Kattentopic #4

Onze andere kat was alweer 1,5 maand van huis. We dachten dat hij niet meer zou leven want hij staat ook aangemeld als vermist (sinds april al). En nu kwam 'ie gisteren weer bij huis, ander bandje om enzo en hij was helemaal onwennig in ons huis. Dus ik heb zijn bandje maar volgekalkt met dat het onze kat is, briefje erbij aangemaakt etc. We konden hem niet binnenhouden, hij vloog compleet de gordijnen in.
Maar hoezo neem je iemand anders z’n kat in huis en check je niet even of 'ie vermist is? Ik vind dat echt zo gek. Kijk, als hij daar rond hangt en hij is daar liever dan hier en ze komen even bij ons langs van joh, jullie kat woont liever bij ons, dan valt er over te praten. Maar zo ‘afpakken’? Dat vind ik echt raar.

2 likes

Ik heb er echt moeite mee dat mijn katten ouder zijn. Ze zijn nu beide 15 jaar (zusjes).
Ze gaan om en om iets minder.
Nu de kleine kat waarbij lijkt dat ze minder balans heeft bij dr achterpoten. Ze miauwt ook meer naar me (kan ook zijn omdat ik zwanger ben).
Ik vind dit heel lastig, ook met mijn hormonen.

Ik zie nog niet dat ze pijn hebben oid dus zeker nog niet de intentie om de dierenarts te bellen. Dierenarts geeft ze beide heek veel stress.

1 like

Vriendin zei: slapen met wen zwangerschapskussen is chill!! (Beiden niet zwanger) maar ik vind het niks. Miep gelukkig wel :rofl:

15 likes

Let me innn :eyes:

21 likes

Haha onze kat heeft zich het babynestje (zwangerschapskussen met zo’n hoes eromheen) al meteen na de geboorte van ons kind toegeëigend :joy: Gelukkig voor haar heeft onze baby er nauwelijks in gelegen dus nu is hij van de koningin des huizes. Ik koop geen officiële kattenspullen meer :smiling_face_with_tear:

Edit: heb een foto gevonden

29 likes

Zou het zin hebben om een paar keer naar de dierenarts te gaan met mijn kat om hem een positieve associatie te geven in de hoop dat hij zich daar gedraagt?

Hij is thuis hartstikke makkelijk en ik kan alles met hem. Tanden poetsen, nagels knippen, z’n kont en pootjes wassen etc. vind hij allemaal goed. Maar hij viel de dierenarts als kitten al aan en deed dat toen hij met 4 maanden heen moest ivm diarree ook :grimacing: ze konden hem toen niet in z’n mond kijken of temperaturen. Eigenlijk überhaupt niet echt iets met hem.

Mijn moeder, zus en de buurvrouw kunnen ook bij mij thuis gewoon alles doen met hem, dus ik denk dat hij het associeert met de geur of de externe locatie?

En dat katten niet te trainen zijn is iets waar ik het absoluut niet mee eens ben, maar ik vraag me alleen af of een situatie waar al zo veel externe prikkels zijn wel te trainen valt? Want het zou wel handig zijn als hij de dierenarts niet probeert te vermoorden :joy:

1 like

Haha die van mij is juist zo mak als een lammetje daar, maar o wee als ik de nagelschaar pak. Maar zou het eens met de dierenarts overleggen! Je kan vast wel een keer langs en dan in een lege behandelruimte de assistente je kat wat liquid snacks laten geven ofz

1 like

Mijn 4 jarige is ook echt een mak schaap bij de dierenarts haha, maar die jonge is echt een draak daar :joy: ik ga ze maar eens bellen of ze daar heil in zien want de vorige keer zei ze “je moet echt goed met hem oefenen!” Alleen thuis is er dus geen probleem :joy:

Met honden wordt dit wel regelmatig gedaan toch, alleen even binnenlopen voor het oefenen. Dus waarom zou het bij een kat niet kunnen?

Vraag me wel af of het voor je kat niet te overweldigend is inderdaad, kun je het opbreken in kleinere stukjes zoals bijv een ‘vreemde’ (vrienden/kennissen van jou) die die verzorging doet, autorijden als je kat dat lastig vindt, proberen thuis die ontsmettingsgeur te koppelen aan iets positiefs etc. Ik roep maar wat haha.

En een dierenarts aan huis, misschien reageert hij daar juist wel heel relaxed op?

Peuter en kat hebben vanochtend per ongeluk een aanvaring gehad (kat was aan het spelen met een vis en krabde toen de voeten van de peuter) waar ze allebei erg van geschrokken zijn. De kat blaast nu constant naar haar als ze in de buurt komt (nooit eerder gehad). Ik heb nu uitgelegd dat de peuter wat afstand moet houden omdat de kat erg geschrokken is en ik hoop dat het dan weer een beetje verdwijnt, maar mis ik dan nog iets?

