Kattentopic #4

Ach arme schat… dat buikje :cry: Allersimpelste: heb je ze gecheckt op vlooien? Dat kan aaaallerlei ‘gek’ gedrag opleveren. M’n kat ging random hysterisch aan haar poot likken als ik bij haar staart aaide bijvoorbeeld.

Verder waar ik aan moet denken: als ze op het buikje likken kan het wel zijn van ongemak in de buik, net als wij over onze buik gaan wrijven als we buikpijn hebben bijvoorbeeld. Als de waarden niet zo goed waren en hij likt nu weer zou ik zeker weer een urine- en bloedtest uit laten voeren. Als het niet voor het likken helpt, dan is het wel fijn om te weten hoe dat nu gaat met het nieuwe voer. De plek ziet er niet per se heel geirriteerd uit toch? Klein beetje rood maar.

Dat wondje aan z’n bekkie zou ik ook even laten checken. Kan in theorie een reactie zijn op vlooienallergie of misschien door dat likken komen? Kan je ook bioptje van laten maken, dan zien ze direct of het een ontsteking is of iets anders.

Omg wat is dit voor dotje

2 likes

Och wat een lieverd! En wat fijn dat hij zich al zo op zijn gemak voelt.

Mijn schoonouders hebben een tijdje geleden twee katten geadopteerd en in het begin hebben ze een week onder de bank gezeten. Nu ligt er eentje de hele tijd uitgebreid op zijn rug te slapen (super kwetsbaar dus haha, maar hij voelt zich echt zo op zijn gemak) en de ander loopt rond alsof zij de baas is in huis. Zo grappig hoe dat kan veranderen en ook zo kan verschillen per kat

3 likes

Ik denk ook wel tussen een half jaar en een jaar uiteindelijk voor het echt weer als vanouds was. Basically toen ik bijna weer zwanger was van de tweede :sweat_smile:. Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat natuurlijk, maar de foto is wel herkenbaar en na 7 maanden was bij mijn kat wel al verbetering zichtbaar, maar het teruggroeien van de vacht heeft wel langer geduurd.

Ik ben vorige maand verhuisd en ik was er huiverig voor hoe dat zou lopen want merkte in de aanloop daar naartoe ook weer dat hij veel ging likken, maar gelukkig is het nu veel minder een issue geweest en is de verhuizing heel soepel verlopen.

1 like

ze is een maine coon!

2 likes

:heart_eyes:

Ik heb gisteren mijn kat opgehaald (via via, was van een dementerende man die naar een verpleeghuis ging en de kat niet mee kon nemen :smiling_face_with_tear:) en het is ook zo’n doetje!

Paar keer verstopt onder mn bed maar hij komt er dan zelf weer onder vandaan en zoekt me heel actief op, ligt de hele tijd tegen me aan en kopjes aan t geven :face_holding_back_tears: hij eet alleen nog niet zoveel dus hoop dat dat komende dagen komt.

Vind het wel een beetje spannend hoe het gaat zijn als ik morgen ga werken en hij dus de hele dag alleen thuis is…
Juist omdat ie zo aanhankelijk is.

Cat tax:

Hij is zo pikzwart dat mn camera steeds automatisch op nachtmodus gaat als ik probeer een foto te maken :sob:

59 likes

Ja welkom bij de black void club! Ben zo dol op mijn zwarte kat (Truffel) en hij is echt mijn baby (de andere kat is echt verliefd op mijn vriend). De keren dat ik tegen een zwart shirt/ zwarte schoen etc etc liefdevol heb gepraat omdat ik dacht dat hij het was zijn niet meer te tellen.

