Kattentopic #4

Ja heb ik ook geprobeerd maar helaas.

Ik was net mijn nagels aan het lakken en ze vond de teenspreider heel interessant. Ze vond het wel leuk dat ik het elke keer door de kamer gooide, dan ging ze er als een gek achteraan. Misschien moet ik maar meer out the box denken, en niet per se op kattenspeelgoed focussen haha

3 likes

Jaa hier ook zo!

Heeft iemand ervaring met het laten logeren van andermans kat bij jou en je eigen kat? Een vriendin en ik willen onze katten graag aan elkaar laten wennen zodat wanneer we op vakantie zijn ze een fijne logeerplek hebben, maar weet niet of dit te veel vanuit onszelf is gedacht ipv comfort van de katten

1 like

En sommige katten spelen ook gewoon anders hè. Ik heb er twee, eentje speelt zelf met speelgoed maar die hoeft mij ook niet als onderdeel van zijn spel. Dan stopt hij ook omdat hij dat niet lijkt te snappen of waarderen.
Zijn broer heb ik ook, dus precies hetzelfde nest en dezelfde opvoeding en zijn lievelingsding is apporteren. Dus ik gooi urenlang balletjes en muisjes weg die hij weer komt brengen tot ik er klaar mee ben. Het zijn uiteindelijk ook allemaal eigen karaktertjes!

Dat laatste volgens mij. Van wat ik weet hechten katten zich erg aan hun omgeving. Dus voor een vakantie zou ik ze persoonlijk niet naar een vriend/vriendin brengen maar zorgen dat er iemand in jouw huis komt elke dag.

Volgens het boek over gelukkige katten dat ik nu lees is dit in elk geval een absolute no go.

1 like

Thanks! Daar was ik al bang voor.

Binnenkort gaat ze drie weken weg en ik weet niet of ik daar elke dag echt lang genoeg kan zijn. Was van plan om dan daar thuis te werken, maar er zijn ook dagen dat ik zelf heel de dag van huis ben en alleen eten kan geven. Maar goed, dit is weer vanuit de mens gedacht. Misschien vindt die kat het wel heerlijk haha

Dit verschilt ook heel erg per kat. Mijn vorige kat vond het echt geen probleem om ergens anders heen te gaan, die was supermakkelijk, zolang ze maar veel aandacht en (liefst ook veel :smile: ) eten kreeg. Maar met mijn huidige kat hoef ik dat niet te proberen, die is al van slag als ik een stoel op een andere plek zet dan normaal.

@Vagabond ik ken mensen die dat doen, een heeft twee katten en de ander een kat, en dat gaat gewoon goed. Zou het alleen niet meteen dan binnenkort met die drie weken testen, voor het geval het met jullie katten niet werkt :sweat_smile:

3 likes

Ik neem Leaf af en toe mee naar buiten, in de gezamenlijke tuin. Lijkt me zo leuk om haar mee te nemen op een hike ofzo maar ik weet niet of dat haalbaar is! Ze vindt dit in ieder geval wel leuk en gaat vaak in de zon liggen of achter vliegjes aanrennen.

Ze is 2 weken geleden 1 jaar oud geworden trouwens. Dus officieel geen kitten meer!

36 likes

Hangt echt af van kat tot kat. Probeer het zeker op voorhand uit. Jonge speelse katten bij elkaar lukt vaak wel, maar als allebei katten al jaren geen contact hebben met andere katten en er niet aan gewend zijn, is het lastiger. Mijn kat ging vroeger vaak tijdens vakantie voor 3 weken naar mijn schoonouders, maar die was gewend aan andere katten en geen last van een andere omgeving. Hun eigen kat tolereerde het, maar zat wel iets meer buiten dan normaal dus was ook niet helemaal ideaal.

Gewoon proberen voor een avond → hele dag → weekend

2 likes

Ja vooral een speeltje dat ‘wegloopt’ om de hoek of net onder een randje te voorschijn komt! Het lijkt net een prooi dan, mijn kat loopt er dan heel triomfantelijk mee in zijn bek na het gevangen te hebbben

Het gaat hier heel goed met de kat en sinds twee weken komt ze ook op mijn buik liggen en nu ook op schoot!! Alleen soms maak ik een foto van de kat waar ik echt stuk om ga en ik wilde ‘m echt ff delen

28 likes

Het lievelingsspeelgoed van mijn kat is tampons en wattenstaafjes. Hengels etc geeft ze niets om.

Ik gooi ook tot in den treure muisjes door de kamer. Of hoe vaak ik niet iets qua mandje heb gekocht wat haar nier boeit, maar alleen de doos.

