Kattentopic #4

Ja streng aanspreken zonder zijn naam doe ik inderdaad al, toen hij nog jonger was hielp het om hard in mijn handen te klappen maar daar heeft ie nu ook schijt aan. In zijn nekvel pakken doe ik liever niet… Ik ga hem nu maar iedere keer heel hard met mijn been van het bed schuiven zodat ie gelanceerd wordt en hopen dat het een fase is :disappointed_relieved:

Ik kreeg net van mijn ouders het bericht dat onze kat (waar ik mee opgegroeid) is ingeslapen :broken_heart: hij is 17 jaar geworden en hij ging het laatste jaar al wel achteruit, kon niet zo goed meer lopen door zijn reuma, maar we maakte altijd grapjes dat hij er toch altijd weer bovenop kwam. Dit weekend vertelde mijn moeder al dat het slecht met hem ging en vandaag bij de dierenarts kwamen ze erachter dat zijn nieren het niet meer deden :pensive: ik moest net heel erg huilen, want heb ook geen afscheid kunnen nemen, had hem nog heel graag even willen knuffelen… hij was zo’n fluffy Britse korthaar, dan weet je het wel :pleading_face: maar mijn ouders gaan een mooi grafje voor hem maken.

5 likes

ohhh ja ik dacht dus dat je optillen bedoelde door de zin nekvel pakken en bed uit haha

1 like

Hoe werkt dit dan precies? Moet je ter plekke beslissen om te laten inslapen? Ik heb zo’n situatie nog nooit meegemaakt en wil in de toekomst liever niet voor verrassingen staan, het lijkt me verschrikkelijk om geen afscheid te kunnen nemen :disappointed_relieved:

Dit lijkt me heel erg afhangen van de situatie, hoor vaak genoeg dat huisdieren eerst nog wel naar huis kunnen, maar hij had acute pijn en de dierenarts wilde hem geen lijdensweg bezorgen :frowning: en ik woon natuurlijk niet meer thuis, dus snap heel goed dat mijn ouders deze beslissing hebben genomen. Ik zou echt niet willen dat hij nog langer had moeten lijden :pensive:

2 likes

Ik kom na 10 dagen thuis en poes is door oma (mn moeder dus) verzorgd. Ik denk is ze nou weer dikker? Ze was net na vrij strikt diëten en spelen 1,5 kg afgevallen. Heeft m’n moeder zich vergist en haar elke dag 2x zoveel natvoer gekregen als ze mag :sob:en natuurlijk heeft ze alles naar binnen lopen schrokken. Zegt m’n moeder ja soms boerde ze erna maar ik dacht het zal wel. Maaaaaaam :sob::sob:

3 likes

Sterkte :heart: wat rot dat je geen afscheid heb kunnen nemen :pleading_face:

1 like

Heel veel sterkte :heart:

1 like

Veel sterkte! 17 is trouwens wel ongelofelijk oud voor een Brits Korthaar, ik ken er geen die ouder dan 12 is geworden.

1 like

Ik kan niet slapen door stres. Maar er ligt een pluisje boven mijn hoofd zachtjes te spinnen in zijn slaap en een pluisje tegen mijn voeten aan keihard te zoemen en spinnen in zijn slaap. En dat kalmeert me zo :heart: het zijn zulke lieffies.

16 likes

@Vogeltje
Dit is geen goed advies en eigenlijk het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen. Misschien weet je dit niet maar een kat leert er niks van als je een kussen gooit of bij z’n nekvel pakt, daar wordt hij alleen maar bang of zelfs agressief van. Een kat in zijn nekvel pakken is iets wat je sowieso nooit moet doen.

Voor de kat is dit gewoon spelen, hij ziet iets wiebelen en wil dat “aanvallen”.

Mijn tips:
-Meer met je kat spelen (ik zag dat je dit al doet maar speel specifiek totdat je kat moe is en misschien ook nog een keer eerder op de avond)
-Geef zijn avondeten vlak voor je gaat slapen en nadat je gespeeld hebt. Als je een automatische voerbak hebt kun je ook gedurende de nacht hem kleine porties geven.
-Probeer de trigger weg te halen, misschien kun je bijvoorbeeld een dikkere deken bovenop je voeten leggen.
-Als hij toch bijt geef dan geen aandacht (positief of negatief) en stop met bewegen. Als hij toch door gaat zet hem dan uit de kamer voor de rest van de nacht (zonder iets te zeggen). Blijf hier heel consequent in!

Hem afleiden met een speeltje zou ik zeker niet doen want dan leer je hem dat hij aandacht krijgt als hij je voeten aanvalt.

Je kan ook nog proberen een extra lekker slaapplekje voor hem te maken wat niet dichbij je voeten is zodat hij het niet ziet als je beweegt.

15 likes

Goed dat je het zegt, dankje! Ik snap jullie met nekvel pakken of kussen gooien, maar is nee zeggen echt een slecht advies?

2 likes

Nou ja, in die zin dat je kat gewoon aandacht wil en opstaan of nee zeggen wel z’n doel bereikt haha.

Al moet ik wel zeggen dat ik mezelf heb wijsgemaakt dat op een bepaalde manier hun naam zeggen wel helpt. Alleen 1 v mijn katten heeft soms de neiging om iets obsessief te doen en dan is een time-out op de gang het enige wat werkt . (Lijk wel gek maar ja)

2 likes

Af en toe kort nee zeggen is niet echt erg maar het is meer zo dat het gewoon niet zo goed werkt. Ze snappen niet nee = ik mag dit niet.

En als je het hard of op een negatieve toon zegt dan kunnen ze op den duur bang worden of juist agressief, dat is niet na 1xtje nee zeggen natuurlijk maar als dit vaak gebeurt dan kan het je band wel verslechteren!

Ik vond dit wel interessant over waarom een kat “straffen” niet werkt en wat wel werkt: https://ritareimers.com/cat-behaviors/disciplining-cats/

2 likes

Oké hmm ik zal je link bekijken! bij mijn katten werkt nee op normale toon wel heel goed en ze snappen echt wel dat het dan niet mag. @Bunnyslippers ja precies ik denk dat ze echt wel veel begrijpen hoor! Net als ik zeg ‘eten’ of ‘buiten’ of ‘spelen’ begrijpen ze de betekenis zonder dat het nodig is te straffen. Of ik verzin dingen, kan ook haha

Over straffen gesproken:
Ik had laatst een discussie met iemand. Een vriend vertelde dat z’n kat opeens moest plassen en poepen op t kleed en diegene zei je moet gewoon z’n neus erdoorheen halen dan leren ze t wel af! Echt bizar, hele discussie gehad. Bleek later dat die kat zo ziek was dat ie dezelfde dag is overleden :sob::sob::sob:

Edit: er was toch ook iemand die riep BEKEURING als hun katten stout waren? :joy:

Bedankt voor de tips! Moet zeggen dat het ook erger is geworden nu ik met alleen een laken slaap, voeten zijn dan nog makkelijk te grijpen natuurlijk :disappointed_relieved:. Verspreid over de avond spelen en hem de kamer uit doen als ie niet stopt ga ik proberen!

2 likes

:cry::cry::cry:

er was toch ook iemand die riep BEKEURING als hun katten stout waren? :joy:

Ja Diamonds volgens mij, ze plakte een post-it met “bekeuring” op hun vacht

1 like

Ik moet mijn dame zo uit logeren brengen naar mn moeder, want ik ga donderdag naar een festival. Alleen ik mis dr nu al en ze zit nog op me lol

Ze is al oud, dus goede voorbereiding weer om te wennen aan een leeg huis straks :smiling_face_with_tear:

De kat van m’n ouders is vrij plotseling overleden (in laten slapen ivm tumor bij zijn anus/darmen waardoor hij niet meer kon poepen); en ik ben er zo verdrietig van. Hij was 5 weken toen hij bij ons kwam en mijn vader heeft hem met een pipetje groot gebracht omdat hij niet echt kon eten, en hij dacht daardoor denk ik altijd dat m’n vader z’n moeder was. Zo’n leuk, gek, grappig beest. Ook echt vreselijk om m’n vader (en moeder ofc) zo gebroken te horen aan de telefoon. Tweede kat in ons gezin dit jaar :pleading_face::broken_heart: hij is 12 geworden.

8 likes

Wat ontzettend naar en verdrietig. Heel veel sterkte en ook voor je ouders :heart:

Vond het ook zo rot om mijn moeder zo intens verdrietig te zien na het overlijden van haar lieffie. Ze heeft het ook nog regelmatig over hem.

Onze lieve pluisjes maken zo’n impact op de levens van mensen die ze komen verrijken. Vergeten doe je ze nooit :heart:

1 like