Kattentopic #4

De dierenarts was wel wat optimistischer en zei dat hij binnen 4 maanden wel op zijn streefgewicht zou moeten zijn :grimacing:
@Sundance De dierenarts had het over een streefgewicht van 4.5/5 kilo. Vind ik trouwens best weinig, want het is een flinke kater.

Merk trouwens wel dat ie nu veel actiever is! Maar dat kan ook komen door zn trimbeurt.

Ja ik vind dat ook heel weinig voor een Brits korthaar. Als je googlet zie je vaak als gewicht 4-8 kg staan, waarbij katers zwaarder mogen zijn dan poezen. Dus met een kater van 6 kg zou ik zelf tevreden zijn en hem eigenlijk niet per se nog meer laten afvallen.

Vind het sowieso wel lastig want natuurlijk moet je kat op gezond gewicht zijn hoor, maar misschien heeft het beestje nu al wel een half jaar elke dag honger. Dat vind ik dan ook weer een beetje zielig.

1 like

Vind ik ook best veel eigenlijk. Ik heb een poes van bijna zeven kilo en daar moest ongeveer een kilo af van de dierenarts. Ik geef mijn beide katten (die andere is wat kleiner, dus voor haar is de hoeveelheid meer maintenance terwijl het voor de grote echt dieet is) Schesir brokjes met kip. Maar ik heb eigenlijk ook het idee dat ze er meer honger van hebben dan voorheen. Dus ik blijf even meelezen.

1 like

Maar als je hem aait over zijn ribben, voel je die dan zonder echt te moeten drukken? Ik zou dat lekker als graadmeter nemen en geen streefgewicht van de dierenarts.

Voor de beeldvorming: ik heb een echt grote kater (als in lang en hoog) en die weegt iets meer dan 6kg. Een vorige dierenarts vond hem puur op gewicht op de weegschaal veeeeel te zwaar, mijn huidige dierenarts (ben verhuisd) kijkt veel meer naar vorm en dus of je de ribben nog kunt voelen bij lichte druk en die is van mening dat hij zelfs 6,5kg kan hebben gezien zijn grootte.

1 like

Ik ben het ermee eens
Mijn kater was eerst 6 a 7 kilo en toen was hij wel wat dik, daarna rond de 5 tot 6 en dat was prima maar volgens de arts te zwaar
Nu is hij ouder en nog maar rond de 4-4.5 en je voelt echt zijn botten

Dus je geeft hem nu gewone brokken, maar dan in kleinere hoeveelheid? Je zou kunnen overwegen om over te gaan op Sterilised voer. Dat is voer dat minder calorieƫn bevat en dus kan je kat in volume meer eten (wat soms alsnog een vol gevoel kan geven) terwijl hij op gewicht blijft.

huiskatteninfo .nl heeft een analyse gemaakt van droog- en natvoer voor katten. Daar kun je dus veel merken vergelijken als het gaat om samenstelling en inhoud van brokken of natvoer. Ik heb daar laatst toevallig voor mijn kat gekeken naar sterilised opties en ben uitgekomen op Sam’s field sterilised droogvoer voor mijn kat.

Je zult dan wel even opnieuw moeten onderzoeken hoeveel gram je het beste van het nieuwe voer kunt geven. 40 gram normaal voer staat namelijk niet gelijk aan 40 gram sterilised voer.

2 likes

Ik vind hem eigenlijk wel prima voelen! Hij krijgt nu Royal Canin home life indoor 7+ (hij is 9). Ik wil misschien dit voer gaan proberen: https://www.petsplace.nl/hills-prescription-diet-r-d-weight-reduction-zak-kattenvoer-052742048185-pps?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw4_K0BhBsEiwAfVVZ_3g5TBtQEOXvn2LYiRRFLOpOQ8qv85NbAnXyrOgMjy2rLD3a4QiSWxoCauQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Foto's van kat

Ik vind hem er niet dik uitzien, jullie wel?

• Nee, mooi gewicht zo
  • Ja, kan wel wat lichter
  • Ja, hij moet echt afvallen

0 stemmers

Ongevraagde info en misschien weet je dit allang, maar indoor voer bevat vaak ook minder calorieƫn. Ik vind 40 gram per dag voor een forse kater wel erg weinig klinken in combinatie met dit voer, ook als het gaat om een dieetportie.

