Kattentopic

Ah mijn kat heeft een rood traanoog, volgens mij ontstoken :(. Hebben ze daar pijn van?

Ik voer de mijne Smolke! Als je een beetje handvaten wil voor wat goed voer is moet je even de posts van Loxodonta opzoeken in dit topic. Die heeft een keer heel handig opgeschreven waar je op moet letten bij het kopen van voer zodat je weet of het wel/niet goed is voor je kat.

1 like

Ik heb hulp nodig van een kattengedragexpert!

Elke avond als ik naar bed ga, gaat mijn kat ineens non-stop miauwen en piepen (beetje zoals een hond normaal jankt). Meestal gaat hij voor de deur van de slaapkamer zitten en echt naar de deur toe miauwen. Die deur staat altijd gewoon open, dus hij kan de kamer in en uit. Verder hangt er een wasrekje aan de deur.

Inmiddels heb ik van alles geprobeerd. Aandacht geven en spelen. Hem optillen en op het wasrekje zetten (dacht dat hij er misschien op wilde komen om lekker hoog te zitten?). Niks werkt, en ik slaap inmiddels elke avond met oordopjes in. Iemand een idee wat mijn kat nou wilt?

Waarschijnlijk aandacht, dus zou hem proberen te negeren. Een kleine zucht of welk woord dan ook is al genoeg, dus zou echt niks zeggen of doen en je wordt er gek van, maar als het goed is wordt het dan wel minder.

2 likes

Bedankt! Ik reageer er inderdaad wel altijd op, dus dit ga ik meteen proberen.

Is het niet “slecht” om hem te negeren als hij dus blijkbaar wel behoefte heeft aan aandacht?

Nee, zou dan wel gedurende de avond met hem spelen/aandacht geven en zodra je naar bed gaat hem negeren. En als dat niet werkt zou ik ‘m gewoon in de woonkamer laten ‘s nachts en alle deuren dicht doen.

2 likes

Ik ga kijken hoe dit gaat! Hem de kamer uitzetten en de deur dichtdoen heb ik wel eens geprobeerd. Dan gaat hij buiten de deur staan miauwen.

Ik denk dat het dan ook even een kwestie is van even doorbijten en vooral volhouden. Mijn kat mag niet in de slaapkamer komen (veel te actief 's nachts) en miauwde ontzettend veel en hard als wij gingen slapen. Maar na een paar nachten werd het steeds minder en probeerde hij het nog sporadisch. Vooral ook als je 's nachts naar de wc gaat en hem tegenkomt, nog steeds blijven negeren. Die van ons weet nu uiteindelijk dat we slapen (denk ik?) en neemt niet eens meer de moeite om naar me toe te komen als ik 's nachts naar wc ga haha.
Het duurt even, maar vooral consequent blijven gaf hier gewenst resultaat!

2 likes

Ik voel me zo langzamerhand net een moeder die haar kind in het gareel moet houden: “Doe nou rustig, anders gebeuren er ongelukken”

Hij was dus door het huis aan het racen en knalde tegen het kozijn aan. Het resultaat is een dik en rood oog :sweat_smile:

21 likes

Mijn kat heeft een hechting in zijn pootje en nu dus ook een kap om zodat hij niet aan het wondje kan gaan likken/bijten.
Maar ik vind het zoo zielig :sob:
Heb nu van dat zelfklevend schuimverband meegenomen van de apotheek voor mensen… maar zou dit ook om een kattenpoot kunnen? Zodat de kap af kan…
Zou mooi zijn namelijk, vind het ook zielig om hem 10 dagen met zo’n kap om rond te laten lopen

Mijn kat was er na 1 dag wel aan gewend eigenlijk.

Mijn kat kreeg het iedere keer voor elkaar om de kap af te krijgen. :joy:

Eenmalig spugen kan geen kwaad, maar als je kat nog een aantal keer spuugt zou ik het in de gaten houden. Hoe oud is ie eigenlijk?

1 like

Dat maakt echt niet zoveel uit. Kan zijn dat er toch nog een haarbal vast zit. Als ze dan net hebben gegeten kan dit voorkomen.

Ik zou me absoluut geen zorgen maken.

1 like

Deze is weer compleet onhandelbaar vandaag. Bijna verminkt voor het leven toen ik de trap afliep en hij uithaalde tussen de spijlen op de overloop :roll_eyes:

33 likes

Het lijkt of hij schuldbewust kijkt. Maar het zal wel gewoon desinteresse zijn :grimacing:

4 likes

Mijn kat lijkt ineens roos te hebben, ik geef de schuld aan de goedkope brokjes van de laatste tijd. Hoe kom ik er vanaf?

Hoe gaan jullie om met jagende katten?

Vanaf januari is het raak bij ons. Onze toen nog 8 maande oude kitten nam voor het eerst een prooi mee naar huis. We zijn nu 5 maanden verder en inmiddels heeft hij 3 vogels en 6 muizen te pakken gehad (zover wij weten). Het hoort bij de natuur; een prooidier die jaagt op prooien. Aan de andere kant vind ik het ook lastig. Ik vind het zielig voor de beesten die hij pakt al helemaal omdat hij eerst met ze speelt en steeds weer loslaat en dan weer vangt . Daarnaast geeft het ook gedoe in huis omdat hij ze meeneemt / er een troep van maakt.

Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd hoe dat bij jullie gaat? Vangen jullie katten ook weleens wat? Of doe je er actief iets aan om dat tegen te gaan?

Zo’n bandje met belletje is inderdaad een goed idee. Werkt vaak heel goed, maar kan ook gevaarlijk zijn i.v.m. achter dingen blijven haken. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ja dat las ik ook online! Misschien is het ook een kwestie van gewoon accepteren dat dit zijn aard is en dat hij zo’n jagers instinct heeft. Ik vind het een lastige kwestie, vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen