Kattentopic #4

Kan ook zijn dat het bakje te hoog is? Of het is een diva en eet alleen wat er in het midden ligt.

Ik heb ervoor gekozen om de methode van Jackson Galaxy te volgen, dat is misschien nog een optie voor je. Onze situaties zijn niet helemaal vergelijkbaar want ik heb een (hele moeilijke) kat van 8 aan een andere kat van 8 geĂŻntroduceerd maar volgens mij doorloop je wel precies dezelfde stappen met een kitten.

Ze zaten eerst volledig apart, de nieuwe kat bleef in mijn slaapkamer omdat dat minder stress geeft bij een verhuizing. Toen zij op haar gemak was heb ik ze allebei spulletjes met de geur van de andere kat gegeven. Na weer een tijdje heb ik ze naar elkaar laten kijken door een wasrek in het deurkozijn zodat ze niet fysiek bij elkaar in de buurt konden komen. Ze werden niet agressief maar ik zag dat ze er allebei geen zin in hadden dus dat heb ik heel vaak moeten herhalen. Het heeft uiteindelijk twee maanden geduurd maar ze hebben nooit ruzie of spanningen dus ik vond het de moeite zeker waard.

26 likes

Ik heb ook Jackson Galaxy (wel veel sneller dan @mercurysummer maar mijn kater is een doetje die bozer was op de geur dan op de tweede kat) toegepast toen ik mijn kitten introduceerde bij mijn oudere kat omdat ik echt niet wilde dat een van beide ongewenst gedrag ging vertonen. Is goed gegaan, ondanks dat het voor mij ook stressvol was omdat ik met twee erg mensgerichte katten moest dealen in mijn eentje. Was niet leuk, maar als je dan je twee katten met elkaar ziet kroelen was het elke seconde waard.

5 likes

Ik snap je reacties niet helemaal eigenlijk. Je plaatst hier een bericht waarin je vertelt dat je kat je nieuwe kitten je onder geplast heeft in bed en op je bank heeft gepoept. Je geeft zelf al aan dat het mogelijk aan de kattenbak korrels ligt of dat de kitten mogelijk niet op de bak zou durven i.v.m je andere kat.

Vervolgens beamen mensen dat eigenlijk, dat je kitten mogelijk bang is voor je andere kat en/of de kattenbak korrels niet fijn vind en geven ze aan dat dat mogelijk veroorzaakt kan zijn door te snel introduceren. Maar daar lijk je niet echt iets van te willen weten? Je geeft aan dat je al 10 jaar ervaring met katten hebt, nou weet ik niet of dat betekent dat je al 10 jaar een kat hebt of dat je al meermaals nieuwe katten aan elkaar geĂŻntroduceerd hebt want dat is best wel iets anders.

Mensen in dit topic zijn denk ik over het algemeen wel wat voorzichtiger/zorgvuldiger dan een heleboel katteneigenaren. Mijn ouders zetten de nieuwe kitten vroeger ook gewoon bij de katten die we al hadden en dat ging (gelukkig) altijd prima. Ik denk dat nog steeds een heleboel mensen die wel katten hebben maar er niet per se verstand van hebben dat zo doen en dat dat regelmatig gewoon prima gaat dat geloof ik best. Maar jouw kitten heeft nu al twee keer zijn behoefte op een random plek gedaan i.p.v. op de bak en dat zou mogelijk een signaal kunnen zijn dat hij zich toch niet veilig voelt dus dat het ‘gewoon bij elkaar zetten’ misschien toch stress heeft veroorzaakt waardoor hij dit gedrag nu vertoont. Je kan natuurlijkg gewoon zo doorgaan, maar dan heb je kans dat het probleem ook zo doorgaat. Of wie weet lost het zich uiteindelijk toch vanzelf op, you never know.

Of je zou kunnen proberen om de adviezen hier ter harte te nemen en ze weer uit elkaar te halen en langzaam aan elkaar te introduceren. Maar ik krijg eigenlijk het idee dat je liever gewoon zo doorgaat totdat het weer zichtbaar mis gaat. Ik dacht dat je het fijn zou vinden om tips te krijgen maar misschien wilde je ook alleen even spuien?

