Kattentopic

Ze wil het niet hebben. Maar ik ga de komende tijd proberen om haar overdag naar buiten te laten, eerste paar keer ga ik wel mee. Kijken of dat goed gaat.

Kan je haar er niet aan laten wennen?
Onze kat moest er ook niets van hebben, viel de 1e keer om en bleef daar liggen.
Elke dag 1 minutje langer omgedaan, en na 2 weken was het geen probleem meer.

2 likes

Laten jullie de kat dan in de tuin gewoon aan een touw lopen en houd je die vast of zit dat touw vast aan de muur ofzo? Hoelang is de lijn?

Het is een beetje hetzelde systeem als zo’n honden uitrol-riem. Deze heeft eenngte van 8 meter. Ik haakte hem altijd vast aan de waslijn. In tegenstelling tot de hond zat de kat nooit vast rond een tafel of stoelpoot. Gebruikten hem wel altijd alleen als er ook iemand in de tuin was.

Onze poes van 8 is nu al twee keer in korte tijd weggelopen. Eerste keer vonden we haar terug in de bosjes 100 meter van ons huis, ze lag gewoon te slapen. Tweede keer kwam ze zelf weer thuis. Ze ligt nu op de stoel te slapen maar dan ineens begint ze heel enthousiast te miauwen en komt ze even gedag zeggen om vervolgens weer naar de stoel te gaan. Zou dit al dementie kunnen zijn? Iemand ervaring?

Welke vulling gebruiken jullie voor de kattenbak? Wij hebben Catsan en ben er op zich wel tevreden over, maar hij is niet klonterend dus urine kun je er alleen uithalen door alle korrels te vervangen en met die hitte gaat het al snel stinken naar ammoniak.

Cat’s Best :raised_hands: gewoon de normale (al heb ik ook goede verhalen gehoord over de variant met grotere korrels)

Beste spul ever: klont goed, plasjes ruik je niet (nog nooit ammoniak geroken en heb 2 katers), gaat mega lang mee (wel regelmatig scheppen), bak wordt bijna niet vies (dus zo schoongemaakt tussen beurten in), zakken zijn relatief licht, prijs acceptabel.
Enige nadeel is uitloop, maar dat neem ik voor lief.

Verder ongevraagd advies: ze zeggen dat je plasklonten door de wc kan spoelen, maar dat zou ik echt niet doen. Poep gooi ik btw wel door de wc :sunglasses:

1 like

ik heb ook tigerino (geurloos) voor mijn 2 katten. ben er tevredem over. wat betreft geen tuigje om kunnen doen: hier t zelfde geval. ik kan m wel omkrijgen maar ze wurmen zich er gewoon uit… laatst hebben we ze gewoon los naar buiten gedaan waar wij bij earen maar is er 1 toch ontsnapt… wij hebben 600 m2 oppervlakte en catproof maken is helaas geen optie. wie weet maken we in de toekomst nog een ren

ik heb deze ook!

Ik las laatst een tip (op meerdere sites) dat je de vacht van je kat beter kan afnemen met een vochtige microvezeldoek ipv borstelen en ik heb echt het idee dat het mijn kat goed doet. Ik vind minder plukken haar in huis en de kat heeft sindsdien nog maar 1x weer een haarbal gebraakt (maar dat was nadat ze gras had gegeten).

1 like

Hoevaak doe je dat? En dan gewoon over de bovenkant van de haren?

Ik heb 2 pluizige boefjes thuis, en die vinden borstelen ook niet echt heel fijn (maar het moet wel want ze hebben zoooooo veel haar).

Ik doe het 1x per dag, soms 2x (ligt er beetje aan of ik veel losse haren zie liggen op haar vacht). En ik haal gewoon een doekje over haar heen, gewoon overal waar ik kan komen maar dat is meestal dus haar rug, kop en staart. Beetje alsof ik haar aai maar dan met een vochtig doekje.

Mijn kat is wel dol op borstelen maar het schijnt dat je teveel vacht eruit haalt met een borstel waardoor ze langer (en heftiger) in de rui kunnen blijven.

