Standaard slaaphouding als het warm is:
Ik ga binnenkort verhuizen en ik denk dat ik het spannendste van het hele avontuur het verhuizen van mijn katten vind. Zat te denken om ze ofwel de avond van te voren of de ochtend van verhuizen in de nieuwe slaapkamer te zetten met hun vertrouwde spullen en dan pas op het laatst hun te storen als ik de wasmachine etc op de plek op zetten. Hebben jullie tips om het voor hun zo makkelijk mogelijk te maken?
Ik zit toevallig in hetzelfde schuitje. Morgen ga ik over.
Ik zou zelf pas de katten overhuizen zodra jij ook echt over bent en op de nieuwe plek woont en slaapt. De katten dus als laatste meenemen. Dan is het wel slim om inderdaad een kamer in te richten met vertrouwde spulletjes!
Ik heb nu al een paar dagen wat mandjes en andere vertrouwde spullen op de nieuwe plek gelegd zodat het vertrouwd begint te ruiken. Mijn kat sluit ik morgen met haar overige spulletjes op in een kamer zolang de verhuizers bezig zijn. Pas als morgenavond alles voor zover klaar is, ga ik de kat halen zodat ik meteen de hele tijd bij haar ben. En dan dus eerst loslaten in de nieuwe kamer met haar krabpaal en andere spullen.
Zo heb ik het 3 jaar geleden ook gedaan. Vooral die eerste uren/nacht vond ze vervelend, maar de volgende dag ging het al beter. Zou dus ook juist op dat moment thuis zijn zodat er een vertrouwd iemand in de buurt is.
Ik vond dat ook het spannendste destijds. Heb ze op de verhuisdag zelf op een slaapkamer gezet met vertrouwde spullen, voordeel was bijv dat ons bed niet mee ging dus dat bleef gewoon staan. Toen hebben we alles verhuisd en wat later op de avond hebben we de katten gehaald. In het nieuwe huis hadden we ook een slaapkamer waar de krabpaal enz stond waar ze de eerste nacht hebben geslapen maar eigenlijk ging het allemaal al heel snel goed hoor en liepen ze dezelfde avond nog een rondje door het hele huis.
Wij hebben de katten als 1 van de laatste dingen gedaan. Wel hun reismand al een week van tevoren klaar gezet. Daarna 2 week binnen gehouden en ze in ons nieuwe huis en vrij gelaten bij de kattenbak zodat ze gelijk wisten waar die stond. Heb ze toen eerst maar even gewoon gelaten en wat eten en drinken bij ze neergezet.
Ookal is het warm, er moet gesabbeld en gekroeld wordenâșïž (voor de airco, en ja ik leef onder dekentjes.)
Ik heb ze vrijwel als laatste verhuisd, toen ik hier ook echt ging slapen. Vond het ook spannend maar moet zeggen dat ze eigenlijk heel makkelijk waren. De ene vond het wel allemaal wat spannender, maar het scheelt voor hem dat zijn broer alles prima vindt. Die liep binnen 15 minuten rond of hij hier al jaren woonde. Zân broer dus iets minder, die was heel blij met een kamer met zijn eigen spullen en een kattenbak. Had wel alles open staan, dus hij kon overal heen en met een uurtje was hij al rond aan het lopen.
Thanks voor jullie tips! Wilde eigenlijk niet ze als laatst verhuizen omdat dat enorm onhandig is met alle meubels uit de slaapkamer halen (ik woon klein en mijn slaapkamer staat best vol), maar ik ga even verder denken hoe ik dat eventueel wel zou kunnen doen.
Ik zou het doen en ik moet er inderdaad ook verder voor âreizenâ, een Anicura zit op loopafstand en hiervoor moet ik de auto pakken. Maar ik vind het heel veel waard dat ik mij niet bij elk consult hoef af te vragen hoe ik het belang van mân dier behartig en niet de portemonnee van die commerciĂ«le partij.
Ah kak, vertrouwde spullen zijn inderdaad wel handig bij verhuizing. Ik ben juist van plan om nieuwe kattenbakken aan te schaffen (is ook echt nodig) en de huidige krabpaal gaat een verhuizing niet eens overleven
. Gelukkig gaat de krabton wel mee en zal verder wel wat dekentjes waar ze nu graag op liggen meenemen en hopen dat ze dan verder maar blij zijn met een nieuwe krabpaal.
