Samen lekker in de zon aan het chillen ![]()
Ze blept heel veel en I love it
Omg die oren! Wat zien ze er toch heerlijk uit, echt die koppies😍
Wat is dit voor ras?
Ik denk een Siamees? Hoe oud zijn ze? Echt heel cute.
Ik kan ook 5 april eindelijk een vriendje voor mijn grote vriend op gaan halen. Hij is dan 14 weken.
Oosterse Korthaar en Siamees (in principe is dat ook een Oosterse Korthaar maar omdat hij blue seal point is, is hij dus een Siamees
)
@chiren ze zijn 13 weken nu
wat voor knapperd komt er bij jullie wonen?
Wat een schatjes! ![]()
Vraag voor de mensen met een samengesteld kattengezin: hoe lang heeft het geduurd voordat de katten elkaars aanwezigheid een beetje accepteerden?
Mijn kat en ik wonen sinds kort in een nieuw huis samen met mijn vriend en zijn 2 katten, maar mijn kat is echt een bitch en blaast veel. We hebben het wel super rustig aan gedaan met de introductie (aparte kamers, geuren uitgewisseld, elkaar van een afstandje gezien, antistressgeur in het stopcontact enz.). Sinds een week mogen ze hun kamers uit als wij thuis zijn dus het is ook nog wel kort.
Vlooien kunnen mensen wel bijten maar ze hebben een dier nodig om te overleven, dus als je katten behandeld zijn gaan ze vanzelf binnen 1-2 weken dood. En elke dag stofzuigen helpt wel!
Wanneer zouden jullie denken dat een kat herplaatsen het beste is?
Een van mijn katten is altijd al wel wat stressgevoeliger geweest, maar sinds mijn zwangerschap en nu dus baby lijkt het erger. Hij past met regelmaat buiten de bak, altijd op dezelfde plek, die we elke keer schoonmaken met zo’n enzymenreiniger. Een extra bak, andere vulling, nog vaker verschonen, op andere plekken zetten enz helpt allemaal niet. Daarnaast likt hij zijn hele buik kaal en heeft ie rond z’n mond wondjes, eerst dacht ik van spelen/vechten met de andere kat maar dat is het niet. Medisch is er niks aan de hand, zijn urinewaarden waren wel iets of wat afwijkend maar niks zorgwekkends en sinds hij op voer zit op blaasgruis te voorkomen zijn de waarden ook goed. De dierenarts denkt zelf ook stress, we hebben Feliway in het stopcontact en zo onderhand alles wat je kunt vinden over stress verminderen heb ik al geprobeerd.
Het is niet zo dat hij ons kind ontwijkt, hij is er ook wel nieuwsgierig naar en komt steeds vaker kijken en laat zich heel soms even aaien door hem. Ons kind speelt graag met de kattenhengel en zo’n baan met een balletje erin en dan speelt de kat ook mee dus dan denk ik dat er geen echte angst/haat is voor ons kind? Hij kan zich terug trekken, we hebben hoge plekjes en hij kan naar boven als ons kind niet in bed ligt, al is hij dan ook nog vaak beneden waar dus ons kind en herrie is. We spelen elke dag meerdere keren met hem, hij komt ook gewoon nog op schoot liggen en knuffelen zoals voorheen
Ik weet soms gewoon ff niet meer waar ik goed aan doe want hier wonen levert hem dus stress op alleen ik weet niet meer hoe we dat kunnen verminderen? Ik heb hem al bijna 8 jaar dus van het idee dat hij er niet meer zou zijn begin ik al te huilen, maar soms denk ik dat het voor hem misschien beter is als hij ergens anders zou wonen?
wat vervelend dat je kat al zolang gestrest lijkt te zijn! Heb je er al eens aan gedacht om een goede gedragsdeskundige in te schakelen? Misschien is dat nog de moeite waard als je echt alles geprobeerd wil hebben voordat je beslist om de kat te herplaatsen. Ik volg KGA online en zij komen ook aan huis om de situatie te observeren, maar er zullen genoeg van dat soort bureau’s zijn.
Ik heb sinds november een kat, hij heeft maar twee weken in het asiel gezeten en is daar dus kort voor adoptie gecastreerd. Hij is bij ons flink aangekomen (wat logisch is na castratie ook, plus eindelijk een luxe thuis) in 4 weken tijd waardoor de dierenarts het advies gaf er op te letten. Nu moesten we recent weer naar de dierenarts en hij was dus weer best wat aangekomen. Haar advies blijft 1 zakje nat voer en 60 gram brokjes per dag. Nu snap ik zeker dat we zelf de mist in zijn gegaan met teveel eten geven, dus sinds het laatste bezoek wegen we het af. Maar 60 gram lijkt echt heel weinig? Het is een grote kat, dat zeiden ze in het asiel ook al (dus zonder het extra gewicht destijds) en hij beweegt sinds januari veel meer omdat hij naar buiten gaat. Toch blijft de dierenarts bij het advies van 60 gram brokjes.
