Bij mij heeft de dierenarts dus gezegd dat ik het maar moet laten omdat het zo stressvol was om ze überhaupt bij de dierenarts te krijgen . Als dat makkelijk was geweest had ik ze denk ik wel elk jaar gebracht.
Ik vaccineer mijn binnenkat wel elk jaar. Ook gewoon fijn dat de dierenarts even een check up doet. Mijn kat loopt wel eens door de voordeur naar buiten als hij open is. Ik vind het dan wel een fijn idee dat de vaccinaties op orde zijn.
Om die reden doe ik het ook niet. Mijn kat is 19, denk dat de stress nog eerder haar dood wordt dan de eventuele gevolgen van het niet vaccineren.
Ik liet ze in principe elk jaar vaccineren + controle, behalve 1 jaar ivm luiheid/geen zin omdat ik het altijd heel stressvol en kut vond en in die twee jaar tussen de twee momenten dat ze wel gezien zijn in, is één van m’n katten z’n hele gebit naar de klote gegaan en achteraf had hij dus waarschijnlijk heel veel pijn. Had echt spijt dat ik het jaar daarvoor niet gewoon op controle was geweest.
Ze komen sinds kort wel buiten dus nu ga ik daar natuurlijk weer mee verder. Bloedonderzoek weet ik niet? Mijn katten zijn nu 8 en heb mijn dierenarts er niet over gehoord. Om eerlijk te zijn ben ik ook wel sceptisch over het preventief doen van onderzoeken, zeker omdat ik het vooral geadverteerd zie bij praktijken die zijn aangesloten bij de grote commerciële organisaties anicura en evidensia; mijn “zelfstandige” dierenarts raadt dat volgens mij niet aan. Voor veel medisch preventief onderzoek (zowel voor mens als dier) geldt dat als je gaat zoeken je mogelijk wel wat vindt (en een partij als anicura en evidensia zal waarschijnlijk dan ook adviseren daar op te handelen, waarbij je je kan afvragen of dat de kwaliteit van leven van je huisdier echt verbetert).
Mijn kat wordt wel elk jaar gevaccineerd maar hij komt ook buiten. Maar verdere checks is zo’n stressvolle gebeurtenis voor hem dat we die overslaan. Tanden etc checken wordt een bloedbad Maar misschien toch wel goed om dan iig een bloedonderzoek te laten doen.
Ik zit (gelukkig) bij een onafhankelijke dierenarts. Heb geen goede ervaring met Evidensia, daar is andere kat 2x opgenomen geweest en inderdaad teveel onnodige onderzoeken, geen echt goede diagnose en veel te lange opname. Bloedonderzoek zou dan op beginnend nierfalen zijn. Maar stel eruit, ik weet ook dat ik dan kapot ga van angst en geen rust meer heb. Dus dat is dubbel want ik wil ook het beste voor de kat. (En ik merk dus nu al dat ik er maar vanuit ga dat hij dat heeft. Terwijl er geen reden is om dat te denken.)
Wil dit topic niet kapen, er zit nog heel veel angst en verdriet van het afgelopen jaar en als je dan opeens zulke tegenstrijdige adviezen krijgt (en mijn man ook ging twijfelen) is gewoon helder en pragmatisch nadenken soms even lastig.
Ik snap die stress en angst heel goed hoor! En ook het liever je kop in het zand steken is denk ik best een normale reactie als je iets licht traumatisch hebt meegemaakt (en ik denk dat heel erg veel zorgen rondom een huisdier waar je veel van houdt + hoe machteloos je bent echt wel (licht) traumatisch kan zijn). Ik heb het afgelopen jaar ook heel veel zorgen om een van m’n katten gehad en ik krijg instant buikpijn als ik denk dat er misschien iets is, omdat het zoooo moeilijk is, de afweging tussen kosten en baten zowel in termen van geld maar belangrijker in termen van wat goed is voor je huisdier en voor jezelf.
Maar het is denk ik heel erg fijn dat je een onafhankelijke dierenarts hebt, hopelijk vertrouw je hen? Want dan zou ik inderdaad proberen je angsten opzij te zetten en op het advies van je dierenarts varen. Mocht hen bloedonderzoek adviseren dan stelt het je misschien ook gerust als blijkt dat er niets is of je er op tijd bij bent? Ipv dat je je ook heel de tijd schuldig voelt tegenover je kat en alsnog angstig?
Nouja, sterkte ermee! Ik snap dat het heel moeilijk is.
Beetje random vraag maar bij welke dierenarts zit jij?
