19 jaar oud vandaag ![]()
![]()
Toen ze na het overlijden van oma bij mij kwam wonen hadden we nooit gedacht dat ze nog zo lang mee zou gaan haha
19 jaar oud vandaag ![]()
![]()
Toen ze na het overlijden van oma bij mij kwam wonen hadden we nooit gedacht dat ze nog zo lang mee zou gaan haha
Van harte gefeliciteerd! ![]()
Oh ik weet niet wat te doen. Mân vriend heeft vorig jaar oktober een kat van de straat gered (hij woont nog in de VS). We zijn bezig om mân vriend hierheen te verhuizen en hij wil zân kat mee. Maar! Zijn kat heeft fiv, dus ze kunnen niet samen. Hij heeft zojuist zân kat nog een keer laten testen, just in case, maar het is nogmaals bevestigd. Fiv. Mân vriend zegt dat het allemaal wel kan en dergelijke, maar ik wil het niet. Straks wordt mijn kat ziek en gaat ze dood en dat zou ik mezelf nooit vergeven. Maar mân vriend is zoooo dol op zijn kat en ik voel me zo schuldig⊠samen in 1 huis is gewoon geen optie, maar ik vind het zo kut om te zeggen dat hij zijn kat weg moet doen.
Ik heb mijn kat bijna 9 jaar, dus zij gaat gewoon voor. Hij wist van mijn kat en koos ervoor om zijn kat te houden ondanks de fiv en bleh
FIV+ katten kunnen prima samenleven met gezonde katten, dit heeft geen of weinig risico voor de gezonde kat. Het kan alleen overgedragen worden door diepe bijtwonden. Sowieso vechten binnenkatten (meestal) niet op die manier en ik zou ze langzaam aan elkaar introduceren zodat ze uberhaupt niet vechten.
Ik zou je er nog even in verdiepen, het is toch ook niet eerlijk als hij zijn kat moet opgeven. Vooral een fiv+ kat die moeilijk geadopteerd zal worden ![]()
Ik geloof dat hij echt wel geadopteerd zou worden, want de mensen bij zijn dierenarts/asiel zijn dol op hem. Het is echt een schatje, hij is zo lief. Ze vroegen zelfs of mân vriend langs wil komen met de kat om afscheid te nemen zodra hij verhuisd.
Maar ik wil echt niet dat mân vriend zân kat moet wegdoen, dus als ze samen kunnen, dan is dat zeker een optie. Mân kat heeft wel samen geleefd met een kat die overleden is aan FIP (in 2018), dus ik weet niet of dat invloed heeft?
Oh gefeliciteerd!
zo fijn als een kat zou oud mag worden. Mijn kat is een leeftijdsgenootje! Ik heb haar wel pas drie jaar dus ik fantaseer heel vaak over hoe haar leven eruit heeft gezien die 16 jaar daarvoor. Lijkt me zo bijzonder om zo nog een beetje iets tastbaar van je oma bij je te hebben.
@NothingAboutSam misschien dat je het ook even kunt voorleggen aan je eigen dierenarts? Ik twijfel niet aan de kennis van @Echo maar misschien is wat extra bevestiging dat het geen kwaad kan voor je eigen kat wel fijn? Mijn kat bij mijn ouderlijk huis is in 2022 ook overleden aan FIP en ik snap wel dat je extra voorzichtig bent nu. Ik vond dat ook echt een heel naar ziekteproces
Heb ik ook gedaan en die is daar heel strikt in. Mijn dierenarts zegt niet doen en zijn dierenarts zegt het kan prima, ook met de geschiedenis van mijn kat. Vandaar dat ik echt enorm in dubio zit, want ik wil mijn kat niet âin gevaarâ brengen
Dat iemand hem schattig vindt betekent niet dat ze hem ook willen adopteren. Een volwassen kat met fiv is wel lastig(er) te plaatsen in mijn ervaring. Maar het klinkt alsof het een lieve leuke kat is?
