Kattentopic #4

Wat vervelend! Maar zijn er geen opties om de klachten te verminderen zodat het wel mogelijk is? Medicatie, speciaal voer wat de uitscheiding van allergenen vermindert en een luchtreiniger? Een vriendin had best heftige klachten maar door deze maatregelen gaat het na 3 jaar heel goed en nu hoeft ze geen medicatie meer te nemen

1 like

Wil je hier wat meer over vertellen? Over het speciale voer en de luchtreiniger? Ik heb nu een relatief milde neusspray (had vroeger een sterkere variant, maar ben ivm kinderwens overgestapt), die helpt meestal wel goed maar niet altijd. Daar kan ik dus ook nog wel wat in doen, ga dat ook overleggen met de huisarts. Die neusspray heb ik omdat ik al veel langer iets van klachten had maar tien jaar geleden kwam er nog niets uit de allergietest

Naast de opties die al genoemd zijn; ik heb imuunotherapie gehad en slik gewoon elke dag twee pillen desloratadine en bij mij gaat het gewoon goed nu. Ben nu bezig met imuunotherapie op graspollen en ook dat slaat aan.

Qua voer werkt Purina Pro Plan LiveClear Sterilised Adult. Dat vermindert het kattenallergeen.

Wat mij ook helpt is dat ik luchtreinigers in huis heb en een stofzuiger met een hepa filter. Ik heb gewoon de luchtreinigers van de IKEA. Had die dingen toch al nodig omdat ik ook allergisch ben voor bomen en gras :clown_face: maar merkte ook echt wel verbeteringen op mijn kattenallergie.

4 likes

Ze heeft twee luchtreinigers met HEPA filter in huis, ligt er natuurlijk aan hoe groot de ruimte is en welke reiniger je hebt. Maar het HEPA filter is wel belangrijk om te hebben! En haar kat krijgt Purina Pro plan liveclear brokjes icm ‘normaal’ nat voer. Haar dierenarts gaf wel aan dat dit niet altijd goed werkt, afhankelijk van ras etc. Zij heeft een normale huiskat van de straat en daar werkt het dus blijkbaar wel goed bij. Ik denk dat er ook wel gewenning heeft plaatsgevonden, haar klachten zijn ook minder als ze bij mij over de vloer komt!

1 like

Wat onwijs fijn dat het bij jou zo goed gaat! Ik heb vroeger ook desloratadine geslikt (om de bijwerkingen van tijdelijke medicatie te dempen) en dat ging goed, dus fijn om te weten dat dat bij jou helpt naast de immunotherapie. Die immunotherapie was ik al googlend al wel tegengekomen, maar wordt dat zomaar gedaan?

@Vogeltje veel dank!

Ik heb een doorverwijzing bij de huisarts gevraagd. De allergoloog beoordeeld dan of je geschikt bent. Heb toen tegen de allergoloog en de huisarts gezegd dat ik ondanks de allergie echt niet zonder katten wil en dat ik naast al andere genomen maatregelen ik ook imuunotherapie wou. Dat kon toen ook. De therapie duurt wel vrij lang (3 tot 5 jaar), maar ik begon al vrij vlot verschil te merken.

2 likes

Wat onwijs vervelend! :pensive: er zijn al heel veel goede ideeen genoemd maar je kan ook kijken naar een Siberische kat. Ik ben zelf onwijs allergisch voor katten maar hun missen een bepaald eiwit. Ik reageer ook helemaal niet allergisch terwijl ik bij andere katten niet in de buurt kan komen. En daarnaast is het ook een onwijs leuk en lief ras.

6 likes

ja mensen zeggen altijd dat dit niet kan maar ik hoor dit heel vaak. zelf heb ik geen ervaring met boskatten maar ik heb dit ook met maine coons en mede daarom heb ik een mc geadopteerd. letterlijk 0000 klachten terwijl ik bij de gemiddelde kat met een paar uur zit te hoesten en snotteren enz

2 likes

Oh ja nu jullie het zeggen
 ik heb ook een geadopteerde Maine Coon en ik heb van hem veel minder tot amper last. Van mijn van-alles-door-elkaar adoptie lieffies ging ik wel niezen en kreeg ik jeuk. Dat is nu wel heel anders sinds m’n imuunotherapie, want nu heb ik ĂŒberhaupt amper nog een reactie op welke kat dan ook.