Uiteraard snap ik dat hij niet meer moet aankomen en wegen we hem nu regelmatig (nu 7,3 kg dus wel iets teveel), maar onder de 70 gram komen is wel een ding.
Hebben jullie hier ervaring in? Is 70 gram echt zo veel (voor een grote kat die buiten best actief is)?
Ik wil het advies van de dierenarts niet zomaar negeren en we geven al langzaam minder eten + wegen hem vaker, maar toch twijfel ik of het echt zo streng moet.
Hier is online en waarschijnlijk op de voeding die je geeft heel veel over te vinden. Dan zie je snel genoeg dat het advies van de dierenarts helemaal niet weinig of afwijkend is. Zou ook zeker zorgen dat je kat meer gaat bewegen door bijv veel te spelen. In jullie geval zal de kat heus actief zijn buiten, maar dus ook fors te zwaar en daarmee eet hij dus meer dan hij nodig heeft.
Ik zou dat gevoel van te streng zijn toch snel loslaten, snel aankomen/te zwaar zijn is ook voor een kat heel slecht en kan issues met de gezondheid veroorzaken. Daar doe je het voor, niet om streng te zijn of je kat te pesten oid.
Dank! Het algemene advies had ik wel gevonden ja, vond het alleen gek dat het zo algemeen is zonder te letten op binnen/buitenkat en formaat kat! Ga nog even bij het merk zelf kijken.
Qua beweging en spelen zit het wel goed, we spelen veel meer met 'm sinds het advies.
Dan inderdaad maar strenger zijn en doorgaan met wat we nu doen tot we op die 60 zitten. Ben ook blij dat we meer dierenartsbezoekjes (voor vaccinaties) hadden en er nu snel bij zijn en erger kunnen voorkomen.
Als je wilt vergelijken: mijn kat krijg 35 gram brokjes voor gecastreerde katten (wat dus beperkt is in calorieën) en een half blikje natvoer per dag. Op sommige dagen krijgt hij nog een gedroogd eendensnackje tussendoor. En dat is voor een in de winter niet zo’n actieve kater (in de zomer wel actiever) van 4,5 kg die wat moest afvallen.
Ik laat het voer trouwens afmeten door een automatische voermachine. Dan voelt het minder alsof ik degene ben die streng is en op de regels moet letten ![]()
Dankje! Dat is wel anders, haha. Zulk voer hebben wij ook! En sinds vandaag een automatische voermachine, ik hoop inderdaad dat die het iets makkelijker maakt.
Dus we moeten maar streng zijn en volhouden.
Heb altijd katten gehad met een betere zelfregulatie dus ben dit probleem ook niet echt gewend ![]()
Heb je al eens een prikkelruimte gemaakt voor m? Dus een fijne kamer waar baby niet mag komen, het heel rustig is en waar je kat kan eten, slapen en de kattenbak staat. Een zolder of schuur is vaak geschikt. Je kan daarnaast (of daarna) eens kijken naar fluoxetine.
Zoals hier al genoemd, maar het verschilt natuurlijk ontzettend per kat. Maar mijn gecastreerde binnenkater krijgt 30-35 gram brokjes, 2/3e blikje natvoer en gemiddeld 1 snack per dag. Hij heeft daarop een prima gewicht maar wel iets gestegen, dus misschien nog iets omlaag.
Niet te vergelijken onderling maar misschien geruststellend dat sommige katten dus zelfs maar de helft van dat krijgen en t prima doen!
Hier ook automatische voeder, heel chill
Ja, goed om te lezen! Nu weet ik dat het ook een stuk minder kan zijn en ze niet verhongeren.
Verder: heel blij dat zijn adoptie zo goed heeft uitgepakt. Hij besloot na 6 uur schuilen dat het tijd was voor knuffels en sindsdien zijn we familie. Hij
is zo sociaal en lief!
Maar lijkt hij nog hongerig dan? Anders gewoon naar het advies van de dierenarts luisteren.
Als hij nog veel om eten vraagt kan je ook minder brokjes en meer natvoer geven, daar zitten minder calorieën in maar door het extra vocht vult het veel beter.