26 likes

Ik heb dit ook zoooooo vaak :joy: roep ik weer door de kamer dat hij ergens van af moet gaan, is het een trui die ik zelf op de tafel heb gelegd

8 likes

Hi, ik ben geen katten eigenaar maar ik heb wel een aantal vragen ivm een kat die al maanden lang in onze tuin chillt. Ze ziet er gezond uit (niet mager) maar is wel vaak aan het miauwen. Ze is er bijna op elk moment van de dag wel (ochtend/middag/avond), wat ik heel gezellig vind. Maar ik maak me soms wel zorgen om de kat. Dit omdat de kat al meerdere keren in de buurt app is voorbij gekomen met de vraag van wie deze is. En ook omdat ze zelfs met deze koude temperaturen bij ons te vinden is. De dierenambulance hebben wij al een aantal keer benaderd. Zij gaven aan om ons geen zorgen te maken (toen het buiten -7 was) omdat katten een dikke vacht hebben en dat ze er niet ongezond uitziet. Wat ik mij o.a. afvraag: is het normaal dat je je kat buiten laat als het zo koud is, en ook: is het normaal dat je kat zo laat nog buiten is (22u)? Ik heb echt geen idee hoor, misschien is dit normaal. Maar ik dacht, ik wil het toch even polsen bij katten eigenaren!

Ik heb boerderijkatten die zelf naar binnen en buiten mogen wanneer ze willen. Mijne zijn wel graag buiten, vooral in de avond en nacht gaan ze op pad en de kou deert ze niet echt lijkt het wel. Dus dit klinkt mij niet gek in de oren. Wil de dierenambulance niet kijken of hij gechipt is?

1 like

Ah oke goed om te horen! Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, dankje voor je reactie :slight_smile:

Huh? Super raar dat de dierenambulance zei dat het prima was want -7 is echt veel te koud voor een kat. Eventjes kan wel maar niet de hele dag. Katten hebben het onder de 10 graden al koud.

Ik snap op zich wel dat de dierenambulance daar niet zoveel mee kan. Kan je misschien zelf een schuilplaats voor de kat maken?

Kan vrij goedkoop als diy:

(Geen dekentjes of handdoeken gebruiken, die bevriezen)

2 likes

Mijn kat wil dus de hele tijd naar buiten met dit weer :weary: Ik vind het eigenlijk te koud maar dan sloopt ze binnen de bank uit frustratie. Ze zit in onze (afgeschermde) tuin en komt zich regelmatig melden dat ze naar binnen wil, dus dan zal het wel goed zijn denk ik?

@Echo goede tip! Ik ga hier ook eens naar kijken.

M’n kat draait net de muziek keihard met de draaiknop van de versterker :joy: schrok me kapot

5 likes

Katten kunnen prima zelf aanvoelen of het te koud is, zolang de kat ieder moment naar binnen kan moet het geen probleem zijn.

Die van mij is bang voor veel sneeuw merk ik nu maar zonder sneeuw loopt ze ook gewoon in de vrieskou buiten, paar dagen terug nog drie uurtjes ofzo en niks aan de hand.

4 likes

oke update; de vorige eigenaar zei ‘de eerste dagen zul je haar weinig zien’ en dat is nu al de grootste leugen van heel 2026 hahaha. ze doet het zo goed, ze heeft de hele nacht op het voeteneind van mijn bed gelegen en ik heb bijna niets van haar gemerkt. volgens mij ben ik 2x wakker geworden van zacht gemauw maar toen ook gelijk weer in slaap gevallen. en nu volgt ze elke stap die ik zet. ze gaat letterlijk voor de wc-deur zitten wachten. ik denk dat ze een nieuw huis nog een beetje spannend vindt en daarom aan mij vastplakt.

ze heeft alleen de bak nog niet gebruikt (überhaupt nog geen behoeften gedaan), wel er even op gezeten en gegraven dus ze weet in ieder geval waar het is. maar ze eet en drinkt gewoon dus ik denk dat het wel goed komt, ze is pas sinds gisterenmiddag bij mij.

32 likes

Wat fijn dat het zo goed gaat!!

2 likes

Wat leuk om deze positieve verhalen te lezen! :heart_eyes_cat:
En over dit stuk specifiek… dit doet mijne na 5 jaar nog steeds en het is volgens mij erg gebruikelijk gedrag voor katten dus voortaan heb je altijd een buddy als je op de wc zit!! :pray:t2:

6 likes

Ah dankje voor de tip, wij zaten online al naar huisjes oid te zoeken maar dit is echt handig bedacht!

1 like

Maine Coons zijn sowieso wel plakkers haha. Heb er zelf 2 en hiervoor ook 2 gehad, maar hun hobby is je door het hele huis volgen.

Zo werk ik thuis:

16 likes