Kattentopic

Oooooh die lijkt op onze poes!!! Love witte katten :heart_eyes_cat:

Ik had een epileptische oppaskat. Als hij een aanval had racede hij in totale paniek door het huis met het schuim op zijn bek, en het leek alsof hij stikte. Na een minuut of 2 was het dan over en dan moest hij even bijkomen. Nadat het nog een keer gebeurde naar de dierenarts gegaan
Kreeg toen medicatie voor 2x per dag en daar deed hij het heel goed op.

Hij lijkt er weer bovenop te zijn. Maar dit had ik eff niet zien aankomen, het is een jonge hartstikke gezonde kat verder.

1 like

Hoeveel natvoer geven jullie? Ik heb natvoer besteld zodat ze extra vocht binnen krijgen, maar ik weet niet zo goed of ik dan 1 blikje per kat per dag moet geven en dan 1x brokjes (geven we 3x per dag) over moet slaan. Ze zijn volgens de dierenarts beiden richting de zwaardere kant en het gaat nu al maanden goed, dus wil niet alles om gaan gooien. Kan ik ook een half blikje per kat en er extra water bij doen zodat het een soort soep wordt en ze alsnog vocht binnen krijgen?

Als het je echt om het vocht gaat: er is ook kattensoep te koop. Ik heb het wel eens gekocht, en het lijkt op koude bouillon met stukjes kip of vis erin.
Mijn kat snaaide de stukjes eruit en liet de soep hooghartig staan (natuurlijkšŸ˜‚), maar wellicht is het dieettechnisch wat minder calorierijk dan natvoer?

Ik doe bij natvoer ook altijd water erbij en dat roer ik dan door elkaar, beetje op gevoel eigenlijk. Hoeveel natvoer voor jouw kat goed is weet ik niet, ik doe eigenlijk maar wat. Meestal een half blikje. Geef dat eigenlijk ook maar 1 keer per week als een soort traktatie haha

1 like

Wij geven onze kat een half blikje natvoer per dag en maken er ook zoā€™n soepje van. Kan zeker, kat vindt het heerlijk en de dierenarts vond het slim!

Ik ga woensdag voor 5 dagen weg en zie er nu al zo tegenop om mijn kat ā€˜alleenā€™ achter te laten. Kan er nu al om huilen en wil hierdoor eigenlijk niet eens weg. Echt verschrikkelijk.

2 likes

Dat is echt heel naar!
Ik heb het 1 keer gehad met een (gezonde) htk poes, ze was toen 10 jaar, ze ging alleen niet rennen maar raar op de grond liggen, liet alles lopen, schuimbekte en kermde er op los. We schrokken ons rot en belden de dierenarts, die zei dat we niet in de buurt moesten komen omdat ze dan onverwachte dingen zou kunnen doen. Het duurde ongeveer een kwartier en toen stond ze ineens weer op en liep doodnormaal de trap op alsof er niks was.

De dierenarts heeft toen gezegd, als het binnen 3 maanden weer zo gaat, moet je langs komen, maar het kan gewoon een eenmalige aanval zijn, dat zou vaker voorkomen.
Het is nooit meer gebeurt en ze is nu 13 jaar :heart_eyes: misschien stelt dat je gerust :slight_smile:

3 likes

Oh dit zo herkenbaar! Wat mij (enigszins) helpt is afspreken met de kattenoppas om af en toe een berichtje of foto te sturen hoe het met ze is. Het stomme is, bij mij hebben de katten echt nergens last van en ben ik echt degene die het er zo moeilijk mee heeft.
Hou mezelf altijd voor dat katten ook een ander soort tijdsbesef hebben. Dat ze wel doorhebben dat je er even niet bent maar niet precies hoe lang duurt.
(En als dat niet zo is wil ik het niet weten :crazy_face:)

1 like

Dat stelt inderdaad gerust, mijn dierenarts zei hetzelfde dus ik hou hem goed in de gaten maar ik zal er maar niet om stressen.