Ik dacht er inderdaad ook aan door de puppy consulten. Dierenarts aan huis heb je hier helaas niet en ik denk dat het voor de andere te stressvol is. Dat is een zorgenkindje die helaas regelmatig bij de dierenarts komt.

Orion (de kat in kwestie) en de ander zijn wel allebei getraind aan een tuigje en gewend om mee te gaan wandelen / in de auto. Vinden ze beide prima. Maar Orrie is dus wel een spicy asshole naar de dierenarts. Misschien is de stap om een keer bij de buren op bezoek te gaan en dan de buurvrouw in hun huis laten kammen of tandenpoetsen ofzo nog wel een goede tussenstap. Is toch een andere omgeving en minder bekend persoon. En ook al wat @Echo zegt de dierenarts of assistent iets lekkers laten geven. Ik woon letterlijk 2 straten vanaf de praktijk dus kan heel makkelijk even tussendoor met hem langs.

De dierenarts belt me vanmiddag terug, assistente dacht dat het geen probleem was maar ze laat de da zelf even bellen voor overleg.

Ik zit in dubio. Mijn vriend en ik hebben 3 katten en 2/3 vertrouw ik prima als het gaat om buiten rondlopen en thuis komen. Maar mijn derpie kat vertrouw ik niet zo. Die heeft sindskort ontdekt hoe ze over de schutting kan en ze luistert gewoon echt heeel slecht naar haar naam en soms ook naar de lokroep (ja die hebben wij en die andere 2 komen dan meteen aangesneld want snack), zeker als ze op ontdekkingstocht is, blijkt. Ik durf haar geen seconde uit het oog te verliezen, of ja met andere woorden: ik kan haar moeilijk loslaten omdat ik gewoon bezorgd ben dat ze niet terug komt, in zeven sloten tegelijk springt, zichzelf laat opsluiten, etc. Kan iemand me gerust stellen dat ook katten met maar 2 hersencellen wel weer thuis komen :joy: ik heb haar net met veel pijn en moeite en geblaas weer binnen gekregen vanuit de tuin van de buren. Ik vond die 10 minuten daar rondscharrelen wel weer genoeg voor mijn stresslevel.

Oh en nog belangrijke toevoeging; ik woon in een vrij rustige wijk met niet zo veel auto’s en ze kunnen sowieso niet hard rijden. En ze is 6, dus heb haar ook al ff, en ze woont nu 1,5 jaar in dit huis!

Oh en het bandje (wat los kan springen als ze vast komt) en de AirTag is ook al onderweg.

1 like

Omg ik dacht in het kindtopic te zitten :joy:

Zijn ook mijn kinderen hoor :rage::rage::rage:

Nee grapje natuurlijk. Het zwarte bijt monster mag elke vrijdag even op bezoek bij de dierenarts om te proberen of hij dan braver wordt :cowboy_hat_face:

En mijn oranje vriend zijn IBD gaat echt veel beter, zo ontzettend opgelucht hierover. Vind het heel lastig als hij zich niet goed voelt. Kan daar zo niet mee omgaan. Houd zo veel van die pluisjes.

3 likes

Zoiets een optie?

2 likes

Ja dit soort dingen hebben we wel naar gekeken, maar vinden we ook sneu voor de andere twee katten :grimacing:

Hmm ja snap ik! Misschien een kattenluikje op chip in de schutting?

2 likes

Dit is best nog een goed idee!!

1 like

Mijn ouders hebben het ook met luikje in de schutting omdat ze hun bejaarde niet meer buiten de tuin willen en dat gaat heel goed! De jongere gaat gewoon nog de hort op in de bosjes naast hun huis en hun oude vrouwtje kan lekker in de tuin.

1 like

Ik pas op de kat van mijn zusje, maar hij heeft nog steeds geen ontlasting gehad. Hij eet goed, iets minder dan normaal, maar wel elke dag. Ik geef natvoer met water en hij plast wel elke dag op de bak. Dus vocht lijkt ook oke. Ik denk zelf dat het komt omdat het een nieuwe omgeving is, maar ik maak me ook wel zorgen. Verder lijkt hij lichamelijk gewoon gezond en toont ook geen tekenen van pijn als ik aan zn buik zit. Iemand nog tips?

Mijn zusje zei dat het kan dat de hond het uit de kattenbak eet, maar ik denk dat ik dat dan wel door zou moeten hebbeb?

Bonus foto!!

7 likes