17 likes

Eens met @Puntzak ik heb 6 bakken waarvan 1 deze is en die is echt fijn door het deksel. Niet goedkoop maar wel fijn!

2 likes

Ik heb nooit gezegd dat ik daar niks van wil weten. Wat ik wel merk is dat sommige vrij heftig reageren. Ik geef alleen dingen aan en dat ik niet met 5 minuten gelijk adviezen op volg en een kitten in een kamer zet geeft niet aan dat ik daar niks van wil weten of dat ik dat ook niet ga doen. Alleen heb ik in verleden het altijd op deze manier gedaan en is dat ook altijd goed gegaan. Vandaar dat ik het deze keer ook weer zo had gedaan en ben ik letterlijk vanochtend pas achter dingen gekomen.
Sommige reageren nogmaals vrij intens in mijn mening terwijl ze er niet eens bij zijn.
Ik zie het gedrag van mijn beiden katten en zal daarin zeker ook schakelen en de juiste oplossing bieden. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Pff ik kom even van mij afschrijven. Gisteravond begon onze 13 jaar oude kater ineens heel snel te ademen. Het begon vrij plotseling en hij kwam voor de bank zitten en keek mij aan. Vaak doet hij dat tot ik mijn hand uitstrek en hij een aaitje wil. Dit keer deed hij dat niet en verstopte hij zich na een aai onder de kast. Toen zag ik dus dat hij snel ademhaalde (letterlijk een in- en uitademing in een seconde) terwijl ik dat daarvoor niet zag. Hij lag al een tijdje onder een stoel te chillen, maar zag er toen niets geks aan. Toen hij vervolgens ook zijn lievelings snacks en liquid snack liet staan heb ik de spoeddierenarts gebeld. We mochten direct komen dus ondanks de stress geprobeerd hem zo rustig mogelijk in z’n reismandje te doen en te vervoeren. Eenmaal daar werd hij direct in een zuurstofhokje gezet na de eerste check en moesten we vrij lang wachten. In de tussentijd kwamen er vijf verschillende (groepjes/stellen) mensen voorbij die allen een benauwde hond/kat hadden en die ingeslapen werden. Ons katje niet, maar de schrik zat er zo in. We weten dat hij hartproblemen heeft, omdat een kattencardioloog dit heeft vastgesteld in 2021. Nu kon z’n hartje niet meer voldoende pompen om vocht af te drijven waardoor hij veel vocht naast z’n longen had en die niet goed meer kon gebruiken. Inmiddels heeft hij afgelopen nacht kalmeringsmiddelen, een zuurstofhokje, vochtafdrijfmedicatie en een punctie gehad om vocht weg te laten stromen. Zo zo zo naar
 vanmiddag kon hij nog niet uit zijn hokje, omdat hij dan benauwd werd. Als de medicijnen aanslaan zoals ze vandaag doen hopen ze dat het onder controle komt, maar we maken ons klaar voor het ergste. Zijn welbevinden staat voorop en de dierenarts gaf aan dat het wellicht met behandeling behapbaar blijft. Iemand hier weleens mee te maken gehad? Maak mij zo’n zorgen en het is zo stil in huis. Kan hem echt niet missen

7 likes

Ah dat moet echt even onwijs schrikken zijn zeg! Heb er zelf geen ervaring mee maar hopelijk slaat de behandeling aan! :crossed_fingers:t2::heart:

En hoop echt dat het niet nodig gaat zijn, maar het is natuurlijk ergens ook het allergrootste gebaar van ongekend veel liefde voor hem als je uiteindelijk voor zo’n diertje kan besluiten dat het goed is zo als dat beter is en je hem daarmee een hoop pijn of ellende kan besparen.

