Kattentopic #4

Hahaha dat klinkt wel als echt kattengedrag. Mijn kat mag alleen specifiek gehydroliseerd voer, maar in overleg met de dierenarts ben ik nu ook snoepjes, natvoer en paté aan het aanbieden. Maar ze moet nergens iets van weten helaas. Zou haar met liefde een maand snoepjes voeren als ze maar eet.

Ik ga over een week op vakantie, dat helpt mijn stress niet. Zou haar echt álles willen geven als ze maar eet.

Wil iets afdwingen :face_holding_back_tears:

45 likes

Geeft je kat ook over of dat niet?

Mijn kat wilde een tijd terug ook niet eten, was heel sloom, had buikpijn en moest vaak overgeven. Na een paar dagen ging ze dan weer eten, maar vervolgens stopte ze na 2 weken weer met eten. Uiteindelijk bleek ze een alvleesklier ontsteking te hebben. Zo’n ontsteking kan moeilijk op te sporen zijn maar is uiteindelijk via een (tweede) buikecho naar boven gekomen. Ze is toen ook een nachtje opgenomen aan het infuus en knapte snel op. Nu krijgt ze elke dag prednison en dit helpt goed.

Maar wat in die periodes van niet eten soms hielp: plakjes broodbeleg kipfilet, stuk kipfilet koken en in stukjes hakken en gourmet gold mousse.

1 like

Dat heeft ze 1 dag gedaan, maar dankzij Cerenia niet meer.

Eten gaat nog steeds heel moeizaam (10 brokjes op een dag). Net weer even met de dierenarts gebeld en het plan is om morgen bloedonderzoek te doen. Dan moet ze onder zeil worden gebracht, want ze staat dat niet toe. Verder is het gewoon een fitte kat waar op het oog niks mis mee is, dus ze heeft ook genoeg energie om de dierenarts toe te takelen.

Ik merk dat ik echt een beetje doordraai van mijn constante gestress over wat ze eet en hoe ze het doet.

Sorry voor mijn gespam. De kat is net terug van de dierenarts. Bloedonderzoek, echo en een uitgebreide gebitscontrole gehad en alles zag er gewoon perfect uit. Ze is kerngezond, maar weigert gewoon te eten. Mijn hoop is nu dat het door de antibioticakuur komt. Woensdagochtend moet ze daar de laatste pil van. In de tussentijd blijven we het proberen met cerenia en vanaf vandaag ook mirataz.

Wel een geruststelling dat ze in ieder geval geen leververvetting heeft op dit moment en dat de ontsteking van vorige week helemaal weg is. Wat een gedoe zeg. Eet gewoon :pleading_face:

6 likes

Zo stressvol als ze niet eten! Gelukkig dat de controle wel positief was. Heb je toevallig ook een ander merk eten geprobeerd? Wat ik soms merk met katten is dat als ze ziek worden ze soms hun gewone voer niet meer willen omdat ze daar een negatieve associatie mee hebben.

Fancy feast werkt vaak goed bij mij!

1 like

Ja ik heb helaas de halve dierenwinkel al leeggekocht, maar ze wilde het allemaal niet. Ze heeft eerder vanavond wel een eerste dosis Mirataz gehad en een uur of 2 later ging ze eten! Ze probeerde zelfs van mijn bord te eten. Hopelijk is dit dus de juiste weg vooruit :crossed_fingers:

17 likes

Hoe gaat het nu met je kat?

Ze heeft vanmiddag weer gegeten! En stal opnieuw bijna pasta van mijn bord, terwijl ze normaal niks om mijn eten geeft. Ik denk dat dit goed gaat komen gelukkig. Ben heel erg opgelucht.

20 likes

En drinken? Deed ze dat wel gewoon

1 like

Dat deed ze opzich wel, maar minder dan normaal. Nu ook weer meer!