Dit is waar ik naar zou kijken: wat is het karakter van beide katten? Kunnen ze goed met andere katten? Zijn het allebei binnenkatten? En heb je genoeg ruimte in huis om ze ieder een eigen plekje te geven.
FIP is niet overdraagbaar naar andere katten dus dat is verder geen probleem, vooral niet als het in 2018 was.
Er zijn heel veel mythes en gedateerd advies over fiv. Hier is een goed artikel:
Ik snap en weet dat katten met fiv lastiger te plaatsen zijn, maar dat betekent niet dat ik zomaar zijn kat bij mijn kat plaats. En mijn zorgen zijn niet alleen het fiv. Het is ook dat mijn kat bijna 9 is en enig kind is sinds 2018, mijn huis is klein en ik kan ze momenteel niet hun eigen plek geven.
Ik wil ook niet tegen mijn vriend zeggen âhey joh, geef je kat opâ. Absoluut niet, maar ik kan ook niet zonder zorgen ze zomaar bij elkaar zetten.
Ik weet dat zijn karakter echt âgentle giantâ is. Ik weet van mijn kat karakter dat ze geen vechter is, maar afstand neemt zodra er weinig ruimte voor haar is. Dus qua vechten heb ik weinig zorgen, maar wel dat ze straks niet haar ruimte en haar routines meer heeft.
Wat betreft FIP is wat ik lees, dat het wel overdraagbaar is. En dan bedoel ik het virus, met name als een kat overleden is aan FIP. Dus ja, ik ben bang dat mijn kat het virus bij zich draagt en dat het kan gaan muteren naar FIP om wat reden dan ook zodra die andere kat erbij geplaatst wordt. De reden dat ik nooit een tweede kat genomen heb is dan ook met name hierom
Edit:
We gaan denk ik wel kijken of we ze bij elkaar kunnen zetten, maar ik vind het ontzettend spannend. Het voelt alsof ik mijn kat verraad, want zij en ik hebben het super goed samen. Ik ben bang dat ze straks ziek wordt en/of geen eigen plek meer heeft. We weten nog niet of we hem eerst een tijdje bij vrienden plaatsen (er is iemand die hem wil opvangen in NL indien nodig) en dat we eerst zoeken naar een groter huis zodat we ze daarna introduceren met meer ruimte of dat we het in het huidige appartement doen. Zijn kat is namelijk ontzettend groot, denk 9kg (niet dik, echt groot)
Misschien heb je hier niks aan maar toen ik heel veel in de dierenkliniek van universiteit Utrecht zat heb ik tijdens het wachten een stuk gelezen over dat de behandeling van fip nu goedgekeurd is in Nederland. Volgens mij nog redelijk recent.
Het echte verhaal over de behandeling van FIP - Nieuws - Universiteit Utrecht
Volgens mij kunnen hier nog 80 onderzoeken aangehaald worden, en 14 forummers met kennis en ervaring zich melden maar wil ze die kat gewoon niet in huis hebben. Dat klinkt wel door in alle posts hierover @NothingAboutSam en ik denk dat je er goed aan doet dat te bespreken met je vriend.
Daar heb je gedeeltelijk inderdaad gelijk in. Ik wil âm niet in huis hebben, maar ook weer wel. Mân vriend weet dat ik er moeite mee heb en denkt mee in oplossingen. Ik maak me gewoon oprecht zorgen over mijn katđ„Č
Is het geen idee om met je dierenarts in gesprek te gaan? Hij/zij kan je wellicht meer informatie geven over of en hoe je zoiets het beste aan kan pakken, misschien dat dat je wat gerust kan stellen of het wat makkelijker kan maken om de knoop door te hakken. En is er anders niemand in jullie omgeving die zijn kat in huis wil nemen, dan is die toch nog in de buurt van waar hij gaat wonen.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt over je eigen kat, maar als het daadwerkelijk geen kwaad kan zou ik het ook niet over mân hart kunnen verkrijgen om zijn kat dan maar weg te doen. Wel een lastige situatie.
