Kattentopic #4

Heb je genoeg bakken en gaat je kat daar overdag wel goed regelmatig op zonder dat die eraf wordt gejaagd door de anderen oid? Ook eentje vlakbij het bed? Mijn kat plaste buiten de bak omdat hij paniek kreeg en het toen liet lopen, uiteindelijk met anti-stresspasta en feliway weer tot bedaren gebracht.

Er zijn ook waterdichte matrashoezen die je kan halen om in ieder geval je nieuwe matras te beschermen.

2 likes

Ik heb vier kattenbakken staan. Op elke verdieping een. Sommige met luikje en sommige zonder. En de bakken worden wekelijks volledig schoongemaakt en dagelijks verwijder ik alle drollen. Ik dacht dat het eerst aan mijn grind lag maar ook nadat ik dit gewisseld heb plast ze. Het gebeurd niet vaak maar vervelend is het wel. Vanochtend is ze in ieder geval niet lastig gevallen want de andere katten lagen bij mij.

Ik zal straks in ieder geval ook even zo’n matrasbeschermer meenemen dat houdt mijn matras in ieder geval droog.

Die van ons doet het ook. Hier komt het door stress en een soort verlatingsangst. Als mn vriend en ik tegelijk opstaan voor werk gaat ze in een soort paniek en dan plast ze. Wij hebben ook een matrasbeschermer en dat is wel echt fijn. Verder proberen we dr zo veel mogelijk stressvrij te houden haha

1 like

Is dat dat hippe helemaal katverantwoorde insta speeltje? En kijken ze er naar om?

Als je dat kartonnen ding bedoelt, mijn katten doen er geen reet mee. :clown_face:

2 likes

Hoe zorgen jullie voor warmte in de winter voor je kat?

situatie schets

Ik heb een oud besje van 17 die nog best gezond is, maar wel van warmte houdt. Vorige winter heb ik de verwarming veel een beetje aangelaten als ik weg ging en ‘s nachts, maar mijn rekening is echt te hoog gebleken. En niet realistisch om te blijven doen. Mijn huis is slecht geïsoleerd dus het wordt best fris is de winter. Nu is het bijv. al 16 graden. Dus constant stoken tot 18e graden blijkt gewoon te duur.

Ik heb een hitte pad waar ze altijd op ligt, maar die gaat na 1 uur al uit. Ik heb overal dekentjes waar ze graag in en op ligt, maar haar bovenkant is dan nog steeds in de kou. Al probeer ik d’r soms “in te stoppen”. ‘s nachts ligt ze standaard op mij, dus ik denk dat ik wel genoeg hitte af geef, maar als ik weg ben vind ik het wat zielig. Of stel ik mij aan en heeft ze het sowieso niet koud? Ik ben een relatief nieuwe katten moeder die haar graag verwend op d’r oude dag.

Je hebt van die holletjes waar ze in kunnen, mijn katten liggen daar heel soms in. Wat hier het beste werkt is dekentjes gewoon random op de bank gooien, dus niet opvouwen, dan gaan ze er vanzelf in liggen.

1 like

Een elektrische fleecedeken misschien? Mijn katten zijn nog niet zo oud, maar vinden dit ook heerlijk. Je kunt er misschien een holletje van maken. Mijne heeft 9 standen en kan ook wel een poosje aan. Maar weet niet of ik het fijn zou vinden als deze aan staat als ik er niet ben.

1 like

Uiteraard niet, was even leuk omdat ik er catnip op had gedaan en nu is het weggegooid geld

3 likes

ik leg een dekbed of deken driedubbelgevouwen neer en dan zet ik een deel ‘omhoog’ als een tent. beetje raar uitgelegd maar een soort holletje waar ze in kan en dan dus onder de deken ligt. als ik weg ben maak ik vaak een goed warme kruik die ik helemaal onder de deken naast waar ze gaat liggen leg, dat blijft wel een paar uur warm icm haar eigen lichaamswarmte.

ik maak zeg maar deze vorm met een deken zodat ze er makkelijk in kan en ik door hoe ik het vouw voor maximale dekendichtheid kan zorgen :joy: als ik dat niet doe ligt ze onder 1 laag los met alleen het bed of de bank onder haar of raar in verfrommelde dekens met vouwen die me niet lekker lijken liggen, dus ik maak er liever een soort dekenfort van waar ze ook makkelijk in en uit kan. ik heb een dik donzen dekbed in de winter winter dus als het koud is houdt dat de warmte goed binnen.