1 like

Ja daar heb je echt helemaal gelijk in. Het is zo lastig om daar nu een inschatting in te maken momenteel, maar hoop dat we daar de komende dagen/weken meer antwoorden op vinden. We zijn opgelucht dat het vandaag iets beter ging met hem en als het doorzet zijn we heel blij en mag hij lekker mee naar huis en verder ondergedompeld kan worden in liefde. Als dat niet gaat, dan moeten we hem laten gaan. Hier een foto van ons snoesje:

34 likes

Ook geen ervaring mee maar je hebt wel heel snel gehandeld. Hopelijk knapt hij snel weer op en heel veel sterkte. Het is ook zo naar en verdrietig om dan mensen langs te zien komen wiens kat moest inslapen terwijl je zelf nog zit te wachten. Sterkte!

2 likes

Oh wat heftig, ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een foster kitten (heb ik al eerder over verteld) en dat is helaas niet positief afgelopen, die kon niet zonder extra zuurstof ademen :disappointed:

Mijn kitten werd al heel snel ingeslapen dus dat ze je kat proberen te behandelen en dat het iets beter lijkt te gaan is in ieder geval hoop uit te halen. Het ligt er denk ik echt aan hoe serieus zijn hart probleem is en of de medicijnen goed aanslaan. Ik hoop dat het goed komt met hem en goed dat je zo snel naar de spoed bent gegaan, sterkte!

2 likes

Ah gut, ja ik denk dat ik dit toen toch gelezen heb. Zo sneu! Ik vond het ook wel hoopgevend dat ze zelf behandeling voorstelden. Hij is weliswaar 13, maar wel nog sterk en gezond verder. Hoop vandaag meer te horen na twee nachtjes dierenziekenhuis. Dank voor je berichtje :mending_heart:

2 likes

Deze twee lagen er van de week zo schattig bij :heart:

Heeft iemand tips voor dunnere ontlasting bij katten? Ze krijgen gedurende de dag droogvoer en ik geef ze bijna elke avond natvoer (van lily’s kitchen). Maar ze hebben geregeld wat dunnere ontlasting, wat dan ook in de vacht blijft hangen. Ze krijgen al twee maanden oid hetzelfde merk natvoer dus het is ook niet meer ‘even wennen’. Ik zag een keer iets voorbij komen qua supplement dat de ontlasting wat vaster maakt, maar kan dat nu ook niet meer terugvinden.

21 likes

Ik geef de katten psylium vezels, gewoon bij een natuurwinkel gekocht. Die was helemaal puur, bij die van kruidvat zit er nog iets doorheen wat volgens mij ook geen kwaad kan.
Ene kat krijgt het door z’n ‘aankom-voeding’ heen en de andere kat door z’n snack. Het duurde ongeveer 1,5 week maar nu is het helemaal op orde. (Ene kat had te vast en de andere kat te dun.)

1 like

Oh top, dankjewel voor je reactie! Ik had idd vezels in m’n hoofd maar ik wist niet precies wat. Ik ga hier even verder naar kijken

1 like

Ons katje mag naar huis! Hij kan inmiddels goed uit de zuurstofkamer en de vochtafdrijvende medicatie helpt goed. Hij moet alleen nog elders naar een dierenarts voor een echo, omdat ze hier pas over een week plek hebben en nog onvoldoende zicht hebben op de oorzaak voor verdere bepaling van behandeling. Zo fijn dat hij thuiskomt! Nog wel even afwachten hoe het loopt.

43 likes

Probiotica kan misschien ook helpen. Is in poedervorm.

Dat is gewoon een algemene probiotica voor katten dus? Ik ga eerst eens even die vezels proberen, ik sla jouw tip ook even op! Dankje voor het meedenken iig!

2 likes

Hier voor zowel kat als hond fortiflora gebruikt (probi) en ze vinden het erg lekker over brokjes met of zonder water. Dat vond ik een meevaller want met name de kat at normaal nooit zomaar iets anders dan het normale voer. Hopelijl helpt een van de oplossingen jullie verder!

1 like

Ik heb van Puur probiotica gebruikt. Ik maakte de poeder in bakje of schoteltje nat zodat het een beetje papje werd en mengde dat met liquid snack. Daardoor werd het zonder probleem opgegeten.

Je kan ook nog kijken als psyllium of probiotica niet voldoende werkt, kijken naar voer speciaal voor als katten dunnere ontlasting blijven houden.

Hoop dat je snel iets vindt wat helpt!

1 like