Oh maar dingen als de kattenbak heb ik bijv helemaal geboend voor de verhuizing dus dat zal niet per se vertrouwd hebben geroken, krabpaal is ook vervangen, maar bijv. dekentje in het reismandje heb ik niet nog gewassen voor de verhuizing, kussentje/mandje waar ze op liggen ook niet, speelgoed is mee. Zou me niet echt zorgen maken om de dingen die je nu noemt als te gaan vervangen.
Bij mij gaat ook niet alles mee, zoals de favoriete krabpaal van een van de katten. Daar is het touw helemaal naar beneden gezakt, dus ik een nieuwe kopen die beter is voor zân lengte, gaat die gozer helemaal onderuit gezakt aan de oude krabpaal krabben ![]()
De verhuizing ging hier op zich goed. Mijn kat is al volop aan het verkennen, heeft haar staart nieuwsgierig omhoog, ligt bij me te spinnen en was zelfs al lekker speels vanmiddag. Maar eten zit er dan nog niet in. Inmiddels al 24 uur niet gegeten en dan krijg ik het altijd benauwd wegens leververvetting
Water drinken en naar de kattenbak doet ze dan weer wel.
Misschien iets aanbieden wat ze extra lekker vind? (De temptations van whiskas worden hier ook wel drugs genoemdâŠ)
Ik weet uit eerdere ervaringen dat dat niks uithaalt. Mijn kat eet ook al vrijwel haar hele leven exact dezelfde brokken (wegens allergieën) en registreert ander voedsel volgens mij niet eens meer als eten. Heb haar op andere wanhopige momenten nog nooit kunnen verleiden tot paté, snoepjes, liquid snacks, etc.
Als ze niet wil eten en je maakt je zorgen, misschien de dierenarts bellen voor advies? Zouden ze bijv even een eetlustopwekker aanraden om haar de smaak te pakken te laten krijgen? (Geen idee)
Zeker een optie. Mijn gevoel zegt dat ik haar gewoon even moet laten en haar de tijd moet geven. Van de dierenarts of het geven van pillen/smeren van zalfjes krijgt ze ook weer stress. Zo heb ik haar ooit in een vicieuze cirkel gekregen waarbij ze 3 weken amper heeft gegeten en enorm is afgevallen. Dat trok pas bij door haar gewoon met rust te laten.
Op zich ben ik bekend met alle opties, want dus eerder in wanhopige situaties gezeten. Weet ook eigenlijk niet waarom ik het dan post, sorry ![]()
Misschien wilde je gewoon even je verhaal kwijt. En jij kent je kat echt het allerbeste. Het klinkt alsof ze gewoon even tijd nodig heeft en dan komt het echt helemaal goed.
Nou precies waar ik bang voor was. Ik belde voor medicatie tegen misselijkheid + voor eetlust en de dierenarts wilde per se dat ze langs zou komen. Ik had al aangegeven dat dat stressvol is en dat ik dat liever niet doe, maar ze willen anders niks geven. Enorme stress, kat vloog tegen de muren op en natuurlijk niks aan de hand. âGewoon stressâ. En ik krijg precies de medicatie mee waar ik al om vroeg. Verder geen injectie gezet ofzo.
Dus nu heb ik een dubbel gestresste kat voor niks ![]()
Ik snap echt dat ze niet zomaar medicatie uitdelen, maar dit is een bekend probleem met mijn kat en ik weet dat deze medicatie werkt. Ben bang dat we nu weer terug bij af zijn. Stond bijna te janken in die behandelkamer.
Bij mij werd gezegd dat dit wetgeving is en dat ze daarom verplicht zijn de kat eerst te zien. Maar het het idee dat het ook beetje verschilt per dierenarts. (Dierenarts deed moeilijk en bij de universiteitskliniek kreeg ik medicatie wel mee omdat het al vaker nodig was geweest.)
Heel veel sterkte voor je kat! Hopelijk slaat de medicatie snel aan en neemt de stress wat af voor jullie allebei. ![]()