Volgens mij wonen wij namelijk een beetje in dezelfde omgeving en ik zit wel bij anicura maar zou dat graag veranderen
Dierenkliniek Amersfoortweg! Ben echt heel blij met hen! Moest een tijdje terug ongeveer 2x per week met m’n kat naar hen toe voor wondverzorging etc en het hele team was zo betrokken, en ze rekenden op den duur helemaal niets meer voor de “consulten” en ik betaalde alleen materiaal bijvoorbeeld. Er werken een paar dierenartsen die ik allemaal heb gezien die periode en de een lag mij beter dan de ander, maar vond ze allemaal lief en betrokken en kundig.
Ah wat goed! Mijn vriendin zit daar toevallig ook met haar kat en zat al te twijfelen om daar naartoe over te stappen. Anicura is dichterbij dus bleef daar uit gemak maar ik ga het nu toch even checken. Thanks!
Het is bij mij inmiddels een graad of 26 binnen, en die malloot gaat alsnog op de enige plek in huis liggen waar de zon direct naar binnen schijnt. Geloof niet dat hij er last van heeft Geef hem wel extra water en natvoer voor vocht.
Ik ga binnenkort verhuizen en ik denk dat ik het spannendste van het hele avontuur het verhuizen van mijn katten vind. Zat te denken om ze ofwel de avond van te voren of de ochtend van verhuizen in de nieuwe slaapkamer te zetten met hun vertrouwde spullen en dan pas op het laatst hun te storen als ik de wasmachine etc op de plek op zetten. Hebben jullie tips om het voor hun zo makkelijk mogelijk te maken?
Ik zit toevallig in hetzelfde schuitje. Morgen ga ik over.
Ik zou zelf pas de katten overhuizen zodra jij ook echt over bent en op de nieuwe plek woont en slaapt. De katten dus als laatste meenemen. Dan is het wel slim om inderdaad een kamer in te richten met vertrouwde spulletjes!
Ik heb nu al een paar dagen wat mandjes en andere vertrouwde spullen op de nieuwe plek gelegd zodat het vertrouwd begint te ruiken. Mijn kat sluit ik morgen met haar overige spulletjes op in een kamer zolang de verhuizers bezig zijn. Pas als morgenavond alles voor zover klaar is, ga ik de kat halen zodat ik meteen de hele tijd bij haar ben. En dan dus eerst loslaten in de nieuwe kamer met haar krabpaal en andere spullen.
Zo heb ik het 3 jaar geleden ook gedaan. Vooral die eerste uren/nacht vond ze vervelend, maar de volgende dag ging het al beter. Zou dus ook juist op dat moment thuis zijn zodat er een vertrouwd iemand in de buurt is.
Ik vond dat ook het spannendste destijds. Heb ze op de verhuisdag zelf op een slaapkamer gezet met vertrouwde spullen, voordeel was bijv dat ons bed niet mee ging dus dat bleef gewoon staan. Toen hebben we alles verhuisd en wat later op de avond hebben we de katten gehaald. In het nieuwe huis hadden we ook een slaapkamer waar de krabpaal enz stond waar ze de eerste nacht hebben geslapen maar eigenlijk ging het allemaal al heel snel goed hoor en liepen ze dezelfde avond nog een rondje door het hele huis.
Wij hebben de katten als 1 van de laatste dingen gedaan. Wel hun reismand al een week van tevoren klaar gezet. Daarna 2 week binnen gehouden en ze in ons nieuwe huis en vrij gelaten bij de kattenbak zodat ze gelijk wisten waar die stond. Heb ze toen eerst maar even gewoon gelaten en wat eten en drinken bij ze neergezet.
Ookal is het warm, er moet gesabbeld en gekroeld worden☺️ (voor de airco, en ja ik leef onder dekentjes.)
Ik heb ze vrijwel als laatste verhuisd, toen ik hier ook echt ging slapen. Vond het ook spannend maar moet zeggen dat ze eigenlijk heel makkelijk waren. De ene vond het wel allemaal wat spannender, maar het scheelt voor hem dat zijn broer alles prima vindt. Die liep binnen 15 minuten rond of hij hier al jaren woonde. Z’n broer dus iets minder, die was heel blij met een kamer met zijn eigen spullen en een kattenbak. Had wel alles open staan, dus hij kon overal heen en met een uurtje was hij al rond aan het lopen.
Thanks voor jullie tips! Wilde eigenlijk niet ze als laatst verhuizen omdat dat enorm onhandig is met alle meubels uit de slaapkamer halen (ik woon klein en mijn slaapkamer staat best vol), maar ik ga even verder denken hoe ik dat eventueel wel zou kunnen doen.
Ik zou het doen en ik moet er inderdaad ook verder voor “reizen”, een Anicura zit op loopafstand en hiervoor moet ik de auto pakken. Maar ik vind het heel veel waard dat ik mij niet bij elk consult hoef af te vragen hoe ik het belang van m’n dier behartig en niet de portemonnee van die commerciële partij.