Kattentopic #4

Mijn kat heet Bolletje :sob: :heart:

Zo lief :heart:. Haar vorige baasje (overleden) heeft haar die naam gegeven en met deze naam heb ik haar geadopteerd.

En ze doet haar naam eer aan, ze ligt het liefst als een bolletje opgerold op de bank :pleading_face:

15 likes

Haha ik noem mn poes vaak pluisie omdat ik het zo’n pluizebal vindt ook zo’n schattig koosnaampje

1 like

ahhh dat is ook echt lief ja

@Tjiftjaf :pleading_face:

2 likes

ik zag pas op tiktok een kat die pluis heette en dat vond ik ook zooo lief

het was ook een heel pluizige kat (ragdoll vgm) die allemaal kunstjes kon :sob:

omg @lightbox ik had jouw bericht nog niet eens gelezen haha

2 likes

Aah ik noem een van onze katten wel eens bolletje wol. Hoe ik erop gekomen ben weet ik niet maar vind het zo lief.

2 likes

Ohhh wat fijn dat het zo goed gaat tussen die twee :pleading_face: echt een lief idee dat je dan ongepland het leven van beide katjes zo verrijkt. Spelen ze ook samen? Ben benieuwd naar de omgang tussen die twee.

Het is dus sinds het laten inslapen van mijn andere kat best een gedoe om het leven van de overgebleven kat interessant te houden, waardoor mijn man denkt dat zij een kitten ook leuk zou vinden. Ze heeft eerst bij een ander gezin gewoond en daar kon ze goed met een kitten overweg (maar goed dat is dan wel 10 jaar geleden)

@SelenaGomez wat goed!! Vond jij het spannend om de katten kennis te laten maken of kon je wel een beetje inschatten dat het goed zou komen?

1 like

Heeft iemand ervaring met een kattengedragstherapeut en heeft dat geholpen? Mijn kat blijft plassen buiten de bak, medisch niets aan de hand en alles al meerdere keren veranderd en nieuwe dingen geprobeerd maar ben echt radeloos aan het worden. Hij plast in de ochtend zodra we wakker zijn en niet meteen beneden komen, gaan wel zsm naar beneden maarja soms gaat dat gewoon niet met een kind. Hebben een camera staan en zien dan dat hij 10min voor we beneden komen plast bijv.

1 like

Hmm ik vond het een beetje spannend wel maar ik weet dat ze wel echt een andere kat miste (ze zat elk moment dat ik thuis was echt helemaal tegen m’n gezicht aan gedrukt, naast m’n hoofdkussen, mee naar het toilet en de douche etc., vond dat zelf heel lief maar voor haar sip), plus mijn andere kat is vrij jong plotseling overleden en ik heb ze geen afscheid kunnen laten nemen, en toen ik hem introduceerde was zij ook al een jaar of 7, en dat vond ze al snel heel gezellig. Nu met mijn nieuwe kitten heb ik ze 3 dagen echt apart gehouden en dan steeds korte pauzes samen gezet, en dan weer apart als ik wegging. En dan geleidelijk steeds meer samen. Ze is altijd bij de kitten in de buurt en ondergaat lijdzaam zijn drukke gedrag haha en als ze het even beu is blaast ze of krijgt hij een tik, maar daar leert hij ook weer van. Nu zit de kitten steeds als een schildpadje op haar rug hahaha :smiling_face_with_tear:🩷.

4 likes

Vast ook al wel gedaan maar nog iets van feliway/calm voer ivm wennen aan de baby misschien?

Ja, feliway is niet aan te slepen. :smiling_face_with_tear: Feliway, ander voer, medisch helemaal gecheckt, andere kattenbakken, ander grind, andere plaats, extra bakken erbij, extra schuilplekjes (die niet worden gebruikt), extra speelmomenten ingelast/extra aandacht geven. Gaat soms weken goed en dan is het weer een paar dagen achter elkaar raak en snap gewoon niet waarom.

