Kattentopic #4

Oef ik heb geen idee! Ik heb een kater van 1,5 en me destijds een beetje ingelezen en op advies van de dierenarts vond ik deze website. Vind het ook heel handig! Moet zeggen dat mijn kat nu wel een fortuin kost maar goed, tis je kind he.

Haha dit doet me denken aan onze huiskat (dus thuis bij mn ouderlijk huis). Zelf heb ik geen kat thuis. Onze kat at echt niks niks niks anders dan een bepaald specifiek natvoer. In overleg steeds met de dierenarts ook van alles geprobeerd aan voer alles en uit de kast gehaald maar maar nee echt niet. Alles gecheckt, ook z’n gebit nee geen fysieke reden waarom hij alleen natvoer wilde. De dierenarts heeft het destijds “opgegeven” en adviseerde toen idd ook zoiets, beter dit dan niks.
Dus die kat eet al jaren, echt ik denk 90% van zijn leven, alleen natvoer en elke keer bij zn check up zegt de dierenarts oh daar is het prinsje weer en is hij gewoon gezond en is er niks bijzonders :tired_face: (afkloppen)

3 likes

Oh shit, wat fijn dat ze dat allemaal uitgelegd hebben! Bij ons (6jr geleden nu denk ik) heeft hij in het ziekenhuis gelegen en zijn daar die kristallen eruit gehaald (en een hele rits aan antibiotica en andere medicijnen gegeven). Dus dan zou ik ph neutraal houdend voer moeten hebben lijkt mij. Ik ga eens lezen. Dank je!

2 likes

Haha wat is dat toch met die beesten. Onze katten gaan ook altijd als het heel warm is achter de gordijnen liggen. Normaal nooit.

Ik weet wel dat katten vanuit instinct “de schaduw opzoeken” als ze het warm hebben. Dan gaan ze bijv onder de kast of bank liggen omdat dat vanuit de natuur vaak een plekje is wat koeler zal zijn. Ook al is er in huis vrijwel overal schaduw/niet per se minder warm onder de kast.

En missch dus ook wel achter een gordijn?

1 like

Ja dat inderdaad. Alleen achter die gordijnen is het gewoon echt heel warm. Maar ja, zelf maar weten :joy:

1 like

Maar ik heb de gordijnen nu dicht tegen de zon, dus hij gaat juist vol in de zon liggen haha.

1 like

Nog even over het natvoer: mijn kat geeft daar dus echt niks om. Hij eet alleen brokjes. Enige vloeibare wat hij wel lust zijn van die zakjes ‘soep’ en liquid snacks.

1 like

Ja ik weet dus niet zeker of ze die logica helemaal doorhebben. Misschien is het puur “ergens achter = koel” zonder het ook daadwerkelijk te voelen en vergelijken met de temperatuur voor het gordijn.

Voor de mensen met tuin, hoe hebben jullie deze afgezet en kunnen katten van buitenaf daardoor ook niet binnen komen? Ik ga verhuizen naar een tuintje en ik wil eigenlijk dezelfde methode als ik nu heb toepassen (ik heb palen voor een overhang zodat de katten niet omhoog en erover kunnen) maar ik twijfel of vreemde katten dan niet te makkelijk per ongeluk in de tuin kunnen. Het is an sich een kleine tuin, maar geheel overdekken gaat lastig omdat ik met een VvE zit en dus niet zo makkelijk in de gevel kan boren.

1 like

Wij hebben kattenrails erop gezet: https://www.catproofgardens.eu/. Dit werkte voor het tegenhouden van katten van buitenaf, maar niet helemaal voor onze eigen katten (onze schutting bestond uit lagen waardoor onze lichtere kat erop kon klimmen). Toen hebben we schuttingplaten/tuinschermen tegen de schutting aangezet. Katten blijven nu in de tuin.

Wij hebben van die schuine beugels op de schutting met gaas. We hebben het wel een paar keer moeten aanpassen omdat ze toch ontsnapt was, maar inmiddels gaat het al een aantal maanden goed (:crossed_fingers:t2:).
Ze is wel alleen buiten als wij thuis zijn. Ik heb nog geen andere katten in onze tuin gehad, terwijl er wel een aantal in de buurt rondlopen. Maar ligt ook een beetje aan de omgeving rond je tuin denk ik, of ze er makkelijk in kunnen komen.

Dat zou voor het houten deel wel een goede extra bescherming zijn!

@Tumtum ik hoop stiekem ook dat de buurtkatten de tuin links laten liggen, en genoeg heb aan de palen.

3 likes

Ja is een kwestie van gewoon proberen en aan het begin goed in de gaten houden denk ik! En als je die palen al hebt zou ik sowieso kijken of het voldoende is. Kost toch een hoop geld al die oplossingen :see_no_evil:

Ja, kan gelukkig een hele hoop hergebruiken van m’n balkon! Bedacht me alleen dat er bij een tuin het extra probleem van andere katten bij kwam, dus dan ben ik alvast voorbereid.

2 likes

Een van mijn katten heeft sinds kort echt gigantisch stinkende drollen. Ondanks dat de kattenbakken in een andere ruimte staat ruikt het hier nu mega naar kak. Ze hebben geen andere voer dus waar deze geur vandaan komt, ik heb geen idee.

Sinds kort heb ik een kitten bij mijn drie jarige kater en de oudere kat is nu heel erg uit z’n doen en lijkt niet meer zichzelf. Ik snap dat dit even duurt doordat ie moet wennen aan dat kleintje in huis maar ik vroeg me af hoelang het bij jullie duurde voordat de oudere kat weer een beetje ‘zichzelf’ werd?

Oh wow, het dieetvoer van mijn katten wordt echt slecht beoordeeld (Hill’s Urinary). :sweat_smile: Ik ga eens naar Opti Life kijken zodra het huidige voer bijna op is.

Kan wel 6 maanden tot een jaar duren!

2 likes

Eindelijk iets goedgekeurd waar hij wél op gaat liggen en geen random doos is :partying_face:

35 likes