Kattentopic #4

Ze vinden het ook lekker om niet alleen horizontaal, maar ook verticaal te krabben. Sinds wij gordijnen en vitrage hebben wordt de krabton naast de gordijnen veel vaker gebruikt.

Iets ongerelateerds: wij hebben 2 katers, één is nogal gefixeerd op mij, de ander op mijn vriend. Nu is mijn vriend een week thuis ivm ziekte en ik zie ‘zijn kat’ helemaal opbloeien. Zo schattig. De kat komt sinds gisteren met speeltjes in zijn bek naar je toe en lijkt ook meer energie te hebben.

9 likes

Oh hmm ik heb dezelfde bak en vul hem gewoon bij als er een deel grit uit geschept is en maak de bak helemaal schoon als het nodig is. Ben benieuwd of het bevalt dan!

Ik zag laatst hele schappen van die silica maar het leek mij maar niks? Soort katkor maar dan de hele bak. Wat zijn de voordelen ervan?

Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik vond er eerlijk gezegd geen voordelen aan zitten. De kattenbak gaat super snel stinken, het lag overal omdat het niks weegt en het is ook nog eens super slecht voor het milieu :upside_down_face:

2 likes

Ja dit leek mij ook haha, maar blijkbaar is er toch veel vraag naar :sweat_smile:

Mijn kat is in november geopereerd en we zijn toen in totaal wel 9 weken lang elke keer af en aan naar de dierenarts geweest. Sinds die tijd (erg traumatisch natuurlijk) is zijn gedrag veranderd wat dus heel goed te plaatsen is.

Positieve verandering zoals dat hij weer helemaal speels is en energiek is maar ook negatieve dingen die hij eerder nooit deed, springt constant op het aanrecht en wil dan alles eten en likken wat je perongeluk laat liggen. Erg gefixeerd op ons eten ook als we eten. We proberen al steeds alles meteen super goed op te ruimen en schoon te maken en hem alleen zn eigen snacks enzo geven, maar het is wel echt irritant dat hier geen verbetering in komt. Negeren helpt niet, nee zeggen helpt niet, ‘boos’ worden helpt niet. Het is een open keuken dus ik kan niet even de deur dichtdoen ofzo

1 like

Heeft iemand een kat die 100% vers vlees eet? Wat zijn ervaringen en aanraders? Wij lopen nog steeds met Senne en z’n ontlasting te klooien. Als hij Yarrah graanvrije kuipjes vlees krijgt is alles perfect, niks aan de hand, maar zodra we over gaan op welke brok dan ook dan gaat het mis. 50/50 Yarrah/brok gaat redelijk maar daar is het ook wel mee gezegd. Hij zit nu op een brok met 85-90% vlees om glutenallergie uit te sluiten (Natural Cat – power of nature) maar sinds vanochtend is het toch weer mis. We zijn voor mijn gevoel langzaam over gestapt, eerst 1 kuipje Yarrah + 1 eetlepel brokken, 2 dagen later 3/4 Yarrah en 2 eetl. broken en sinds gisteravond (3 dagen later) 1/2 Yarrah en 3 lepels brokken.

Alleen Yarrah is natuurlijk een optie maar loopt nogal in de papieren qua kosten, met wat meneer eet zit ik op 5 euro per dag, alleen al voor hem.

Advies van de dierenarts is dus overstappen op 100% vers vlees/barf en een probioticakuur omdat hij een dubbele en vrij zware Giardiakuur gehad heeft. Bij de test van januari was hij Giardiavrij.

Heeft iemand ervaring met dat zn kat op bed plast?

De kat van mn moeder doet dat opeens sinds een paar maanden. Plast ook in de bak en nergens anders in huis… Als de slaapkamerdeur open staat, is het meteen raak. Hij mag sowieso niet in de slaapkamer maar soms glipt ie er ongezien in en dan doet ie meteen een plasje op bed. Ik heb ook nog een bed staan en daar ligt nu een zeil overheen, want anders plast ie ook daar ook. Als ik kom logeren slaapt ie wel bij mij in bed en dan plast ie er gelukkig niet in.
Is dit een teken van territorium afbakenen?

