Kattentopic #4

Het is vooral de kunst om de pil ver in de bek te krijgen en een pillenschieter maakt dat makkelijker! Als die pil op zijn tong eindigt dan is hij zo weer uitgespuugd idd.

4 likes

Mijn dierenarts gaf als tip na een pil een spuit water in de bek, zodat ze wel moeten slikken. Maar dat is misschien ook lastig als je kat al helemaal friemelt. Overigens heb ik mijn kat ook wel eens als een burrito in een handdoek gewikkeld zodat ze niet los kon (vond ik wel zielig, maar die medicatie moest er toch in)

1 like

Die van mij nemen ook niks van pillen of pasta’s als het niet echt eten of snoep is. Ik ontworm ze met pipetten van de dierenarts, ik ga niet elke keer een heel gevecht aan wat niet te winnen is.

1 like

Ik heb het nog een keer op de burrito manier geprobeerd, met zijn tweeën en heel rustig dus kat was vooral verbaasd wat er gebeurde maar niet boos/onrustig. Toen hij ingewikkeld zat hadden we ook gewoon de tijd om te wachten tot hij het had doorgeslikt want hij kon toch nergens naartoe. Dus eind goed al goed (tot over 3 maanden)

6 likes

Ik heb vrij makkelijke katten, dus misschien is het een tip van niks. Maar missch heb je er wat aan.

Na het pilletje hou ik de bek stevig dicht met mn handen, snuit naar boven. Dan wrijf ik over de keel en blaas op de neus. Dan gaan ze bij mij eigenlijk altijd instant slikken.

2 likes

Goede tip! Het wrijven over de keel kende ik wel maar blazen op de neus niet. Dat ga ik volgende keer ook meteen proberen

1 like

Ik noem dit stilleven ‘poot in oor’

29 likes

Mijn oude thuiskat is 17 ! En het is een langharige ras.

Ik dacht er opeens aan hoe oud ze wel niet is.:smiling_face_with_three_hearts:

14 likes

Ik heb hier wel vaker over mijn kat gepost (oudje van 19,5 jaar oud, blind). Enkele weken geleden is er kanker bij haar geconstateerd en daar is niks meer aan te doen, dus momenteel krijgt ze palliatieve pijnbestrijding. Dat is een aantal weken goed gegaan, maar de laatste week heeft ze in de nacht steeds vaker ongelukjes buiten haar bak. Laatst zat zelfs haar rug onder (dus ze moest erin gevallen zijn) en mijn vriend en ik hebben echt ons hoofd gebroken over hoe dat gebeurd kon zijn. Nu zag ik net ineens dat ze opstond en maar rondjes om haar eigen as bleef draaien en tussendoor viel. Ik heb haar voorzichtig opgepakt om haar uit die spin te halen en weer neergezet en toen bleef ze dat doen. Ik heb haar weer opgepakt en geknuffeld en toen begon ze me te wassen en heel hard te spinnen (dat laatste vond ik ook een beetje alarmerend). Toen ik haar daarna weer op de grond zette deed ze heel normaal, ging wat eten en drinken en naar de bak, en nu ligt ze weer op haar kussentje.

Ik denk zelf dat ze ook gezwellen in haar kopje heeft en dat die misschien soms op haar evenwichtsorgaan duwen, en dat dat verklaart waarom ze ook ‘s nachts vaak haar oriĂ«ntatie kwijt is. Dit maakt wel dat ik serieus twijfel of ik er momenteel voor haar nog goed aan doe om haar in leven te houden. Het is zo’n moeilijke balans, omdat ze tegelijkertijd nog zo geniet van dingen zoals haar eten, in de zon liggen en aangehaald worden
 maar als dit is wat regelmatig gebeurd dan lijkt me dat verschrikkelijk voor haar. Ik denk dat ik de dierenartsenpraktijk maar om raad ga vragen maar ik zie enorm op tegen het antwoord

Ik wist dat dit zou komen toen ik haar als 16-jarige zwakke kat adopteerde maar god wat is dit moeilijk

Edit: dierenarts gesproken en die maakte zich (itt tot mezelf dus haha) nog niet zo’n zorgen, dus ik ga het nu moeten monitoren. Ben zelf wel heel opgelucht voor nu. Als het nog eens gebeurd moet ik het filmen en doorsturen

2 likes

Wij hebben nieuwe achterburen sinds een paar maanden en zij hebben een kat. Die kat is heel brutaal en agressief. Hij probeerde een keer bij me naar binnen te lopen en probeert ook onze tuin binnen te komen via de schutting. Andere katten doen dat niet, die weten dat hier al een kat woont.