1 like

Hebben jullie tips over verhuizen met katten?
Duurt nog wel een paar weken/maaden, maar wil me goed voorbereiden en zorgen voor zo min mogelijk stress.
Op de verhuisdag zelf opsluiten op 1 slaapkamer waar niemand meer hoeft te komen en pas als allerlaatste de katten meenemen gok ik? Qua meubels nemen we bijna alles mee dus die geur is bekend, ook nog iets doen met de kattenbak? Niet schoonmaken zodat ze de geur herkennen ofzo?
Ik maak me waarschijnlijk drukker dan die beesten zelf maarja. 🫠

1 like

Eigenlijk doe ik altijd (dit klinkt stom, maar ben de laatste 4 jaar 6 keer verhuisd :melting_face:) alles wat jij in je post al beschrijft!

Neem idd als laatste de katten mee en laat gebruikt kattengrit in de bakken zodat ze die geur herkennen. Vind het zelf ook fijn om in stressvolle situaties (zoals een verhuizing haha) een Feliway verstuiver te hebben hangen voor ze.

1 like

Ik ben dit weekend verhuisd en had ook het meeste stress over hoe ik het die katten zo chill mogelijk kon maken. Ik weet niet of het een optie voor je is maar ik heb uiteindelijk last minute besloten om zelf al een dag eerder mét katten in het nieuwe huis te gaan slapen (en ze toen in de slaapkamer te houden met kattenbak, krabpaal, eten, drinken en wat speelgoed). Ik ben heel blij dat ik dat gedaan had want in de week naar de verhuizing toen waren ze al redelijk on edge omdat er van alles werd ingepakt e.d.

En ik dacht, dan is de nieuwe omgeving (slaapkamer nieuwe huis) misschien al een iets veiligere plek om een dag in te verblijven. Wij zijn toen op de verhuisdag gewoon vroeg naar het oude huis gegaan en hebben de katten in de slaapkamer in het nieuwe huis gelaten. Ik ben wel blij met die keuze! Maar als het geen optie voor je is zou ik het precies doen zoals jij zelf al zegt.

1 like

Ik heb in de ruimte waar de katten zouden komen (slaapkamer) Zoveel mogelijk opgebouwd en daarbij ook spullen uit het vorige huis ingezet. Zoals bekende matrassen / beddengoed. Daar ook de kattenbak en eten neergezet. Mijn katten hebben daar uiteindelijk 3 dagen doorgebracht om te wennen. Ik heb daar toen gewoon geslapen.

Maar zoals hierboven ook aangegen wordt. Ze niet te lang in het oude huis laten waar al te veel wordt weg gehaald. Maar eerder in het nieuwe huis zetten met bekende spullen.

Nadat ze 3 dagen in de slaapkamer hebben gezeten, langzaam aan aan de woonkamer laten wennen. Toen hebben ze beide opties 1 week gehad. Daarna kamer voor kamer erbij. Op zolder kwamen ze pas 2 maanden laten oid.

Helaas moesten we onze eerste kat afgelopen vrijdag in laten slapen. Hij is acht jaar geworden, een leeftijd van niks voor een kat. We missen hem echt enorm, het was zo’n leuk, lief en sociaal beest. :sob:

