Volgens mij kunnen hier nog 80 onderzoeken aangehaald worden, en 14 forummers met kennis en ervaring zich melden maar wil ze die kat gewoon niet in huis hebben. Dat klinkt wel door in alle posts hierover @NothingAboutSam en ik denk dat je er goed aan doet dat te bespreken met je vriend.
Daar heb je gedeeltelijk inderdaad gelijk in. Ik wil âm niet in huis hebben, maar ook weer wel. Mân vriend weet dat ik er moeite mee heb en denkt mee in oplossingen. Ik maak me gewoon oprecht zorgen over mijn katđ„Č
Is het geen idee om met je dierenarts in gesprek te gaan? Hij/zij kan je wellicht meer informatie geven over of en hoe je zoiets het beste aan kan pakken, misschien dat dat je wat gerust kan stellen of het wat makkelijker kan maken om de knoop door te hakken. En is er anders niemand in jullie omgeving die zijn kat in huis wil nemen, dan is die toch nog in de buurt van waar hij gaat wonen.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt over je eigen kat, maar als het daadwerkelijk geen kwaad kan zou ik het ook niet over mân hart kunnen verkrijgen om zijn kat dan maar weg te doen. Wel een lastige situatie.
Al gedaan. Mijn dierenarts zegt niet doen, vandaar mijn heftige twijfel. Zijn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan dus ja, niks handigers dan dierenartsen die ik elkaar tegenspreken
Maar dan moet je dat gaan bespreken ipv hier en op andere plekken zoeken naar argumenten waarom het dus inderdaad niet kan. Want zodra hier iemand iets aanhaalt waardoor het zou kunnen heb je of een bron die dat tegenspreekt of een nieuw argument om t niet te doen. Dat heeft niks te maken met twijfel maar met volgens mij gewoon niet durven zeggen: ik wil het niet hebben en dan kunnen er 1001 redenen zijn om het wel te doen en 500 mensen die uitleggen dat de risicoâs minimaal zijn, ik blijf bij mijn standpunt.
Ik had gewoon gehoopt dat meer mensen zouden zeggen dat het idd gewoon kan wat jullie doen! Ik vind het gewoon lastig.
Anyhow, dank voor alle meningen en advies!
Zo werkt het niet precies. FIP wordt veroorzaakt door FCoV (feline coronavirus). Dit virus komt veel voor en veel katten worden er als ze jong zijn aan blootgesteld. Maar de meeste katten krijgen hier geen symptomen van.
Bij een klein deel van de katten muteert het virus in het lichaam en veroorzaakt het FIP. Het virus zelf is dus niet per se dodelijk of gevaarlijk het probleem is de mutatie in het lichaam.
Jouw kat is ooit blootgesteld aan FCoV maar heeft geen FIP ontwikkeld. Dat is normaal, de meeste katten dragen het virus bij zich zonder ooit ziek te worden. De kans dat er jaren later alsnog FIP ontstaat, is echt heel heel zeldzaam. Als het al gebeurt is dat binnen een paar weken of maanden.
Daarnaast was de kat van je vriend een zwerfkat dus de kans is groot dat hij allang in aanraking is gekomen met FCoV.
Ik snap wel dat je je eigen kat wil beschermen hoor en je moet uiteindelijk doen wat goed voelt maar ik denk dat je je heel erg door angst laat leiden en niet feiten. Het kĂĄn wel veilig gaan als ze niet vechten.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik mij meer laat leiden door angst dan door feiten. Komt ook omdat die kat mân alles is en ik heb haar nog samen opgehaald met mân moeder (zij is een paar jaar geleden overleden en ik heb nu een moeilijke week door moederdag enzo. Dus dit zit er ook heel erg in nu).
Ik heb al tegen mân vriend gezegd dat zân kat mee moet. Die 2 zijn bonded en ik wil âm zelf ook ontmoeten.
Hier nog een foto van de panter
Dat is heel begrijpelijk hoor je wilt gewoon altijd het beste voor je eigen baby, en vooral in jouw situatie
Hij is een cutie! Succes met de introductie!
Heeft iemand hier ervaring met een kat die uit zichzelf bezoek aanvalt?
Bij mijn kat is dit de laatste paar maanden zo ontwikkeld. Vanaf kitten tot 2 jaar was dit totaal niet zo. De afgelopen paar maanden gaat het van kwaad tot erger, het lijkt meer een waakhond dan een kat.