2 likes

Oei! Inmiddels weer wat meer op schema?

Niet echt, maar nu maakt ze me telkens rond 5 uur wakker. Ik denk dat ze dan misselijk is (daar krijgt ze 2x per dag medicijnen tegen), dus ik ga er voortaan maar gewoon uit om 5 uur om haar die medicijnen te geven. :woman_shrugging:
Niet fijn maar ja.
Lief dat je het vraagt!

1 like

Ah, hopelijk verandert het nog.
Mijn kat heeft geen klachten oid maar maakt me ook minimaal 1x per nacht wakker omdat hij naar buiten wil of gewoon omdat het kan :upside_down_face:

2 likes

Onze andere kat was alweer 1,5 maand van huis. We dachten dat hij niet meer zou leven want hij staat ook aangemeld als vermist (sinds april al). En nu kwam 'ie gisteren weer bij huis, ander bandje om enzo en hij was helemaal onwennig in ons huis. Dus ik heb zijn bandje maar volgekalkt met dat het onze kat is, briefje erbij aangemaakt etc. We konden hem niet binnenhouden, hij vloog compleet de gordijnen in.
Maar hoezo neem je iemand anders z’n kat in huis en check je niet even of 'ie vermist is? Ik vind dat echt zo gek. Kijk, als hij daar rond hangt en hij is daar liever dan hier en ze komen even bij ons langs van joh, jullie kat woont liever bij ons, dan valt er over te praten. Maar zo ‘afpakken’? Dat vind ik echt raar.

2 likes

Ik heb er echt moeite mee dat mijn katten ouder zijn. Ze zijn nu beide 15 jaar (zusjes).
Ze gaan om en om iets minder.
Nu de kleine kat waarbij lijkt dat ze minder balans heeft bij dr achterpoten. Ze miauwt ook meer naar me (kan ook zijn omdat ik zwanger ben).
Ik vind dit heel lastig, ook met mijn hormonen.

Ik zie nog niet dat ze pijn hebben oid dus zeker nog niet de intentie om de dierenarts te bellen. Dierenarts geeft ze beide heek veel stress.

1 like

Vriendin zei: slapen met wen zwangerschapskussen is chill!! (Beiden niet zwanger) maar ik vind het niks. Miep gelukkig wel :rofl:

15 likes

Let me innn :eyes:

21 likes

Haha onze kat heeft zich het babynestje (zwangerschapskussen met zo’n hoes eromheen) al meteen na de geboorte van ons kind toegeĂ«igend :joy: Gelukkig voor haar heeft onze baby er nauwelijks in gelegen dus nu is hij van de koningin des huizes. Ik koop geen officiĂ«le kattenspullen meer :smiling_face_with_tear:

Edit: heb een foto gevonden

29 likes

Zou het zin hebben om een paar keer naar de dierenarts te gaan met mijn kat om hem een positieve associatie te geven in de hoop dat hij zich daar gedraagt?

Hij is thuis hartstikke makkelijk en ik kan alles met hem. Tanden poetsen, nagels knippen, z’n kont en pootjes wassen etc. vind hij allemaal goed. Maar hij viel de dierenarts als kitten al aan en deed dat toen hij met 4 maanden heen moest ivm diarree ook :grimacing: ze konden hem toen niet in z’n mond kijken of temperaturen. Eigenlijk ĂŒberhaupt niet echt iets met hem.

Mijn moeder, zus en de buurvrouw kunnen ook bij mij thuis gewoon alles doen met hem, dus ik denk dat hij het associeert met de geur of de externe locatie?

En dat katten niet te trainen zijn is iets waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar ik vraag me alleen af of een situatie waar al zo veel externe prikkels zijn wel te trainen valt? Want het zou wel handig zijn als hij de dierenarts niet probeert te vermoorden :joy:

1 like

Haha die van mij is juist zo mak als een lammetje daar, maar o wee als ik de nagelschaar pak. Maar zou het eens met de dierenarts overleggen! Je kan vast wel een keer langs en dan in een lege behandelruimte de assistente je kat wat liquid snacks laten geven ofz

1 like

Mijn 4 jarige is ook echt een mak schaap bij de dierenarts haha, maar die jonge is echt een draak daar :joy: ik ga ze maar eens bellen of ze daar heil in zien want de vorige keer zei ze “je moet echt goed met hem oefenen!” Alleen thuis is er dus geen probleem :joy: