Kattentopic #4

@Zonnestraaltje Oh ja dat is een goed idee. Er is een bepaalde smaak die ze niet zo lekker vinden.

@Nude Dat was inderdaad wel het advies van mijn dierenarts, vooral voor mijn ene kat want die is echt veel te dik (maar ondertussen wel al een halve kg afgevallen!). Een keertje mag wel, maar dagelijks is te veel.

Not me being a loedermoeder :sob:

3 likes

Haha. Wellicht maakt het per kat ook wel een verschil en wellicht kan het normaal gezien weinig kwaad hoor. Die van mij is alleen veel te dik en moet echt wel afvallen, hij zou alles opvreten wat hij tegenkomt.

1 like

Het is niet minder gezond hoor, eerder andersom! Met natvoer krijgen ze extra vocht binnen, het heeft meer eiwitten en het lijkt meer op hun natuurlijke dieet.

Brokjes hebben veel meer koolhydraten en kunnen juist tot overgewicht leiden.

Vooral als je kat het blijkbaar ook heel lekker vindt, waarom zou je het dan niet geven :sob:

Mijn dierenarts zegt altijd het slechtste merk natvoer is altijd nog beter dan alleen droogvoer.

13 likes

Dit. Mijn dierenarts zei vrij duidelijk als je wilt dat je kat afvalt, geef enkel natvoer. Brokjes zijn eigenlijk altijd ongezond. Ik geef natvoer en doe er extra water door want katten drinken ook te weinig, standaard.

Voor voer vind ik https://huiskatteninfo.nl/voeding/droogvoer/ deze website echt relaxed. Echt stom dat zelfs dieetvoer echt heel slecht kan zijn. Dus zou zeker eens checken wat de ingrediƫnten zijn.

4 likes

Ah ik vind dit zo stom he.
Mijn kat heeft urinary voer en die is ZO slecht beoordeeld. Terwijl wij gaven altijd Orijen die wel goed beoordeeld is, maar zij hebben geen urinary voer.

1 like

Oh :weary: ja ik weet dan weer niet goed wat dan zwaarder weegt, hopelijk dan wel gewoon goede speciale urinary ingrediƫnten waardoor je het overige dan maar voor lief moet nemen. Edit: en die van optilife misschien proberen? Die krijgt goede beoordeling en is voor blaasgruis

1 like

Oh slim, ik had niet door dat je zo kon filteren. Dat kan ik wel eens proberen ja!

1 like

Oh wauw, dat wist ik niet. Bedankt voor de info!

Handig deze site! De brokken die wij geven (via dierenarts, urinary wib van Virbac) staan niet in de lijst, maar ik kon de voedingswaarde berekenen door de waarden van het etiket in te vullen en ik kom zowaar uit op 5 sterren.

3 likes

Oh en ook goede tip van die brokjes dan voor @FrozenFlame!

2 likes

Thank. You. :raised_hands:
Vocht binnenkrijgen voor katten wordt sowieso zo erg onderschat. Er is in de veterinaire literatuur ook een algemene consensus over de voordelen van natvoer. O.a. ook voor gewichtscontrole.

2 likes

Mijn kat mag eigenlijk niet op zolder en zeker nu niet want is daar minstens 40 graden (niet geĆÆsoleerd etc)

Nu moest ik daar wat pakken en ze wil er niet meer weg. Ga jij lekker op die warme zolder liggen joh gek. Denk dat ze levend gecremeerd wordt maar you do you

2 likes

Dit denk ik ook altijd als mijn zwarte kat achter het gordijn in de volle zon gaat liggen met 32 graden. Prima joh, ik koop nog eens een koelmatje voor je.

2 likes

Jaa dat heb ik een paar zomers geleden ook gedaan eindstand lag ik alleen op dat ding :joy::joy::joy:

1 like

@lightbox ik heb ook zo’n verdwaald woestijndier. Die wilde graag op ons bloedhete balkon tijdens een hittegolf terwijl beneden de straat opnieuw geasfalteerd werd (en gaat ook altijd achter het gordijn in de volle zon liggen).

2 likes

Die van mij wil ook alleen maar bakken in de zon. En als ik dr dan op dr buikje kus fikt mn hele gezicht eraf.

@FrozenFlame Die van ons krijgen ook urinary voer sinds kort (die van purina one, opzich ook goed beoordeeld), maar vind het zo lastig om te vinden wat nou de ph stabiel houdt en dus niet verlaagd. Dat wordt echt beiden onder urinary voer geschaald, echt verwarrend. Voor mn gevoel zijn er echt maar een paar opties.

2 likes

Sorry ik heb mij duidelijk niet goed ingelezen geloof ik, maar wat bedoel je precies?

Wat een fijne site! Is dit de gratis opvolger van catmoneo?

Ik ga eens rondkijken, Skadi zit vanwege haar allergieƫn op voeding gebaseerd op insecten en ze blijft er zo mager op, wil al een tijdje een vervanger maar vind het erg lastig!

Mijn kat had blaaskristallen en is toen op speciaal urinary voer gezet om de ph in de blaas te verlagen en de kristallen zo op te lossen. Nu moet ze ander urinary voer om de ph stabiel te houden (dus niet meer verlagen of verhogen). Alleen worden deze twee verschillende soorten eten allebei onder urinary geschaald, waardoor niet al het urinary voer zomaar geschikt is. Te lage ph kan namelijk andere blaasproblemen geven.

1 like