Kattentopic #4

Niet het zelfde mogelijk, maar mijn kat eet wel eens gras op (en kauwt schijnbaar niet) en dat komt er in z’n geheel weer uit. Is vaak zeker 10cm lang. Of haren die hij van de grond likt van mij, ook zeker 10+cm.

Denk dat het wel goedkomt, even in de gaten houden.

2 likes

Mijn kat heeft ooit een lintje van een speeltje opgegeten, maar zat wel een heel klein balletje aan. Ik heb dat niet doorgehad dus pas toen hij begon te spugen naar de dierenarts geweest. Die kon niks voelen/zien, maar ‘s avonds was het helaas weer raak. Naar de spoed en hij is daar toen geopereerd, maar omdat hij z’n eigen braaksel had ingeademd had hij er ook een longontsteking bij gekregen. Het touwtje was vast komen te zitten in z’n dunne darm, dus de maag kon wel eten verteren maar daarna kon het niet verder. Een maand later flikte hij het weer maar toen kon het met een scopie worden weggehaald. Daarna heeft hij echt nog wel gekke dingen opgegeten maar is er niks gebeurd! Ik denk dat je het gewoon goed in de gaten moet houden en bij niet eten/braken meteen moet bellen.

EDIT: echt nog even een disclaimer dat dit pech op pech op pech was!!! Hij heeft officieel de diagnose pica dus hij zou als het kon zichzelf nog opeten maar op deze twee keren na is het verder altijd goed gegaan!

2 likes

Dit doet die van mij ook, ik schep regelmatig 2 van die drollen die aan elkaar blijven hangen met zo’n haar ertussen :sweat_smile: Ik stofzuig wel regelmatig, maar ik verhaar ongeveer net zo hard als hij, dus daar is niet tegenop te stofzuigen helaas

1 like

Ja hier ook :worried: arm beest dat met mij moet leven

3 likes

Hahah ja precies hier hetzelfde :sweat_smile: en hij moet leven met 2 lang harige dus ja haha

3 likes

Ah, wat naar! Gelukkig dat het goed is gekomen. Het lijkt me wel echt heel lastig als je kat pica heeft, heeft hij het dan ook met specifieke materialen?

We hebben vanochtend de kattenbak bekeken en het lijkt goed te zijn gekomen: hebben 12 centimeter aan draad gevonden. Gelukkig maar.

5 likes

Oh wat fijn dat het goed is gekomen!!

Was inderdaad een vreselijke ervaring. Hij heeft het vooral met plastic tassen / vuiniszakken, die kan ik niet onbeheerd achterlaten want daar blijft niks van over. Ook kleine dingen in plastic verpakkingen zoals een zak brood of zelfs een tampon zijn niet veilig. Ik ben er inmiddels aan gewend om alles achter een deur te bewaren maar laatst kwam hij opeens met een tampon uit de tas van een vriendin aanzetten, haha.

1 like

O mijn kat heeft dat ook (nooit officieel gediagnostiseerd) maar die eet ook altijd van plastic en touw/veters. Hier zijn dat soort dingen om die reden ook allemaal buiten bereik.

Laat jij jouw kat naar buiten? Ik ben hier altijd huiverig voor geweest omdat hij dus plastic op lijkt te eten en ik m buiten ons huis niet goed in de gaten kan houden. Kat mag sinds kort wel in de tuin, maar ben er nog niet over uit of ik m daarbuiten wil toelaten (tuin is omheind maar hij zou wel kunnen ontsnappen met de huidige omheining).

2 likes

Mijn kat is dol op knagen op plastic, touwtjes, veters etc, zal heus ook wel een stukje hebben opgegeten en zal buiten vast ook zijn adresjes gekend hebben voor deze verslaving (zijn nu verhuisd dus hij kan niet meer naar buiten). Maarja dat is een beetje het risico met ze naar buiten laten. Daar kunnen ze alles opvreten waar je ze thuis voor probeert te behoeden. Hij leeft in ieder geval nog ondanks jarenlang buiten lopen zonder toezicht.