Die kat valt vooral ‘s nachts andere katten aan en dan hoor je echt zo’n naar geluid van vechtende katten en lage bromtonen zoals katten dat dan doen.

Mijn kat moet en is in de avond en nacht altijd binnen. Maar ook overdag valt die kat Bram aan, hij jaagt echt op hem, bijt hem en doet hem pijn. Hij is heel dominant. Bram niet.

Kan ik bij die mensen aanbellen om dit te zeggen? Ze kunnen er vrij weinig mee denk ik? Wat zouden jullie doen?

Ik laat Bram maar niet meer buiten als het donker is heb ik net besloten, (heb Bram net weer moeten redden van die kat) die kat lijkt agressiever te worden in het donker. Dus dat betekent nu in de wintertijd dat ik hem na 17.00 en in de ochtend als ik wakker ben niet meer naar buiten kan laten gaan.

Vrienden van mij hadden ook zo’n situatie, hun poes werd gepest door een nogal dominante kater uit de buurt en daardoor durfde zij niet meer naar buiten :pleading_face:
Vrienden hebben toen met de mensen van de buurtkat een soort schema gemaakt van welke kat wanneer naar buiten mocht :joy: werkte wel.

3 likes

Ik zou het wel zeggen, ik zou het wel willen weten als mij ln kat dit zou doen (en dan zou mijn agressieve kat ook binnenhouden of op zijn minst extra in de gaten houden) dus misschien bieden zij dat ook wel zelf aan

3 likes

misschien zullen mensen het niet met me eens zijn maar als jouw kat niet voor zichzelf kan opkomen en zijn territorium kan afbakenen moet jij dat voor hem gaan doen door die kat af te schrikken. ik heb ook een keer een kat op mn balkon gehad die bleef terugkomen (vond ik eerst heel gezellig maar mijj eigen kat raakte er in paniek van en was te suf om de kat zelf weg te jagen) en daar heb ik een paar keer water naar gegooid. niet hard of agressief verder en zeker niet met de bedoeling de kat pijn te doen.
maar zo worden ze wel bang van jou/de plek waar ze water naar zich toe krijgen en dat is in dit geval de bedoeling. zeker als die kat jouw kat wel effectief pijn doet.

2 likes

Ahh zo lastig zoiets he, hoe gaat het nu met haar?

Ik heb even dingen die in me opkomen opgeschreven, uit mijn ervaring met een bejaarde katje. Toen mijn katje desorientatie 's nachts kreeg heb ik een lampje met bewegingssensor voor hem bij de bak gezet. Dat hielp hem wel! En ook elke dag een doek die plas opvangt bij de bak gelegd omdat hij moeite kreeg erin te gaan (ook nadat we een lagere hadden gekocht), daar maakte hij graag gebruik van 's nachts en ik had het idee dat hij zich dan ook niet ‘stout’ voelde omdat hij het naast de bak deed. Het schijnt ook wel een dementieding te zijn om gedesorienteerd te zijn (ook dat om haar as draaien), wat niet zo gek zou zijn als je katje bijna 20 is. En voor de zekerheid, zijn haar oren gecheckt? Net als bij mensen kan dat wel eens evenwichtsissues opleveren.

Ja, ik ben het je eens! Ik heb al een een fles koud water naar hem toegegooid (het water alleen, niet de fles) en dat heeft hem wel even afgeschrikt. Dat was in de zomer. In de winter is het zo lastig te zien en hij pakt onze kat ook in de steeg waar ik het niet kan zien.

