever niet). Graslelie breekt snel af en dan kun je het zelfs tijdens een operatie moeilijk te pakken krijgen

4 likes

Ik heb nog wel een automatische voerbak die ik niet meer gebruik

Die zou je wel tegen verzendkosten mogen hebben als je wil.

20 likes

Meen je dat?! Dat zou echt perfect zijn.

@Hiphopopotamus @Swelgje @Echo Wat lief dat jullie zo meeleven, doet me goed.

Hij heeft gisteren 2 uur na de dierenarts die pasta met dat pilletje uitgebraakt. Dan weer naar de dierenarts gebeld, ze vond het lastig in te schatten of het pilletje opgenomen was of niet dus ik moest afwachten tot deze ochtend.

Inmiddels heeft hij nog steeds niet gegeten. Wel al een paar keer gedronken dus dat is goed. En hij snuffelt al eens nieuwsgierig aan zijn eten, terwijl hij er eerst helemaal van weg liep als ik hem erbij zette.

Aangezien hij deze ochtend nog niets gegeten had, mocht ik van de dierenarts die oorzalf toedienen die eetlust opwekt. Dat heb ik daarnet gedaan dus ik ben benieuwd wat dat zal geven.

Volgens de dierenarts was hij gisteren niet meer zo verstopt, de harde ontlasting die achteraan in de darm vastzat is er normaal gezien uit. Hij lijkt ook al een beetje levendiger, gaat op ontdekking in huis.

Het vermoeden is dat hij lelies gegeten heeft. Hoewel die waarschijnlijkheid me klein lijkt. Nu twijfelt de dierenarts of dat wel de oorzaak is, aangezien de symptomen nu anders zijn.

4 likes

Oh goed om te weten. Mijn dierenarts raadde juist graslelie aan toen kat geopereerd moest worden aan een vast zittende grasspriet.
@flalamingo , dat klinkt wel stuk beter. Hopelijk zet dit door voor je kat.

1 like

Het kutte van dieren is dat je ze ooit ook moet verliezen. Ik weet dat het eraan zit te komen en nu denk ik bij alles, dit zijn de laatste keren dat we dit doen.
Ik hoop dat ik weer een dutje op de bank kan doen want dan komt ze altijd in mijn armen liggen.

9 likes

Mijn kat is 18 (wordt in mei 19) en iedere keer wanneer ik beneden/thuis kom en ze miauwt niet direct wanneer ik binnen kom, denk ik “onee ze is dood”. Vind dit echt een hele lastige leeftijd want idd je weet dat het eraan zit te komen, terwijl ze in theorie ook nog wel 22 zou kunnen worden.

8 likes

mijn kat slaapt al een hele tijd niet meer in de slaapkamer omdat ze het te koud vind, maar nu werd ik de afgelopen weken ook steeds wakker van de kou dus heb ik een elektrisch kacheltje neergezet die ik af en toe aan doe ‘s voor het slapen en gedurende de nacht, en mijn kat gelokt. dus die slaapt nu alweer een week naast mijn hoofd en het is zooo lekker wakker worden en weer in slaap vallen met een knorrend zacht bolletje naast me :smiling_face_with_three_hearts: lief klein knuffelpoesje

20 likes