Kattentopic #4

Mijn kat ruikt wel eens uitgebreid aan mijn satisfyer :grinning:

4 likes

Oke, even een ander kattenonderwerp

Ik heb 1 kat, ze is een binnenkat, maar de laatste tijd verveelt ze zich super snel. Ik snap het ook, maar ik kan haar niet constant bezig houden, helemaal niet als ik thuis aan het werk ben. Ik weet ook dat je iedere dag moet proberen om wat nieuws voor ze te verzinnen voor nieuwe impulsen, maar ik weet het even niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd, maar na 1 keer is het leuke er weer van af.
Ze zit nu al een uur bij de balkondeur te zeuren om eruit te mogen, wat ze niet mag. Ik kan namelijk het balkon niet ‘cat proof’ maken i.v.m. de zonwering, dus ze mag niet alleen naar buiten.
Ik heb daarnaast ook niet de mogelijkheid om een kat erbij te halen, ze vindt alleen spelen niet leuk en de katten tv vindt ze ook niet meer interessant. Ik heb hutten voor haar gebouwd, ze heeft snoepjes puzzels (mag ze ook niet te vaak, want snoepjes. Ze krijg zelfs hondenpuzzels open), ik heb allerlei soorten speeltjes, kattentorens door het huis heen, ik zet dingen geregeld op andere plekken. Ik weet het gewoon niet meer.
Iemand anders nog ideeën om haar bezig te houden? Ik voel me namelijk zo schuldig, nu zit ze middenin de woonkamer een beetje voor haar uit te staren.

Ik herken dit wel. Heb er dan wel 2 maar echt spelen met elkaar doen ze niet. En ze vinden maar heel weinig leuk
 eindstand is dus dat ze relatief veel slapen. Eentje rent nog wel elke dag achter balletjes of zo’n springveertjes aan, maar dat doet ze dan alleen en vaak in de avond/nacht. De ander is sowieso een lui hol en minder speels.

Dus helaas geen tips :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: maar wel herkenning.

Ik vind het ook lastig om je tips te geven die je niet al hebt geprobeerd, maar in ieder geval proberen zo veel mogelijk samen te spelen, ook al kan dat niet de hele dag door natuurlijk. Maar ‘s ochtends voor je gaat werken, en als je thuis komt, voor je gaat slapen, als je thuis werkt af en toe een korte pauze inlassen om even 5 minuten met een touwtje rond te rennen, zoiets?

Stond onlangs een artikel in het NRC over spelen met je kat, misschien zit daar nog iets in?

1 like

Wat vindt ze wel leuk? Misschien geeft dat wat aanknopingspunten. Denk wel dat het heel lastig wordt want zo te horen heb je zo’n beetje alles wel geprobeerd.

Mijn kat heeft op de een of andere manier een obsessie met van dat dunne verhuispapier:

550x283

En ik merk dus dat ze dingen die ze normaal gesproken niet leuk vond ook ineens geweldig vindt als ze op dat papier kan zitten/spelen/rennen

3 likes

He jaaaa mijne houdt ook van dat soort papier!! Echt precies hetzelfde hehe. En ze verstopt er dan ook zelf spulletjes onder en zoekt ze dan weer en zo het ritselend geluid dat het papier maakt vindt ze ook leuk.

Altijd als ik ergens verpakkingsmateriaal van heb bewaar ik het even voor d’r :smile:

2 likes

Ze is inderdaad dol op dat soort papier! Papier in het algemeen. Ergens vorig jaar augustus had ik een pakketje binnen gekregen en ze is 6 maanden lang dol geweest op het papier en de doos waarin het item kwam. Dus dat papier en de doos hebben 6 maanden lang op de bank/vloer gelegen totdat het helemaal uit elkaar viel haha. Zelfs m’n vriend was verbaasd hoe lang ze dol was op die doos.
Ik krijg soms ook oude kranten van de buurman en die leg ik dan op de vloer met snoepjes ertussen, maar helaas is ze er na een uur klaar mee.

@EllaFitzgerald
Ik haak en borduur veel, dus zodra ik daarmee bezig ga en ze heeft het door, spelen we samen met het garen waar ik op dat moment mee bezig ben. Dan ga ik aan het begin van de gang staan en dan vraag ik of ze er klaar voor is, tel ik af en rennen we samen naar de slaapkamer haha. Ze vindt het leukste om met een touwtje te jagen op het bed.
Maar ik zal dat artikel is opzoeken! Misschien kan ik er nog wat ideeën uit halen idd.