Al gedaan. Mijn dierenarts zegt niet doen, vandaar mijn heftige twijfel. Zijn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan
dus ja, niks handigers dan dierenartsen die ik elkaar tegenspreken
Maar dan moet je dat gaan bespreken ipv hier en op andere plekken zoeken naar argumenten waarom het dus inderdaad niet kan. Want zodra hier iemand iets aanhaalt waardoor het zou kunnen heb je of een bron die dat tegenspreekt of een nieuw argument om t niet te doen. Dat heeft niks te maken met twijfel maar met volgens mij gewoon niet durven zeggen: ik wil het niet hebben en dan kunnen er 1001 redenen zijn om het wel te doen en 500 mensen die uitleggen dat de risicoâs minimaal zijn, ik blijf bij mijn standpunt.
Ik had gewoon gehoopt dat meer mensen zouden zeggen dat het idd gewoon kan
wat jullie doen! Ik vind het gewoon lastig.
Anyhow, dank voor alle meningen en advies!
Zo werkt het niet precies. FIP wordt veroorzaakt door FCoV (feline coronavirus). Dit virus komt veel voor en veel katten worden er als ze jong zijn aan blootgesteld. Maar de meeste katten krijgen hier geen symptomen van.
Bij een klein deel van de katten muteert het virus in het lichaam en veroorzaakt het FIP. Het virus zelf is dus niet per se dodelijk of gevaarlijk het probleem is de mutatie in het lichaam.
Jouw kat is ooit blootgesteld aan FCoV maar heeft geen FIP ontwikkeld. Dat is normaal, de meeste katten dragen het virus bij zich zonder ooit ziek te worden. De kans dat er jaren later alsnog FIP ontstaat, is echt heel heel zeldzaam. Als het al gebeurt is dat binnen een paar weken of maanden.
Daarnaast was de kat van je vriend een zwerfkat dus de kans is groot dat hij allang in aanraking is gekomen met FCoV.
Ik snap wel dat je je eigen kat wil beschermen hoor en je moet uiteindelijk doen wat goed voelt maar ik denk dat je je heel erg door angst laat leiden en niet feiten. Het kĂĄn wel veilig gaan als ze niet vechten.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik mij meer laat leiden door angst dan door feiten. Komt ook omdat die kat mân alles is en ik heb haar nog samen opgehaald met mân moeder (zij is een paar jaar geleden overleden en ik heb nu een moeilijke week door moederdag enzo. Dus dit zit er ook heel erg in nu).
Ik heb al tegen mân vriend gezegd dat zân kat mee moet. Die 2 zijn bonded en ik wil âm zelf ook ontmoeten.
Hier nog een foto van de panter
Dat is heel begrijpelijk hoor je wilt gewoon altijd het beste voor je eigen baby, en vooral in jouw situatie ![]()
Hij is een cutie! Succes met de introductie!
Heeft iemand hier ervaring met een kat die uit zichzelf bezoek aanvalt?
Bij mijn kat is dit de laatste paar maanden zo ontwikkeld. Vanaf kitten tot 2 jaar was dit totaal niet zo. De afgelopen paar maanden gaat het van kwaad tot erger, het lijkt meer een waakhond dan een kat.
Dit gedrag begon eerst als 1 specifiek persoon op bezoek kwam, maar is daarna uitgebreid naar meerdere mensen. Wanneer mijn vriend erbij is, is dit gedrag veel minder maar zodra ik alleen ben met bezoek gaat het mis.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat katten jouw hartslag kunnen voelen. Ik ben al een aantal jaar ziek (met o.a. extreem hoge hartslag en minder mobiel). Ik begin te vermoeden dat de kat mij misschien als zwak ziet en mij wil beschermen? Het is een kater trouwens.
Ben benieuwd of iemand zo een situatie herkend of dat iemand tips heeft.