Kattentopic #4

Kan de DA niet aan huis komen? En móet je echt heen of is het meer voor controle? Kun je een flexibele afspraak maken qua tijd? Ik zou de afspraak liever overslaan dan ze bang maken want daar blijf je dan in de toekomst ook last van hebben. Ik heb verder geen tips anders dan geduld en positieve associatie trouwens

Ik zit in precies dezelfde situatie (ook angstige katten die bijna 1 zijn). Ik heb dus geen tips, maar ik heb de reismandjes al in de kamer staan want de afspraak staat voor volgende week. Die van mij zijn gelukkig wel snoepjes gedreven, maar vaak willen ze toch niet helemaal het mandje in tijdens het oefenen. Maar zo wennen ze tenminste wel aan de mandjes. En ik ben van plan ze los van elkaar te vangen, dat de een in de woonkamer is en de ander in de slaapkamer, zodat ze elkaar niet bang kunnen maken.
Maar ik ben heel benieuwd of het gaat lukken :grimacing:

Nee dat kan denk ik niet. Ik wil wel gewoon dat ze gecontroleerd worden dus overslaan vind ik niet echt een optie.

Eentje is vooral angstig (maar is al wel ver gekomen) en de ander is vooral een kuttekop :upside_down_face: die was toen ik ze ging halen vorig jaar zelfs uit de reismand ontsnapt…

@Zilver succes! Die van mij zijn wel 7 en bijna 4 want zijn tweedehandsjes 🥹 maar kwamen met hun vorige baasje nooit bij de dierenarts.

2 likes

Zit was ook het advies vanuit mijn dierenarts. Ben uiteindelijk thuis gebleven met de katten en de dierenarts adviseerde me om enkel te komen als het echt echt nodig is. En omdat het binnenkatten zijn, de jaarlijkse checkups niet elk jaar te doen omdat de stress te veel wordt en dat dan gewoon te ongezond is voor de katten.

1 like

Dat was bij m’n vorige kat ook de tactiek en toen ik daar uiteindelijk weer mee bij de dierenarts kwam was het te laat en moest ik haar direct in laten slapen. Dus ik ben misschien een beetje ‘panisch’ nu. Ik wil ze iig nu graag uitgebreid laten nakijken (en van ‘t rotzakje moeten de nagels geknipt en 0 kans dat dit me zelf lukt). Als alles dan goed is en het was dramatisch dan laat ik het waarschijnlijk ook weer.

1 like

Zou de reismandjes gewoon direct neerzetten, zodat het niet alleen tevoorschijn komt als er binnen enkele dagen een verplicht reisje in de mandjes aankomt. Wellicht dat ze het dan toch gaan zien als iets minder ergs of vervelend. Meer kun je er in jouw situatie ook niet aan doen. Bak op zijn kant en ze er dan zo van bovenaf in stoppen als je ze uiteindelijk er zelf in moet stoppen.

2 likes

@mikselke dat zou ik ook doen denk ik. Onderdeel van het interieur met een lekker plekje met dekentje enzo zoals eerder aangegeven door anderen.
En misschien de mandjes betrekken in spel? Desnoods eerst met deurtje eruit? Met laser lampje of hengel.
Zelf heb ik idd laten wennen met eten en dat als spelletje, maar dat is lastig als daar niet gevoelig voor zijn.

Ik heb net te horen gekregen dat het broertje van mijn kat van 10 maanden oud plotseling is overleden. Ze hebben hem dood gevonden en dierenarts verdenkt een hartstilstand. Verder onderzoek is er niet geweest. Er waren van te voren geen enkele symptomen die ook maar ergens op wezen en dan denk ik automatisch aan HCM… Maar dat is een gedachte, het is niet vastgesteld natuurlijk.
Is het verstandig en mogelijk om bij mijn katje soort preventief onderzoek te laten doen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en tips hebben?

Ik zou een andere dierenarts zoeken die wel gabapentin geeft, het is anders echt geen doen met een angstige kat. En grote kans dat dingen zoals nagels knippen niet eens lukken zonder medicatie.

Argh mijn kater is soms zo’n lul :cry: meestal houdt 'ie zich wel koest/blijft hij in onze eigen tuin, maar soms gaat hij er wel op uit en volgens mij lokt hij ook gevechten en ruzies met andere katten uit :cry:

Zijn er dingen die ik kan doen om dit te voorkomen/verminderen (behalve binnen houden)?

is hij gecastreerd?

Veel te stellen met deze diva momenteel. Tandjes moeten eruit (gingivitis), het lukt niet om de prednison af te bouwen die ze voor allergie krijgt en ik moet maandag urine inleveren omdat ze ineens staand plast en mij veel bijt.
Maar ik ben zo verliefd op haar :smiling_face_with_three_hearts:

16 likes

Ja!

Ze lagen zo zoet samen in de vensterbank te wachten tot ik klaar was met douchen. Daarna begon Emma (links) Skadi te wassen en toen was het hap in dat oor :sweat_smile::joy:

26 likes

Hebben jullie tips voor goede en stevige accessoires voor aan de muur? Zo’n klein parcours en eventueel een slaapplekje. Wordt dat überhaupt gebruikt door jullie katten? Aan/afraders?

@Sedana had dat, misschien heeft zij ervaringen voor je?

1 like

@Hiphopopotamus Jazeker! Ze zijn er hier dol op. Gewoon lekker hoog liggen en krabben. Soms spelen ze erop maar meestal niet. Ik heb een deel van de intratuin en de rest van Zooplus.

3 likes

Ik ga eens wat leuks uitzoeken dan! En dan afwachten of ze het gebruikt haha

Ik lees hier al een tijdje mee, maar hopelijk kan ik binnenkort meeschrijven - we gaan dinsdag kennismaken met twee kittens uit een asiel! :black_cat:

21 likes

Een van mijn katten krabte veel rond zijn oren, wastte zich veel en had een kale plek op z’n buik dus ik naar de dierenarts. Dat wassen en krabben is waarschijnlijk stress (ben hoogzwanger en afgelopen tijd redelijk wat verbouwingen/vreemden in huis dus kan dat wel rijmen en hij heeft wel vaker wat stressgerelateerde klachten gehad) en de kale plek op zijn buik zit te hoogte van zijn blaas, de dierenarts drukte ook op een bepaalde plek op zijn rug en toen haalde hij uit dus dat was gevoelig en was ook ter hoogte van de blaas, ze wilde urine checken op blaasgruis oid. Vandaag belde ze dat de zuurgraad wel iets hoger is en er wel iets of wat kristalvorming te zien is, maar echt blaasgruis kon ze het (nog?) niet noemen.
Ze raadde nu aan om qua voer over te stappen op Specific Crystal management brokken, dus dat heb ik nu maar snel besteld want nog geen tijd omgehad om uitgebreid uit te zoeken wat er nog meer is, maar dat merk verkopen ze ook bij hun in de praktijk dus logisch dat zij dat natuurlijk aanraadt.
Is er ook nog ander voer dat ik kan kopen?
Ik kom wel veel voer tegen voor urine problemen, is dat dan (nagenoeg) hetzelfde als Crystal management?

Mijn poes kreeg ook blaasgruis toen ik hoogzwanger was en in de kraamweek etc door de stress. Ze plast helaas nog steeds niet altijd op de kattenbak, maar wel altijd op zo’n plasmatje ernaast dus naja het is wat het is.

Zij eet deze brokken op aanraden van de dierenarts:
IMG_0626
(Takke duur)

1 like