1 like

Ah wat een lief berichtje, dankjewel! :blush: Bij mij precies hetzelfde. Mijn kat is even blij of ik nu terug kom van boodschappen doen of van een weekje vakantie. De enige die er problemen mee heeft ben ik. :joy: Ja fotoā€™s sturen vind ik ook heel fijn inderdaad. Vorig jaar had ik ook even met de oppas geskyped, maar dat doe ik niet meer. Toen kreeg ik nog meer heimwee.

Heeft iemand hier zoā€™n koelmat voor zijn kat?
Ik heb er vorig jaar een gekocht, van Zo.oplu.s volgens mij (blauw, met van dat gel erin) maar de katjes hier liggen er eigenlijk nooit op? Ik twijfel soms ook een beetje, als je het op laminaal legt, of het wel echt kouder is dan de vloer?

Iemand tips? Of zijn mijn katten gewoon geen mat-liggers?

Ik geef redelijk veel natvoer aan de katten, het hele jaar door. Dat wil zeggen: 2/3 van de dagelijkse kost is natvoer, 1/3 is brokjes.
07:30 : brokjes (want dan tukken ze bijna de hele dag en eten nooit zo veel)
18:00 : natvoer
23:00 : natvoer

Met warme dagen krijgen ze wat extra water door hun natvoer (tolereren niet alle katten), of een liquid snack met extra water in een bakje. Slobberen ze zo op :wink:

Als je bang bent dat ze te dik worden kun je goed kijken op de verpakking naar dagelijkste aanbevolen hoeveelheid voor een kat met dat gewicht en postuur (te dik, goed, te dun). Ik geef dus bijv (aan mijn kat met aanleg om dikker te worden) 2 maaltijden van 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid natvoer, en een maaltijd van 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid brokjes. Zo geef je niet teveel (of te weinig).

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg :open_mouth:

Zit er niet in verhouding meer zout in natvoer (en die liquid snacks) Dan brokjes? In verhouding gelukkig ook meer vocht maar ik ga er eens op letten zodra we onze nieuwe poezel hebben.

1 like

O dat van dat zout in natvoer weet ik eigenlijk niet eens. Ik check het natvoer wel op ingredienten, vleesaandeel, eiwitten, vet, etc. Ik gebruik daarvoor vaak deze site (mag ik die hier wel plaatsen?) https://www.catmoneo.nl/kattenvoer-vergelijken/

Ik zie dat ze ook een artikel heeft over zout, en hoe je kan berekenen of er teveel in het voer zit: https://www.catmoneo.nl/zout-in-kattenvoer/
Uit haar voorbeeld blijkt al dat je niet altijd kunt zeggen dat er meer zout in natvoer zitā€¦ maar ook niet altijd minder. Je moet de goede keuzes maken dus?
Ik ga maar eens met de rekenmachine aan de slag :slight_smile:

En ik weet dat die liquid snacks echt SNOEP zijn, dat krijgen ze niet zo vaak hoor :wink:

1 like

Mijn katten zijn slechte drinkers met dit weer en bij natvoer eten ze alleen de brokjes er uit.

Net maar tonijn verdeeld en daar wat water bij gedaan. Blijkbaar willen ze het dan wel, bakjes zijn nu helemaal leeg. :smile:

1 like

Het is gewoon zo ontzettend herkenbaar wat je schreef. Normaal komen mijn ouders ook een dagje ā€˜op bezoekā€™ bij de katten maar die zijn dit jaar tegelijk op vakantie. Dus dat maakt het voor mij iets lastiger, de katten zal het niks maken, zolang ze maar eten krijgen. En de oppas is echt een beetje vreemd kattenvrouwtje maar super-lief met ze dus daar gaat het om.

Ik heb vorig jaar zoā€™n koelmat gekocht tijdens de hittegolf en een waterfonteintje dat het water blijft circuleren om het fris te houden.
Dat was 60 euro die ik net zo goed in de gracht had kunnen gooienšŸ˜‚
Het fonteintje vind ze doodeng en de mat wordt hautain vermeden.


Ziehier: poes NIET op de matšŸ˜‚

23 likes

Niet quoten svp


Niet quoten svp

40 likes