We zitten hier met een redelijk gekke en in ieder geval onverwachte situatie. We hebben eind september afscheid genomen van ons lieve witte katje en ik merk dat het verdriet er in golven erg sterk er kan zijn. Hij wordt in al onze rituelen en gaandeweg de dag gemist en af en toe snap ik niet waarom hij nog niet terug is. Kortom we zitten volop in de rouw.
De situatie is echter wel nu onverwacht anders gelopen. Een collega van mijn vriend vertelde ons (gevoelsmatig voor ons erg vroeg) dat iemand in haar omgeving in een benarde situatie zat met twee poezen die elkaar niet meer konden luchten of zien. Het werken met een gedragstherapeut heeft niets opgeleverd en het vermoeden is dat dit ook niet meer ging veranderen. Ze moest een van haar poezen toch een nieuw huisje geven en wilde dit liever via via oplossen, gezien zij haar zo dierbaar zijn. Wij kregen dus een foto en een verhaaltje doorgestuurd en hoewel we allebei direct dachten; lieve poes, fijn en mooi karakter, dachten we ook; nee dit is veel te vroeg. Gaandeweg de afgelopen dagen is dit echter wel een beetje bijgedraaid. Deze poes ziet er weliswaar totaal anders uit dan onze kat, maar heeft veel gelijkenissen in karakter en dit zijn precies de gedragingen en eigenschappen die we aan poezen en katten waarderen. We hebben al snel gezegd dat we misschien nog eens open staan voor een nieuw vriendje, maar het voelde ook evident dat we hier nog wel in ieder geval een half jaartje overheen wilden laten gaan tot we ons ready zouden voelen. Gekscherend zei ik tegen mijn vriend dat de enige andere optie is wanneer de cat distribution system een kat op ons pad zou brengen. Nu ging dit veel sneller dan verwacht alleen, maar ik vond het ook te toevallig om het aan ons voorbij te laten gaan. Inmiddels heb ik veel geappt en gebeld met haar huidige baasje en lijkt het wel een goede match te zijn op papier en komt ze komende donderdag op proef een klein weekje bij ons wonen. Een ontmoeting bij haar huidige opvang (de moeder van deze meid) ging niet lukken en dit was een goede optie omdat de poes heel comfortabel is en zich gemakkelijk naar nieuwe plekken en mensen lijkt te voegen (vanuit info asiel en toen ze vanwege vakantie ooit bij een kattenboerderij is verbleven). Het voelt zo gek. Gevoelsmatig zijn we er echt niet ready nog voor en tegelijkertijd kwam onze kat lang geleden ook op ons pad toen we er nog niet klaar voor waren en is dit tot iets bijzonders gegroeid. Hebben jullie zo’n situatie weleens meegemaakt? Is het uiteindelijk op z’n pootjes terecht gekomen? Ik wil geen overhaaste beslissing maken, maar ze kan door allergieredenen niet langer bij haar huidige opvangplekje opgevangen blijven worden en op papier is de match echt heel erg goed.
Misschien overdreven, maar we hebben ook gevraagd of haar huidige baasje haar medisch dossier van de dierenarts wil opvragen en hebben we veeeeel vragen gesteld om de situatie te peilen.