Ik ben zo ontzettend geschrokken. En 10 jaar ouder gewordenâŚ
Lang verhaal
Er was eergister de hele dag niets aan de hand met mijn kat (14), was gewoon lekker kat aan 't zijn.
Hoorde ik middenin de nacht ineens allemaal rare geluiden. Ik dacht dat ze ergens op was geklommen, maar toen ik beneden kwam lag ze helemaal ondersteboven achterstevoren. Totaal de weg kwijt. Heel hard en zielig miauwen. Ze kon niet meer staan, viel om, hoofd tolde alle kanten op. Dacht eerst dat ze iets klem had zitten? Maar toen begon ze (gelukkig) te spugen. Heb haar geprobeerd vast te houden en rustig te praten en te aaien, maar ze was totaal in paniek. Zo erg, dat ze super zwaar begon te ademen en hijgen. En waar ze normaal mega aanhankelijk is, dook ze nu steeds weg als ik probeerde dichter bij haar te komen.
Mijn vriend had inmiddels de nood dierenarts aan de telefoon. Die gaven dus aan dat het waarschijlijk het Vestibulair syndroom is. Dat kan dus totaal uit het niets opkomen, ziet er heel eng uit, maar is in principe vrij ontschuldig. Behalve als de kat (of hond) misselijk blijft en niet eet/drinkt. Ze zei dus meteen dat we het even aan moesten kijken, het zou binnen afzienbare tijd beter moeten worden. Dat vond ik echt heel lastig, totaal tegen mijn gevoel in. Voor mijn gevoel was ze aan 't sterven. Maar ik ga er vanuit dat ze weten wat ze zeggen bij een DA, dus vooruit.
Heb haar de hele nacht als een havik bewaakt. Wel gelaten, want dat wilde ze duidelijk. Na een paar uur kwam ze tevoorschijn. Alsof ze thuis kwam uit de kroeg. Zwalken, veel slikken, en een beetje afwezig. Ze ging toen wel meteen eten, drinken en naar de kattenbak. Daarna heeft ze een marathon geslapen. En nu lijkt het na 48 uur steeds beter te gaanđ¤.
Ik vond het hartverscheurend en dood eng. Vooral dat machteloze gevoel, van niks kunnen doen of uitleggen. Mijn lieve kleine meisje, zo zielig.
Buiten even mijn hart luchten, dus ook de vraag: heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Het Vestibulair syndroom. En klopt het echt dat het in principe maar 1 âaanvalâ is? En dat het daarna vanzelf weer beter gaat?