Ik zit er ook aan te denken om misschien clicker training te gaan doen. Volgens mij is ze best slim, dus mogelijk kan ik haar ‘poot’ en ‘zit’ leren.
Ik maak ook geregeld dozen met gaten erin voor haar, maar daarin is ze ook snel haar interesse kwijt. Daarnaast rouleer ik ook regelmatig met speeltjes. Ze heeft namelijk ook meerdere tunnels en die nemen de hele woonkamer in beslag :’) Maar dan vindt ze het weer leuk voor een paar dagen.
We spelen ook regelmatig verstoppertje, dan gaat ze op me jagen en dat is super schattig.
Misschien verwen ik haar gewoon teveel haha.

1 like

Volgens mij is een van de punten ook wel dat “snel interesse verliezen” best wel normaal is voor volwassen katten :slight_smile: je moet echt je best doen om mĂ©t ze te spelen en niet meteen opgeven als je denkt van: nou ze springt er niet op af, ze vindt het niet meer leuk. Als je een stokje 3 min lang heen en weer beweegt en ze hun snoet erop gericht hebben gehouden is dat óók engagement. En daarna moet je misschien weer wat anders bedenken.

Het artikel heette precies iets met sperzieboon (ging het hier laatst over haha).
Klinkt als heel leuke dingen die jullie doen hoor :smiling_face_with_three_hearts: mijne is ook dol op verstoppertje :heart_eyes:

1 like

Ik breng weleens veren (schone, uitgevallen door rui) mee van buiten, daar zijn ze dan weer een dag of twee zoet mee en worden ze echt wild van!

2 likes

Tipje op tiktok: Spijonero gollubiro (geluid trend)
Echt heerlijk :laughing:

3 likes

Wij gaan over een paar maanden verhuizen en ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier die een huis met meerdere verdiepingen hebben; hebben jullie 1 kattenbak of op elke verdieping een kattenbak? Wij hebben 2 katten trouwens.

1 kattenbak voor 2 katten. Staat op zolder. Daar kunnen ze rustig gaan zitten en vrij naartoe. In het vorige huis stond die in de gang bij gebrek aan verdere vrije toegang. Maar dat is niet zo’n succes als ze net hebben gepoept en de postbezorger aan de deur komt.

1 like

Dit klinkt goed! Bij ons staat de kattenbak nu in de keuken/woonkamer maar daardoor wel goed in het zicht. Het zal vast even wennen zijn maar dan ga ik het ook uitproberen op zolder

2 likes

Voor katten wordt eigenlijk qua hoeveelheid kattenbakken het aantal katten+1 aangeraden. Dus ik zou zéker minimaal 2 kattenbakken doen, in elk geval op elke etage een.

7 likes

En @Fetablokje klopt. Ik heb 1 kat maar 2 bakken staan. Hij heeft ook een voorkeur in welke bak hij poept en welke hij plast :sweat_smile:

1 like

Het ligt ook gewoon aan je katten. Ik heb 1 XXL bak voor mijn 2 katten en heb ook meerdere verdiepingen. Schep wel regelmatig en verschoon het elke week. Gaan ze prima op. Kan bijv wel zijn dat de kat zelf de zolder niet fijn vindt, dan mis je toch een bak op een andere verdieping. Maar als hij/zij het prima vindt daar hoeft het geen probleem te zijn.

3 likes

2 kattenbakken op zolder en 2 beneden, drie katten hier! Ze hebben hier thuis in ieder geval een duidelijke voorkeur voor poepen in privacy: op zolder dus hahaha

5 likes

Hahaha hier ook alleen poepen op zolder :ok_hand:

1 like

Wij hebben er 1 beneden in de gang en 1 op zolder. En hier ook een zolder poeper. :joy:
Ze zeggen idd een bak per kat +1. Hele tijd maar 1 gehad omdat we de andere per ongeluk hadden gesloopt, maar merk dat ze 2 bakken wel echt prettiger vindt.

2 likes

Hij is zo blij met het zonnige weer! Hij ligt steeds in het gras te rollen hahahah

33 likes