Kattentopic #4

De nieuwste richtlijnen zijn wel elke 3 jaar voor de standaard vaccinaties. Studies tonen aan dat katten voor minimaal 3 jaar beschermd zijn (en vaak langer). Ze moeten wel hun kitten vaccinaties en booster gehad hebben.

Maar ik zou een buitenkat ook vaccineren voor felv (niet standaard) en dat moet wel jaarlijks.

Sorry voor de double post. Ik heb een vriendje voor een paar dagen. Zijn naam is Ghost en hij kan zo slecht tegen in een kennel zitten dat hij al 2 nagels gebroken heeft dus ik heb hem mee naar huis genomen.

Compleet witte katten zie ik bijna nooit op mijn werk en hij heeft ook nog een prachtige staart!

Ik heb ook een zwarte kat en mijn droom is een yin yang paar dus ik zou hem bijna willen houden :white_heart::black_heart:

43 likes

In Amerika of ook in Nederland? Kan het mis hebben, maar dacht dat de vaccinatie voor niesziekte ook nog steeds jaarlijks werd geadviseerd bij buitenkatten (hoog risico). Alleen laag risico (ik gok binnenkatten dus) max 3 en die andere idd wel 3 jaarlijks omdat hij langer werkzaam is.

Edit: o, meerdere binnenkatten is nog steeds hoog risico haha, alleen solitaire binnenkatten vallen onder die noemer.

Ik zat nog geen 5 min en baby kwam al in m’n armen maar dit vind ik toch een beter plekje voor d’r :upside_down_face:

12 likes

Ja dit is van het WSAVA. Dit zijn internationaal richtlijnen die NL ook navolgt.

Maar ik zie dat ze inderdaad voor calici/herpes virus (wat niesziekte kan veroorzaken) een buitenkat wel een hoger risico noemen waardoor je met je dierenarts kan overleggen over het risico en of je het jaarlijks moet doen.

En inderdaad low risk is een enkele binnenkat. En meerdere katten kán higher risk zijn, maar dat ligt aan de situatie.

1 like

Ja vandaar, dacht even de uitspraak nuanceren dat het dus niet gaat om alle standaardvaccinaties en mensen dit zonder overleg toepassen.

2 likes

Ja goed om erbij te zetten inderdaad!

Je kan het beste overleggen met je dierenarts, het ligt vooral aan de leeftijd en het gebied waar je woont!

omg ik heb per ongeluk 4 van die speeltjes van mijn eerdere post besteld omdat ik niet wist dat ze nog in m’n mandje stonden en ik had er al 3 als backup. nu heb ik dus acht van die kwallen haha jezus

ik denk dat ik er een paar weggeef aan vrienden en de rest gewoon bewaar als backup voor mijn kat maar alsnog echt dom

2 likes