1 like

Vanochtend liet mijn kat een spoor bloed achter toen ze opstond. Dus heb haar meteen gepakt en bekeken maar zag en voelde niks geks. Ze zat ook zoals altijd naast me in de badkamer en gedroeg zich niet anders dan normaal.
Even later op het vloer van de slaapkamer weer hetzelfde, maar kon weer niets bij haar ontdekken. Valt even later ineens mijn oog op bloederige voetjes door het huis.
Blijk ik gisteravond laat met m’n slaapdronken hoofd en wat heftigere menstruatie zelf een klodder te zijn verloren bij het verwisselen en mijn kat heeft dat lekker door het hele huis verspreid :roflmao:
Maakte me gelukkig voor niks heel erg zorgen

16 likes

Hahaha omg hilarisch :joy:

1 like

OMG hoe je dit vertelt is net een spannende thriller. Gelukkig niks, maar ik las dit met ingehouden adem :anguished:

1 like

Haha ja ik dacht ook ooh noooo een spoor bloed!!!

2 likes

Mijn ene kat had last van zijn maag/darmen en kreeg zijn gewone brokjes niet verteerd. Ik moest van de dierenarts natvoer geven (krijgen ze normaal heel zelden) tot hij beter was. Dat heeft toch een dag of 5 geduurd, en hij kreeg 3x/dag eten. De andere kat, die helemaal nergens last van had, profiteerde mee en kreeg dus ook natvoer.

Inmiddels is hij beter en moet ik terug overschakelen op de brokjes. Mijn andere kat (die niet ziek was) is niet akkoord en gaat loco iedere keer dat ik in de buurt kom van de kast waar het natvoer bewaard wordt. Hij komt continu “smeken”, het wordt bij momenten extreem (dat hij op zijn achterpoten gaat staan; met zijn voorpoten zich vasthaakt in mijn kleren, luid miauwt en niet lost). Ik ben aan het afbouwen (eerst 1x/dag i.p.v. 3x/dag, daarna om de dag, en nu vandaag een halve portie om de dag). Maar het gaat slecht - hij heeft door dat het maar een halve portie is en is nu continu aan het “zoeken” en opnieuw dat smekende gedrag aan het vertonen.

Heeft iemand tips? Hij lijkt wel verslaafd :sweat_smile:

Wat water bij z’n gewone brokken doen? Misschien vindt ie dat wel vies en is ie er na een paar keer wel klaar mee

1 like

Ja doorzetten en dat smeken en zeuren compleet negeren. Ook niet roepen dat hij moet stoppen of wat dan ook. Heel vervelend en gaat misschien best even duren maar er is geen andere optie om dat gedrag er uit te krijgen. Hij lust zijn andere eten heus nog wel maar vindt dit gewoon lekkerder.

1 like

Maar waarom zou je niet gewoon 1x per dag natvoer geven? Met dit warme weer kan dat al helemaal geen kwaad toch.

2 likes

Bedankt voor de reacties @Spaarlamp @Druppels @Tamara !

De reden dat ik dit niet wil doen is omdat het niet zo gezond is, en ze staan al op dieet (krijgen niet te weinig want er zijn wel permanent brokken in hun bakje, maar het zijn speciale dieetbrokken). Wat ook wel verklaart waarom hij zoveel zin heeft in dat natvoer.

1 like

Kun je natvoer neerzetten wat hij eigenlijk niet lekker vindt? Mijn katten lusten weinig soorten natvoer en zijn daardoor onbedoeld meer droogvoer gaan eten, ik moet ze nu echt roepen en enthousiast doen als ik natvoer neerzet

1 like

Is het echt minder gezond? Volgens mijn dierenarts maakt het niet uit of je ze natvoer of droogvoer geeft en kunnen ze ook prima alleen maar nat krijgen. Mijn katten krijgen sowieso elke dag een zakje nat (naast droog wat er altijd staat) want het zijn verwende krengen. Om 6 uur stipt beginnen ze te miauwen wanneer het komt.

1 like