Kattentopic #4

Wat fijn dat de medicatie helpt en dat je kat weer naar huis mag! Wel spannend nog die echo… Hoop dat het op medicatie goed mag blijven gaan!

1 like

@Aiden Alles nog goed met je kat? :heart:

Ik lees eigenlijk niet echt mee in dit topic, maar ik heb echt even hulp nodig dus ik hoop dat deze plotselinge post ok is. Het wordt miss een lang verhaal.

Ik heb mijn kat nu 12,5 jaar (uit het asiel met 7 mnd) en eigenlijk nooit problemen gehad met haar gezondheid. Maar vanaf het moment dat ik vorig jaar in maart zwanger was is het eigenlijk af en aan gezeik (letterlijk en figuurlijk) geweest.
Vanaf dag één dat ik zwanger was begon ze buiten de bak te plassen. Uiteindelijk naar de dierenarts geweest voor een check en die zei dat het stress was. Uiteindelijk met Feliway en het weggooien van de kussens waar ze steeds op pistte is het toen grotendeels opgelost,

Sinds ik ben bevallen loopt het echter de spuigaten uit: ze pist en kotst echt overal. Elke dag ben ik plas aan het opruimen en kots aan het opdweilen. Ik word er echt knettergek van, ik ben nu al een half jaar elke dag zo bezig! Maar voor haar natuurlijk boven sneu.

Ook eet ze steeds erg weinig, en zeurt ze wel constant voor eten. Zodra ik nog maar een stap naar de keuken zet rent ze voor mn voeten daarheen en begint ze penetrant te miauwen. Ik heb 100 verschillende merken geprobeerd (ik weet eigenlijk wel dat het niet daaraan ligt) en nu met royal canin brokken (op aanraden van de dierenarts) en edgard cooper natvoer leek dat goed te gaan. Echter begint het vandaag weer opnieuw. [edit: overigens eet en drinkt ze wel, maar ze eet wel weinig. Ze is niet te mager, maar mag niet veel meer af vallen]

Omdat ze zoveel pist mag ze nu dus niet meer op kantoor, in de babykamer of onze slaapkamer en gaat ze dus superhard voor de deur miauwen. Ik weet dat dit geen oplossing is, en wil haar er het liefst gezellig bij maar het pissen is me nu echt te gortig. Ik heb wéér bij de dierenarts gecheckt 3 weken geleden, lichamelijk mankeert ze niets en zij constateerde wederom stress en raadde met zylkene aan. Maar het helpt eigenlijk niet. Ik vind de dierenarts eigenlijk ook maar weinig behulpzaam.

Ik ben ten einde raad en als ik heel eerlijk ben levert haar stress mij ook zoveel stress op. Ik vind het ook zo zielig voor haar, dat ze al zo langdurig stress heeft. Elke keer als ik denk een oplossing te hebben gaat het maar eventjes goed en begint het gezeik weer opnieuw. En ik merk ook dat ik het niet langer trek zo, ik overweeg serieus om haar naar het asiel te brengen. We wonen in een appartement, dus ze kan ook niet even naar buiten ofzo.

Als ik heel eerlijk ben wil ik dit eigenlijk helemaal niet naar het asiel brengen😢 Is er iemand die hier een tip voor heeft of evt ervaring hiermee. Ik wil er best wat geld aan uitgeven (enfin alles bij elkaar kost het al best wat).

Ze heeft een krabpaal waar ze hoog kan zitten, ze heeft voldoende speeltjes (al speel ik met de baby wel veel minder met haar), een schone bak en eten/drinken 2x per dag vers ver weg van de bak. Ik heb geprobeerd met Feliway, telizen, Zylkene, van die druppels maar ben de naam kwijt.

Hoop dat iemand een gouden tip heeft. Sorry voor de lange post.

1 like

Lief dat je het vraagt! Het gaat redelijk met hem. Hij is vorige week woensdag nog flink onder de loep genomen bij de cardioloog en daaruit bleek dat zijn hartziekte verder gevorderd is, maar het is nog goed behandelbaar met vochtafdrijvers en bloedverdunners. Die laatste vindt ie maar bitter en vies dus we zitten nu in de verkenningsfase hoe hij deze goed kan eten. Vooralsnog werkt het om ‘m in een bolletje kaas te geven, maar in natvoer en met kattenmelk vist ‘ie het lekkers ertussenuit.

