Helaas moesten we onze eerste kat afgelopen vrijdag in laten slapen. Hij is acht jaar geworden, een leeftijd van niks voor een kat. We missen hem echt enorm, het was zo’n leuk, lief en sociaal beest. 
Mocht iemand zich afvragen waarom
Mijn kat heeft in 2020 nierfalen gekregen. Hij is doodziek geweest, maar na drie dagen aan een infuus was ie opgeknapt en over de jaren heen is ie flink in de gaten gehouden, kreeg nierdieet en dagelijks medicatie. Veel ups en downs, maar de laatste tijd ging het naar omstandigheden aardig goed met hem en merkte je niet altijd dat ie ziek was. In december heeft ie een infectie opgelopen, novacam (pijnstilling) heeft waarschijnlijk voor een opleving van zijn nierfalen gezorgd (ze dachten eerst aan een blaasontsteking, vandaar dat ie het kreeg). Dit zeggen dierenartsen er niet bij, maar blijkbaar brengt novacam een risico tot nierfalen met zich mee. Mijn kat zijn nieren waren er al erg slecht aan toe, maar toen duidelijk werd dat het zo slecht ging door de novacam zijn we daar direct mee gestopt, kreeg ie antibiotica én een combinatie van eetlustopwekkers. Hij leek een paar dagen goed op te knappen, maar het stagneerde daarna weer. Na opnieuw uitgebreid onderzoek bleek ie meerdere nierstenen te hebben, een operatie had gekund maar de dierenarts was bang dat ie daar niet of niet goed uit zou komen. En als ie er rooskleurig gezien wél goed uit was gekomen, zou ie weer aan de pijnstilling moeten en dan waren we weer terug bij af geweest > opleving van zijn nierfalen. Dierenarts dacht dat ie veel pijn had en eigenlijk was dit de enige (moeilijke) keuze.
We hebben in 2021 al onze andere kat (5) moeten laten gaan, haar nierwaardes bleven ondanks een infuus stijgen en ze was in korte tijd erg veel afgevallen. Zij werd drie dagen later dan kat van bovenstaande verhaal ziek. Niet verwant van elkaar, ze hebben ook niet bij chemische rotzooi oid gezeten, dus dat was enorm veel pech.
Nu hebben we nog één kat over en ik ben door het vroeg verliezen van mijn andere twee katten ergens wel bang dat hij ook een keer ziek wordt. Hij heeft “gelukkig” nu alleen blaasgruis. We merkten wel direct dat hij zich enorm verveelt sinds het overlijden, hij is geen alleen-kat. Het voelt heel dubbel om al zo gauw op zoek te gaan naar een maatje, maar we denken wel dat dat beter voor hem is.
Als alles doorgaat, gaan we deze lieve kat adopteren: