Kattentopic

Ik vind dit zo leuk om te lezen, haha. De kattenliefde straalt ervan af. :heart_eyes_cat:

En het is hierboven al een paar keer gezegd, maar de kattenbakkorrels van Tigerino klonteren heel goed!

2 likes

Vanochtend voor het eerst gedaan en het werd getollereerd :upside_down_face:
Thanks nog voor de tip, ik ga dit een tijdje uitproberen. Ben al 3 jaar aan het testen wat nu de beste methode is voor de katjes in het voorjaar/zomer. Veel kammen, weinig kammen, niet kammen
 het lijkt vooralsnog allemaal geen verschil te maken: veel plukken haar door het huis, evenveel haarballen, lang in de rui.

1 like

Ik ben benieuwd! Ik hoop dat het bij jou hetzelfde effect heeft als hier. :relaxed:

Heeft er iemand ervaring met het nemen van een tweede kat bij een wat oudere kat? Wij hebben sinds januari een hele lieve poes in huis, ze wordt 3,5 / 4,5 jaar geschat. We hebben haar geadopteerd via een organisatie uit Griekenland. Ze is heel lief, rustig, maar ook een beetje bang. Als er mensen op bezoek zijn verstopt ze zich bijvoorbeeld. Verder is ze heel lui en ligt ze veel te chillen en te slapen. In spelen heeft ze ook niet zoveel zin. Daarom denk ik dat het misschien ook wel goed is als ze een maatje krijgt en ze zo wat actiever wordt.

Over een maand start ik met een baan (na studeren) en zal ze 3 of 4 dagen per week alleen thuis zijn. Volgensmij vindt ze dit niet zo heel erg want ze slaapt veel, maar ik vind het toch zielig voor haar. Ik heb met haar foster home in Griekenland gesproken en ze vertelde me dat ze niet zoveel interesse in andere katten had destijds, maar ze denkt dat het met een kater kitten wel zou kunnen klikken.

Wat zouden jullie doen? Ik zou de tweede kat echt vooral nemen om het leven van mijn katje leuker te maken, maar wat nou als het totaal niet klikt en ze er alleen maar ongelukkig van wordt


Ik heb niet echt het idee dat je kat er op zit te wachten. Misschien vindt ze het juist irritant als ze straks steeds gestoord wordt door een kitten.

1 like

Wij hebben hier ook een tijdje over getwijfeld. Onze kat was in het asiel bang voor andere katten (als kitten), maar is inmiddels volwassen en veel minder schichtig. Wij denken ook dat het mogelijk juist fijn voor haar kan zijn, vooral omdat wij allebei werken. De dierenarts dacht dat het met een kitten zou kunnen lukken, omdat er dan een hele heldere hiërarchie is voor de beesten.
Maar we durven het toch niet aan, want ze lijkt gewoon blij en tevreden nu en als het niet goed zou gaan met de kitten, moet de kitten terug. Dat zou voor de kitten dan weer heel stressvol zijn.
Dus als je het alleen voor je kat zou doen, terwijl die tevreden lijkt, zou ik het een te groot risico vinden (net als bij ons).

2 likes

Ik zou het ook niet doen. Ze klinkt prima op haar gemak zoals het nu is en is het niet gewend om haar ‘huishouden’ te delen. Lekker zo laten zou ik zeggen!

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat jullie gelijk hebben! Ik hou haar gedrag gewoon goed in de gaten de komende tijd als ze meer alleen thuis is.

1 like

Zie dat ik al laat ben met reageren, maar wilde toch nog mijn ervaring delen.