Bij de cardioloog werd ook gezien dat hij de bloeddruk van een jonge kat heeft en verder gezond is, waardoor hij mag meedoen aan een onderzoek naar een medicijn wat helpend is om hartfunctie zelfs te verbeteren. Dit gaat ons vooral tijd en inzet kosten met herhaalonderzoeken en rapportages van het middel, maar dit wordt compleet door de farmaceutische fabrikant vergoed inclusief zijn eigen onderzoeken en medicatie. De kat vond de onderzoeken ook niet erg om te ondergaan, dus dat hielp bij de afweging. Het is vrijwel zonder bijwerkingen dus we gaan hier hopelijk snel mee starten en dan hebben we ons eigen proefkonijn, kuch proefkatje in huis. Anders hadden we wellicht getwijfeld of vier keer per jaar onderzoek bij de cardioloog haalbaar was geweest voor een katje met een levensverwachting van ongeveer een jaar.

Kortom; het gaat echt oprecht zoveel beter. Heel fijn dat we toch alles uit de kast getrokken hebben om hem te helpen. Hij ligt, as we speak, rustig naast mij te slapen.

12 likes

Ik denk, hoe kut ook, dat dit niet op te lossen is binnen jullie huishouden. Volgens mij krijgt de kat gewoon heel veel stress van de nieuwe situatie met kind en ik denk dat je na een half jaar wel mag verwachten dat er in ieder geval verbetering in zit. Vraag me ook af of het beter gaat als jullie kind straks gaat kruipen etc.

Het is vast niet wat je wil horen maar ik zou serieus overwegen om te kijken voor een andere plek voor haar. Heb je misschien mensen in je omgeving die haar zouden willen hebben?
Ik weet niet waar in het land je woont maar ik ken ook een stichting die huisdieren herplaatst (in het noorden) en waarbij ze naar een gastgezin ipv dierenasiel gaan om vanuit daar een nieuw baasje te vinden. Misschien is zoiets een fijnere optie?

2 likes

Ik vertrek vrijdag naar het buitenland om op het huis te passen van familie die hier een bruiloft heeft (zij passen dan in mijn huis op de kat). Zelf hebben ze 3 poezen en een hond, wat een feest :star_struck:.
Ik hoop dat ze een soort band kunnen kweken met mijn kat, zou ik voor hun én kat zelf zo leuk vinden! Dat wordt nog wel een uitdaging :sweat_smile:

1 like

Krijgt ze al urinary voer?

Onze kat is ook gevoelig voor stress, maar ook voor blaasgruis. Bij ons werkt het voer (royal canin s/o) goed. Plus veel bakjes water neerzetten.

Daarnaast hebben we een veilige plek voor haar gemaakt boven op een hele hoge boekenkast. Daar kan ze niet gestoord worden door kind of andere kat en sindsdien is ze veel relaxter.

Mocht het echt niet gaan is kijken voor een ander plek, hoe rot ook, mogelijk wel beter. Ik zou dan wel zelf iemand zoeken en niet naar het asiel brengen:)

1 like

Ach wat een verhaal… lijkt me een hele vervelende situatie voor jullie allemaal. Ik lees dat je bij de dierenarts bent geweest, maar ik weet niet of je ervoor openstaat om een kattengedragsdeskundige in te schakelen? Mocht je in omgeving Eindhoven wonen dan weet ik wel iemand.

3 likes

Dankjewel voor het antwoord allemaal. Dit is idd niet het antwoord wat ik wil horen🫣 al weet ik wel dat dit een optie is die ik open moet houden. Al wil ik eerst echt alles op alles zetten om de situatie te verbeteren. Voor haar natuurlijk ook!

Het is zo vervelend want het is (denk ik) niet eens de baby an sich, want het begon al op dag 1 vd zwangerschap. Maar een kruipende baby maakt het vast niet beter.

Ik zou ook liever niet een asiel doen, want ze gaat niet goed met andere katten. Helaas hebben de meeste mensen om me heen óf al een kat, óf willen geen huisdier óf woning is niet geschikt. Weet ook niet of ik dat wel aankan, dus misschien liever elders een goed huis. Welke stichting is dit? Ik ben best bereid een stukje te rijden. Maar ooh ze is al 13, wie gaat dat nu doen?

@Rainydays nee ze krijgt sensible op aanraden van de dierenarts ivm ook overgeven. Maar ik zal het eens navragen, wie weet :crossed_fingers: Ze heeft een plafondkrabpaal en zit daar lekker hoog. Hoger kan niet​:sweat_smile: ik zal eens een extra eet- en drinkplekje creëeren.

@Wolf ik woon in Adam, maar hier is vast ook een kattencoach te vinden

Je hebt ook gewoon verhuisdieren.nl! En ja de meeste mensen willen een jonge kat maar er zijn echt wel mensen die een oude kat adopteren!

2 likes

Niet echt een tip, maar een kat kan de verandering van de hormonen door zwangerschao doorhebben.
De menselijke en persoonlijke geur veranderd hierdoor, voor je kat zie en ruik je dan waarschijnlijk als een vreemde. Grote kans dat dit de reden is van de stress die je kat ervaarde.
Wel apart dat het zelfs na zi een lange tijd nog steeds voorkomt

1 like

Stichting sos voor huisdieren Friesland, maar er zijn ongetwijfeld meer van dit soort stichtingen in het land mocht dit te ver zijn.