1 like

Ja of misschien was de eerste keer een ongeluk maar is de geur niet uit het bed (uit een matras krijg je het denk ik bijna niet?) en ziet hij het nu gewoon als wc?

We hebben inmiddels de matrassen vervangen en nu voor de zekerheid zo’n plasticachtig onderlaken. Dekens zijn ook meerdere malen gewassen. Hij gaat ook echt meteeeeen plassen op bed zodra hij de kans krijgt. Hij chillt alleen op bed als ik er ook in lig, maar anders doet ie een plasje.

1 like

Geen ervaring, maar ik ben hier ook benieuwd naar! Mijn Sibeer heeft een heel traject bij de dierenarts doorlopen voor extreem gevoelige darmen. Antibiotica, giardiakuur, probiotica, 30343298909 verschillende soorten brokken/vlees, zowel hypoallergeen als normaal, maar niks helpt. Als ze poept, is het eigenlijk altijd diarree en ik word hier langzaam helemaal gek van want het zit altijd in haar vacht en op haar staart en daardoor overal in huis en ze stinkt en en en en en… Heel zielig voor haar natuurlijk, want ze kan er zelf helemaal niks aan doen. Heb ook een gewone huis-tuin-en-keukenkat en die heeft natuurlijk nergens last van.

1 like

Wij hadden deze nog staan van onze andere kat dus die proberen we eerst

En deze er bij gekocht

Hij lijkt zich een stuk beter te voelen en hij was vanochtend schoon maar m’n vriend was voor mij beneden dus ik heb z’n ontlasting niet gezien. Volgens m’n vriend was het goed maar dat dacht hij ook toen het half-zacht was :flushed:

1 like

Misschien heb je het vast al geprobeerd hoor maar heb je Hills Science ZD geprobeerd? Daar gaat mijn ragdoll goed op!

@PrincessPeach dank voor de tip! Haha typisch, volgende keer misschien aan hem vragen of jij het mag controleren? Ik heb mijn kat inmiddels (onbewust) zo geconditioneerd dat ze pas gaat poepen als ik thuis ben en daarna komt ze meteen naar mij toe voor een controlebeurt :joy: leuk is anders maar het scheelt al een hoop. Als ik langer weg van huis ben, lukt dit natuurlijk niet. @Nysmn ook dank voor de tip! Ik ga het uitproberen. Ben benieuwd.

2 likes

Zo vervelend! Heel lastig om de geur eruit te krijgen… Een plastic molton werkt inderdaad wel goed om je matras te beschermen.

Het zou iets medisch kunnen zijn. Bij onze poes begon het hier ook mee.
Zij bleek nierproblemen te hebben (was al 13 toen). Wanneer je daar op tijd bij bent, kunnen ze alsnog best oud worden. Als het blijft gebeuren, misschien toch even de DA bellen voor advies.

1 like

Ons droppie is niet fit :cry: Loopt de hele dag te niezen en zie nu dat ze een nat neusje heeft en wat waterige oogjes. Ze is geënt tegen de niesziekte. Kunnen katten ook verkouden zijn? Als het maandag nog zo is bel ik even met de dierenarts. Enige voordeel is dat ze nu lekker vaak komt knuffelen 🥹

12 likes

Ja dat kan! Net als verkoudheid bij mensen. Gaat meestal vanzelf weer over. Als de vloeistof uit de neus of ogen groen of geel wordt of er nog andere klachten bijkomen zou ik naar de dierenarts gaan en anders gewoon een paar dagen aankijken.

3 likes

Oké thanks! We kijken het gewoon even aan. Hopelijk voelt ze zich snel beter, ze eet en drinkt gelukkig wel gewoon normaal☺️

Lol, zo’n getrainde kat wil ik ook! Meestal ben ik de eerste en zie ik het wel, en vanavond komen we heel laat thuis dus dan kan ik ff controleren.

@Friemel dank je, hou ik in het achterhoofd!

1 like

Mijn katten eten barf en ik vind dit echt het beste werken voor een stabiele ‘perfecte’ ontlasting. Fijne bijkomstigheid is dat ontlasting ook geurloos is.

Ik ben wel eens over gegaan op ander natvoer of brokken, maar daar gingen ze snel weer van aan de dunne dus ik ik blijf lekker hierbij. Wel relatief duurder dan brokken.

1 like