Kattentopic #4

Ik zou voor een iets oudere kat gaan die geen buiten gewend is. Ik had een kitten die nog nooit buiten geweest was maar na 2,5 jaar bleek hij echt niet geschikt voor een appartement. Gelukkig heb ik een goed huisje met buiten voor hem kunnen vinden maar dat was niet leuk.

Zelf ben ik daarna voor een ragdoll herplaatser gegaan omdat dat ras al minder behoefte heeft aan buiten zijn en wat minder energiek is.
Maar ik snap ook de ophef tegenover raskatten natuurlijk.

1 like

Ik heb nu contact met iemand over een binnenkat van 8. Dus dat komt wel goed 🩷

24 likes

Ach wat leuk!! Wellicht kun je ook nog kijken bij dierenopvang hart van Brabant? Die mensen zijn echt heel lief en kunnen je goed vertellen over katten die ze hebben. Ze zijn ook heel eerlijk over binnen- en buitenmaten. Heb daar hele goede ervaringen mee

Daar ben ik inderdaad ook heel erg actief aan het kijken, maar die hebben op dit moment helaas geen katten die bij mij passen

3 likes

Wanneer hebben jullie je kat laten castreren?
Ik was net bij de dierenarts en daar werd gezegd dat ze het met een jaar doen. Ik ben van mijn vorige katten gewend om het met 5 a 6 maanden te doen. Zou dat eigenlijk nu ook weer willen doen en niet langer wachten.
Heb ook in het plaatsing contract staan dat het met 5 a 6 maanden moet gebeuren :see_no_evil:

Zes maanden.

1 like

7/8 maanden. Ze is 1x krols geweest en dat vond ik (en volgens mij zij ook) zo vreselijk dat ik gelijk een afspraak heb gemaakt :joy:

Edit: Ik reageer nu volgens mij op een vraag over een kater maar wie weet heeft iemand er nog iets aan!

2 likes

Meerdere dierenartsen gaven bij mij aan dat ze het tussen 6 en 12 maanden adviseren. Ik heb het twee weken terug dus laten doen, toen waren ze 7 maanden

1 like

Ik heb ze praktisch op de dag dat ze 6 maanden waren laten castreren. Wilde zo min mogelijk kans op sproeien en was geen enkele reden om het later te doen volgens de dierenarts, die adviseerde ook vanaf 6 maanden.

2 likes

Onze kater wordt met precies 6 maanden gecastreerd.

1 like

In Belgiƫ worden kittens gesteriliseerd/gecastreerd op 12 weken. Alleen als ze nog niet zwaar genoeg zin (minder dan 1kg denk ik) nog langer wachten

1 like

Het beste is onder de 6 maanden, dat is het nieuwste advies. Hoe jonger ze zijn hoe sneller ze herstellen en hoe minder risico want de operatie is dan veel sneller en daardoor hoeven ze minder lang onder narcose.

1 like

Ja, ik ook met 5-6 maanden. En dat vond ik zelfs lang duren, want hij begon al veel eerder hormonaal gedrag te vertonen :sweat_smile:

1 like

Ziva :smiling_face_with_three_hearts:

109 likes

Omgggg dat snoetje

1 like

Wat een leukerd :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik volg al een hele tijd iemand op insta die in een huis ging wonen waar echt mega veel ā€˜wilde’ katten waren. Poetssquarecats.

En nu is er een tijdje terug in hele korte tijd een kat overleden waar zij erg aan gehecht was en nu is het ā€˜zusje’ van die kat verdwenen sinds een paar dagen :sob::sob:. Ken deze mensen hĆ©lemaal niet maar ik vind het zo zielig want zij geeft echt alles aan TNR in haar stad en houdt zo van die beestjes :pleading_face:

2 likes

Wat voor hormonaal gedrag merkte je?

Bedankt voor het reageren, ook @Foucher, @Hippe_kikker, @MACdonalds, @Druppels, @Mrs, @Amandelbloesem, @Echo. Dan ga ik zeker niet langer wachten dan een half jaar :slight_smile:

2 likes

Even delen omdat jullie het snappen:)

Deze dame van bijna 13 heeft ons behoorlijk laten schrikken

Ze at de laatste weken slecht en was flink afgevallen. Nou heeft ze dat wel vaker gehad, hebben haar toen helemaal laten checken (echo, bloedonderzoek, urinecheck) en alles was goed. Toen bleek na een voerwisseling dat opgelost, ze kon waarschijnlijk niet goed tegen haar (blaasgruisdieet)voer.

Nu dus weer vergelijkbare klachten en daarom weer wat ander voer geprobeerd, wat eerst hielp, en na een paar dagen niet meer, natvoer gegeven, werkte ook maar tijdelijk. Dus op naar de dierenarts.

Daar bleek een nier vergroot, en afwijkende nier, lever en schildklierwaarden. We zouden de volgende dag een echo laten maken om te kijken of het nierfalen of nierbekkenontsteking is en wat de andere waarden kan verklaren.

Pff wat een stress, ik was zo bang voor nierfalen.

Volgende dag, bij de echo blijkt een nierbekkenontsteking (geen nierfalen!), maar ook een verdikte darmwand, daar zijn gelijk biopten van genomen). Het kan wijzen op kanker😭.

De biopten bevatten te weinig cellen om iets over te zeggen, maar de bloedtest kwam negatief terug wat de kans op kanker weer verkleind, maar we weten dus niet zeker of het nou wel of niet kanker is

Nu gaan we de nierbekkenontsteking behandelen en over twee maanden met een echo nogmaals kijken in de hoop dat de darmwand hersteld is.

Wat een rollercoaster, ze is al een zorgenkindje (blaasgruis, intoleranties, begin dit jaar een dikke darm ontsteking ws) dus ik ben wel wat gewend, maar ik voel me er zo rot onder. Zo bang dat dit wel het einde is (ze is mijn allereerste kat). En zo schuldig als ze zo doodsbang bij de dierenarts is.

7 likes

Ik weet het om eerlijk te zijn niet zeker meer, maar denk met 5-6 maanden. Dat dat in het adoptie contract stond. Alleen bij m’n kater waren z’n balletjes nog niet helemaal ingedaald waardoor die operatie wel zwaarder was dan anders, zoals ik het begreep, omdat ze echt naar z’n bal/ballen op zoek moesten. Dat is misschien nog wel iets om rekening mee te houden?

3 likes