Kattentopic #4

Neee wat vreselijk…arm beestje. Ik word misselijk van het feit dat mensen dieren pijn kunnen doen. Hopelijk heeft ie straks minder last!

1 like

Dankjewel! Bedoel je een kam met fijne tanden, zoals een vlooienkam ook heeft?

Ja! Ik heb zelf deze kam, maar mijn kat heeft niet een hele dikke vacht. Ik heb deze vaak voorbij zien komen bij volle raskatten die echt een dikke vacht hebben.

2 likes

Ik heb Noren en heb die Trixie metalen kam die hierboven gelinkt wordt! Werd mij toen aangeraden door de trimmer.

Heeft iemand de tip voor hét schoonmaakmiddel om kattenkots uit de krabpaal te krijgen? Het zit op de stof van de plateaus die ik er niet af kan halen, heb het geprobeerd zo goed mogelijk schoon te maken maar je ziet nog steeds een lichtbruine vlek in de (crèmekleurige) stof :pensive:

2 likes

Tapijtreiniger! Geloof dat wij die Vanish Oxy Action hebben. En dan in combinatie met ossengalzeep.

3 likes

Dankjulliewel! @50193905 @Wolf

Mijn kat heeft denk ik nog te veel klitten die dicht op de huid zitten… ben ook bang dat het eerst knippen wordt of een bezoekje aan de trimmer…

8 likes

Hier ook een ragdoll maar nooit klitten. Ze is nog maar 3 of 4 jaar oud dus misschien komt dat nog? Of ligt het aan het soort vacht, zoals dat bij mensen ook verschilt? Moet alleen ongeveer 2 keer per jaar ongeveer een knoop/stukje vilt uit haar broek knippen, voor de rest niet.
Kreeg ooit tip van de trimster(vorige kat) dat borstelen haargroei stimuleert en daardoor ook teveel ondervacht dus sneller klitten.

2 likes

Ik heb een Sibeer met een heel fijne, wollige vacht en gebruik een kam met tanden die iets verder uit elkaar staan omdat je er anders niet doorheen komt. Helaas is een jaarlijks bezoekje aan de trimmer niet te vermijden… Rond februari zit dat arme beest altijd helemaal onder het vilt, zo zielig. Ik kam overigens echt maar heel af en toe, als ik merk dat er klitten beginnen te vormen. Vaker zorgt er juist voor dat het nog meer gaat klitten bij haar.

3 likes

De mijne verschillen ook enorm qua vachttype. Kam ze beide zelden. Emma heeft een wat, grovere/losser vallende? vacht. Heeft soms vilten in haar kraag maar die zitten los en trek ik er zo uit. Skadi heeft een veel fijnere en dichtere vacht en ieder voorjaar heeft zij klitten in de liezen, die zitten ook meteen op de huid dus die scheer ik dan.

2 likes

Ligt volgens mij aan dat ze geen ondervacht hebben. Hebben mijn Ragdolls in ieder geval niet en hebben af en toe een klit onder hun oksel, maar niet zoals bijvoorbeeld ander langhaar rassen dat soms kunnen hebben.

1 like

@Kerselaar is je kat weer op komen dagen?

1 like

Nee, nog steeds niet :pensive:

Niemand in de buurt heeft hem gezien, hij ligt ook nergens op de weg, dus dan moet hij of heel ver weg gewandeld zijn, wat al raar is want hij is bang van alles en iedereen en we wonen aan een drukkere straat. Of hij zit ergens opgesloten, maar als dat zo een week zo is, acht ik de kans klein dat hij het overleefd.

De buurtkast doet wel extra aanhankelijk, dus daar kan ik mijn aandacht wel wat aan kwijt, maar het is toch niet hetzelfde.

Bedankt voor je berichtje, voel me toch wat gesteund, ook al is het “maar” een huisdier

7 likes

Ah dat lijkt me echt heel erg moeilijk. En het is zeker niet ‘maar’ een huisdier, het is je eigen kat. Ik hoop heel erg dat hij toch nog bij je terug komt.

3 likes

Wat ruk. Ik hoop dat hij er snel weer is en de buurtkat zolang wat troost biedt :heart: sterkte.