Mocht iemand zich afvragen waarom

Mijn kat heeft in 2020 nierfalen gekregen. Hij is doodziek geweest, maar na drie dagen aan een infuus was ie opgeknapt en over de jaren heen is ie flink in de gaten gehouden, kreeg nierdieet en dagelijks medicatie. Veel ups en downs, maar de laatste tijd ging het naar omstandigheden aardig goed met hem en merkte je niet altijd dat ie ziek was. In december heeft ie een infectie opgelopen, novacam (pijnstilling) heeft waarschijnlijk voor een opleving van zijn nierfalen gezorgd (ze dachten eerst aan een blaasontsteking, vandaar dat ie het kreeg). Dit zeggen dierenartsen er niet bij, maar blijkbaar brengt novacam een risico tot nierfalen met zich mee. Mijn kat zijn nieren waren er al erg slecht aan toe, maar toen duidelijk werd dat het zo slecht ging door de novacam zijn we daar direct mee gestopt, kreeg ie antibiotica én een combinatie van eetlustopwekkers. Hij leek een paar dagen goed op te knappen, maar het stagneerde daarna weer. Na opnieuw uitgebreid onderzoek bleek ie meerdere nierstenen te hebben, een operatie had gekund maar de dierenarts was bang dat ie daar niet of niet goed uit zou komen. En als ie er rooskleurig gezien wél goed uit was gekomen, zou ie weer aan de pijnstilling moeten en dan waren we weer terug bij af geweest > opleving van zijn nierfalen. Dierenarts dacht dat ie veel pijn had en eigenlijk was dit de enige (moeilijke) keuze.

We hebben in 2021 al onze andere kat (5) moeten laten gaan, haar nierwaardes bleven ondanks een infuus stijgen en ze was in korte tijd erg veel afgevallen. Zij werd drie dagen later dan kat van bovenstaande verhaal ziek. Niet verwant van elkaar, ze hebben ook niet bij chemische rotzooi oid gezeten, dus dat was enorm veel pech.

Nu hebben we nog één kat over en ik ben door het vroeg verliezen van mijn andere twee katten ergens wel bang dat hij ook een keer ziek wordt. Hij heeft “gelukkig” nu alleen blaasgruis. We merkten wel direct dat hij zich enorm verveelt sinds het overlijden, hij is geen alleen-kat. Het voelt heel dubbel om al zo gauw op zoek te gaan naar een maatje, maar we denken wel dat dat beter voor hem is.

Als alles doorgaat, gaan we deze lieve kat adopteren:

21 likes

Willen ze bij jullie de sneeuw in? Hier niet van harte :joy:

27 likes

Hier worden al goeie tips gegeven! Mijn katten zijn echte stresskippen die niet van verandering houden en ook niet van drukte en vreemde mensen om zich heen. Dus een verhuizing is precies wat ze haten.

De afgelopen jaren zijn we drie keer met ze verhuisd en hebben we wat dingen kunnen proberen en kunnen verbeteren in dat proces. Wat hier goed werkt is ze ‘s ochtends vroeg voordat alles begint naar het nieuwe huis brengen. Daar ze in een apart kamertje zetten met hun eigen spulletjes, kattenbak, krabpaal, ook allemaal voor de geur. En belangrijk: wat lege dozen om zich in/achter te verstoppen. We hebben gezien (via raampje) dat ze zich daar gedurende de dag echt vaak hebben zitten verstoppen. In die kamer komt dan tijdens de verhuizing niemand. Dit kan trouwens ook prima de badkamer zijn! Van te voren hangen we Feliways in huis en geven we ze Zylkene, een poeder dat een beetje de scherpe randjes eraf haalt bij stress. Het wordt specifiek aangeraden voor stressvolle gebeurtenissen zoals een verhuizing of oudjaar.

En dan als alle verhuismensen weg zijn de deur open zetten en ze op hun tempo alles laten bekijken. We laten dan de ‘vluchtkamer’ nog een tijdje intact, met alle verstopplekken. De zylkene bouwen we een paar dagen later langzaam af.

Lief dat je er al zo over nadenkt, veel succes als het straks zo ver is!

3 likes

Nee hier ook niet :joy: wel zeuren bij de deur maar dan naar buiten en heel boos kijken en de hele tijd voeten schoon proberen te schudden.

Woon nu in een appartement met balkon dus geen sneeuw helaas voor de mijne! Maar vorig jaar/2 jaar terug? woonden we in een huis met tuin en een van mijn katten werd zo blij van sneeuw! Was super schattig om te zien, ze ging er helemaal mee spelen en in rollen en werd helemaal dol haha

3 likes