Dit gedrag begon eerst als 1 specifiek persoon op bezoek kwam, maar is daarna uitgebreid naar meerdere mensen. Wanneer mijn vriend erbij is, is dit gedrag veel minder maar zodra ik alleen ben met bezoek gaat het mis.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat katten jouw hartslag kunnen voelen. Ik ben al een aantal jaar ziek (met o.a. extreem hoge hartslag en minder mobiel). Ik begin te vermoeden dat de kat mij misschien als zwak ziet en mij wil beschermen? Het is een kater trouwens.
Ben benieuwd of iemand zo een situatie herkend of dat iemand tips heeft.
Is er iets gebeurd bij die ene persoon dat het instinct is aangewakkerd? Denk sowieso dat dieren meer doorhebben dan wij weten. En dat hij je inderdaad beschermd wanneer je alleen bent. Je hebt van die katten psychologen die bij je thuis komen om te observeren en geven daarna tips. Misschien is dat wat voor je?
Oja als mijn kat dominant doet haal ik hem uit de situatie. Voor ons werkt het dat ik hem letterlijk op zn plek zet.
Een van mijn katten heeft ook een paar keer achter mân vriend aangezeten en een paar keer achter mn tijdelijke mannelijke huisgenoot toentertijd⊠was ook heeeeel raar ongewoon gedrag voor die kat, en gebeurde niet vaak maar een enkele keer (we noemde hem dan freaky naam kat, omdat hij dan ook echt ineens bezeten/niet zichzelf leek). Bij mij was het ook zo dat hij het huis een beetje begon te ontgroeien (klein appartement, was de eerste 5 jaar prima want het was ook een onzekere, bange kat, maar toen begon hij steeds meer te laten merken naar buiten te willen etc). Ik denk dat de kat het huis te klein vond en dat hij ook niet zat te wachten op die nieuwe mannen/nog meer mensen in huis, en sĂłms werd hij dan even freaky
Het is ook niet meer gebeurd sinds mân vriend en ik verhuisd zijn naar een veel groter huis en hij ook echt naar buiten kan ipv alleen afgeschermd balkon.
Zou het ook zoiets kunnen zijn?
Die persoon waar het ooit mee begonnen is heeft wel een hond, dus die geur is het enige wat ik kan bedenken wat het getriggerd zou hebben. Over die katten psychologen was ik wat sceptisch, maar misschien toch het proberen waard!
@boonie alles wat je benoemd is heel herkenbaar. Inderdaad ook dat âbezetenâ gedrag. Nu je het zegt, wij wonen in een klein appartement en de woonkamer is echt zijn domein (slaapt daar ook altijd) Toevallig gaan we over 3 maanden verhuizen naar een wat groter huis waar hij ook beter naar buiten kan, dus ik hoop zo dat dat gaat helpen zoals bij jou!
Misschien leuk om als voorbereiding âcat from hellâ met Jackson Galaxy te kijken. Met mijn schat aan gekeken afleveringen zou ik opperen dat dit redirected agression kan zijn
Welk anti vlooien middel gebruiken jullie? Ik heb er nu 1 die elke maand moet dat vergeet ik zoooo vaak ondanks reminders op mn telefoon (die ik vrolijk weg klik).
Ik was boven bezig en had daarom mijn slaapkamerraam openstaan. Is een van mijn katten (1-jaar) uit het raam gevallen. Ik had niet door dat ze ook naar boven was gelopen dus ik schrok van een keiharde plof. Na overleg met mijn dierenarts lijk er niets aan de hand. Geen zichtbare verwondingen geen sufheid en ze is direct gaan eten. Maar ben best geschrokken. En hopelijk is er echt niks aan de hand.
DezDeze jongen is vandaag alweer 16 jaar. Ondanks dat hij vorig jaar last had van zijn poot lijkt hij nu niks meer te hebben. Ook de dierenarts had de laastste keer niets vreemds gezien. Voor een buitenkat erg bijzonder vond ik
@Flora ahhhh die bovenste lijkt een beetje op mijn kat!!!
Mijn kater is echt zoân lomperik en hij heeft af en toe ook zoân âdommeâ blik, alsof hij maar 1 hersencel heeft Andere keren vind ik hem weer een model.
Ik gebruikte vroeger Bolfo Gold, maar de dierenarts vertelde mij dat het vaak verouderd in de schappen ligt en dus de werking niet effectief genoeg is. Sindsdien gebruik ik een antivlooi-pil van de dierenarts als mijn katten vlooien hebben. En dat werkt vaak meer dan een jaar goed!