Kattentopic

Sterkte! En inderdaad maar extra veel knuffelen.

1 like

Nee titeren is niet per se goedkoper, het is ongeveer even duur als vaccineren, en als je kat dus te lage waardes heeft en wel ingeënt moet worden ben je meer geld kwijt omdat je dan titeren en enting moet betalen. Als de waardes in het bloed van je kat echter nog wel ruim voldoende zijn, kan de dierenarts aftekenen dat je kat nog x aantal jaar (meestal 3 jaar) beschermd is en dan hoef je de komende drie jaar dus ook niet meer te enten - en dus ook niet te betalen voor vaccinaties, en dan is titeren wel goedkoper.

De reden dat ik dit wil is omdat ik mijn katten niet onnodig wil overenten - als de antistoffen nog voldoende zijn, en ze dus nog voldoende beschermd zijn, waarom zou ik mijn kat dan alsnog een inenting laten geven? Bovendien slaat lang niet altijd een enting aan, en dan denk je dat je dier beschermd omdat ie gevaccineerd is terwijl je dier dus helemaal niet beschermd is! Overgevoeligheid voor entstoffen komt ook wel eens voor, en aangezien ik 1 kat heb die al op vrij jonge leeftijd een waarschijnlijke voedselallergie heeft durf ik ook niet met zekerheid te zeggen of ze goed zal reageren op een inenting (bij de fokker zijn ze ook geënt en zij had toentertijd geen gevoeligheid of iets gezien). Met titeren heb je dus meer zekerheid en kun je op maat enten, en dat vind ik erg fijn. Mocht je er meer over willen weten en Facebook hebben, de groep Titeren met Vaccicheck vind ik heel veel informatie hebben!

1 like

Heel veel sterkte! Inderdaad maar veel knuffelen en verwennen de komende tijd.

1 like

Wij enten onze katten elk jaar in, maar vorig jaar zijn ze er allebei heel ziek van geworden (allebei aten en drinken ze niet meer). De dierenarts heeft toen wel een melding gemaakt bij de leverancier van de enting. Nu heb ik weer een oproep gekregen maar ben wel een beetje huiverig :thinking:

1 like

Meh heb vanochtend urine van m’n kat laten onderzoeken en ze heeft blaasgruis
 zo maar even d’r nieuwe voer ophalen bij de dierenarts. Poor girl

Kleine ondeugd

42 likes

49 likes

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huisje met tuin. Dat zijn onze katten niet gewend, maar ik denk dat ze het wel leuk vinden om de tuin in te kunnen (uiteraard pas na zes weken). Maar ik wil niet dat ze uit de tuin gaan vanwege o.a. het drukke verkeer. Heeft iemand hier de tuin afgezet, zo ja: op welke manier en bevalt dat? Op dit moment vind ik van die draaiende buizen de mooiste oplossing, maar ik heb ook filmpjes gezien dat katten er alsnog overheen klimmen.

Mijn kat gaat in de tuin maar komt er niet uit. Zelfs als ze de hele nacht in de tuin blijft, probeert ze er niet uit te gaan. Heb niks om te voorkomen dat ze eruit kan, ze is niet zo’n held met klimmen enz. Alleen de deur van de tuin is verlaagd. Dus daarmee voorkomen we wel dat ze er onderdoor kruipt. Hier toont ze ook geen interesse in klimmen in de schutting oid. Dus dat is misschien ook wel een optie bij jouw katten.

1 like

Ohja, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Onze katten willen bijna nooit naar buiten nu (binnenplaats is ook wel minder spannend dan een tuin natuurlijk), dus misschien zijn ze ook niet zo ondernemend met klimmen. Goed om dat eerst eens te observeren voordat we veel geld besteden aan het katproof maken van de tuin haha.

Ik kon m’n kat dus niet vinden. Hele huis afgezocht, naam geroepen, met snoepjes gerammeld en alsnog niks. Toen besloot ik maar om m’n kasten nog is door te zoeken. Doe ik m’n kledingkast open, valt er een dekbedovertrek uit. Dus ik kijk naar boven, zie ik opeens haar koppie :joy: :woman_shrugging:t2: Etter is dus via m’n kleding naar boven geklommen. En nu blijft ze de hele tijd bij me en gaat ze mauwen als ik haar aankijk. Ze weet wat ze gedaan heeft niet mag.