Ik heb begin dit jaar een kattentherapeut ingeschakeld op aanraden van de dierenarts en ze gaf me wel goede inzichten! Uiteindelijk was bij mijn kat het probleem toch medisch, maar ik heb wel dingen doorgevoerd die de therapeut me heeft getipt. Zie wel dat je van die tips al veel hebt doorgevoerd, maar een therapeut kan het misschien wat zien wat jij niet ziet.

Ik heb nu ongeveer 5 jaar een sureflap kattenluikje die alleen opengaat voor mijn kat. Die werkt op batterijen. Ging eigenlijk jarenlang top, ik denk dat ik de batterijen eens per half jaar verwisselde. De laatste weken is het echt terror, om de paar dagen moeten de batterijen verwisseld worden en mijn kat heeft ook al een keer buiten vast gezeten tijdens een fitty met een andere kat omdat t luikje t niet deed. Wordt ze wel hard van maar toch zielig haha.

Lang verhaal kort; heeft iemand ervaring met dit kattenluik? Is t normaal dat dit gebeurt (slijtage?)? Ik vind op internet tips als gelijke batterijen er in doen en t batterijencompartiment schoonmaken, dat heb ik al gedaan. Helpt niet. :sos: is er iemand met ervaring? T frustreert me enorm, het is ook zonde van de batterijen namelijk.

Ik heb al 6 jaar een sureflap huisdierenluik en dit probleem nog nooit gehad. Mijn ouders en zus hebben ook een sureflap kattenluik en hun hier nog nooit over gehoord. Ik zou sureflap mailen, ze zijn heel meewerkend ook als de garantie al is verlopen.

Mijn kat vindt het leuk om mijn voeten op te eten in bed, heb nu alleen maar een laken dus het doet echt pijn. Alsof ie een kippenpootje te pakken heeft, hij houdt het vast tussen zijn poten met zijn nagels uit en zit gewoon door het laken heen in mijn voet te bijten :sob:. Ik probeer altijd zo min mogelijk te bewegen omdat ie het anders als spelen gaat zien en het nog vaker doet maar ik weet niet hoe ik dit af moet leren… Afleiden met een speeltje lukt alleen als ik toevallig een speeltje naast me heb liggen, hem aanspreken trekt ie niks van aan. Hem weg duwen met mijn hand helpt ook niet want dan hangt ie vervolgens in mijn arm te bijten.
's Avonds speel ik nog altijd even met hem zodat ie niet te druk is in bed maar hij doet het ook 's ochtends, werd vanochtend wakker omdat hij mijn grote teen in zijn bek had :expressionless:
Dus heeft iemand nog tips hoe ik dit gedrag kan afleren?

Zo lief :smiling_face_with_three_hearts: ik noem de mijne altijd snoetie en nu zegt m’n zoontje dat als we ooit nog een (andere) kat nemen dat hij die snoetie wil noemen haha

Just chillin’

34 likes

Heel voor de hand liggend hoor maar heb je hem al streng toegesproken, streng en duidelijk NEE gezegd en als hij t blijft doen een kussen naar m gooien? Of m wegduwen en als hij je bijt weer NEE en bij z’n nekvel pakken en het bed uit. Echt streng en duidelijk zijn, zonder m pijn te doen. Ook niet z’n naam gebruiken.

Vooral niet uit bed gaan ‘s ochtends als hij het doet, kan me voorstellen dat ie je gewoon wakker wilt maken namelijk.

1 like

dit is toch gevaarlijk bij volwassen katten? of bedoel je het figuurlijk

Ik woon sindskort in een huis met een tuin en vind het zo mooi hoe mijn kat van de tuin geniet. We woonden vroeger aan een gezamenlijke binnenplaats dus daar kon ze wel naar buiten, maar daar was weinig groen en veel mensen en dat vond ze vaak te spannend. Aan de tuin moest ze ook wennen maar inmiddels struint en snuffelt ze lekker rond en wordt ze pissig als ze naar binnen moet. Nu nog naar het level “lekker dutten in de tuin”, dat gun ik haar echt. Ik ben ook heel trots op hoe flexibel ze is op haar oude dag. Hoop dat ze nog lang bij ons is :heart:

20 likes

Nee niet figuurlijk. Natuurlijk niet optillen, maar wel daar vastpakken.