en volgens mij kunnen katten het best koud hebben ja, zeker op die leeftijd! ik heb mijn kat wel eens zien rillen toen het eens heeel koud was in huis. dus heel goed om te kijken hoe je haar goed warm kunt houden :blush:

11 likes

Had al zo’n vermoeden. Maar ik lees alweer dat ik andere dingen kan doen voor mijn senior, ik ga zo even een dekenfort voor hem bouwen voor ik de deur uit ga

een van mijn 2 katten gaat niet zo lekker. Ze moet eens in de 3 dagen oid overgeven. Leek alsof er wat vast zat. Ben afgelopen maandag met haar bij de dierenarts geweest. Daar heeft ze een injectie gekregen tegen misselijkheid. Is toen goed gegaan, ze heeft in die tijdspanne niet hoeven te spugen.
Ze had toen ook even wat minder eetlust. Daarnaast heeft ze ontworming pil gehad.

Vanochtend heeft ze weer moeten overgeven waar nu wel duidelijk een stuk haarbal bij zat. Maar daarna had ze niet zoveel eetlust.

Tussendoor heeft ze wel weer als vanouds gegeten en aandacht gevraagd. Was niks aan haar te merken oid.

Ze is al 15 jaar, dus ik ben heel bang dat ze binnenkort niet meer mij me is. Echt mijn angst. Ze heeft nog een zus, maar dan nog. Mijn kleine monster.

Ah maar als ze na het overgeven niet meteen eetlust heeft zou ik me niet direct zorgen maken hoor. Dan voelt ze zich denk ik gewoon nog even ellendig daarvan. Heeft ze later wel weer gegeten en gedronken?

Ik heb een kat die in periodes ook echt veel spuugt van haarballen. Dat varieert van echt een haarbal tot een paar losse brokken en drie plukjes haar maar dan kan hij echt wel een paar keer overgeven over een aantal dagen heen. Die geef ik dan zo’n pasta tegen haarballen misschien helpt dat nog?

Thanks voor je reactie. Ze was vandaag even alleen thuis dus niks kunnen zien. Nu ben ik weer thuis dus kan haar in de gaten houden, ze ligt al meteen bij me op schoot. Even goed opletten dat ze weer gaat eten.

We hebben inderdaad van die haarbal pasta gehad en gegeven. Dit kotste met haar eten meestal direct er weer uit. Dus in overleg met de dierenarts gestopt met de pasta.

Ik maak me gewoon echt zorgen om haar. Deze kat is echt ‘mijn’ kat. Haar zus trekt meer naar mijn vriend.

Ik heb naaktkatten en vrij oude katten en die zijn allemaal heel groot fan van warm water kruiken. (Geen kokend water in doen!) als ik wegga dan leg ik een warme kruik onder een kleedje (en maak soms dan daar bovenop nog een soort holletje) zodat ze lekker op de kruik kunnen liggen. Blijft ook vrij lang warm.
En volgens mij kunnen ze zichzelf ook prima warm houden maar ik voel me beter als ze een warme kruik hebben haha.

2 likes

Bedankt voor alle tips! Ik dacht self ook een ijzeren kruik te halen. Ze wil nog wel eens haar nagels overal in steken, dus wil niet dat ze de kruik mogelijk lek prikt!

1 like

En nu voor het eerst samen op schoot!! :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

53 likes

Zo gezellig :pleading_face:

1 like

Wat voor voerbakjes gebruiken jullie voor natvoer? Mijn kat inhaleert het eten en heb het idee dat dat niet heel bevorderend is voor zijn spijsvertering. Hij hoeft niet over te geven ofzo dus misschien kan het geen kwaad. Ik had nu een lickimat geprobeerd maar dat werkt niet goed omdat de groeven niet diep genoeg zijn. Hebben jullie nog tips voor een slowfeeder? Of is dat niet nodig zolang hij niet overgeeft?

1 like

Dit werkt hier best goed tegen schrokken!

Mijn kat geeft wel over en dit helpt haar wel om rustiger te eten en niet over te geven