Mensen mogen overigens ook water naar mijn kat gooien als hij vervelend is. Als ze hem maar geen pijn doen.

Misschien ga ik toch even bij ze langs, dat ze het iig weten en wie weet waar ze eventueel mee komen.

2 likes

ja ik heb je bericht ook niet goed gelezen - als je niet thuis bent kun je overdag ook weinig doen. maar zou dan inderdaad even langs gaan bij de buren

1 like

Als ik op m’n werk ben dan is hij ook binnen. Het is een binnenkat die naar buiten mag als ik thuis ben haha

Ja ga ik doen! Tnx voor het meedenken.

2 likes

We wilden nieuwe eetkamerstoelen kopen en mijn man zei moeten we wel stof pakken, straks krabben de katten er aan. En ik zei nog neeeeee joh, aan de bank krabben ze ook niet.
Nouja wel dus, probeer het te verdoezelen voor mijn man dus ben benieuwd wanneer hij het zal zien. :no_mouth:

Ik zou het wel bespreken maar je ook realiseren dat er misschien niet veel aan te doen is. Maar wie weet kan je in overleg het wel iets chiller maken. En misschien is hun kat niet gecastreerd, dat kan dan wel helpen dacht ik?

Een van mijn katten heeft zich ook tot terrorist ontpopt en ik vind dat echt heel kut :sob: hij vecht met twee andere grote katers maar ook met een kleinere kater die in een vorige wijk blijkbaar de baas was maar hier het onderspit delft en echt door mijn kat gepest wordt :frowning:

Die mensen hebben laatst geappt van hey wat kunnen we doen samen en dat vond ik wel heel fijn. Gewoon fijn idee om er over te praten ipv dat zij mij en m’n kat stiekem haten haha. Voor nu hebben we afgesproken dat ik dagelijks met m’n kat speel in de hoop dat dat iets helpt (al denk ik van niet), en dat zij gewoon de tuinslang op hem zetten als hij in hun tuin komt (en ze gaan hun kattendoorgang in d schutting dichtmaken, hun kat springt gemakkelijk op de schutting en mijne kan het wel maar is niet zo geneigd dat te doen). Ik hou mn katten ‘s avonds/‘s nachts sowieso binnen en ook als we niet thuis zijn, maar dat deed ik al. Misschien is een schema ook een idee als dit niet voldoende helpt :sweat_smile:

Gelukkig m’n andere kat (poes, helft van formaat/gewicht kater) wel een keer die buurkat en dus mijn gezicht gered toen hij door mn kater werd aangevallen :joy: zij is een beetje verliefd op de buurkat lijkt

1 like

Sorry voor de trage reactie maar ik heb je tips met de doeken onder de bak uitgeprobeerd en dat is inderdaad voor zowel poes als mij een enorme uitkomst, dus dank daarvoor! Ze is blind, dus ik heb een oude deken genomen met een heel specifieke structuur zodat ze een beetje aanvoelt wanneer ze in de buurt van haar bak is.

Ze heeft dit weekend nog één aanval gehad, maar die verliep heel anders. Ik moet de video nog aan de dierenarts laten zien (ga deze zo eens doormailen, wilde een aantal dagen afwachten om te zien of ze nog meer aanvallen zou krijgen). We hebben haar oortjes inderdaad gecheckt en dat lijkt in orde te zijn. Ze heeft nu al een paar dagen geen last meer gehad van haar evenwicht, maar ik wil eind deze maand sowieso toch een controle inplannen bij de dierenarts. Haar buik lijkt toch wel weer te zijn toegenomen in omvang dus ik zou graag hebben dat de dierenarts toch een beetje de stand van zaken inschat op vlak van de tumoren. Het gaat verder goed met haar, maar een dier kan natuurlijk toch niet aangeven of het pijn of ongemak heeft, en ik ben toch vaak bang dat ik haar onbewust laat lijden. Gelukkig is mijn dierenarts heel behulpzaam en kan ik veel overleggen dus ik hoop zo dat risico toch zoveel mogelijk te beperken.

3 likes