Kattentopic #4

Miep trekt nu Mientje er niet meer is nog meer naar me toe :speak_no_evil: op m’n bureau liggen, in m’n armen klimmen terwijl ik achter het bureau zit.

Mientje doet het zo goed bij mam. Gisteren en vanochtend ging ik langs en toen kwam ze allebei de keren meteen naar me toe en wilde geaaid worden. Gaat elke dag wel 100x de trappen op en af, kan lekker vogeltjes kijken. Mam mag haar inmiddels soms ook voorzichtig aaien. Ben zo trots op haar 🄹.

39 likes

Vier gelukkige zielen! Wat een win-win situatie voor iedereen, zeg!

5 likes

Wat een superfijne uitkomst!

2 likes

Haha ik heb ook een kat die zo is. Ik heb mij wekenlang bezig gehouden om het vertrouwen van een zwerfkat te winnen en mijn man wilde haar eerst niet houden.

En nu is ze helemaal weg van mijn man en moet ze niks van mij hebben :joy: ik zeg dan ook altijd hallo hij wilde jou niet eens!!

4 likes

Ik heb gister een automatische voerbak geĆÆnstalleerd en de eerste twee maaltijden schrok mijn kat van de uitgifte, maar na een beetje aandringen van mij heeft ie toch de brokjes gegeten. Bij de 3e maaltijd was ik niet thuis en toen ik na 3 uur weer thuis kwam had hij helemaal niks gegeten uit het bakje. Ik heb vervolgens brokjes in zijn ā€˜normale’ bakje gedaan maar ook daar wilde hij niks van hebben. Vandaag is het niet beter. Hij eet alleen wat brokjes en een klein beetje natvoer als ik er liquid snack overheen knijp. Hij vraagt ook niet meer om eten en reageert ook niet meer zo enthousiast als ik schud met de zak met brokjes.
Zou dit kunnen komen doordat hij misschien heel erg geschrokken is van de automatische voerbak?

Hij heeft dieetvoer omdat ie Giardia heeft/had en dit weekend ben ik zijn ontlasting aan het opvangen voor verder onderzoek. Ondanks de parasieten heeft hij wel altijd zijn brokjes gegeten, natvoer was altijd al een beetje matig. Ik lees op internet dat wisselen van brokjes kan helpen, maar hij zit op een licht verteerbaar dieet dus ik kan niet zomaar wisselen.
Hij eet dus wel als ik er liquid snack overheen doe, maar dat is niet voldoende en zeker niet wat ik gewend ben van hem. Hij drinkt wel genoeg en verder is zijn gedrag ook niet veranderd…

1 like

Kan goed, maar die gaat echt wel weer eten hoor. Hier vonden ze dat geluid van de voermachine eerst ook spannend en reden om snel uit die kamer te vertrekken, nu is het rennen als een stel dolle stieren als ā€˜ie af gaat en is dat dus hun favoriete geluid ooit geworden.

Zou nu gewoon wat brokjes in zijn gewone bakje laten staan en de voermachine z’n ding laten doen. Kwestie van wennen. Hoe vaak gaat de voermachine af? Misschien dat nog wat verder uit elkaar doen zodat hij niet elke keer net uit het normale bakje eet en dan schrikt?

Een van mijn katten was/likt zich heel veel, al sinds maart/april. Destijds naar de dierenarts geweest en icm zwangerschap en een huis waar nog verbouwd wordt gaven zij aan dat het stress zou kunnen zijn, blaas gecheckt en wel iets of wat afwijkende waardes dus sindsdien urinary control voer. Het leek even beter te gaan, maar de laatste weken weer veel likken dus ik wil nu eigenlijk gewoon goed laten uitzoeken wat het is, maar ik weet ook niet zo goed hoe ver ik moet/kan gaan qua onderzoeken. De volgende stap is denk ik bloedonderzoek, maar wat komt daarna? Heeft iemands kat dat ook gehad?

Ik weet dus ook niet zo goed hoe ver ik wĆ­l gaan, heb ik een grens qua kosten bijvoorbeeld, ik neig nu naar nee want het is gewoon m’n baby, maarja.