Wij hebben zelf ook een kat van rond die leeftijd, en nadat onze andere kat dood was gegaan wilde ik graag weer een nieuwe kat erbij nemen zodat de overgebleven kat niet meer alleen zou zijn. Hij is een aantal maanden alleen geweest en zolang hebben we het ook aangekeken, en eigenlijk leek hij best tevreden. Maar ik voelde me toch schuldig dat hij zo alleen was. Zijn karakter is ook eigenlijk hetzelfde als wat jij beschrijft over jouw kat. Hij is ook redelijk lui, wil niet zoveel spelen en ligt altijd lekker bij ons te chillen.
Toen hebben we er een nieuwe kitten bij genomen en het was een superlief beest, maar oh wat kon ik janken. Mijn oude kat was echt not amused, hij leek zo veel ongelukkiger te zijn met de nieuwe kat erbij. De nieuwe kitten wilde natuurlijk alleen maar spelen, en hij had daar helemaal geen behoefte aan. Hij was alleen maar aan het blazen naar de kitten. Hij begon zich af te zonderen en zich te verstoppen.
Uiteindelijk is de nieuwe kitten ook overleden aan een ziekte, en sindsdien is onze kat weer alleen, maar hij is weer helemaal de oude en lijkt super gelukkig te zijn.

Nou een heel verhaal, maar het komt er op neer dat sommige katten prima alleen kunnen zijn en jouw kat klinkt ook alsof ze een heerlijk leventje heeft alleen.

1 like

Onze katten hadden de onderkant van de bank kapot gekrabd en lagen daar in, vind ik echt zonde van de bank dus met oude dekbedovertrekken en spijkers hebben we het weer dicht gemaakt, zelfs ducttape op de randen zodat er geen manier was om te krabben. Dachten we, want onze lieve poes heeft een opening gevonden en nu liggen ze er weer in. Ze liggen dan in een soort hangmatje dus het lijkt me ook lekker liggen haha, maar vind het echt zonde. Iemand een idee wat we er nog aan kunnen doen zodat de onderkant van de bank veilig is?

1 like

MDF plaat tegenaan spijkeren. Zo deden ‘we’ dat altijd in de frettenwereld haha.

2 likes

Geen tip, maar onze bank is ook vakkundig gesloopt :cry:

Is er hier iemand die wat kattenbrokjes van me wil overnemen? Ik heb hier 1,5 zak van 2kg Applaws in huis, maar die van mij zijn er niet meer zo dol op.

O wat zuur @Spaarlamp van de bank. De tip van @Loxodonta klinkt misschien wel goed?

Misschien kun je dan als goedmakertje zo’n hangmat voor onder de stoel kopen voor ze? Dan kunnen ze toch nog hang-matten :wink:

7 likes

Ja dat gaan we maar doen, zal de enige oplossing zijn.

Ik ga niks meer voor ze kopen, ze hebben al 2 hangmatten!! en 20 andere mandjes en plekjes om te liggen. Echt verwende beesten zijn het.

4 likes

:sweat_smile::face_with_hand_over_mouth:

1 like

Niet zo’n heel leuk onderwerp, maar heeft er iemand ervaring met afscheid nemen van een kat terwijl er eentje achterblijft? Is het raar voor een kat als z’n huisgenootje ineens niet meer thuiskomt? Kan je dat vergemakkelijken door bijv. het lichaampje mee terug te nemen? Of is dat raar?

Geen ervaring mee, maar lees wel graag mee.
En heel veel sterkte voor jou en de kat die (straks?) ineens alleen is :kissing_heart:

Is er iets wat je kan doen zodat een kat je aardig vindt?

Toen ik m’n vriend net kende vond zijn kat mij nog wel oke. Hij kwam 's nachts bij me liggen en ik mocht hem aaien e.d.
Maar sinds een half jaar tolereert hij mij niet eens. Als hij ziet dat ik hem aai dan gaat hij zo liggen zodat m’n vriend hem wel kan aaien maar ik niet of rent hij weg, zodra ik uit bed ga dan kruipt hij gelijk naast m’n vriend en zo heb ik nog 100 van dit soort voorbeelden.

Maak niet uit hoe vaak ik z’n brokjes of snoepjes geef, het werkt niet. Dus iemand een idee zodat hij mij iets tolereert ?

Ik zie wel vaak dat mensen inderdaad de overleden kat laten zien aan de kat die achterblijft. Maar of ze dat echt begrijpen