Out of the box denken is een goede tip van jezelf😂

2 likes

He, mijn kat is dus niet de enige die het liefst alleen met tampons en wattenstaafjes speelt :rofl:

2 likes

Zit nu toch met hem bij de dierenarts. Gisteravond bij thuiskomst na werk zag ik dat mn kat alles eruit had gepoept, geplast en gekotst. Zat ook totaal geen fut in, kon nauwelijks op de pootjes staan, wil niet eten en drinken. Heb de spoedarts toen gebeld en die zei dat ik niet langs hoefde te komen en als t in de ochtend nog niet beter was ik beter toch langs kom komen. We gaan t zien :crossed_fingers::crossed_fingers:

Vergeten een update te plaatsen, de dierenarts durfde het nog wel aan om eerst nog wat te proberen ipv direct euthanasie. Ze wist de oorzaak alleen niet precies doordat ik gisteren de hele dag aan het werk ben geweest en mn kat zo aantrof. Ze dacht aan een TIA (heeft die vaker gehad) of een bloedpropje dat losgeschoten is, maar aangezien hij koorts had (39,8) en best uitgedroogd was kon het ook een darminfectie ofzo zijn.
Hij heeft nu prednisonspuit, anti braak/misselijkheid spuit en twee grote spuiten met vocht gekregen en morgen om half 2 ga ik er weer heen voor controle om te kijken wat dan de status is.

Toevallig heb ik dit laatst gedaan. Let wel, ik weet dat ik heel makkelijke katten heb en ze zijn ook vrij jong (3 en 1). Vriendin ging 3 weken op vakantie en heeft haar kat toen hier gelaten. Dit ging ontzettend goed. Heb ze direct gesepareerd, dus mijn eigen katten in de woonkamer en de logeerkat in mijn slaapkamer/badkamer. Eerste 4 dagen was er wat stress bij de logeerkat, maar daarna ging het heel goed. Echt met elkaar spelen, knuffelen enz maar denk dat ik echt geluk heb eghad!

2 likes

Nou she’s back hoor. Morgen toch nog even voor controle (heb toch al betaald lol) maar het is weer een totaal andere kat dan gisteren en vanochtend, vanochtend kon die niet eens meer overeind zitten/staan

33 likes

Schrikken zeg!! Hopelijk gaat het vanaf nu weer goed :heart:

1 like

Ik ben nu in Canada op een huis en een hond en 3 katten aan het passen. Ze zijn allemaal zo lief. Deze is echt enorm. Denk dat hij wel iets van 7 kilo weegt. Mijn kat weegt rond de 3 kilo. Wat een gewicht op je :rofl:

27 likes

Ik ben zo ontzettend geschrokken. En 10 jaar ouder geworden…

Lang verhaal

Er was eergister de hele dag niets aan de hand met mijn kat (14), was gewoon lekker kat aan 't zijn.

Hoorde ik middenin de nacht ineens allemaal rare geluiden. Ik dacht dat ze ergens op was geklommen, maar toen ik beneden kwam lag ze helemaal ondersteboven achterstevoren. Totaal de weg kwijt. Heel hard en zielig miauwen. Ze kon niet meer staan, viel om, hoofd tolde alle kanten op. Dacht eerst dat ze iets klem had zitten? Maar toen begon ze (gelukkig) te spugen. Heb haar geprobeerd vast te houden en rustig te praten en te aaien, maar ze was totaal in paniek. Zo erg, dat ze super zwaar begon te ademen en hijgen. En waar ze normaal mega aanhankelijk is, dook ze nu steeds weg als ik probeerde dichter bij haar te komen.

Mijn vriend had inmiddels de nood dierenarts aan de telefoon. Die gaven dus aan dat het waarschijlijk het Vestibulair syndroom is. Dat kan dus totaal uit het niets opkomen, ziet er heel eng uit, maar is in principe vrij ontschuldig. Behalve als de kat (of hond) misselijk blijft en niet eet/drinkt. Ze zei dus meteen dat we het even aan moesten kijken, het zou binnen afzienbare tijd beter moeten worden. Dat vond ik echt heel lastig, totaal tegen mijn gevoel in. Voor mijn gevoel was ze aan 't sterven. Maar ik ga er vanuit dat ze weten wat ze zeggen bij een DA, dus vooruit.

Heb haar de hele nacht als een havik bewaakt. Wel gelaten, want dat wilde ze duidelijk. Na een paar uur kwam ze tevoorschijn. Alsof ze thuis kwam uit de kroeg. Zwalken, veel slikken, en een beetje afwezig. Ze ging toen wel meteen eten, drinken en naar de kattenbak. Daarna heeft ze een marathon geslapen. En nu lijkt het na 48 uur steeds beter te gaan🤞.

Ik vond het hartverscheurend en dood eng. Vooral dat machteloze gevoel, van niks kunnen doen of uitleggen. Mijn lieve kleine meisje, zo zielig.

Buiten even mijn hart luchten, dus ook de vraag: heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Het Vestibulair syndroom. En klopt het echt dat het in principe maar 1 “aanval” is? En dat het daarna vanzelf weer beter gaat?

10 likes