Hij stond ingesteld op 3 keer per dag maar ik heb hem na de 1e maaltijd vanochtend weer uitgezet. Misschien had ik hem wel aan moeten laten zodat ie er aan kon wennen :sweat_smile:. Ik moet maandag sowieso langs de praktijk om zijn poep in te leveren dus dan kaart ik het even aan. Al hoop ik dat het morgen wat beter gaat!

Ik zou de voermachine nog even uitlaten en het voer van je kat voor nu handmatig in het bakje van die machine doen. Dan went je kat wel alvast aan de nieuwe voerbak, zonder dat dat bakje rare geluiden maakt. Met de tijd kun je het geluid dan toevoegen door de machine aan te zetten. Dan kan je kat in stapjes wennen.

1 like

Ja, maar ik heb geen antwoord want dit is bij mij pas net gaande :sob: mijn kat likt heel veel op 1 plek en krijgt dan een kale plek.

Dit is gebeurd tijdens onze verhuizing dus ik dacht dat het van (tijdelijke) stress was. Maar pas had ze het weer en we zijn al 3 maanden verhuisd.

Ze krijgt ook op die huid hyperpigmentatie en dan wordt haar huid zwart, heel apart.

De dierenarts weet niet wat ze hiermee aan moet? We doe nu een kap op als ze veel likt en dat helpt wel.

Geen allergie? Mijn kat likte haar hele buik kaal, echt heel zielig. Het is bij haar een voedings- en/of omgevingsallergie. Ze dachten bij mijn kat dat het stress was maar was dus niet zo.
Ze krijgt nu anallergenic voer en prednison (hele lage dosering) en gaat nu al lang goed

1 like

Ja dat zou kunnen! Had wel het idee dat het likken minder werd toen we op dat voer voor gevoelige blaas overgingen, maar in die periode ben ik ook bevallen dus lette ik er ook minder op. Ik wil maandag de dierenarts bellen en evt bloedonderzoek laten doen om dingen uit te sluiten want ik vind het voor hem ook zielig worden dat hij zo veel zit te likken.
Heeft jouw kat nu medicijnen ofzo gekregen tegen de allergie?

1 like

Ja prednison, weet even de precieze naam niet meer. Eerst hoger gedoseerd maar nu nog heel weinig. 2,5 mg om de dag volgens mij. Maar het lukt niet om het verder af te bouwen, dan komt het weer terug.

Dit was haar buikje toen het op zn ergst was :sob:

Aaahhh germ, zo’n kale plek valt echt mega op in haar vacht ook.

Dit was een deel van zn buik vanmiddag, moest vooral lachen dat het kaal was en er 2 dikke zwarte haren zitten. :smiling_face_with_tear: Zijn buik was nooit suuuuuuper behaard, maar wel meer dan dit.
En hij heeft regelmatig een wond in z’n mondhoek, maar ik weet niet of dat dus allergie/ander probleem is of hij dan een pets heeft gehad van de andere kat. De wond is ook bijna altijd aan dezelfde kant, lijkt me eigenlijk geen pets dan toch bedenk ik me nu.

1 like

Ach moppie! Bij mij gaat het likken vanuit de allergie gepaard met ontstoken tandvlees… daarvoor smeer ik Anident. Maar wond in mondhoek klinkt als huidprobleem? AllergieĆ«n zijn bij katten heel moeilijk te onderzoeken, bij mij was het een kwestie van speciaal voer gaan gebruiken en kijken of dat werkt

mijn kat woont zo’n twee uur bij mij en heeft al gegeten, gedronken, gespeeld en naast me op de bank gelegen hahaha

36 likes

Die kat: ze woont nu 2 uur bij me en heeft al 3646 foto’s gemaakt.

Echt te leuk :heart_eyes_cat:

21 likes

Mijn kat heeft dit bij beide zwangerschappen gedaan. De eerste keer hebben we wel een en ander laten checken, maar het was echt de stress van verandering. Ik weet niet hoe oud je baby is, maar bij ons duurde het wel wat maanden voor het minderde en het haar weer aangroeide. Het is wel beide keren vanzelf weer goed gekomen!

2 likes

klopt

39 likes

De kat van mijn ouders had dat ook, maar dat was na de bevalling weer over. Mijn kind is bijna 7 maanden dus dat is wel lang dan denk ik. Hoe lang duurdere bij jouw kat?