Staan er op de zak geen hoeveelheden beschreven voor de actieve kat/minder beweeglijke kat/dieetportie? Ik zou dan eerst dat eens aanhouden en kijken hoe je kat het daar op doet. Dan is ander voer misschien niet eens nodig.

2 likes

Thanks! En iedereen die tips heeft gegeven!
De dierenarts wist dat ik dit voer heb en raadde aan om uiteindelijk naar 35gram af te bouwen, maar dat is nooit gelukt omdat ik vaak ook al een extra schepje geef als ik 40 gram aanhoud…

Ik ga even goed zelf op onderzoek uit los van wat de dierenarts gezegd heeft!

2 likes

Hebben ze hem gewogen toen hij nog een flinke vacht had? Want als ik hem zo geschoren zie denk ik dat het meeste gewicht daarvan kwam. Hij ziet er echt absoluut niet te dik uit!

1 like

Ik vind hem ook niet te dik! Mijn dierenarts vond mijn katten ook een beetje te dik, maar ben ik het niet mee eens omdat ze beide ook best groot zijn, dus ik doe er ook verder niks mee eigenlijk.

Vind jouw kat nou niet in het rode/oranje vallen eigenlijk!

2 likes

Thanks! Als ik dit zo zie, vind ik m eerder een 4.

@GrumpyHarry Hij was inderdaad wel fluffy toen ik met hem naar de dierenarts ging! Maar neem aan dat hij wel goed voelt voordat ie een oordeel geeft. Moet wel zeggen dat ik de vacht echt heel licht vond :joy: (moest het zelf opruimen want de trimmer kwam aan huis)

2 likes

Ja vind ik ook! Zeker nu die net getrimd is is het juist goed te zien! Zie niks verkeerds

4 likes

Mijn dierenarts zei laatst ook dat mijn kat te zwaar was, en als streefgewicht gaf hij een kilo onder het gewicht wat mijn kat normaal weegt aan, en wat iedere dierenarts altijd prima heeft gevonden :joy:. Dat gaan we dus niet doen

Ik kijk echt te vaak op de camera’s naar de katten. Het is zo lief. 🄹

38 likes

Ik wil mijn kat ontwormen en heb nog een half pilletje over van de vorige keer. Die heb ik in het doosje terug gedaan op de plek van de hele pil en plakband over geplakt. Doosje ligt in het donker in de kast.
Weet iemand of ik deze kan gebruiken nu ongeveer een half jaar later? Of is het beter 1 te pakken die nog geseald is?
Kan het niet vinden op het doosje.

Ik heb je vraag in chat gpt gegooid, want was er toch mee bezig. Dit is het antwoord dat eruit komt:

Het is het beste om de ontwormpil die je nog hebt, niet te gebruiken als deze al een half jaar open is geweest, zelfs als hij goed is opgeborgen. Hier zijn enkele redenen waarom:

1. Effectiviteit: De effectiviteit van ontwormmiddelen kan na verloop van tijd afnemen, vooral als ze al een tijdje zijn blootgesteld aan lucht en vocht. Zelfs als je de pil goed hebt opgeborgen, kan de werkzaamheid verminderd zijn.
  2. Veiligheid: Oude of ongeopende medicijnen kunnen soms chemische veranderingen ondergaan die mogelijk de veiligheid en effectiviteit beĆÆnvloeden. Het gebruik van een oude pil kan risico’s met zich meebrengen voor je kat.
  3. Verpakking en Bewaring: Hoewel je de pil in een doosje hebt bewaard en het donker en droog hebt gehouden, is het nog steeds mogelijk dat de kwaliteit van de pil is aangetast.
1 like

Thanks! Dan neem ik het zekere voor het onzekere en pak ik een nieuwe.

2 likes

Niet alleen op jou gericht hoor, maar ik zou nooit medisch advies van Chatgpt aannemen. Het kan een leuk SEO-artikel in elkaar draaien, maar je hebt echt geen idee waar deze info vandaan komt en of die info klopt. Ik heb ook al vaker gezien dat Chatgpt zelf informatie foutief invult, als hij het niet snel genoeg van internet kan scrapen.

Nu kan het natuurlijk geen kwaad (met advies om het niet te doen), maar andersom zou ik nooit die pil geven op aanraden van Chatgpt.

12 likes

Kan je gewoon gebruiken als de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is, dat moet op de verpakking staan.

1 like