Samen op bed doen ze nooit want die op links is territoriaal over de slaapkamer. Voelt gewoon als een moederdagcadeau dit
De territoriale pestkop zat Mientje net te wassen . En nu liggen we met z’n 3en op bed en ik had niet gedacht dat dit ooit zou gebeuren.
Mijn hoogbejaarde kat heeft het nu al best moeilijk met de warmte, maar zodra ik op de bank ga zitten komt ze naar me toe en plakt ze zich helemaal tegen me aan

Geen idee of je het al in huis hebt, maar wij hebben voor onze kat zo een hondenkoelmat gehaald, heerlijk dat hij het vind. In de zomers is het echt zijn favoriete plek
Ik was daar toevallig vandaag nog over na aan het denken! Ik ga dat maar eens een kans geven
Ik heb die ook in huis maar mijn kat gaat er altijd precies nooit op zitten.
Nee mijn katten gingen er ook altijd naast liggen
Ik leg er dan altijd een kledingstuk overheen want die van mij willen graag op mijn kleding liggen en zo krijg ik ze toch zover om op een koelmatje te gaan liggen.
Dit is echt een top tip! Wat zijn die beesten moeilijk en makkelijk te foppen tegelijk
Oh slim, mijn kat ligt ook niet op dat matje maar wel graag op iets van kleding, al is het maar een hoekje 🫠
19 jaar oud vandaag
Toen ze na het overlijden van oma bij mij kwam wonen hadden we nooit gedacht dat ze nog zo lang mee zou gaan haha
Van harte gefeliciteerd!
Oh ik weet niet wat te doen. M’n vriend heeft vorig jaar oktober een kat van de straat gered (hij woont nog in de VS). We zijn bezig om m’n vriend hierheen te verhuizen en hij wil z’n kat mee. Maar! Zijn kat heeft fiv, dus ze kunnen niet samen. Hij heeft zojuist z’n kat nog een keer laten testen, just in case, maar het is nogmaals bevestigd. Fiv. M’n vriend zegt dat het allemaal wel kan en dergelijke, maar ik wil het niet. Straks wordt mijn kat ziek en gaat ze dood en dat zou ik mezelf nooit vergeven. Maar m’n vriend is zoooo dol op zijn kat en ik voel me zo schuldig… samen in 1 huis is gewoon geen optie, maar ik vind het zo kut om te zeggen dat hij zijn kat weg moet doen.
Ik heb mijn kat bijna 9 jaar, dus zij gaat gewoon voor. Hij wist van mijn kat en koos ervoor om zijn kat te houden ondanks de fiv en bleh
FIV+ katten kunnen prima samenleven met gezonde katten, dit heeft geen of weinig risico voor de gezonde kat. Het kan alleen overgedragen worden door diepe bijtwonden. Sowieso vechten binnenkatten (meestal) niet op die manier en ik zou ze langzaam aan elkaar introduceren zodat ze uberhaupt niet vechten.
Ik zou je er nog even in verdiepen, het is toch ook niet eerlijk als hij zijn kat moet opgeven. Vooral een fiv+ kat die moeilijk geadopteerd zal worden
Ik geloof dat hij echt wel geadopteerd zou worden, want de mensen bij zijn dierenarts/asiel zijn dol op hem. Het is echt een schatje, hij is zo lief. Ze vroegen zelfs of m’n vriend langs wil komen met de kat om afscheid te nemen zodra hij verhuisd.
Maar ik wil echt niet dat m’n vriend z’n kat moet wegdoen, dus als ze samen kunnen, dan is dat zeker een optie. M’n kat heeft wel samen geleefd met een kat die overleden is aan FIP (in 2018), dus ik weet niet of dat invloed heeft?
Oh gefeliciteerd! zo fijn als een kat zou oud mag worden. Mijn kat is een leeftijdsgenootje! Ik heb haar wel pas drie jaar dus ik fantaseer heel vaak over hoe haar leven eruit heeft gezien die 16 jaar daarvoor. Lijkt me zo bijzonder om zo nog een beetje iets tastbaar van je oma bij je te hebben.