2 likes

@Ferngully @K4as @ijsklontje @Swelgje @Echo @Leverworst en iedereen
Bedankt voor de lieve reacties. Ben de deur niet meer uit geweest, het overvalt me iedere keer, grijpt me naar de keel, dus geen behoefte aan, zo kan ik er lekker aan toegeven en janken wanneer ik wil. Het voelt stil in huis maar dat is onzin want ik heb meer katten, het is gewoon de stilte van binnen. En mezelf schuldig voelen dat ik het eerder had moeten zien hoewel ik wel weet dat ik mezelf gek maak gebeurt het toch steeds opnieuw.
Ze was mijn eerste echte “eigen” huisdier, samen met haar zusje.

Vandaag is ze gecremeerd, ik zoek nog iets moois wat geschikt is voor 4 poezen want het is 1 familie dus dat vind ik een mooi idee, maar niet in iets wat enkel urn uit straalt. Heb 2 urnen staan dit zijn kattenbeeldjes, die vind ik wel “mooi” maar dat is geen optie voor 4 dat zou niet passen lijkt me. Ik moet nog gaan zoeken maar mocht iemand iets weten?

3 likes

Een urn voor een hond misschien? Wij hebben voor onze Friese Stabij destijds een gekocht (zwarte ronde op het eerste plaatje hieronder), voor honden kun je ze in verschillende maten krijgen. Dit was in Stadskanaal maar ik kan me voorstellen dat dat bij meerdere crematoria wel verkrijgbaar is.

https://dierencrematoriumstadskanaal.nl/urnen/

2 likes

Misschien kan een keramist iets voor je maken? Of misschien een boetseer of pottenbak workshop doen waar je zelf iets kan maken. Dit word dan geglazuurd en afgebakken. Ik heb zelf een handgemaakt keramieken potje ooit gekocht als urn voor mijn kat, vandaar dat ik hieraan moet denken.

Misschien kan je dan een pot maken met 4 ‘vakken’ van binnen. Of misschien iets van een 3d achtig bloem object, met 4 bloembladeren. Die dan van onder een opening hebben zoals een spaarpot heeft aan de onderkant ofzo? Haha geen idee of dit tot je verbeelding spreekt, ik zie het voor me maar beschrijven is moeilijk sorry

3 likes

Jij zal deze kat het beste kennen, maar mocht het de zoektocht vergemakkelijken: ik had 4 maanden geleden nog geen ervaring met katten en kreeg toen de zorg over een kat die precies deed wat jij hier beschrijft. In het begin heb ik een paar flinke uithalen van hem gehad, maar inmiddels zijn we dikke vrienden en gebeurt dit eigenlijk niet meer (doordat ik zijn signalen eerder opmerk en doordat hij mij daar meer mee vertrouwt). Zolang iemand er maar voor open staat om het gedrag van de kat te leren lezen, kan het misschien al een goede match zijn!

Iig veel succes met de zoektocht! Hopelijk hebben anderen nog tips voor herplaatsingsinstanties voor je.

5 likes

Bedankt voor jullie reacties! !

@MeGusta @Tubing @wolf @blair

Mijn poes is al 12. Ik heb haar net gekregen. En helaas kon de vorige eigenaar de verzorging niet meer aan, waardoor dus ook deze klitten zijn ontstaan.

Maar als ik dit lees, lijkt het erop dat als ik het er eenmaal uit heb, het niet snel weer terug zal komen :blush:

Direct naar de trimmer vind ik nog even lastig, wil haar ook laten wennen

1 like

Heeft iemand ervaring met het doorspoelen van traanbuisjes? Blijkbaar zitten die van onze kat verstopt, hij heeft altijd al traanoogjes gehad dus ik vraag me af of ze verstopt zitten of dat er gewoon überhaupt geen gaatje zit. Helpt doorspoelen als er wel een gaatje zit? En heeft dat zin, of raken ze snel weer verstopt?

De dierenarts kwam er achter bij z’n inenting, hij heeft er verder ook geen last van, geen ontsteking ofzo. Ze belt me deze week terug om me verder te informeren want ze kon zo niet zeggen of zij het doorspoelen zelf konden doen.