43 likes

Mijn kat eet alle Libelles op die hier naar binnen vliegen :frowning:

2 likes

Een halve minuut geleden zat ik hier nog :triumph:

29 likes

Morgen wordt mijn poes van 10 maanden gesteriliseerd. Ik zie er nu al tegen op om haar in het reismandje te krijgen, de vorige keer toen ze naar de dierenarts moest was het een drama. Toen kon ik haar lokken met wat voer maar nu moet ze nuchter zijn. Ze is nog steeds best schuw, houdt er niet van om geaaid te worden en opgetild worden vindt ze al helemaal vreselijk. Ik zal wel blij zijn als ze straks geholpen is, want ze is nu om de week krols en we worden gek van het gemiauw en ze plast dan ook regelmatig in huis :weary: heeft iemand verder nog tips om een schuwe kat zonder voer in een reismandje te krijgen?

1 like

Ik deed mijn kat vaak insluiten in de kleinste kamer en dan grijpen.
Vaak ging ze dan wel blazen, maarja is wel voor haar eigen bestwil.

Trouwens nooit in een kamer waar ze met de poten aan iets kan blijven hangen.

Ik deed get altijd in het trappen gat. Poes wist vaak al wat er ging gebeuren. Ze stribbelde altijd tegen. Maar bleef angstig onderaan zitten (zat een deur onder aan de trap) en dan opstillen en boven in het mandje doen.

1 like

Mijn kat is ook heel schuw tov andere mensen Ă©n haat het reismandje. Als ze erin zit mauwt ze ook alsof ze vermoord wordt. Ik heb haar laatst samen met mij in t washok opgesloten en haar toen erin geduwd. Vond t echt verschrikkelijk om te doen, maarja, ze moest echt naar de dierenarts. Het heeft me wel een aantal pogingen gekost omdat ze elke keer als ik t deurtje dichtdeed net d’r hoofd er weer tussen stak


1 like

Als m’n kat ligt te slapen doe ik hem met mand en al in een grote sporttas (met voldoende luchtgaatjes, niet helemaal dicht etc). Hij vindt het alleen maar erg interessant. Wel een disclaimer dat ik maar 3 minuten moet lopen naar de dierenarts. Ik zou dit niet voor een autorit doen.

2 likes

Zet het mandje zeker vandaag al ergens waar ze op haar gemak is. Zo kan ze al op onderzoek uit. Ik zou morgen wachten tot je poes rustig is, en haar dan pakken en in het mandje “duwen” :woman_shrugging:

Ongevraagde tip; Bij ons staat het mandje gewoon elke dag in de woonkamer. Ze liggen er overdag ook gewoon in te chillen, het is geen angstige plek voor hun. Als we dan naar de dierenarts moeten, dan gaan ze er gewoon in zonder argwaan :slight_smile:

2 likes

Die tip heb ik ook toegepast, maar ze kruipt gewoon onder het bed als ze dat ding ziet. Denk niet dat ze er ooit aan gaat wennen :frowning:

@Waaierhandje @Nox @Unquestionable @anon29773882 @Tobvit allemaal bedankt voor jullie reacties!

Het reismandje staat nu op zolder waar de katten gewoon heen kunnen, soms liggen ze er ook in te slapen. Ik ben bang dat als ik hem nu beneden zet, ze weet wat er gaat gebeuren en nog meer op haar hoede is voor onverwachte bewegingen :sweat_smile: vanmorgen heb ik haar al een paar keer opgetild zodat ze even kan wennen, maar dan is ze echt zo bang en duikt ze in elkaar. Ik vind het zo zielig dat ze zo bang is, mijn andere kat is echt het tegenovergestelde en daar kun je alles mee doen. Dierenarts gaf wel aan dat je haar moet blijven aaien en optillen, anders went ze er helemaal niet aan, maar meestal springt ze voor je hand weg​:sweat_smile: Morgen zal ik nog wel even een update geven hoe het gegaan is!

1 like