Kattentopic #4

@mikselke Zoek je misschien bevestiging dat het oké is om je katten te scheiden van elkaar en dus één weer ter adoptie weg te doen?
Je wilt het beste voor je katten en soms is het beter om ze allebei rust te gunnen. Het maakt je geen slechte baas hoor.

1 like

Dat speelt sinds dinsdag dus wel vrijwel constant door mijn hoofd. Maar dat ga ik sowieso nu nog niet overwegen (want kan ook weer janken bij dat idee :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:)

1 like

Ok dit gaat mij echt no way lukken. Ze hebben geen schema, afgezien van natvoer in de ochtend. En ik heb hier ook echt de ruimte en tijd niet voor naast werk?!

Miep begint inmiddels maximaal aan de deur te klauwen die nu dicht is. Probeerde ze net even te laten snuffelen via een heel klein kiertje: Mientje direct weer blazen en een poot uithalen :sob::sob:

Heb net de stichting gemaild waar ik ze geadopteerd heb.

Edit: m’n moeder gaat overwegen Mientje in huis te nemen. Ze past nu altijd op als ik op vakantie ben, dus naast mij kent ze mam ‘t beste.

4 likes

Als je een kat weg wilt doen door deze situatie moet je dat gewoon doen denk ik. Maar je post de afgelopen 3 dagen heel gestresst over de situatie, snap ik, maar jouw katten voelen dat natuurlijk ook en die zijn daar supergevoelig voor. Ik weet natuurlijk niet precies de situatie en wat er gebeurt thuis, maar je lijkt wel een beetje een tunnelvisie te hebben dat dit absoluut niet gaat werken en dat je daar ook geen tijd/energie voor hebt. Als je dit nog een eerlijke kans wilt geven kan je je best doen om even emotioneel te resetten en een plan te maken. Anders kan je denk ik beter in actie komen om er een af te staan, want dit is ook niks voor hen zo.

19 likes

Heb je ook helemaal gelijk in. En het stomme is, ik heb nu vakantie tot 2 januari dus nu heb ik wel de tijd. Maar er is sinds dinsdag in elk geval nog geen verbetering, dus ik vind het heel lastig om uit dat doemdenken te komen. Heb denk ik niet meer zoveel gehuild sinds m’n vader is overleden :upside_down_face::upside_down_face:

Ergens hoop ik dat mam straks belt en zegt: breng Mientje maar. Omdat ik weet dat ze het daar fijn zou hebben, niet meer ondergesneeuwd zou worden door Miep (want dat is normaal gezien de verstandhouding). En het is vlakbij dus ik kan haar dan vaak en veel blijven zien :pleading_face:.

1 like

Ik zou het even de tijd geven.

Hier zijn onze katten ook geen maatjes (maar vechten ook niet normaal gesproken. Hooguit geblaas enz)

Maar als een van hen naar de DA is geweest is het ruzie. Ik hou ze gewoon een aantal dagen uit elkaar. Zonder van plek te wisselen. En dan gaat het vanzelf beter, laat ze dan gewoon weer na een paar dagen los en dan is het soms nog wat geblaas en daarna klaar.

Ik zou ze vooral niet steeds wisselen, dat geeft wellicht juist extra stress en na een paar dagen kijken hoe het gaat als je de deuren open laat. Wat geblaas of gemep is niet een ramp, zolang ze niet echt vechten (krijsen enz).

Ik zou idd pas iets beslissen als ze elkaar in het dagelijks leven ook de tent uit vechten en/of veel stress hebben. Hier leven ze vooral gewoon langs elkaar heen en soms wordt er toch even samen gespeeld.

1 like

Ik zou eerst zelf even proberen te relaxen. Het is heel normaal dat katten vechten als de een van de DA komt. Die geur slijt vanzelf en dan is het vaak weer koek en ei. Bij ons werkt het goed om een traphekje tussen een deur te zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien/ruiken maar niet kunnen aanvallen. Ik vind het wel heftig om hierdoor meteen afstand te nemen van een van de katten.

8 likes

Als ze uithaalt gebruikt ze dan ook haar nagels?
Hier was het ook altijd een gedoe met hissen en uithalen ongeveer de eerste 4 uur nadat er 1 naar de dierenarts was geweest. Daarna tolereerden ze elkaar weer en gingen ze weer hun eigen weg. Maar uithalen wel zonder nagels en wel zonder echt te vechten. Hield ze verder ook niet gescheiden

1 like

Hekje heb ik dinsdag direct besteld bij zooplus maar dat komt misschien morgen, anders pas volgende week.

Ik zet me hiermee ook helemaal open voor kritiek en dat is verder prima, anders moet ik hier niet posten. Maar ze heeft dus al fysiek aangevallen en het enige wat ik daarover lees (oa in boeken die me eerder via de DA werden aangeraden, van Anneleen Bru) en zie bij Jackson Galaxy is dat zo’n fysieke escalatie wel écht iets lastigs is en een ernstige regressie kan zijn. En je dat moet zien te voorkomen. Is dus afwachten hoe dat met een traphek gaat, deur op een heel klein kiertje was direct poot uithalen.

@Quinn is dus wel echt uithalen met nagels, dinsdag was het alsof je een kat buiten een ander ziet aanvallen om z’n territorium te beschermen oid.

Als het hekje niet morgen komt kun je altijd even naar de kringloop rijden om er een te scoren. Hebben ze meestal wel.

1 like

Ok net gebeld met de stichting waar ik de beestjes 1,5 jaar terug heb geadopteerd.

De dame vertelde dat ze toen al twijfelden: moeten we ze wel samen herplaatsen? (Dat heb ik dus nooit geweten…) Maar dat dit een van de laatste wensen van de eigenaar was. Dus toen ik vertelde van eerdere spanningen, gedragsdeskundige ingeschakeld, Miep die normaliter toch wel dominant doet, Mientje die daardoor soms wat achtergesteld wordt + nu die hele situatie na de dierenarts (vandaag blaast Miep naar Mientje :smiling_face_with_tear: deed ze eerder nooit) raadt zij aan om er toch één elders te huisvesten. De verhoudingen zijn nu zo weg dat je feitelijk de hele introductie moet doen alsof ze elkaar niet kenden. Daar wordt geen van betrokken partijen gelukkig van en mijn moeder heeft aangeboden Mientje in huis te nemen. De dame van de stichting verwacht dat ze daar zelfs nog wel stukken verder uit d’r schulpje kan komen. Mam heeft wat ervaring met speciale katten, vrijwel altijd thuis, rustig, meer ruimte. En vlakbij dus ik kan d’r blijven zien.

40 likes

Dat is een hele mooie oplossing voor deze moeilijke situatie zeg! En ook fijn voor jou, dat je degene die je een nieuw huisje geeft ook nog kunt blijven zien.

2 likes

Oh wat ontzettend fijn. Ben heel trots op je en ik hoop dat ze allebei een mooi leven tegemoet gaan. :heart::four_leaf_clover:

2 likes

Wat een dappere en goede beslissing! En zo fijn dat je haar toch nog kan blijven zien.
(Ik heb vorig jaar soort gelijke situatie gehad, al ging dat na paar dagen wel beter en konden de twee katten elkaar vermijden.) Maar na overlijden van een kat is de ander zoveel opgeknapt en opgebloeid. (de dominante kat was ziek, inclusief opnames).

1 like

Wat fijn dat er toch een goede oplossing is gekomen!
Ik heb jaren geleden 2 katten van onze oude buren overgenomen omdat hun kind zwaar allergisch bleek. Maar daar werd 1 van de 2 katten niet beter van, die had superveel stress omdat de ruimte een stuk kleiner was en hij zich niet goed kon terugtrekken. Toen ook besloten om voor hem een ander huis te zoeken. Was uiteindelijk beter voot beide katten.

1 like

Wat zijn jullie ervaringen met een kattenluik met chip? Werkt het echt goed? Een gewoon kattenluik is geen optie ivm andere katten en gedierte in de buurt

@itakepictures Wij hebben een huisdierenluik van sureflap, ze hebben ook een kattenluik. We kunnen het luik bedienen met de app, bediening kan ook via het luik zelf. We moeten af en toe de oogjes schoonmaken en 1 keer per jaar schroeven we het luik open omdat er toch vuil en haren in komen.

De garantie van sureflap is ook goed. Wij hadden wat problemen met het luik en hebben een nieuw onderdeel ontvangen waardoor het weer goed werkt.

Het nadeel is dat het luik op batterijen werkt en met de kou werken batterijen toch wat minder heb ik het idee. Met oplaadbare batterijen werkt het luik minder goed.

1 like

Fijn dat het op deze manier is opgelost! Ik had ook twee katten die heel goed met elkaar konden toen ze kitten waren, maar ineens werd één van de twee dominant en de ander heel bang. Kwam na een verhuizing. Toen hebben mijn ouders ook één van de katten overgenomen. Daar had ze gewoon meer ruimte en je zag ook dat ze zich er beter bij voelde. Het voelt heel naar, maar het is denk ik wel in het belang van de kat. Inmiddels is mijn ene katje helaas overleden, maar mijn moeder wilde geen afstand meer doen van de overgenomen kat haha. Gelukkig ook dichtbij, dus ik kan wel nog vaak met haar knuffelen.

1 like

Fijn om toch iets vergelijkbaars te lezen.

Ze heeft gisteren bij mam al het hele huis verkend, op de vensterbank naar vogeltjes gekeken, gegeten, de bak gebruikt, gespeeld. Gaat nu al zo goed dat het helemaal prima is zo. En stiekem is m’n moeder er ook superblij mee haha

24 likes

@mikselke wat fijn dat het zo is opgelost en het meteen zo goed gaat!

Ik ben nu op vakantie en mn ouders zitten een paar dagen in mn huis om op te passen (ook al is mn moeder heel bang voor katten)
Ik heb weleebs een kattenoppas gehad die me appte ‘heb jij wel katten?’ Omdat ze zich niet lieten zien.
Gisteren kwam dolly er bij mn ouders meteen bijzitten in de woonkamer en dave komt af en toe langs mn vader om te knuffelen, dus ik ben zo opgelucht dat ze zich wel vrij voelen!

5 likes