Sinds kort is mijn vriend bij mij ingetrokken en ik merk dat een van m’n twee katten toch een beetje moet wennen aan de veranderingen. Niet per se aan zijn aanwezigheid denk ik, want mijn beide katten zijn gek op hem (knuffelen en spelen veel met hem) en sowieso was hij hier het afgelopen anderhalf jaar al 70% van de tijd.
Qua meubels hebben we in de woonkamer mijn tafel en stoelen weggedaan en vervangen door de zijne en een extra kastje geplaatst, en zelf zijn we van slaapkamer verhuisd van de tweede naar de eerste verdieping omdat zijn boxspring niet door het trapgat omhoog te krijgen was ![]()
Ik weet ook niet precies waarom mijn kat moet wennen, want de nieuwe meubels lijkt hij heel leuk te vinden. De nieuwe stoelen heeft hij al als slaapplekje geclaimd. Ik denk misschien aan het feit dat we van slaapkamer veranderd zijn. Toch vind ik het gek, want ik heb drie jaar geleden het volledige huis gerenoveerd, we zijn al een paar keer verhuisd in het verleden en toen waren er véél meer veranderingen en daar had hij niet zo’n moeite mee.
De kat die zo moet wennen is normaal gezien de minst stressgevoelige van de twee. De stressgevoeligere kat gaat er heel chill mee om.
Ik zie het vooral in zijn gedrag: loopt vaak rusteloos heen en weer, vraagt extra veel knuffels en aandacht van mij en m’n vriend, miauwt 's nachts voor de slaapkamerdeur, en kan soms vanuit het niets agressief naar zijn broertje (de andere kat) uithalen. Bv. de andere kat ligt rustig te slapen, en opeens komt hij aangerend, springt er op en bijt meteen in zijn nek. Anders als hij speelt is hij veel minder agressief.
Heeft iemand tips?