En over de leeftijd: echt meer dan genoeg mensen. Mijn zusje heeft een aantal jaar geleden ook een kat van 10+ geadopteerd, die kon het absoluut niet vinden met de nieuwe hond van haar toenmalige eigenaren en daarom werd ze herplaatst. En mijn broertje en zijn vriendin laatst zelfs een kat van 16 waarvan het baasje was overleden. Allebei heel bewust voor een oudere kat gekozen.

Hopelijk biedt een gedragsdeskundige uitkomst want de hele situatie lijkt me ontzettend rot en verdrietig!

2 likes

Ja zoiets had ik al gelezen. Had echt gehoopt dat het met de baby meeviel. Heb destijds alle kleren en sokjes en mutsjes over de kat gewreven want dan zou ze haar eigen geur ruiken, maar het mocht helaas niet baten🥲

Er is natuurlijk ook best wel wat kraamvisite geweest op het begin, en altijd (zowel kinderen als volwassen) gevraagd afstand te houden maar dat lukte niet altijd. Had zelf gehoopt dat nu de kraamvisite is geweest het zou verbeteren, maar dat is helaas niet zo.

Ik heb zojuist nav de tip van @Wolf een kattengedragstherapeut gemaild. En nav het bericht van @Rainydays een mandje voor aan het raam (extra eigen plekje) besteld en een extra drinkbakje neergezet. Heb ook haar voerbakje verplaatst zodat ze met haar rug naar de muur zit ipv naar de mensen. Geen idee of dat wat doet :sweat_smile:

Mocht het met de therapeur niet werken, dan zal ik toch een ander huisje moeten zoeken. Maar ik kan daar echt nog even niet aan denken. Wel goed om te horen dat er ooi voor oudere beestjes wel een plek te vinden is. Maar andere tips/ervaringen blijven welkom!

5 likes

Ahhh ik zie deze foto en dacht een split second dat het mijn Ragna was!

Ze heeft nu geen oortjes meer dus dit is een oude foto.

12 likes

Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan! Ik ben vorige maand mijn katje onder dezelfde omstandigheden verloren omdat de ziekte bij hem al te ver gevorderd was, ik vond het echt heel lastig omdat het zo onverwachts was dus heel fijn dat het bij jouw kat nu allemaal onder controle lijkt.

Mijn andere kat is al een tijdje gediagnosticeerd met haar hartziekte en moet iedere dag een betablokker. Wat bij mij hielp was toen ik het gaf samen met dit spul

Ik hoef het pilletje niet eens te verstoppen, ze vindt dat spul zo lekker dat ze het gewoon in 1 hap opeet😂

2 likes

Katten zijn echt bijzondere beesten. Mijn kat is 14 en heeft besloten dat het huis te klein is dus ze heeft het dak erbij genomen. Ze klimt uit het (open) dakraam, neemt een klein stukje schuin dak en chillt dan bovenop het dak.
En ik vind het niet leuk dus kijkt ze nog even om als ik er iets van zeg.

4 likes

Mijn kat van 7 is echt aan het draken. Ze krabt ‘s ochtends zo erg aan de deur (ze zitten ‘s nachts in de woonkamer) dat ze de deur (en muur trouwens ook) beschadigt. Ik kan de deur wel open zetten maar dan slaap ik niet meer door de andere kat (3) die dan de hele nacht op me gaat liggen en aan sieraden gaat trekken en over me heen gaat rennen als ze vindt dat ik eruit moet. Ze krijgen sochtends ook natvoer maar verzetten naar de avond had weinig effect en ze blijven ‘s ochtends onrustig. Ik heb meer het idee dat ze gefrustreerd is doordat ze er niet uit kan. Heeft iemand tips? Ze molt heel mijn huurhuis momenteel :smiling_face_with_tear:

Geen tips voor haar gedrag helaas, maar mijn kat krabt 's nachts ook aan mijn deur en ik zet nu iedere nacht zo’n lang buitenstoelkussen horizontaal tegen m’n deur zodat ze daar niet meer aan kan krabben :grimacing: dat helpt nu wel

Ik moet mijn kat weer op rantsoen zetten. In januari heeft ze een aantal weken enorm slecht gegeten en is ze veel afgevallen. Daarna kwam het eten langzaam weer op gang en ben ik vrij brokjes gaan geven. Normaal had ze vaste momenten met de voermachine, maar nu dus steeds een handje als ze erom vraagt. Maar net sprong ze op bed en schrok ik toch even dat ze weer zo chunky is geworden.

De voermachine gaat weer aan en dit gaat ze niet leuk vinden. Pray for me.

2 likes

Slim!! Dat ga ik ook maar eens doen

1 like