1 like

Ik heb trouwens het Tre Ponti Liberta tuigje voor mijn katten. Die heeft een soort ‘aantrek-mechanisme’ waardoor het lastiger voor ze is om zich eruit te wurmen. Ze moesten inderdaad wel wennen aan het tuigje, eerst was het drama alom (zoals @Quinn ook al zei) maar nu gaat het wel goed.

Heb er zo’n standaard honden-uitrol-riem van 8 meter aan. Kan ik op de lounge bank liggen, en kan de kat rondhobbelen :upside_down_face:


Dit is btw niet mijn kat… foto komt van een webshop

3 likes

Ik ook deze!

Hoe doe je deze om bij je kat? Ik heb nu zo’n simpel tuigje van de dierenwinkel die je met een bandje om de nek en een bandje om de buik vastklikt en dat gaat goed, maar zo’n Tre Ponti zit denk ik wel fijner voor ze?

Het zit eigenlijk als een soort omgekeerde bodywarmer :stuck_out_tongue_winking_eye: haha, kan het niet beter uitleggen. De bovenkant zit met een veter door 2 oogjes vast. De veter zit in een lus. Je kan het tuigje dus wijd maken om bij de kat om te doen, en dan ‘aantrekken’. Je trekt het tuigje zo strak dat de kat er in principe niet meer uitkan, maar het nog wel comfortabel zit :wink: Maar als de kat hard trekt, dan wordt het tuigje nog ietsje strakker door de lus.

EDIT toevoeging: het tuigje zit dan strakker bij de schouders, absoluut niet bij nek/keel.

Hier wat foto’s van het wereldwijdeweb ter verduidelijking. Dat zegt denk ik meer dan tekst.




3 likes

Heeft iemand ervaring met de kattenbakkorrels van de action? Ik weet dat er ook een action topic is, maar vind het hier iets gepaster.

Het zijn van die silica korrels.

Mijn kat heeft denk ik last van een haarbal. Tenminste, ze vertoont alle symptomen ervan wel. Ik vind het zo zielig, want ze is ook veel rustiger, miauwt niet meer, ligt meer. Ze eet en drinkt wel goed gelukkig en ademt ook normaal. Zou het ook iets anders kunnen zijn? Ik heb nu van dat kattengras en zo’n pasta gehaald, dus hoop dat het werkt. Ben nu ook pas half 9 vanavond thuis, zo zielig

Ik wil gewoon even ‘kletsen’ over mijn superleuke kitten, sorry voor mijn betoog.

Hij is nu bijna 14 weken en alles gaat supergoed! Hij is zo schattig! Mijn vriend en ik zijn beiden een beetje verliefd, denk ik. Zodra we thuis zijn, wilt hij constant bij ons zijn. Hij spint echt de hele tijd indien we hem aaien en we kunnen hem ondersteboven optillen, op zijn buik aaien, helemaal verfrommelen of opsnuiven: hij vindt het allemaal prima!

Sinds afgelopen weekend laten we hem buiten in de tuin rennen want we vonden het zielig dat wij buiten waren en hij binnen moest zitten :’). Zelf buiten blijft hij dicht bij ons. Eerst hebben we een riempje geprobeerd maar nu laten we hem los. Nadat hij in de tuin gerend heft, valt hij meestal meteen KO in slaap zodra hij binnenkomt.

We krijgen steeds vaker bezoek van een grote rode buurtkat (ik kan me echt niet voorstellen dat onze kat ook zo groot wordt). Gisteren waren ze zelfs samen aan het spelen, zo terratoriaal zijn ze beiden dus niet.

Verder wordt hij komende vrijdag al gecastreerd (onze dierenarts zit in Belgie en daar doen ze dat al veel vroeger) dus dat vind ik wel heel zielig.

En wij hebben nu hele gore kattenbakkorrels. De urine zakt naar de bodem en de korrels klonteren niet echt. Maarja, de zak is bijna op dus dan kan ik een aantal tips van hierboven opvolgen.

Einde betoog!

15 likes