@NothingAboutSam misschien dat je het ook even kunt voorleggen aan je eigen dierenarts? Ik twijfel niet aan de kennis van @Echo maar misschien is wat extra bevestiging dat het geen kwaad kan voor je eigen kat wel fijn? Mijn kat bij mijn ouderlijk huis is in 2022 ook overleden aan FIP en ik snap wel dat je extra voorzichtig bent nu. Ik vond dat ook echt een heel naar ziekteproces
Heb ik ook gedaan en die is daar heel strikt in. Mijn dierenarts zegt niet doen en zijn dierenarts zegt het kan prima, ook met de geschiedenis van mijn kat. Vandaar dat ik echt enorm in dubio zit, want ik wil mijn kat niet ‘in gevaar’ brengen
Dat iemand hem schattig vindt betekent niet dat ze hem ook willen adopteren. Een volwassen kat met fiv is wel lastig(er) te plaatsen in mijn ervaring. Maar het klinkt alsof het een lieve leuke kat is?
Dit is waar ik naar zou kijken: wat is het karakter van beide katten? Kunnen ze goed met andere katten? Zijn het allebei binnenkatten? En heb je genoeg ruimte in huis om ze ieder een eigen plekje te geven.
FIP is niet overdraagbaar naar andere katten dus dat is verder geen probleem, vooral niet als het in 2018 was.
Er zijn heel veel mythes en gedateerd advies over fiv. Hier is een goed artikel:
Ik snap en weet dat katten met fiv lastiger te plaatsen zijn, maar dat betekent niet dat ik zomaar zijn kat bij mijn kat plaats. En mijn zorgen zijn niet alleen het fiv. Het is ook dat mijn kat bijna 9 is en enig kind is sinds 2018, mijn huis is klein en ik kan ze momenteel niet hun eigen plek geven.
Ik wil ook niet tegen mijn vriend zeggen ‘hey joh, geef je kat op’. Absoluut niet, maar ik kan ook niet zonder zorgen ze zomaar bij elkaar zetten.
Ik weet dat zijn karakter echt ‘gentle giant’ is. Ik weet van mijn kat karakter dat ze geen vechter is, maar afstand neemt zodra er weinig ruimte voor haar is. Dus qua vechten heb ik weinig zorgen, maar wel dat ze straks niet haar ruimte en haar routines meer heeft.
Wat betreft FIP is wat ik lees, dat het wel overdraagbaar is. En dan bedoel ik het virus, met name als een kat overleden is aan FIP. Dus ja, ik ben bang dat mijn kat het virus bij zich draagt en dat het kan gaan muteren naar FIP om wat reden dan ook zodra die andere kat erbij geplaatst wordt. De reden dat ik nooit een tweede kat genomen heb is dan ook met name hierom
Edit:
We gaan denk ik wel kijken of we ze bij elkaar kunnen zetten, maar ik vind het ontzettend spannend. Het voelt alsof ik mijn kat verraad, want zij en ik hebben het super goed samen. Ik ben bang dat ze straks ziek wordt en/of geen eigen plek meer heeft. We weten nog niet of we hem eerst een tijdje bij vrienden plaatsen (er is iemand die hem wil opvangen in NL indien nodig) en dat we eerst zoeken naar een groter huis zodat we ze daarna introduceren met meer ruimte of dat we het in het huidige appartement doen. Zijn kat is namelijk ontzettend groot, denk 9kg (niet dik, echt groot)
Misschien heb je hier niks aan maar toen ik heel veel in de dierenkliniek van universiteit Utrecht zat heb ik tijdens het wachten een stuk gelezen over dat de behandeling van fip nu goedgekeurd is in Nederland. Volgens mij nog redelijk recent.
Het echte verhaal over de behandeling van FIP - Nieuws - Universiteit Utrecht